szerző: PjotrTóth Gabriella dél-indiai kúcsipúdi szóló táncestje a Fonóban 2007. november 29. csütörtök, 20:00. Budapest - Fonó Budai Zeneház (XI. Sztregova u. 3.)
A Kúcsipúdi Ándhra Pradés állam tradicionális táncformája Dél-Indiában. Eredete a kizárólag férfi színészeket szerepeltető, vallási tárgyú táncdráma, a Bhágavata Méla Nátakam több évszázados hagyományára vezethető vissza. A hindu mitikus történeteket megelevenítő drámajáték Visnu hívő papok szent imádsága volt a falusi templomokban, ugyanakkor királyi szórakoztatás az ándhrai uralkodók udvaraiban. A gazdag spirituális múlttal rendelkező táncforma születése Kúcsipúdi faluhoz fűződik. Legenda örökíti meg az iskola alapítójának, a költő, zeneszerző, táncművész Sziddhéndra Jógi nevű szent történetét.
A tánc technikáját - nritta - virtuóz lábmunka, kecses testmozdulatok jellemzik. Drámai előadásmódjában - nátja és abhinaja - a szabályok által rögzített színészi kifejezőeszközök - kézjelek, arcjáték, járásmód - mellett improvizáció is helyet kap, amelyet alkalmanként táncosok által előadott énekek és dialógusok - vácsikabhinaja - egészítenek ki. A Kúcsipúdi művészet jellegzetes vonása mitikus hősök és hősnők portréinak megalkotása e sajátos kifejezésrendszer által.
A több évezredes klasszikus táncalapokat népies elemekkel gazdagító Kúcsipúdi tánc a XIX. század végére a táncdrámai előadások megőrzése mellett szóló formaként egyaránt nagy elismertségre tett szert. A szóló formában a férfi előadóművészek sorába számos női táncművész lépett. A táncok témáit főként a két eposz, a Mahábhárata és a Rámájana, valamint a Bhágavata Purána és a költő Dzsajadéva Gítagóvinda című szerelmi költeménye adja. A táncot dél-indiai karnatikus zene kíséri. A dalok szövegei szanszkrit és telugu nyelven hangzanak el.
Garima A klasszikus indiai Kúcsipúdi táncdráma egyetlen magyar táncművésze. Pályafutását hivatásos klasszikus és kortárs balett táncosként kezdte. Évekig több magyar színházban dolgozott, mint klasszikus és kortárs balett táncos. Tizenöt éve hivatásos előadóművészként klasszikus indiai táncművészettel foglalkozik. Az indiai állam - Indian Council for Cultural Relations - és a Magyar Soros Alapítvány ösztöndíjas hallgatójaként éveket töltött Indiában, hogy a Kúcsipúdi művészetet autentikus formában sajátítsa el. Mesterei a szakma legrangosabb érdemes művészei: Yamini Krishnamurti, Vempati Chinna Satyam és jelenlegi tanára, Guru Swapnasundari Rao, az ind drámaművészet kiemelkedő alakja.
Számos táncdrámában szerepelt indiai színpadokon. Első szólóelőadását - Arangétram - 2001-ben mutatta be Delhiben Swapnasundari Rao vezetésével. A 2004-es Tarangam fesztiválon Delhiben élőzenei kísérettel mutatta be átütő sikerű szóló produkcióját, a Bhámá Kalápam című táncdráma dalokkal és telugu nyelvű dialógussal színesített részletét Szatjabhámá szerepében.
Egyetemi tanulmányait az ELTE BTK Ógörög Nyelvi és Irodalmi szakán végezte 2002-ben, valamint éveken át szanszkrit és hindí tanulmányokat folytatott az ELTE BTK Indoeurópai Nyelvtudományi Tanszékén. Szakmai tudása gyarapítása céljából rendszeresen ellátogat Kúcsipúdi faluba, ahonnan a stílus származik. Jelenleg a Bhámá Kalápam című táncdráma főszerepére készül, amelynek előkészítésén közösen dolgoznak helyi művészekkel és zenészekkel Vedantam Venkata Chalapathi vezetésével.
A tánc gyakorlatán kívül szanszkrit és telugu nyelvi és irodalmi, továbbá dél-indiai karnatikus zenei tanulmányokat is folytat. Énektanára D. S. V. Sastri. Öt éve tanít Kúcsipúdi táncot Magyarországon. A tradicionális darabokon kívül saját koreográfiáit is táncolja. Táncelméleti kutatással is foglalkozik: a Kúcsipúdi táncdrámáról szóló könyvén dolgozik.