szerző: Millenáris.HuJoshua Redman a Jövő Háza Teátrumában 2007. november 10. Budapest – Millenáris Teátrum
A híres szaxofonos Omer Avital basszusgitáros, és Greg Hutchinson dobos társaságában szórakoztatja a Tisztelt Nagyérdeműt.
A Los Angeles Times a szaxofonos, zeneszerző és zenekarvezető Joshua Redmant a 21. század jazz világának egyik legenergikusabb képviselőjeként jellemezte. A kanadai születésű alig 38 éves zenész tízévesen kezdett fújni, pubertás évei közepén a Berkeley High Jazz Ensemble soraiban találta magát. Joshua nemcsak kiváló zenész, hanem Harvardon végzett szociológus is, aki már-már a jog felé kezdett kacsintgatni, mikor úgy határozott, hogy bizony belőle híres szaxofonos lesz. És így is lett. Először is 1991 novemberében az első helyen végzett a Thelonious Monk International Jazz Tehetségkutató Versenyen, majd két évig folyamatosan turnézott és stúdiózenészként dolgozott. 1993-ban két szólóalbuma is megjelent. A Joshua Redman tavasszal, a Wish pedig ősszel, amelyen Pat Metheny-vel, Charlie Hadennel és Billie Higgins-szel játszott.
Tíz év alatt összesen hét albumot készített és jelentetett meg. Ezek a Moodswing, a Spirit of the Moment: Live at the Village Vanguard, a Freedom in the Groove, a Timeless Tales , a Beyond, a Passage of Time és az Elastic voltak. 2000-ben a SFJAZZ Spring Season művészeti vezetője lett, mely titulus mindig hét évre szól. 2004-ben megalapította a SFJAZZ Collective-t, amely mintegy kísérleti szakkörszerű zenekar működött, és akik egy újfajta zenei irányzatnak hódoltak. 2007-ig a zenekar művészeti igazgatója volt. 2005-ben megjelent Momentum-ot Grammy Díjra jelölték.
Joshua zenészkarrierje során többek között olyan művészekkel muzsikált együtt mint Marcus Miller, Brian Blade, Ray Brown, Chick Corea, The Dave Matthews Band, Bill Frisell, Jack DeJohnette, Aaron Goldberg, Herbie Hancock, Quincy Jones, Big Daddy Kane, B.B. King , a The Lincoln Center Jazz Orchestra, vagy Stevie Wonder. Szerepelt Robert Altman Kansas City című filmjében, írt filmzenét Louis Malle legutóbbi filmjéhez, a Vanya on 42nd Street-nek és játszott Clint Eastwood Űrcowboyok és Midnight in the Garden of Good and Evil című filmjeinek zenéjében.
Az idén áprilisban jelent meg az akusztikus triójának debütáló albuma a Back East. Redman tavaly azért költözött vissza New Yorkba a nyugati partról, hogy három különböző felállásban rögzíthesse a Back East anyagát. Az elsőben a basszusgitáros Christian McBride-dal és a dobos Blade-del, majd Larry Grenadierrel és Ali Jacksonnal, majd végül Reuben Rogers-szel és Eric Harlanddel. Az albumon emellett három szaxofonos generáció is képviselteti magát. Redman édesapja, Dewey Redman két szerzeményben, Joe Lovano Wayne Shorter Indian Song-jában, Chris Cheek pedig Redman saját kompozíciójában fúj szopránszaxofonon.
Az album címét Redman nagy példaképe, Sonny Rollins ihlette. Ő volt az első ugyanis, aki erre a három hangszerre építette a zenéjét, amelyet Kaliforniában rögzített az ottani zenészekkel. Redman a Back East-tel így arra utal, hogy ő ennek pont az ellenkezőjét tette, azaz visszament keletre. A szaxofonos egyébként nemcsak ebben a vonatkozásban emeli ki a már említett világtájat a borítón: számos szerzeményében használ keleties harmóniákat, így többek között az Indonesia, az India vagy az East of the Sun című kompozíciókban. Az albumon a sajátjain kívül Coltrane, Wayne Shorter, Richard Rogers és Oscar Hammerstein szerzeményeit is hallhatjuk.
Ezen az estén a Teátrum légterét kellemes jazz-es szaxofonos muzsika tölti meg Joshua Redman és tehetséges zenésztársai segedelmével, akik az új lemezről játszanak kompozíciókat, és persze más is elővarázslódik a szaxiból