interjú [hazai hangok] 2007. október 16. kedd 10:49
nincsen hozzászólás
szerző: BillentozetSense of Silence
Az nem titok, hogy Binci (GoE) ajánlott titeket. Milyen a viszonyotok?
Soly (Solymosi Laci ének, gitár): Nagyon jó barátok vagyunk vele is, és a Garden összes (régi és a számunkra már ismert új) tagjával. Tavaly 5-6 bulit nyomtunk együtt Szeged, Kisújszállás, Szarvas, Siófok, Budapest stb. - és bátran merem állítani, hogy egészen jól sikerültek. Úgy érzem, hogy a mi kicsit alterosabb zenénk egészen jól kiegészíti az ő borongósabb, darkosabb világát a koncerteken. Remélem ebben az évben is bizonyíthatunk majd közösen egy-két koncerten.
Bemutatnád a zenekart? Kik a tagok?
Jelenleg 4 állandó, egy mobil és egy beugrós tagból áll a formáció. A doboknál Bozsik Tibor barátom szorgoskodik, a basszusgitárnál Jantik Zsolti. Ők ketten jelenleg nem csak a ritmusszekció, de a zenekarnak is stabil alapját képezik, velem. Kiss Zoli (szólógitár) cimborám, néhány hónapja egy kicsit messzire, Mosonmagyaróvárra, az ország nyugati csücskébe költözött. Bár, hála Istennek eddig minden bulin időben meg tudott jelenni, ennek ellenére felkértük egy régi barátunkat, Kőszeghi Zolit, hogy tanulja meg a dalokat, és abban az esetben, ha Kiss Zoli nem tud eljönni hóakadály, dugó, munka stb. -, akkor segítsen be nekünk a játékával. Az emlegetett mobil tag Kocsis István. Bár ő a zenekar alapítója volt velem együtt mostanság elég el van havazódva, a munkája stb. sajnos maximálisan leköti az idején. Azért bízom benne, hogy nem hagy minket teljesen cserben, és lehet számítani rá, hiszen a zenei ötletei, és a technika, hangszerelési tudása nélkül igen megnehezíti számunkra a ténykedést. Már csak azért is fontos lenne a jelenléte legalább zeneileg, mivel a Sense Of Silence hangzásvilágát mindig is meghatározta az a billentyűhangzás, amit ő tett hozzá az alapötletekhez, sőt a dalok több mint egyharmadának a kiindulópontja is ő volt idáig.
Mit jelent a nevetek? Ki találta ki? Miért választottátok ezt a nevet?
Az én fejemből pattant ki az ötlet. Szószerint a csend érzése, érzékelése a jelentése. Tartalmilag azokra a belső harmóniákra, belső gondolatvilágra utal, ami valahol ott szunnyad mindannyiunkban kimondatlanul. Utal az ellentmondásokra, a ki nem mondott szavakra, az emberi kapcsolatokat sokszor megmérgező elhallgatásra, és azokra az indulatokra, amit talán a zene segítségével sikerül egy-egy koncerten, vagy otthon hallgatva a számokkal a felszínre hozni, és ezzel egy olyan pluszt adni a hallgatóinak, ami nélkül talán sosem enyhülhetne a bennük megbúvó nyomasztó feszültség. Persze emellett van benne játék is, hiszen az SOS betűszavát is magában rejti az elnevezés rövidítése. Nem lehettünk INTIMBE-TÉP. Persze ez nem komoly, csak akkor, amikor a zenekar nevén gondolkoztunk, ez az ötlet ugrott be legelőször. Néhány dal Hello Mámor, A túlélés ára, Negatív Klón a showba szarkasztikus humorához még passzolt volna is az elnevezés, de mivel nem akartunk komolytalanabbnak látszani, mint amilyenek vagyunk, szükségünk volt egy mentőötletre, azaz SOS-re! Szójátékából született meg a név, ráadásul azt hiszem úgy, hogy sikerült még belecsempésznem azokat a mélyebb gondolataimat is a zenéről, amelyeket a szövegekben igyekszem mindenütt megjeleníteni, és ami talán pont ennek a műfajnak, a dark gothic alternatív rock különös egyvelegének a sajátossága is szerencsére! Ha komoly akarok lenni az a Csend, ami a sorok mögött bujkál ennek a különös kornak a sajátja, amelyben kénytelenek vagyunk élni. Nem a mélység, nem a gondolkodás barátja ez a kor, de épp ebben a zenében tudják átmenteni a lényeget azok, akik ezt a csendet érzik, és meg is élik. Talán ez a nevünk mélyebb mondanivalója. Talán egy korábbi versemmel tudnám leginkább szemléltetni a lényeget:
Szemed tükrén, hallgatagon Szilánkokra vagy egy dalba temetkezem kifecsegve tapintatos tekinteted pergeti szirmaim füstkarikák mögé bújva..
Mikor és Minek hatására kezdtetek el zenélni?
Ez gondolom mindenkinek más és más motiváció alapján alakult ki. Én magam már 5 évesen egy játékgitárral kísértem az akkor aktuális rádióban dalokat, azaz már akkor eldőlt, hogy a zene fontos része lesz az életemnek. Persze én is, mint a legtöbb ismerősöm, a gimnáziumi évek alatt kezdtem el komolyabban foglalkozni a zenével, aztán 4-5 formáció után jött a Bocs Hogy Élünk, ahol elsősorban az ének és a szövegírás volt a reszortom, majd az Apokrif, és most a Sense Of Silence.
Ki írja a dalszövegeket? Hogy születnek a dalok?
A szövegeket egytől egyik én írom, talán azért is, mert egy énekes frontember jobban elő tudja adni a saját gondolatait, mint esetleg másokét. A dalok egy része úgy készült, főleg a zenekar megalakulásának időszakában, hogy egy-egy versemre elkészítettem egy zenei alapötletet, azt Kocsis Pisti barátommal számítógépen felöltöztettük, azaz készítettünk hozzá egy ritmustervet, egy zenei alapvázat. Ezt vittük a próbára, ahol szépen mindenki hozzárakta a maga ötletét, elképzelését, majd addig-addig finomítgattuk, amíg azt nem mondta mindenki rá közülünk, hogy tetszik. Később vagy Kocsis Pisti, vagy az én zenei ötleteimet öltöztettük fel hasonló módon, ahhoz írtam szöveget és énekdallamot, a többi hasonlóan folyt le, mint a másik verziónál. A meglévő dalokból kettőt Árnyék, Talán Kiss Zoli ötletére készítettünk el, a fennmaradó többit kb. 50 -50 %-ban Kocsis Pisti, illetve én hoztuk.
Hogy jellemeznéd a stílusotokat?
Olyan Sense Of Silence-szes. Ezt nem is én mondtam igazán, hanem az egyik cimboránk. Ez számomra igen jó, mivel azt jelenti, hogy egyedi, és nem kategorizálható. Van benne a darkból, az alternatív zenéből, a hardcore-ból, a tiszta rockból és helyenként még talán a népzenéből is egy-két motívum. Ez a zenénk előnye és részben a hátránya is, hisz ma Magyarországon a hallgatóság zöme stílusra-szűkült, és sokszor nem tud mit kezdeni a kategóriákon túlnyúló hangzással és ötletekkel. De ez jelenti véleményem szerint az erejét is az egész muzsikának , hiszen egy kicsit határtalanabb, szabadabb, és azoknak, akik megismerik és megszeretik, egészen összetett élményt tud nyújtani akár lemezen, akár koncerten.
Hogyan vélekedtek a hazai viszonyokról? A dark stílus változását hogyan éltétek meg? (Ennek kapcsán akár az F.O. koncertet is értékelhetitek!!
Én lényegében csodálom a műfaj életerejét, hiszen olyan közegben, amikor a Zene az, ami legkevésbé számít az úgynevezett zenében, illetve a Vers és Mondanivaló számít legkevésbé az úgynevezett szövegekben, talpon maradni és alkotni, megőrizve az értékeket, az óriási dolog. Ráadásul már a drágalátos népbutító üzleti média is felfedezte magának a műfajt, és megteremtette a maga kirakatsztárjait dark-jelmezbe öltöztetve. Én mégsem vagyok elkeseredett. Úgy tapasztalom, hogy egyre több másként gondolkodó fiatallal lehet találkozni a koncerteken, egyre többen fedeznek fel más zenei értékeket, és merik is vállalni a tömeggel szemben az egyéniségüket, gondolataikat. Talán ez adja ennek a műfajnak az erejét. Amit sokszor sajnálok az az, hogy sokan az előadók közül nem merik vállalni a saját anyanyelvüket, az angolba menekülnek. Ez bármennyire jó, valahol megfosztja a hallgatóságot a gondolkodástól, hiszen a lényeg a szögekből szerintem csak felszínesen jöhet át. (Én is írtam angol nyelvű dalokat, nem kritikaként fogalmaztam meg az előbbieket. Külföldön lépünk fel, természetesen angolul adom elő én is a dalaimat.)
Ha az FO koncertről kérdeztél. Én bevallom, nagyon örültem a bulinak, szerettem a dalaikat, játszottam is közülük egy-kettőt bulikon, így nagyon sokat vártam tőle. Sajnos a koncert natúr, rosszul hangosított rock-koncertté avanzsálódott a hangszerelés, és a hangtechnikusok csapnivaló munkája miatt. Az egészet a nosztalgia vitte át, hiszen a közönség nagy része kívülről ismerte a dalokat, így aztán hangtechnika ide hangtechnika oda, nem lehetett elrontani a kedvüket. Azért nem hagytam volna ki, és egy-két pohár borral finomra hangoltam az elégedetlenségemet. Mellesleg Mátyás Attila legújabb formációjával igen jó a kapcsolatunk, sőt úgy néz ki, hogy egy-egy koncerten legközelebb november 10-én Körmenden a Művelődési Központban játszunk is együtt.
Milyen nyelven születnek a dalok?
A dalok alapvetően magyarul születnek, én nem hiszek abban sznob felfogásban, hogy csak angolul jók a zenék. Magyarországon azoknak, akik ellátogatnak egy-egy koncertre, a saját anyanyelvükön kell a gondolatokat sugározni. Ha külföldre megyünk ott már más a helyzet, ott természetesen hacsak nem magyarlakta vidék , angolul kell énekelni. Éppen ezért fordítottam le a dalok legjavát angolra, hogy egy idegenbeli fellépésen úgyis elő tudjuk adni a zenénket.
Nem tervezitek, hogy külföld felé is nyissatok? Vagy előbb szeretnétek Magyarországot meghódítani?
De nagyon szeretnénk, és remélem előbb-utóbb lesz is rá lehetőségünk. A demónk már kijutott Finnországba, ott sokan meg is hallgatták, bízom benne, hogy ezen az úton hamarosan ki is juthatunk játszani.
Turnéztatok együtt a Garden of Eden-nel és a De Facto-val is. Milyen hangulatú partyk voltak ezek?
A De Factoval csak játszottunk közös bulin, turnéról inkább a Gardennel kapcsolatban beszélhetünk, így csak erről nyilatkozhatom. Azt hiszem, hogy mindannyiunk nevében mondhatom, hogy fergeteges hangulatú bulik voltak ezek, nemcsak a közös játék, de az összes hozzá kapcsolódó mellékes szál, az utazástól kezdve, a koncert utáni italozásig.
Lemez felvételen nem gondolkoztatok?
De, hét számot már rögzítettünk is, és angolul és magyarul is felénekeltem. Mindez decemberben történt, azóta sajnos áll a keverés. Ennek alapvetően az az oka, hogy Kocsis Pisti végezte a technika munkákat, ő is rögzítette a stúdiófelvételeket a gépén. Aztán, mivel a lemezfelvétel közepén Árpi megvált a De Factotól, Pistit kérték fel a munkák befejezésére. Emiatt először február végéig fel kellett felfüggesztenünk a munkákat. Pisti azt ígérte, hogy egy-két hónap és neki kezd a keverésnek. Ám ekkor kénytelen volt munkahelyet váltani, így tovább vártunk, hiszen azt mondta, hogy rövidesen rendezi a dolgait, és csinálja azt, amit megígért. Ez volt idáig, most úgy néz ki a munka legyűrte, és mégsem keveri meg az anyagot, azaz pénz, majd stúdió után kell néznünk. Remélem ezt is sikerül valahogy megoldanunk, és elkészülhet végre a sokak által várva-várt album. Ezen a jelenlegi elképzelések szerint 7 dal lenne angol és magyar változatban.
Következő koncert időpont?
Októberben 27-én indul az őszi koncertsorozat, az Octoberrel (Molnár Robi új csapatával) közösen játszunk Kiskunfélegyházán. Október 31-én a Gyárban egy Hellowe´en esttel folytatjuk. Novemberben szerencsére már minden hétvége foglalt, így 3-án Keszthelyen, 10-én Körmenden a Mátyás Attila és Barátai formációval közösen, 16-án Szolnok a James Banddal, 24-én pedig Mezőtúron a Loksiban a Superzéróval játszunk együtt.
Tervek a jövőt illetően?
Rendezzük sorainkat és nyomjuk a dark & rollt ahogy Binci cimborám mondaná - kifulladásig. Egyelőre igyekszünk minél többet és minél több helyen játszani, jelen lenni, hogy egyáltalán megismerhessenek, elfogadhassák és megszerethessék többen is azt, amit csinálunk. Lassan hozzáfogunk az első profi album elkészítéséhez is, hiszen a több mint 20 dalból már, azt hiszem, össze tudunk állítani egy igazán egyedi, húzós, olyan kimondottan Sense Of Silence-szes albumot. A többit pedig majd meglátjuk. A lényeg az, hogy gyertek minél többen a koncertekre, ismerjétek meg a zenén.