A Fonó Budai Zeneházban található az Artus Stúdió. Most a stúdió által rendezett, szervezett előadások rövid ismertetője következik. Az előadások, kiállítások ingyenesek, de az előzetes bejelentkezés ajánlott. A kiállítások megtekinthetőek hétköznap 10-16 óráig és a színházi előadások estéin.
Telefon: (1) 204-3755
E-mail: artus.agi@nextra.hu
URL: www.artus.hu
Artus, Goda Gábor társulata: NOÉ TRILÓGIA 2002. május 4-5. 19 óra
Egy intim, személyes performance-esemény tánccal, színházzal, élő zenével, videó és számítógép animációval, tér és hanginstallációkkal, melynek maguk a nézők is részei. A nézők színházba lépésekor felvételt készítünk arcukról, hangjukról, feljegyezzük neveiket és ezen látvány és hang információkat is beépítjük az előadásba. A Trilógia 3 és fél órás. Egy előadásra csak 70 nézőt tudnakk befogadni, ezért az előzetes bejelentkezés ajánlott.
Író-rendező-koreográfus: Goda Gábor
Koreográfus asszisztens: Mándy Ildikó
Zeneszerző: Stollár Xénia
Intermédia: Nyitrai Orsolya
Díszlet koncepció: Goda Gábor, Sebestény Ferenc
Kivitelező: Kocsis Gábor, Oldal István
Fénytervező: Kocsis Gábor
Szereplők: Gold Bea, Goda Gábor, Mándy Ildikó, Nagy Andrea, Pintér Béla
Zenészek: Stollár Xénia, Rozmán Lajos, Somogyi Erzsébet, Winkler Orsolya, Somló Iván
Technikusok: Kocsis Gábor, Nyitrai Orsolya, Ernst Süss
Támogatók: Albeo Kft., Fonó Budai Zeneház, Soros Alapítvány, NKA, Fővárosi Önkormányzat, Artus-Soros Mobiltechnika
Andaxinház produkció: ÉVEK OLVADÁSA 2002. május 7-8. 19 óra
„.. mindig volt valami mondandója, és mindig tudta, hogy ez így meg így meg így is elmondható; ezért azzal sohase kellett bajlódnia, hogy mondjon valamit, annál inkább ennek mikéntjével. Mert a mondandó terén nincs alternatíva; de a mondás mikéntjét illetően meghatározhatatlan számú lehetőség adódik. Vannak, akik mindenféléket mondanak, és mindig ugyanúgy. Ez a lehetőség sosem izgatta; mert végül is csak egyvalamit mondhatunk; ezt azonban újra és újra, és mindig újféleképpen.” Ernst Jandl
Szereplők: Nagy Andrea, Pereszlényi Erika , Geltz Péter, Lengyel Péter, Stubnya Béla, Varga Eszter
Díszlet és maszkok: Malgot István
Fénytervező és fény: Szabados Tamás
Hangtechnikus: Németh István
Munkatársak: Farkas Csilla, Varga Eszter
Produkcióvezető: Suhai Anna
Rendező: Zsalakovics Anikó
Támogatók: NKÖM, NKA Színházi Kollégium, Fővárosi Önkormányzat Kulturális Bizottsága Színházi Alap, Soros Alapítvány, Artus Stúdió, Artus-Soros Mobiltechnika, MU Színház
A californiai Dell Arte Players Company vendégjátékai:
PARADISE LOST 2002. május 10-11. 19 óra
A DellArte Társulat, az egyik legrégebbi együttes a kortárs, amerikai színházművészet palettáján, 25. évfordulóját ünnepli előadó társulatként
Milton: Elveszett Paradicsom című művének, egy látványos és igen színpadias adaptációjával. A projektet, melynek teljes címe Elveszett Paradicsom: Isten klónja, országos és nemzetközi turnén fogják bemutatni 2002-ben, és nagy örömünkre szolgál, hogy az egyik helyszín a budapesti az Artus Stúdió. Az Elveszett Paradicsom-ot a DellArte társművésze, Giulio Cesare Perrone adaptálta, tervezte és rendezte, aki jelenleg a DellArte látogató művésze a TCG/Pew Trusts Artists-in-Residency program ösztöndíjasaként. A produkcióban eredeti zene szól Tim Greytől, valamint a DellArte válogatott előadóitól. Az előadás egyéni ötvözete táncnak, mozgás és vizuális színháznak. Külön érdekessége a Laban módszer alkalmazása ilyen komplex színházi közegben. Az előadást az iskola demonstrációja, és beszélgetés követ majd.
Tecnika/fény: Michael Foster
Rendezte: Giulio Cesare Perrone
Second Skin 2002. május 12. 19 óra
2002. május 12. 11 óra demonstráció és beszélgetés az alkotóval
A Második bőr dinamikus és eredeti fizikai színház, melyet a DellArte Művészeti Társigazgatója, Joan Schirle alkotott és ad elő, felhasználva a maszkok varázsát és egy mesterelőadó szellemességét és tehetségét ahhoz, hogy elvigye a közönséget az élet utáni lét ajtajához, mely utazást minden lélek megtesz. Virtuóz átalakulások sorozatában Schirle bemutat 15 felejthetetlen karaktert, akik mind egy fiatal nőhöz kötődnek, aki úgy hiszi, az övé Marilyn Monroe élő lelke. Mozdulattal, zenével, maszkokkal, tánccal, és a képességével, hogy bemutasson fiatalt és öreget, férfit és nőt, rosszat és bölcset, Schirle megtestesíti a totális előadó művészetet.
Közönségek és kritikusok Joan Schirle Második bőr-ét inspiráló, megbabonázó, vicces, gyönyörű, lélegzetelállító, mágikus műként írták le.
Szereplő: Joan Schirle
Technika/fény: Michael Foster
Rendezte: Giulio Cesare Perrone
A DellArte Társulat már több, mint egy tucat országban fellépett, és 25 éves múltra tekint vissza az együttműködő alkotás területén, egy egyedi fizikai stílusban. A professzionális színészeknek szóló tréningprogram, a DellArte Nemzetközi Fizikai Színháziskola, a világ minden részéről vonzza a diákokat a kaliforniai Blue Lake-be, a Társulat otthonába, ahol negyedszázada képeznek mozgásszínészeket, táncosokat. Táncszínházi képzésük, kurzusaik középpontjában a Laban módszer áll, melyet a spanyol származású Laura Munoz tanít. Ezenkívül kontakt improvizációs gyakorlatok segítik, erősítik a mozgás és táncművészek kifejezőerejét. Tíz éve minden nyáron egy fesztivállal jelentkezik a Társulat, amely nemzetközi előadókat és a fizikai színház új munkáit mutatja be. A Társulatot támogatja a Nemzeti Művészeti Alapítvány (National Endowment for the Arts), a Pew/TCG Művészlátogatási Program, a Kaliforniai Művészeti Tanács, és az Irvine Alapítvány Sarokkő Program. Támogatók: Albeo Kft., Fonó Budai Zeneház, Artus-Soros Mobiltechnika, Artus Stúdió, Fővárosi Önkormányzat Kulturális Bizottsága, Pesti Est Súgó
ARTUS STÚDIÓ GALÉRIA ( az Artus Stúdióban)
Május 3-12. Nagy Géza festőművész kiállítása Nagyüzem gyári enteriőrök címmel. Megnyitó: május 3-án 19 órakor, megnyitja: Gold Bea
Május 23. - június 10. Fischer Balázs festőművész kiállítása. Megnyitó: május 23-án 19 órakor, megnyitja: Seybold Balázs
Vajdai Vilmos, TÁP Színház bemutatja: Techno Varieté -
2002. május 16-17. este 7 óra
Varieténk a mai, percről percre születő új technikát próbálja meg használni, s ezáltal színpadon megvalósíthatatlan jelenetek és látványok megszámlálhatatlan sokaságával gazdagodik. Célunk a hagyományostól eltérő technikai eszközök segítségével való kibontakozás, elsősorban meghökkentő színpadi előadásban a kompjúterizált világnak, mint a modern művészet szerves elemének népszerűsítése, az aktualitás bemutatása. Az előadás fő irányvonala a technikai újításokon keresztülvitt kreatív, művészeti megnyilatkozás, mely elsősorban a mai generációhoz szól. A jelenkor tükréből betekintést ad a futurisztikus és kissé utópisztikus jövőképbe, amely a mai kor szülötteit egyre inkább a hatása alá vonja.
A hang és fényeffektusok, a színek és a mozgásvilág egyedi ötvözésével próbáljuk a produkciót látványossá és szórakoztatóvá tenni a techno-varieté keretében.
Rendező: Vajdai Vilmos
Konferanszié: Yu Fen és családja
Jelenetek szereplői: Szabó Győző
Tánc: Kántor Katalin, Sándor Éva, Rakotomalala Miriam, Tokai Tibor és az Ürömi Öröm Néptánc Együttes
Kungfu: Herner Dániel
Zene: Bernáthy & Son
Theremin: Sabák Péter
Látvány: Juhász András, Vajdai Vilmos, Merétei Tamás
Diszlettervező: Merétei Tamás
Jelmez: Juristovszky Sosa, Tresz Zsuzsa
Diavetítés: Endre von Paks
Közreműködik: Bernáth Zsiga, Juhász András, Vajdai Vilmos, Tóth Márta, Sosa, Madix, Novák Erik, Juhász
Támogatók: Műhely Alapítvány, Trafó KMH, Zeckaudio, Artus Stúdió, Artus-Soros Mobiltechnika
Vajdai Vilmos, TÁP Színház bemutatja: Etchno Nekünk a vérünkbe ez van: a magyar muzsika. 2002. május 18. este 7 óra
A Techno egy, a mai modern fiatalok által világszerte ismert vezető kortárs zenei stílus, Hangzásában az elektronikusan létrehozott, módosított hangok, dominálnak. Ritmusvilága modern, mégis hasonlóságot mutat a magyar népzenéével, hiszen a Techno ritmusának alapképlete megegyezik népzenénk alapképletével. Ezt a közös pontot megragadva a TÁP Színház a kompjúterizált világ zenéjét a magyar néptáncok világával kapcsolja össze ebben a darabjában. Régi és új, az elektronikus zene és a néptánc találkozik itt kiderül, hogyan igazodik a mai zene a pontozós, csapásolós tánchoz és fordítva - miként fogadja be a hagyományőrző tánc a modern elemeket. A Techno Magyarországon is különösen népszerű, mind a rajongók, mind az alkotók, körében, így az előadáson magyar Dj-k és zenekészítők által készített művek szólalnak meg.
Rendező: Vajdai Vilmos
Koreográfus: Tokai Tibor, Gergely Attila
Koreográfus asszisztens: Kovács András, Grülling Zsuzsanna
Díszlettervező: Merétei Tamás
Jelmez: Nagy Fruzsina, Sosa
Videó, Film: Juhász András, Erik & Otto (Kamikaze Film), Móczár Krisztián
A rendező munkatársa: Digi
Szereplők: Tokai Tibor és az Ürömi-Öröm Néptáncműhely, Vati Tamás, Takácsi Péter, Szabó Győző, Kovács Dániel (stepp), Zichy Leiss Dani (break tánc), Gora Krisztián (tűztáncos), Panni, DJ Bootsie (scratch)
Élőzene: Vavrinecz András (hegedű), Romano Drom, Marosi Júlia (ének), Grülling Zsuzsanna
Mesélő: Kovács Antal/Öreg
Támogatók: Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, Műhely Alapítvány, Trafó KMH, GYPSYHOUSE, LOOK, PESTI EST, Artus Stúdió, Artus-Soros Mobiltechnika
Murányi Zsófia és társai: A PILLANAT 2002. május. 24., 25. 19 óra
Az előadás pillanatképekből épül fel, bár a képek nem oly rövidek, mint a pillanat, hanem külön létező önálló egységek, képek, táncok, koreográfiák, állapotok, jelenlétek. Láncszemek egy hosszú vagy éppen rövid láncon. Láncfüzérként építik az időt. Pillanatképek. Életünk képei.
Megragadlak, és elengedlek egy pillanat alatt.
Egy pillanatra
Egy pillanatra az enyém vagy, egy pillanatra a magamé
Vagyok és a másikban a tied
Elengedem magam, elengedlek téged is és már nem is Vagyok itt
Egy pillanatra
De az a pillanat örök.
Örök a pillanat, amit veled töltöttem el, az összes Szenvedéllyel, szívvel és lélegzettel.
Hallom, ahogy lihegek, ki és belélegzem, itt vagyok és ott vagy te is és a pillanat a pillanatban.
Szereplők: Csizmadia Bori, Jávor Dániel, Francia Gyula, Kiss Rózsa, László Mónika, Murányi Zsófia, Stéger Pál, Vinczellér Kati, Vosenák György, Zsargó Szilvia
Fény-, hangtechnika: Szabados Tamás
Film: Rutkai Bori
Zenék: Montázs (Mexikó,Marokkó,Chile, jazz, swing), Püski Attila: Solar Winds, Stefan Weeke, Jens Thomas: Duo Dance
Rendező-koreográfus: Murányi Zsófia
Támogatók: Artus Stúdió, Artus-Soros Mobiltechnika, Fővárosi Színházi Alap, Új Előadó Művészeti Alapítvány, Műhely Alapítvány, Orkesztika Alapítvány
Köszönet: Nagy Fruzsina, Mészőly Andrea, Leon Kft.
Szabó Réka: A kiválasztott legenda szűrt fényben 2002. május 28., 29. 19 óra
A darab kiindulópontjául Thomas Mann utolsó regénye, A kiválasztott szolgált. A regény története Gregorius, a testvérszerelemben fogant, anyját nőül vevő és vele gyermekeket nemző, tizenhét évi magányos vezeklés árán bűnbocsánatot nyerő pápa legendája. Nem követtük szó szerint az elbeszélés eseményeit, nem vonultattuk fel a szereplőket. Az előadók élményein, tapasztalatain, világlátásán, mozgásszótárán szűrtük át a jeleneteket, viszonyokat, érzelmeket. Mert nem a vérfertőző történet maga érdekelt, hanem a mítoszban rejlő ősi, örök-érvényű bölcsesség az emberi természetről, a sorsával küzdő, azt megértő és önmagát feloldozó emberről.
A táncos Kiválasztott sejtelmes, talányos munka: hangulatát tekintve idomul a regényhez. Abszurditása, a paródia és a prófécia határán ingadozó atmoszférája, bizarr emelkedettsége igazán telitalálat. (Zsöllye, 2001 február)
A darab a 2001 évi Alternatív Színházi Szemlén a Legjobb táncelőadás díját nyerte el.
Rendezés: Szabó Réka
Koreográfia, tánc: Berger Gyula, Hargitay Ákos, Ladjánszki Márta, Szabó Réka
Zene: Bálványos Judit, Jávorka Ádám, Varga Zsolt, Vincze Zsuzsa
Fény: Németh Richárd
Kosztüm: Pillangó
Díszlet: Károlyi Balázs
Támogatók: L1 Független Táncművészek Társulása, Új Előadóművészeti Alapítvány, Soros Alapítvány, NKÖM, NKA, Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága, Artus Stúdió, Artus-Soros Mobiltechnika
Még 1 Mozdulatszínház: Szárnyak Nélkül; Szarvakkal (PREMIER)
2002. május 31. és június 1. 19 óra
Szárnyak nélkül
A Szárnyak Nélkül c. mozdulatművészeti est 2001-ben elnyerte a 7. Alternatív Színházi Szemle Közönség Zsűrijének 1. díját.
A Szárnyak Nélkül című előadást, William Wharton nagysikerű regénye inspirálta. Ez a táncszínházi feldolgozás nem kívánja a regény történetét elmesélni, inkább hangulatok és érzések megjelenítésével a tánc nyelvén kívánjuk elmondani, mindazt, ami erről a történetről eszünkbe jut.
Előadásunk főszereplője, az élet, álom, a lét. Mi a valóság és mi az álom? Ki vagyok én? Az vagyok, akit álmodok, vagy az, amit élek? Vagy amit élek az álmom? Mi végre van a lét?
Rendezés Koreográfia: Fenyves Márk, Pálosi István
Szereplők: Perfalvi Tünde Hedvig / Dezső Virág, Pálosi István, Fenyves Márk
Látvány: F.O.M.
Zene: Mátrai Péter
Videó: Ruszev Szilvia, Dessimira Gavrilova
Szünet
Szarvakkal (PREMIER)
Rendezés Koreográfia: Fenyves Márk, Pálosi István
Szereplők: Pálosi István, Fenyves Márk
Látvány: F.O.M.
További információ: www.orkesztika.hu , orkesztika@axelero.hu
Támogatók:Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alapprogram, Táncművészeti Szakkollégium, Fővárosi Önkormányzat Kulturális Bizottság Színházi Alap, Soros Alapítvány, Artus Stúdió, Artus - Soros Mobiltechnika, Magyar Mozdulatkultúra Egyesület.
Fotó: Varga Gábor György
Artus, Goda Gábor társulata bemutatja: ZÁPTURUL 2002. május 31. 19:30 óra
A Millenáris Teátrumban (II. Fény u.- Lövőház u., T.: 336-0258)
A legtöbbet játszott, a legtöbb díjat nyert és legtöbb botrányt kavart Artus előadás UTOLJÁRA Budapesten!!!
11 éve, 1991-ben készült előadást az akkori felháborodott kultuszminiszter szentségtiprónak, és a magyarságot gyalázó mocsoknak nevezte. Nem így vélekedett a szakma és a közönség. Bizonyítja ezt a rengeteg külföldi/hazai vendégszereplés és díjak, illetve a közönség több mint 10 éves lelkes, kitartó támogatása.
Azt reméljük, hogy ez a darab ma már nem aktuális, de ez valójában csak illúzió.
A kommunista rendszer bukása után az elfojtott vágyak és remények fékeveszett dzsinnjei kiszabadultak a palackból. A magyarkodás, az Európa-imádat és a vallásos őrület lovasai átestek a ló túloldalára. Az előadás szerető humorral szól a magyarokhoz és Istenhez.
A történet: három (h)ősmagyar nekivág Keletről a sokat ígérő Nyugati civilizációnak.
A forma: a groteszk. A groteszk önmaga is egy sámán. A félelmet köti össze az igazmondás vágyával. A groteszk közép-európai karakter: ülünk a szemétdombon és röhögünk.
írta és rendezte: Goda Gábor
szöveg: Bán Zoltán
zene: Melis László
jelmez: Keresztes Zsuzsa
fény: Kocsis Gábor
hang: Ernst Süss
előadják: Goda Gábor, Mándy Ildikó és Méhes Csaba
Támogatók: ARTUS-SOROS Mobiltechnika, ALBEO KFT, FONÓ Budai Zeneház, Millenáris Teátrum, Artus Stúdió, Fővárosi Önkormányzat Kulturális Bizottsága
Díjak: „Az év legjobb alternatív színházi előadás” díját Az ARTUS nyerte a Fővárosi Önkormányzat Kulturális Bizottságától, 1992-ben a Zápturul, 1994-ben pedig a Kék Hétfő című produkciójukért. A legjobb előadás díját a színikritikusok, a legjobb férfiszínészi alakítás díját és a legjobb szcenika díját pedig a nemzetközi zsűri ítélte meg „Zápturul” előadásnak, 34 nemzet 80 színtársulata közül az „V. Kairói Nemzetközi Kísérleti Színházi Fesztiválon 1993”-ban. A veszprémi fesztiválon legjobb férfialakítás díját kapta Méhes Csaba a Zápturul című előadásban nyújtott alakításáért 1998-ban. Sarajevóban a nemzetközi színházi fesztiválon fődíj 1999-ben.