beszámoló [fesztivál] 2007. október 4. csütörtök 15:16
nincsen hozzászólás
szerző: UtazóBudapest Gitárfesztivál: Tommy Emmanuel, Friend ´n Fellow, Ripoff Raskolnikov 2007. augusztus 25. Petőfi Csarnok
Kellemes nyárvégi estén, korunk egyik legnagyobb és leginkább akusztikus gitárosaként ismert Tommy Emmanuel látogatott el immáron harmadszor kishazánkba, aki ez alkalommal is elvarázsolta, lenyűgözte a hazai publikumot.
Minden feltétel adott volt, hogy nagyon jól süljön el ez a rendezvény. Kiváló nyáresti idő, szombat, hatalmas tér barátságosnak vehető árak, kiváló hangosítás és akusztikus-gitárcentrikus előadók, a jobbik évjáratból. Tehát minden rendelkezésre állt, hogy egy kiváló eseményen vegyünk részt, sőt a csillagok állása is adott volt ahhoz, hogy remekül érezzük magunkat, csak a közönség nem erőltette meg túlságosan magát, ennek ellenére hozzá kell tennem, hogy az ülőhelyek 85-90%-nak akadt gazdája.
Nos a szombati gitárfesztivál szeánszát a kiváló Ripoff Raskolnikov szóló fellépésével kezdtem. És talán nem is véletlen, mert Ripoff Raskolnikov egyik legjobb blues-gitáros, aki majd 20 éve fellép kis hazánkban. Kevés kilátással és néhány minőségi albummal a háta mögött: 20th Century Blues Band Live, Wear And Tear, Alone And Acoustic, Lucid Moments, Everything Is Temporary. Ripoff Raskolnikov leginkább világfi, aki olyannyira osztrák, mint magyar, de leginkább a tengeren túli. Az általa játszott blues több mint blues. Hiteles, egyéni, meggyőző, akinek előadása lebilincselő tud lenni mindamellett, hogy a jól bevált Mississippi blues mellett ott volt a sokak által kedvelt balladái, Tom Waits-es szelleme. Egy szál gitár, szerény blues brothers-es elegancia és tökéletes melankóliával fűszerezett játéka nagyban fémjelezte és meghatározta ez alkalommal is Raskolnikov-ot. Szerintem nem is kell ennél több egy szóló előadónál. A következő fellépő, a Friend ´n Fellow duó most sajnos nem hagyott mély nyomokat bennem. Talán majd legközelebb. De az est csúcspontja a kivételes muzsikust, Tommy Emmanuel igen. Őt tényleg látni kell, ha nem másért, akkor a technikailag a magas szintű példaértékű játékáért és szórakoztató előadásáért, aki fél kilenc körül lépett reflektorfénybe gitárjai és remek dalai társaságában. Nem tudom, hogy Tommy Emmanuel-ről mi jut eszébe a nagyközönségnek. Sejtem viszont, hogy ugyanaz, mint nekem. Emmanuel alapból egy nagyon kedves és nagyon varázslatos személyiség, aki nem is akármilyen akusztikus gitáros. A legjobb! Showman, énekes, aki észrevétlenül varázsolja ki hangszeréből a gyönyörű melódiákat. Nem különben észontó az a játékmód és az a technikai tudás, amellyel nagyon sokunk elismerését kiváltotta. És tényleg nem volt véletlen, hogy immár harmadik alkalommal is oda tudta ragasztani nagyszámú rajongóját, tisztelőjét a székéhez. Tényleg nem lehet szavakat találni erre az Emmanuel-féle csodára, a kreatív, ötletes játékára.
Nem kellett messzire mennie, mert a kezdő dalaiban már olyan ismerőssel is találkozhattunk, mint a Medley, ezt a dalt nem hiszem, hogy nagyon be kellene mutatni egy Emmanuel-rajongónak. És a felhangzó Beatles Medley blokkját sem, ami hamisíthatatlanul pont úgy hangzott el, ahogy azt még Lennonék se gondolták volna. Igazából Emmanuel jól tudta, hogy ezzel a blokkjával még több hódolót és lemezvásárlót fog magának szerezni igaz, nem bármi áron. És azt is pontosan tudja, hogy a mai napig sokak kedvencének nevezett Beatles-dalok beválasztásával tényleg jó üzletet csinál. A büfék varázsütésre kiürültek, és minden tekintet Emmanuelre vetődött. Hallgattuk őt és figyeltük játékát - noha a köztünk lévő kordonos távolság igazából nem nagyon tette ezt lehetővé - fürkésztük őt, mintha meg tudnánk fejteni a játéka titkát. Ő tudja és mi is, hogy mi mindössze műkedvelőként, rajongóként, esetleg tisztelőként voltunk jelen ezen a harmadik fellépésén. Emmanuel esetében nem lehet rosszul dönteni, mert minden egyes produkciója tényleg egy kagylóba rejtett gyöngyszem.
A harmóniái hamisíthatatlan tisztasága a Those Who Wait, And So it Goes és a Padre estében nagyon is kihangsúlyozódott. Vagy épp a vidámabb hangulatú Mombasa dalánál mosolyogtunk egy jót - de hallgassátok csak meg ti is e dalokat. Emmanuelnek szerintem nem is tudtunk volna mutatni olyan helyet a gitárján, amelyet ne tudott volna valamilyen módon megszólaltatni. Ha kellett, dobolt gitárján, hozta a ritmust lábával, és mint ezer ujjú formálta hangokat. Erre legjobb és leglátványosabb példa a Percussion és az Initiation dalai voltak, ahol még egy dobos drótseprű is előkerült hangsúlyozom nagyon mókás és szórakoztató volt ez a percekig tartó jelenet. Vagy egy másikban, ahol csak úgy szimplán lenyomta a Guitar Boogie-ját, kezei követhetetlenül járták a rock and rollt. Majd újra meggyőződhettem róla, hogy milyen kiváló énekhangja van, de nem a country mélységű Merle TravisNine Pound Hammer-ben jött elő, hanem az érzelgősebb dalainál. Emmanuel garantáltan társasági ember és showman is egyben, aki az első perctől kezdve az utolsóig le tudta kötni a közönségét. Igaz, a mostani fellépésén kevesebb humorral és átkötő szöveggel fűszerezte meg az öreg rutinos róka, kinek játéka most is könnyed és briliáns volt, pont úgy, mint a Michael Johnson vagy Chet Atkinsé vagy esetleg Jerry Reed-é. Nem kellett újra csalódnunk a gitáros géniusz produkcióján, hisz várható volt, hogy ez a fellépése is jól sül el. A befejező aktusnak a Summer time-ot hallhattuk a Friend ´n Fellow duóval kiegészülve. Ehhez már semmit sem szeretnék hozzátenni, illetve csak még annyit, hogy Tommy Emmanuel-t következő fellépését is meg kell nézni.