hosting: Hunet
r36
  cikkekfotók        
beszámoló [előadás]  2000. október 28. szombat   15:24
nincsen hozzászólás

szerző: Mazsi
Societas Raffaello Sanzio: Utazás az éjszaka mélyébe...
2000 október 16, Trafó

   Október végén Budapesten is bemutatta rendhagyó műsorát az olasz Societas Raffaello Sanzio társulat. Luis Ferdinand Celine, XX.századi francia irodalmár regényének azonos című adaptációja ez az előadás: Utazás az éjszaka mélyébe. A könyv az 1.világháború szörnyűségeit írja le, a formáció pedig rendhagyó módon vitte színpadra.
  
   A közönség láthatott minden eszközt, amivel a csapat dolgozott. Ezek voltak tehát a teljesség igénye nélkül felsorolva-: számítógépek, két nagy videókivetítő, hangtorzítók, keverőpult, egy mozgó, dübörgő-dobogó, saját készítésű gépezet, no meg egy horkoló-szuszogó kipreparált ló, mely a földön feküdt.
  
   A produkció kétségkívül a borzalom esztétikájára épített. A hatás valóban döbbenetes volt, de csakis azoknak, akik nem az értelmet keresték benne, hanem átadták magukat emócióiknak. Letompított aggyal és kihegyezett érzékekkel átélni a diszharmóniát és a káoszt - nem éppen egy törikönyves feldolgozása volt ez a világháborúnak.
  
   Üvöltés és sikoly, mormogás és dudorászás, a végtelenségig repetitív ütem- és hangsorok ez még csak bemelegítése volt annak a katarzisnak, melyet az egyre dübörgőbb, sorzatlövést imitáló dobgép, és instrumentális-indusztriális zörejek őrülete utáni visszazuhanás idézett elő. Igen, zuhanás volt ez: a testet-lelket gyilkoló gépek elszabadulása után visszatérés az Emberhez. Az emberhez, aki a saját maga áldozata lett.
  
   A hangok kavalkádjában és a tátongó ürességű csendekben francia nyelvű szöveg kísérte a darabot. Hangzásának puszta szépségén túl nem volt jelentősége a nyelvnek, de a szövegnek valószínűleg igen, hiszen a franciát ismerők egyszer-egyszer felszisszentek az előadás alatt, kíváncsi lennék, vajon min.
   S ha már felszisszenésnél tartunk, említést tennék a mű egy meghökkentő epizódjáról. Ugyanis a gyanútlan publikum huzamosabb időre egy századelei pornófilm nézőseregévé vált. Undort keltő képsorai a boldog békeidőket idézték: földi örömöket, kéjt és bőséget. Émelyítően kövér, pucér nők élvezkedése keszeg férfiakkal - perverzitás Hogy ez túlmutat-e földhöz ragadt jelentésén, döntse el mindenki maga. Szerintem nem szabad túlbeszélni azt, ami magáért beszél. Mindenesetre a műsor egészébe abszolút beleillő borzadály volt ez is. Jellemző az előadásra, hogy egy idő után a film részletei is (ugyanúgy, mint a hangok) önmagukat ismételték ezzel nem ellaposítva, hanem még inkább felfokozva a hatást.
  
   Ettől az előadástól függetlenül is rendkívül érdekes téma a művészeti alkotásokban megjelenő repetitív formulák, illetve erre a repetícióra építkező elsősorban zenei és táncélmények, melyek minden kor minden kultúrájában fellelhetők, s ma is ápolja ezt az élményt a legelőremutatóbb szubkultúra, de erről inkább nem most
  
   Művészi értéknek tartom az előadásban azt, hogy a mű hatására az ember gondolatai felszabadulnak, szabadon asszociál és pillanatokra mindent tudni, látni, de legfőképp érezni vél. Művészetük olyan kényes kérdéseket idéz meg, melyekre nem nyújt választ. Ez a kérdőjel a fogékonyabbakat vitára, véleménynyilvánításra ingerli.
  
   Többek illették a produkciót azzal a kritikával, miszerint, ha nem tudtuk volna, hogy ez a világháború borzalmait festi le, sosem jöttünk volna rá. Meglehet, ám nem is baj, hogy ezt a remek előadást nem szorítjuk bele egy kategoriába, miért ne emelhetnénk fel egy sokkal örökebb érvényű emberi igazságig? És ezt az igazságot találja meg mindenki maga, az ilyen művészi törekvések csak segítenek e monumentális dolgok átérzésében.
  
   Filozófiának tudtam be művészi koncepciójukat, miszerint nem megmagyarázni, értelmezni akarták témájukat, nevezetesen az 1.világháborút, hanem bemutatni az ő szemszögükből, az ő eszközeikkel.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
Újabb Metallica dalokkal jön Budapestre az Apocalyptica
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
Bryan Adams az MVM Dome-ban
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 laurence fishburne    battleship    jaded heart    jim carrey    beyond fear    jorn lande    queensryche    danny devito    rising sound    fővárosi nagycirkusz    danko jones    shadowside    bleeding through    gutenberg halott    david byrne    a titánok haragja    salvus    truth and its burden    martonosi györgy    astronautalis    gazember lászló    killed with hate    kollaps    marion cotillard    vályi péter  

r50
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!