hosting: Hunet
img_up/1611/bannerc96814ea.gif
  cikkekfotók        
magazin [kiállítás]  2007. augusztus 28. kedd   14:21
nincsen hozzászólás

szerző: Millenáris.Hu
American Roadside Architecture: Amerika út menti építészete – Válogatás John Margolies fotóiból
2007. szeptember 7.–október 7. Budapest – Millenáris Teátrum, Piros-Fekete Galéria

  A három részből álló kiállítás 56 nagyfelbontású színes fotót, valamint 3 szöveges tablót tartalmaz. A képek a korabeli amerikai úthálózat mentén emelt épületeket mutatják be. Ezek a gépkocsik általános elterjedésének időszakában a kor igényeinek megfelelően jellemzően benzinkutak, motelek, éttermek és étkezdék.
  
  Az autók tömeggyártása megváltoztatta az amerikaiak életét és életterét a 20. században maga mögött hagyva a 19. század kényelmetlen, drága és gyakran lassú közlekedési módozatait, mint a lovas kocsit vagy a vasutat. Az amerikai szabad vállalkozások rendszere hamarosan reagált, és új üzletek alakultak az autósok kiszolgálására. Ennek a nemzedéknek a vállalkozói Amerika-szerte szolgáltatásokat telepítettek az autóutak mentén, hogy kiszolgálják az új igényeket: benzint, ételt és szállást biztosítva. Ezek az épületek nagyban különböztek a városok főutcáin található épületektől. A járókelőket és lassú forgalmat megcélzó kisléptékű formák helyett ezek jól megkülönböztethető mivoltukkal és hatalmas felirataikkal hívták fel a nagy sebességgel haladó fogyasztók figyelmét. Megjelenésük egy fajta vizuális gyorsírásként értelmezhető, amely a fogyasztókat megállásra késztette. Az amerikai építészetnek ez a találékony időszaka az 50-es években ért véget, amikor kiépült az új államközi autópálya- rendszer, amely felülírta a régi autóutakat kiszolgáló egyedi vállalkozásokat. A 21. század elejére ez a régi út menti építészet szinte teljesen eltűnt. Új, homogén láncok épültek az autópálya-lehajtókon és a külvárosokban. A legtöbb út menti üzlet bezárt, és az épületeket ledózerolták, vagy az enyészetnek hagyták őket.
  John Margolies építészettörténész több mint 25 éve járja fényképezőgéppel a kezében az Egyesült Államokat, hogy megörökítse és megőrizze ennek a letűnőfélben lévő kereskedelmi hagyománynak az építészeti emlékeit. Az itt látható fotókat a 100 000 mérföldes útján készült több ezer kép közül választotta ki, hogy Amerika egy ártatlanabb korát mutassa be, amikor az üzletembereknek még elég volt kiakasztani egy táblát az út mentén, és kiszolgálni az autós társadalmat ahhoz, hogy megvalósítsák amerikai álmukat, azaz jól éljenek.
  
  John Margolies fotókutatását a John Simon Guggenheim Alapítvány és a National Endowment for the Arts (Amerikai Állami Nemzeti Művészeti Alap) támogatta. 2003-ban az Alicia Patterson Alapítvány Margolies urat tagjává választotta.
  
  A kiállítás 3 témája:
  
  Étel

  
  Az ennivaló volt az a valódi üzemanyag, amely mozgásban tartotta az embereket egy autós kirándulás során. A létesítményeket úgy tervezték, hogy ennek az újfajta éhes vásárlótípusnak a különleges igényeihez igazodjanak. Drága helyek, előkelő ételekkel nem voltak erre alkalmasak. Helyettük olcsó, gyorsan megrendelhető és felszolgálható ételek szerepeltek az étlapokon.
  
  Óriásplakátok és egyéb figyelemfelkeltő táblák hirdették az út menti étkezdét. Az üzlettulajdonosok versenyeztek, hogy az autósokat egymástól elcsábítsák. Az épületek a bódéktól a leglátványosabb építményekig változtak. Pár közülük alig volt több, mint egy külső pulttal felszerelt kunyhó, míg másokat látványosra terveztek. Az étkezdék (diner), vasúti kocsi alakú épületek, egy elegáns vonat étkezőfülkéjében eltöltött étkezés légkörét és romantikáját voltak hivatottak előrevetíteni. De a leglátványosabb út menti étkezdék azok voltak, amelyek a kínált ételeket testesítették meg óriás változatban. Az amerikai utakat hatalmas hot-dogok, fagylaltok, grill csirkék és kávéskannák díszítették becsalogatva az éhező turistákat.
  
  Az autóséttermek szintén egy innovációnak számítottak. Az emberek autójukat egy parkolóba vezették, és járművük elhagyása nélkül várták, hogy egy felszolgáló felvegye a rendelést, tálcán kiszállítsa azt, s a tálcát az autó ajtajához rögzítve elhelyezze. A 21. században, bár esetenként a hagyományos idiosztatikus autósétterem még mindig megtalálható, a McDonalds és a Burger King kiszámítható, nagyon gyors éttermei vették át ennek szerepét.
  
  Szállás
  
  Az autózás hőskorában az utazás piszkos és megbízhatatlan volt. Az utazók új csoportjának szüksége volt az út mentén egy olyan helyre, ahol jól kipihenhették magukat. A hagyományos hotelek nem voltak megfelelőek, mert a települések központjában helyezkedtek el, ahol a parkolás problematikus volt. Gyakran drágák és túl elegánsak voltak, illetve nem voltak megfelelőek egy kemény utazáshoz még a leggazdagabb utazó részére sem. Az utak többsége koszos és gyakran sáros volt. A túraautók nyitott tetővel voltak ellátva, és mivel az utazók a természet erejével dacoltak, védőöltözetet kellett hordaniuk. Még amikor az utazók éjszakára megálltak, akkor is közel szerettek volna maradni a járművükhöz. Egy korai megoldás az autóskemping volt. Az utazók sátrat, alvó- és főzőfelszerelést szállítottak, és a sátrukat a mezőn vagy az út menti kemping területén állították fel. Mások sátrat vagy ágyat szereltek fel autójuk hátsó részéhez rögzítve. Az autóskemping működött, habár bonyolult és időigényes megoldás volt.
  
  Hamarosan az út menti vállalkozók könnyebb megoldásként kis fülkéket építettek. Az autósok egyből a fülke amely néha nem volt több mint egy kis kabin mellé állhattak be, és beköltöztek éjszakára. Ezeket a helyeket autósudvarnak, majd később motelnek (a motor és a hotel összevonásából) nevezték el. Végül az önálló fülkéket összekapcsolták, és ebből jött létre a 20. század ismerős motel megoldása. Manapság, amíg a régi motelek és fülkék a kevésbé használt autóutak mentén fennmaradtak ugyan, a hasonló célból létrejött szállodaláncok, a Holiday Inn vagy a Ramada Inn, sikeresen vették át annak biztosítását, hogy az autósok jól kialudják magukat az államközi autópályák felhajtói mellett, illetve a város szélén.
  
  Benzin
  
  A benzin volt a legszükségesebb kellék, amely a felfedezőúton járó utazókat segítette az előrehaladásban. A 20. század elején lóvontatású tankolókocsik segítették az autósokat, vagy az autótulajdonosok a benzineshordójukat elvitték egy lerakathoz, ott feltöltötték azt, és a benzint az otthonukban tárolták ez a megoldás mindenesetre bármely körülmény mellett is egy eléggé veszélyes ötlet volt. A 10-es ás 20-as évekre feltalálták és tökéletesítették a benzinpumpát, és egy új épülettípus a benzinkút ütötte fel a fejét itt és ott, majd később mindenhol az amerikai utak mentén.
  
  Mivel ennek az épülettípusnak nem voltak előzményei, az építtetők saját fantáziájukra hagyatkozva tervezhették meg őket. Egyesek kis házhoz hasonlóra építették őket, hogy beleilleszkedjenek lakóövezeti környezetükbe. Mások egzotikus építészeti stílusokat választottak középkori kastélyokat, görög templomokat, japán teaházakat mintául felhasználó épületeket építettek csak, hogy párat említsünk. Megint mások teljesen szabadon engedték a fantáziájukat, és kútjaikat ismerős, vagy olykor kevésbé ismerős tárgyak és épületek óriás reprezentánsaivá formálták. A benzinkutak például repülőgépet, hajót, világítótornyot, teáskannát formáztak, így vonzva a tankolási lehetőséget keresőket.
  Ezeknek a furcsaságoknak nagy része fennmaradt a 20. században is. A korai 80-as években bevezetett törvények előírták a felszín alatti benzintároló tankok eltávolítását, illetve kicserélését a gáz földbe szivárgásának környezetvédelmi veszélye miatt. Mivel az ilyen benzintankok kicserélésének a költsége megfizethetetlen volt, és mivel ezek a benzinkút-relikviák főként a használaton kívüli utak mentén helyezkedtek el, az egykor ismert mulatságosan eredeti benzinkutak eltűntek a 21. század tájképéből.
  
  Megnyitó:
  2007. szeptember 6., csütörtök, 18.00

  
  Megnyitja:
  April H. Foley, az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövete
  
  Nyitva: hétfő kivételével naponta 11.0019.00
  
  A kiállítás megtekintése díjtalan!



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Millenáris

 programajánló: 
2020. október 18.
Axel Rudi Pell: jubileumi lemez, 2020-ban koncert
2020. október 19.
Helloween United - 2020-ban a Sportarenaban (Papp László Budapest Sportaréna)
2020. október 25.
A CONCERTO Music bemutatja: The Epic Apocalypse Tour 2020
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Budapest Ritmo feat. WOMEX- Két Budapest Ritmo!
Fazil Say helyett Bogányi Gergely szólóestje a Müpában
Kadosa Kiss József: A művészet rendje – Arte legis
Könnyűzene, jazz és kísérletezés a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon
Október elején a görög Nektaria Karantzi hazánkban énekel
16. BUDAPESTI NEMZETKÖZI KÉPREGÉNYFESZTIVÁL - Töltsük meg képregényekkel Budapestet!
Második hullám a neten: újra robbantanak a hazai webáruházak?
Purcelltől a Pink Floydig – Európai Hidak fesztivál a Müpával és a BFZ-vel
Néha a tudatosság a legjobb döntés
 kiemelt 
The Dead Daises Glenn Hughes-zal, 2021. Barba Negra
  
Újabb fejezetéhez érkezett a Dead Daisies története, ami a korábbiaknál is kalandosabb éveket ígér

Fleshgod Apocalypse, Ex Deo 2021
Deep Purple klasszikusokkal, Ian Paice Budapesten
Jethro Tull – The Prog Years 21
Pineapple Thief az A38-on
 friss hozzászólások 

Elkészült a MegaHertz első albuma (1)
Exopop: A szakadék mélyén (1)
Végighallgatható a Lemurian Folk Songs új lemeze (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto Music
Hammer Concerts
Livesound Productions
VilágVeleje Produkció

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 black therapy    protest the hero    deathstars    barney és a nők    tombs    nemes nagy ágnes    s-modell    j.j. abrams    live on ten legs    the tourist    jeff loomis    imperial age    turbonegro    hupikék törpike    jeff loomis    preservation hall jazz band    kassák lajos    uzipov    tony soprano    flowers of whores    qss    gm49    bikelinefest    the wall street    rivers run dry  

img_up/1611/bannerc96814ea.gif
Copyright 2000-2020 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!