előzetes [koncert] 2001. december 12. szerda 17:16
nincsen hozzászólás
szerző: RigolettoBalázs Elemér Group a Jazzkedd´v-en Lelki rokonság 2001 december 18, Rigoletto
A dob. A dobbal kezdődött minden. Bár Balázs Elemér modern dobfelszerelése már közel sem hasonlít az ősi ütőhangszerekhez, minden bizonnyal ő is valamilyen kezdetlegesebb háztartási hangkeltő eszközön kezdte gyermekkorában, mígnem az utóbbi években életének ritmusát végképp ez a hangszer határozza meg. A hetekben jelenik meg Around the World címmel negyedik lemeze, mely tökéletesen beleillik eddigi CD-inek akusztikus-fúziós-akusztikus sorába, ugyanis a 99-es, szintén BMC-s, régi magyar slágereket feldolgozó Always That Moment után ezeken a felvételeken a jazzt a világzenével fúzionálja. Ebben a kellemes világkörüli kavarodásban természetesen ezen a napon sem ő az egyetlen kalauzunk.
Tulajdonképpen a free jazz elterjedésének köszönhető, hogy kedden a Rigolettóba lépve Dés András arab, afrikai és latin-amerikai ütőhangszereinek látványától még nem feltétlenül kellene világzenére asszociálnunk. Állítólag Dizzy Gillespie volt az első, aki külön jazz kongást alkalmazott, és gyakorlatilag Chano Pozo óta különböztetik meg a dobost dr az ütősöktől perc. De a Balázs Elemér Group nemcsak rokon hangszereket, valódi rokonokat is rejteget: a koncert előtti vörös homályban felsejlő billentyűket Balázs József fogja ütni és simogatni, ahogy a pillanat megkívánja. Aztán hogy elkönyvelhessük, mégsem tiszta jazzt fogunk hallani, a széken fekvő gitárt a Tin Tinből és a World Music Trióból is ismerős Juhász Gábor veszi majd kezébe.
Végül ott lesz a láthatatlan is, a legkifejezőbb és legközvetlenebb hangszer, az emberi hang. Alaphangként valószínűleg mint a közönség duruzsolása, de kilenc után két énekes is fel fog állni asztalától, mégpedig Winand Gábor, akivel már a 97-es My New Wayen dolgozott együtt Elemér, és hozzá egy klasszikus női hang, Czerovszky Henié társul. E sokat utazott, vendégszerepelt társaság fog végigkalauzolni minket az est egy részén, vagy hogy tényleg legyen időnk mindenhová eljutni, hát légikísérni.
Mert a zenekar lelke mélyén reptetni szeretné a hallgatóságot, csakúgy, mint múlt héten Gadó Gáborék, és a hasonlóság nem véletlen. Ezen a lemezen is ott lesz Gadó szerzeménye, a Jonathan Livingston, és persze az Around the World cím sem véletlen, hiszen játszanak két svéd és egy bolgár népdal átdolgozást, aztán Vukán György egyik Neruda vers ihlette darabját, egészen arabos stílusban, lehengerlő jazzes improvizációkkal.
A beszállókártya ötszáz forint, viszont az út alatt folyton folyvást megy a sör és koktél akció. A koncert okozta lebegés után pedig ismét átszállhatunk a Badihali és Sanyi irányította analóg hullámokra.