szerző: morzsaKlute - Airbag Night the third generation drumandbass event és a kerék forog tovább... 2001 december 8, NapHall
A legkorábbi felvételeitől kezdve, egészen a Certificate 18 kiadónál nemrég megjelent második nagylemezéig, Klute hangzása már közel egy évtizede a drum & bass élvonalát képviseli. Tom Withers, a project mögött álló producer, a techno zenét összetett ütemképletekkel és érzelem dús hangszereléssel vegyíti, ezáltal egyedi ötvözetet hozva létre. Tom a zeneipart a nyolcvanas években ismerte meg, „The Stupids”, a hírhedt skate-punk bandában betöltött szerepén keresztül. Azonban három nagylemezzel a hátuk mögött, a banda iránti érdeklodés felorölte a társulatot és feloszlott a zenekar. Tom ezek után időt szakított arra, hogy körbeutazza az Egyesült Államokat, ahol is első ízben fedezte fel az ´elektronikus´ zenét.
Angliába 1993-ban tér vissza, korai anyagát a Deep Red címkén jelenteti meg, habár Klute néven (”a szó már gyermekkorom óta esztétikailag megfogott”, így - nevetve - a művész), a Certificate 18-nál megjelent felvételei voltak azok, amelyek széleskörű elismertséget hoztak számára. A kiadó már addigra figyelemre méltó sikereket ért el olyan művészekkel, mint például Photek és Digital, és jól illett Tom techno beállítottságához.
Kiadványai a műfaj egészét átölelik. „Számomra akkor indul be igazán az egész, amikor elvesztem magam egy szám világában. Másokat más motiválhat, de számomra az a kihívás tartja ébren az érdeklődésemet, hogy újdonságot hozzak létre, és hogy közben elkerüljek olyan megoldásokat, amelyek esetleg túl nyilvánvalóak, vagy túl szokványosan hatnak. Elég sok fajta zenét hallgatok, de valahogy az ízlésem mindig elég szélsőséges volt; a külvilág befelé tekintése - így számomra egy „tudományos fantasztikus” hangulat nem csak csipogó számítógépekről és sötét zörejekről szólhat. Engem egy látvány ábrázolása jobban izgat, de torz módon ábrázolva azt a látványt, megőrizve egy szám vagy cím többértelműségét; ...mindent elkövetek annak érdekében, hogy kiszélesítsem mások elvárásait a zenével szemben.”
A Certificate 18-nál eltöltött négy év után, Tom megjelentette debütáló Klute nagylemezét, a Casual Bodies-t (Véletlen Testek). Az album többnyire Klute korábbi kiadványain alapult, amelyek a Detroiti techno világából táplálkozó hangzások és az összetett programozott ütemek bonyolult egyvelegéből álltak, „együttmuködve” nem pedig taszítva az atmoszférikus elemeket. Az ebből fakadó egyenletesebb érzet lehetővé teszi a szokatlanabb zenéknek, hogy ebből a rendszerből kiszakadjanak, ütőhangszerek magmájába ágyazott absztrakt hangzásként. „Az album címe - Véletlen Testek - egy hivatkozás az emberek egyéniségek nélküli tömegére, teszi hozzá Tom.
második nagylemeze - Fear of People (Ember Félelem)
A nagylemez (Fear of People - Ember Félelem) különös címéhez magyarázatként csak annyit fűz hozzá, hogy nem feltétlenül egy negatív vagy paranoiás gondolatról van szó, hanem inkább a tánczene iparra oly jellemzo képmutatás elleni tiltakozásról és annak a ténynek a megállapításról, hogy sokan félnek attól, hogy zenéjüket magasabb szintre emeljék. „A cím mögött rejlő valódi ok a félelemnek a modern, mindennapi életben történő eluralkodása, legyen az a bűnözéstol vagy az életünkben elmulasztott lehetőségektől való félelem; szinte rávesszük magunkat, hogy felszerelkezzünk ezzel a félelemmel. Szerettem volna ettől elszakadni és egy mélyebb, érzelemtelibb perspektívát kölcsönözni a zenémnek. Úgy gondolom sokan elbátortalanodtak a drum & bass egyes jellemzőitől és remélem, hogy a Fear of People a zene olyan oldalát mutatja be, amely nem kíván senkit sem kirekeszteni és amely rámutat a műfajban rejlő további lehetőségekre.”
Ez a törekvés a nagylemezen a vokálokra fektetett hangsúlyban mutatkozik meg, amelyek emberközelivé teszik az elektronikus elemeket, miközben az instrumentális hozzávalók intenzív összpontosítása a sokoldalú ritmusszekció, a melankolikus basszus futamok és az elgondolkodtató dallamvilág kiegyensúlyozottságában figyelhető meg.