hosting: Hunet
img_up/1611/bannerc96814ea.gif
  cikkekfotók        
magazin [médiaművészet]  2007. június 21. csütörtök   11:53
nincsen hozzászólás

szerző: Sőrés Zsolt
Láthatatlan Filmek Klubja - Extra a Múzeumok Hosszú Éjszakáján
2007. június 23. Budapest - Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum (LuMú) (IX.ker. Komor Marcell u. 1., I. emeleti előadóterem)

  Shapeshifting
  
  Dj Ahad elektroakusztikus koncertje különleges némafilmekre
  
  A macskaforma növeli a mozgási sebességet, és számos különleges képességet ad. A macska olyan, mint egy tolvaj, és tehetségei közül nagyon sok az útonálló adottságaihoz hasonló, de a függetlensége mögött megbújó kedvessége szeretetreméltóvá is teszi. Egyaránt jó mind a szóló, mind pedig a csapatjátékhoz. Ha gazember játékos vagy, igazán nagyra fogod értékelni ezt a formát. Tulajdonságai: rejtőzködés, karmolás, hasítás, széjjeltépés, macskadüh, feltépés, vágta, meglapulás, nyomkövetés, tetszhalál, lecsapás.
  (Részlet egy ismeretlen druida feljegyzéséből.)
  
  A Shapeshiftingben szereplő filmek a maguk korában újragondolták a kollázstechnika, az álló- és a mozgókép absztrakt lehetőségeit nem utolsó sorban azért, hogy a film nyelvét okkult és bizarr képzettársításokkal ruházzák fel, s hogy mi, nézők megértsük az új, virtuális világok üzenetét. A projektben szereplő három enigmatikus-asszociatív film a több valóságsíkra osztott, de egyetemes világ feltárásával magáról a vizuális látásról és a komplex érzékelésről szól. A Shapeshifting-projekt áttételesen olyan művészek és zenei csoportok filmmel kapcsolatos munkáihoz kapcsolódik, mint John Zorn filmworks-ei, a szintén amerikai Pengo filmrészletekre történő improvizációi vagy a francia Art Zoyd némafilm-aláfestései. Ugyanakkor (e művészek munkáitól eltérően) nem csupán az experimentális filmművészet mesterei előtt kíván tisztelegni, hanem a multimedialitás közös terében a hangi manifesztáció eszközével kísérli meg a mozgóképsorokat analizálni, számunkra is személyessé tenni, saját történelmi korukból kiléptetni, a 20. századból a 21. századba átmenteni.
  
  A Shapeshifting közvetlen előzménye mindenképpen a s.k. együttes (Kovács Zsolt és Sőrés Zsolt duóprojektje) 2002-2003-ban megvalósított Angersonixa (Kenneth Anger filmjeinek újrahangosítása) volt, amellyel Magyarországon kívül Szlovákiában és Németországban is turnéztak. A Shapeshifting-szólóprojekt 2006-ban indult és először a békéscsabai X. Csalánleves Instant Művészeti Fesztiválon került bemutatásra, első változatát a budapesti közönség pedig a III. BÉB A Borzongás Éjszakája a Bem Moziban minifesztiválon láthatta és hallhatta.
  
  Zene:
  
  DJ AHAD mélyhegedű, egyedi készítésű hangszerek, elektronika, rádió, mikrofonok, ütősök, hangminták stb.
  
  Filmek:
  
  Rrose Sélavy (Marcel duchamp): Anémic Cinéma
  Fekete-fehér francia, 7 perc, 1926
  Samuel Beckett Alan Schneider Buster Keaton: Film
  Fekete-fehér USA, 21 perc, 1965
  Alexander Hammid: The Private Life of a Cat / Egy macska intim élete
  Fekete-fehér USA, 22 perc, 1944
  
  Mióta szembesültem ezzel a ténnyel: dada = absztrakt művészet, azzal szórakoztatom magam, hogy a másik álláspontot is képviselem: dada = nem absztrakt művészet, és ez éppúgy igaz talán még inkább. írta Hans Richter az 1920-as évek derekán. A legtöbb potenciális dada film esetében a fenti ellentmondások valamelyikébe ütközünk. Duchamp Anemic Cinemáját (1926) általában dada filmnek tekintik, ami ellen Duchamp biztosan nem tiltakozna ha nem ellenezné, hogy egyáltalán filmnek tartsuk: legszívesebben ugyanis precíziós optikája (Sajnálnám, ha az »optikain« túl bárki is többet látna benne jegyzi meg Duchamp) egy részének tekintené. A film Duchamp első, forgó üveglemezekkel és háromdimenziós klisékkel folytatott, majdnem halálos kísérleteinek egyik eredményeként született. Mindazonáltal az Anémic Cinema amellett, hogy a téridő hipnotikus kapcsolatának metaforája, a film mint nyelv és narráció organikus egységének gyönyörű dokumentuma. A filmtanulmányt Duchamp mintegy önnön női altergójának bőrébe bújva, a saját hűvös és távolságtartó természetével szemben megteremtett erotikus és obszcén Rrose Sélavy nevében készítette.
  
  A [Film]szerkezet[e] szigorúan rondó jellegű. A nyitó közeli kép az egész vásznat betöltő szemet mutat, a huszonkét perc múlva látható zárókép pedig azt a vak szemet, amelyet a film folyamán fekete kötés takart. Mindez valószínűleg Beckett látására utal, aki ebben az időben már bal szemére majdnem teljesen vak volt és jobb szemével is csak gyöngén látott. Amikor tehát azt mondják, hogy e film főszereplője a vizuális érzékelés, akkor ez kiegészítendő: nem csupán a vizuális érzékelés, hanem egy sajátos, egyedi módon károsodott változata. Vagyis: Beckett szemével látjuk a filmet, a kamera igyekezett a becketti látást utánozni, mégpedig nemcsak filozófiai-esztétikai, hanem optikai értelemben is. (Török Gábor, Filmvilág 1990/6.) Beckett mesterének tekinti [a filmben szereplő Buster] Keatont. Filozófus a bohócot? S miért ne?! Annál inkább, mivel a Beckett-darabok előadási módja csupán Keaton-bohóctréfákként képzelhető el. Beckett filozófiai farce-ainak mélyén Keaton bölcseleti bohózatai ülnek meg. Az ír színész modellül szolgált az ír költőnek abban a tekintetben, hogy létezik egy bölcseleti komédianyelv, amelyik nemcsak a mulattatás, hanem a lényegre való rárémítés mondattanát írja ki. (Molnár Gál Péter, Filmvilág 1980/6.)
  
  Az Egy macska intim élete néma-dokumentum-mestermű, ahol a macskák emberszerű karakterekké válnak, az állatarcok érzelmeket fejeznek ki, a határ elmosódik állati és emberi között. Az enigmatikus, bizarr, macskapersektívából rögzített filmet Alexander Hammid akkori felesége, Maya Deren közreműködésével forgatta.
  
  Valamint bemutatásra kerül a kiadott programtól eltérően az alábbi két film is!:
  
  Jean Painlevé: Le Vampire
  Fekete-fehér francia, Duke Ellington (eredeti) zenéjével, 9 perc, 1939-1945
  
  Jean Painlevé (1902-1989) a tudományos filmezés egyik úttörője. Filmköltészetének egyik fő jellemzője a rendező kitüntetett figyelme a bizarr, misztikus és a titokzatos részletek beható ábrázolása iránt, tette őt hamar népszerűvé a szürrealisták és az experimentális filmesek körében. A II. Világháborúban a megszállás idején ellenálló volt, részt vett a nácizmus elleni földalatti mozgalomban. Le Vampire című szabálytalan, allegórikus filmjében a vérszívó denevér a nácizmus allegóriája is.
  
  
  Alexandro Jodorowsky: La Cravate / A nyakkendő
  Színes francia, Edgar Bischoff (eredeti) zenéjével, 21 perc, 1957
  Jodorowsky 2006-ban egy németországi padláson megtalált, első, pantomimfilmje Thomas Mann Az elcserélt fejek című műve alapján, amelyet 50 után most láthat először a közönség. Bár a rendező nem tartja remekműnek, pusztán filmes karrierje izgalmas kezdetének, egy jól sikerült indulásnak, a La Cravate-ot annak idején Jean Cocteau is méltatta. A főszereben a fiatal, 28 éves Jodorowsky látható.
  
  A filmek információs vetítések keretében kerülnek bemutatásra. A filmeket DVD-ről vetítik.
  
  Részvétel: Ingyenes
  
  Június 23-án este 22 órától, A K.A.S. Galériában (V. Váci utca 36) Koroknai Zsolt 20 rövidfilmjét vetíti, ahol - többek között részleteket láthatnak a Ladjánszki Mártával és Sőrés Zsolttal közös Lektrónia-projekt felvételeiből is.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2021. október 21.
Fleshgod Apocalypse, Ex Deo 2021 (A38 Hajó - Budapest)
Estas Tonne Magyarországon- Essential Sounds of the Universe
2021. október 22.
Új időpontban Tarja Turunen koncert
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Középkori hagyományok elevenednek meg Zsámbékon
Újra szabad a színpad
Részben az egész Baranyay András kiállítása
A Zene Világnapján, október 1-jén kezdődik Gödöllőn, a Királyi Kastélyban a 23. Nemzetközi Hárfafesztivál
Margó Irodalmi Fesztivál - Jennifer Teege, Jón Kalman Stefánsson és Iréne Solà
Keresik Magyarország legsokoldalúbb informatikusát
Török áfium ellen: Estöri!
Hat határon túli helyszínen is indulnak a Peron Music Tehetségkutató Fesztiválok
 kiemelt 
Novemberben Budapesten zenél a Jethro Tull, jövőre új lemezt is kiadnak
  
Ahogy számos turné a közelmúltban, a Jethro Tull Prog Years körútja is halasztást szenvedett, azonban most már biztosnak tűnik: idén november 12-én pótolják a koncertet a Kongresszusi Központban

Rocklegendák Győrben: Bruce Dickinson, Roger Glover és John Coghlan is fellép ősszel a 750 éves városban
Jozef Van Wissem Budapesten
2022-ben is a Budapest Park-ban koncertezik Billy Idol
Dream Theater: friss album, 2022-ben budapesti koncert
 friss hozzászólások 

Elmarad a Zakk Wylde´s Black Label Society fellépése (1)
Kókler (1)
Nincs menekvés! “I’m Gonna Get You” címmel megérkezett a Bengal második videoklipje (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto Music
Hammer Concerts
Livesound Productions
VilágVeleje Produkció

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 letz zep    rob de luca    white stripes    talentométer    divided multitude    pelican    preservation hall jazz band    sc.art    meex    dagoba    moneyball    brutality will prevail    burden    chronosphere    ned evett    intercom    szerelem    dirkschneider    hammer concerts    engel    gio geraca    incantation    in-dock    halálos iramban: Ötödik sebesség    casey affleck  

img_up/1611/bannerc96814ea.gif
Copyright 2000-2021 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!