hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
kultúra [tánc]  2007. június 6. szerda   13:17
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Dél-indiai Kúcsipúdi táncdráma Tóth Gabriella szóló-táncestje
2007. június 7. csütörtök, 20.00. Budapest – Fonó Budai Zeneház

  Előadásában részletek láthatók a Bháma Kalápam táncdrámából dalokkal és telugu dialógusokkal.
  
  Kúcsipúdi táncdráma
  
  A Kúcsipúdi Andhra Pradés állam tradicionális táncformája Dél-Indiában. Eredete a kizárólag férfi színészeket szerepeltető, vallási tárgyú táncdráma, a Bhágavata Méla Nátakam több évszázados hagyományára vezethető vissza. A hindu mitikus történeteket megelevenítő drámajáték Visnu hívő papok szent imádsága volt a falusi templomokban, ugyanakkor királyi szórakoztatás az andhrai uralkodók udvaraiban.
  
  A tánc technikáját - nritta - virtuóz lábmunka, kecses testmozdulatok jellemzik. Drámai előadásmódjában - nátja és abhinaja - a szabályok által rögzített színészi kifejezőeszközök - kézjelek, arcjáték, járásmód - mellett improvizáció is helyet kap, alkalmanként táncosok által előadott énekkel és dialógussal kiegészülve. A Kúcsipúdi művészet jellegzetes vonása mitikus hősök és hősnők portréinak megalkotása e sajátos kifejezésrendszer által.
  A régi színházi múltra visszatekintő, valamint a klasszikus táncalapokat népies elemekkel ötvöző Kúcsipúdi tánc a XIX. század végére a csoportos kompozíciók megőrzése mellett szóló formaként is ismertté vált. A férfi előadók sorába számos női táncművész lépett. A táncok témáit főként a két eposz, a Mahábhárata és a Rámájana, valamint a Bhágavata Purána és a költő Dzsajadéva Gítagóvinda című szerelmi költeménye adja. A táncot dél-indiai karnatikus zene kíséri. A dalok szövegei szanszkrit és telugu nyelven hangzanak el.
  
  Garima
  
  Tóth Gabriella a klasszikus indiai Kúcsipúdi táncművészet egyetlen hazai képviselője.
  
  Pályafutását hivatásos klasszikus és kortárs balett táncosként kezdte. Évekig több magyar színházban dolgozott, mint klasszikus és kortárs balett táncos.
  
  Tizenöt éve hivatásos előadóművészként klasszikus indiai táncművészettel foglalkozik. Az indiai állam - Indian Council for Cultural Relations - és a Magyar Soros Alapítvány ösztöndíjas hallgatójaként éveket töltött Indiában, hogy a Kúcsipúdi művészetet autentikus formában sajátítsa el. Mesterei rangos indiai táncművészek: Dr. Yamini Krishnamurti, Guru Dr. Vempati Chinna Satyam és jelenlegi tanára, Guru Swapnasundari Rao, az ind drámaművészet kiemelkedő alakja.
  
  Számos táncdrámában szerepelt indiai színpadokon. Első szólóelőadását 2001-ben mutatta be Delhiben Swapnasundari Rao vezetésével. A 2004-es Tarangam fesztiválon Delhiben élőzenei kísérettel mutatta be átütő sikerű szóló produkcióját, a Bháma Kalápam című táncdráma dalokkal és telugu nyelvű dialógussal színesített részletét a nárcisztikus természetű Szatjabháma szerepében.
  
  Egyetemi tanulmányait az ELTE BTK Ógörög Nyelvi és Irodalmi szakán végezte 2002-ben, valamint éveken át szanszkrit és hindí tanulmányokat folytatott az ELTE BTK Indoeurópai Nyelvtudományi Tanszékén.
  
  Szakmai tudása gyarapítása céljából rendszeresen ellátogat Kúcsipúdi faluba, ahonnan a stílus származik. Jelenleg a Bháma Kalápam című táncdráma főszerepére készül, amelynek előkészítésén közösen dolgoznak helyi művészekkel és zenészekkel Vedantam Venkata Chalapathi vezetésével.
  
  A tánc gyakorlatán kívül szanszkrit és telugu nyelvi és irodalmi, továbbá dél-indiai karnatikus zenei tanulmányokat is folytat. Énektanára D. S. V. Sastri. Öt éve tanít Kúcsipúdi táncot Magyarországon. A tradicionális darabokon kívül saját koreográfiáit is táncolja. Táncelméleti kutatással is foglalkozik: a Kúcsipúdi táncdrámáról szóló könyvén dolgozik.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Mesterséges Intelligencia és Az Új Kreativitás a PRÓFÉTA galériában
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 revolution renaissance    bilocate    venom    szin    piramis    vale of tears    helen mirren    beast in black    anna faris    la dispute    robert downey jr    búvópatak    tűzvihar    simon roman - ének    spielberg    royal hunt    sterbhaus    nemadomfel    taking dawn    hard charger     ripoff raskolnikov    trail of tears    kulturális intézmény    silenus    f.o.system  

r47
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!