előzetes [koncert] 2002. január 20. vasárnap 16:20
nincsen hozzászólás
szerző: RigolettoNigun a Jazzkedd´v-en 2002 január 22, Rigoletto
A jazz zenészek által előadott dallamok sokszor eredetileg nem a jazz számára íródtak. Az először 2001 augusztusában színpadra lépő Nigun együttesnél (mely a jiddis dallamra utal) is a jazz leginkább előadási forma, míg a dallamanyagot a különféle zsidó egyházi-, népi- és műzenéből merítik.
Egyenlőre még csak kézen-közön forgó négyszámos demóanyagukon találhatunk John Zorn és Klezmatics feldolgozást, valamint Párniczky András gitáros-zenekarvezető hangszereléseit is.
A műfaj New Yorki alkotója, John Zorn, miután rádöbbent, hogy az afro-amerikai örökséget nem érzi sajátjának, saját gyökereinél kezdett keresgélni, és munkássága állandó kísérlet a klezmer, az 1492-ig Spanyolország és Portugália területén élő zsidóktól eredő szefárd népzene és a kelet-európai zsidó világi és egyházi zene újraértelmezésére.
A Nigun tagjai hasonló indíttatásból kezdtek el együtt zenélni: a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz tanszakának elvégezése után, fekete gyökerek hiányában őszintébb kifejezési formának érezték a kelet-európai térségben is jelenlévő zsidó zenei örökségre építeni, s annál sürgetőbbnek tűnt véghez vinni elképzelésüket, mivel talán a hazai jazz életben ők az egyetlen ezen a vonalon.
Párniczky András éppen Hollandiából tartott hazafelé, amikor a fejében megfogant zenekart telefonon elkezdte összeszervezni, és ötletére zenésztársai egyből fogékonynak bizonyultak. Hollandiából érkezett, ahol a Holland Királyi Zeneakadémián képezte tovább magát magyarországi tanulmányai folytatásaként, és ahol többek között 2000-ben a hágai Residentie Orkest vonósaira hangszerelt hindusztáni zenét. A kvartett további tagjai Váczi Dániel szaxofonos, aki Yonderboi lemezén és Gadó Gábor One Glimpse is Not Enough-ján is szerepel. Nagy Péter bőgős, akit pedig már az Eichinger Banddel láthattunk a Rigolettoban. A dobos ezúttal Sárvári Kovács Zsolt, aki Dresch Mihály és Gadó Gábor mellett még Herbie Mann-nel is közreműködött.
A koncert ízelítőjének befejezéséül pedig forduljunk Bartók Béla Zene és faji tisztaság című 1942-es írásához, melyben az egyes nemzetek népzenéinek összehasonlítása során a dallamok állandó csereberéjére hívta fel a figyelmet, az állandó kereszteződés és visszakereszteződésre, amely évszázadok óta tart.
Tehát aki az új évben is szívesen szívja magába az élőzene, Badihali és Sanyi recsegő hangfelvétel gyűjteménye és a koktél kikapcsoló egyvelegét, annak a Nigun hagyományos dallamokra épülő zenéje sajátos hangulatot ígér, hiszen írja később Bartók idegen népek közötti érintkezés azonban nemcsak a dallamok kicserélődését eredményezi, hanem és ez még fontosabb új stílusok kialakítására is ösztönöz. Ugyanakkor fontos, hogy a folyamat során a régi és kevésbé régi stílusok is életben maradnak...