előzetes [fesztivál] 2002. január 19. szombat 10:59
nincsen hozzászólás
szerző: Bahia.HuPunk Revival a Műcsarnok pincéjében GROUND ZERO, JazzToPunk Kultvetítő 2002 Január 25.
A punk, a reggea-vel egyidőben, Iggy Pop and the Stooges, a Velvet Underground, Patti Smith és a New York Dolls feltűnésével kezdődött, a yippiek - Abbie Hoffman, Jerry Rubin, - megjelenésével egyidőben, az 1960-as évek végén, az 1970-es évek elején, Amerikában. A művészetekben - többek között, - Knut Hamsun, Louis Ferdinand Céline, William Burroughs írásai, a Pop Art, a Dada, Antonin Artaud színháza, Chris Burden és a body art, a rockban David Bowie, Marc Bolan, a Who és a Rolling Stones tekinthető legmarkánsabb előzményeinek. A punkot a Dolls managere, a PR-zseni Malcolm McLaren hozta át Angliába, ahol a Sex Pistols megalkotásával alkalmazta a modelt. A termékre nagy kereslet mutatkozott. A hippie álom kudarca után, alternatívák hiányában dühös volt a létező vámpírstruktúrákba beilleszkedni nem akaró, a materiális kultúra javaival és szolgáltatásaival még el nem kábított ifjúság. Hányt attól, amit maga körül látott és a jövőképtôl, amit a társadalom számára vetíteni tudott. Gyűlölte korlátozóit és saját kiszolgáltatottságát.
A punk nem zene, nem művészet, hanem szigorú éberség, hozzáállás, attitud - tudatállapot. Az univerzális idegené. Öntudatos, magas stílusérzékkel alkalmazott pimasz deviancia. Bár a punkok fegyelmezettek, elitisták, minimalisták, sloganekkel, jelképekkel operálnak és tudnak gyűlölni, nem mondhatók fasisztáknak, mert szeretnek változatosan öltözködni, humoruk van, politikai hatalomra nem törnek és nem turik a rasszizmust soraik között. A skinheadek üldözik őket. Mutánsok, a hatodik faj. Megannyi hullócsillag, az idô katonái. Háborúban állnak az egész világgal, beleértve önmagukat. Zajosan, vadul, botrányról botrányra élnek önhibájukon kívül - és fiatalon halnak meg, mert nem hinnének önmaguknak harmincéves kor után. Realisták. Felismerve, hogy nincs szükség rájuk, a punk, mint alternatív életformát kínáló társadalmi mozgalom, tanítás az 1970-es évek végén, rövid virágzás után végleg a föld alá települt, s azóta ott él, törzsközösségekben. Csak a legvirulensebb közülük, a legfeketébb bárány - mint most, Marilyn Manson esetében féreggyermekként (Wormboy), vagy mint fehér szemét (white trash), Eminem, - bukkan idônként a felszínre, hogy magára vegye a világ buneit és ítéljen az élők felett.
A műsor tiszteletteljes visszatérés gyökereinkhez, hiszen sokféle irányzatnak adott energiát a punk ősrobbanása, s a műsor valamennyi közreműködője ettôl az élménytől inspirálva indult el és találta meg a maga útját, föld felett és föld alatt.
Közreműködik:
DJ. Kanada Kaos
Tilos Jungle Underground
20:00 H
dr Máriás
Én MÁR CSAK A POLITIKUSOK SEGÍTSÉGÉBEN REMÉNYKEDEK
A kiállítást Najmányi László nyitja meg
20:15 H
Les Fleurs du Mal:
Total Peace
A Vörös Törpe Visszatér
Kegyetlen színház
- In memoriam Sid Vicious and Antonin Artaud -
20:30 H
Malcolm McLaren: The Big Rock And Roll Swindle
Filmvetítés
A Sex Pistols managerének olvasata az együttes történetérôl és benne saját szerepéről. A Sex Pistols jogdíjügyekben és ifjúság megrontásáért beperelte Malcolm McLarent. A manager elveszítette a pert, vele minden vagyonát, a Sex Pistolsból származó jövedelmeit, köztük filmjének összes jogát. Menekülnie kellett Angliából. 1978-ban Párizsba költözött, ahol Lolita-típusú pornófilmek készítésével, dalcímek levédésével és lejárt védettségu zenedarabok felkutatásával és kiadásával indította újra karrierjét. Párizsban találkozott a Budapestrôl érkezett SPIONS-al, mutatta be Robit Scott (M) producernek és segítette lemezszerződéshez az elsô, a Vasfüggönyön túlról érkezô punk együttest.
22:00 H
Malcolm McLarentôl Marilyn Mansonig
Népszerű tudomány
drMáriás beszélget az önpusztítás művészetérôl, az 1970-es évek Londonjáról és Párizsáról, a 2000-es évek New Yorkjáról és a globális undergroundról Najmányi Lászlóval
23:00
TUDÓSOK
Tudományos Punk Jazz
Jótékonycélú koncert és muvészeti aukció az elszegényedett politikusok megsegítésére
A Tudósok Budapest Lounge Lizzards-jai. Ugyanazt az érzékenységet, huvös távolságtartást képviselik, mint a newyorki fake jazz sztárok. De lehetne ôket James White, a későbbi James Chance és együtteséhez is hasonlítani, vagy akár a mostanában nagyon népszerű nu jazz irányzathoz kötni. A legkézenfekvőbb meghatározás mégis a punk jazz, hiszen a Tudósok zenéje keményebb a nu jazznál, vagy a Lounge Lizzards-nál és feltétlenül intellektualisabb, mint James Chance világa, ha a fókuszált őrület végsôsoron ugyanaz is