Hétfő este a Széchenyi Szakkollégium „Szólj be a magyar filmnek!” címmel kerekasztal beszélgetést szervezett a Corvinus egyetemen. A beszélgetésben résztvettek: Lovas Balázs forgatókönyvíró, a magyar.film.hu felelős szerkesztője, Groó Diana és Erdélyi Dániel rendezők, a Simó osztály egykori tanulói, Durst György a Duna Műhely producere, és Czinkóczky Csaba a New York Film Academy hazai partnere, a Silverback Productions ügyvezetője.
A beszélgetést Sóti Thea az ELTE filmszakos hallgatója moderálta és vezette be egy összeállítással a hazai film meghatározó szereplőiről, a hazai filmgyártásra ható tényezőkről. A vita során a meghívottak olyan kérdésekre keresték a választ, mint például: van -e magyar új hullám, milyen financiális körülmények között lehet ma Magyarországon filmet készíteni, vagy miért nincs például magyar krimi?
Újhullám kérdésben egyetértettek a meghívottak, amit Durst György úgy összegzett: „nincs újhulllám, egyéni utak, egyéni látásmódok vannak”. Czinkóczky elmondta, hogy vége a dinoszauruszok által irányított rendszernek, a filmgyártás nemzetközi szereplői nagy potenciált látnak hazánkban, érdeklődéssel tekintenek az olyan sajátosságokra, mint a magyaros melankólia, éppen ezért is választotta a New York Film Academy Budapestet - Prága ellenében - kurzusai következő helyszínéül. A beszélgetés során többször is szóba került a 2001-ben elhunyt Simó Sándor filmrendező, tanár, a Hunnia filmstúdió egykori igazgatója, aki tanítványai számára úgy oktatta a személyes élményeken alapuló filmrendezést, hogy közben a tanítványok egymásnak voltak asszisztensei, vágói. Groó Diana és Erdélyi Dániel nagy szeretettel, tisztelettel emlékeztek mesterükre, aki gyakran segített elsőfilmekhez támogatást szerezni. Erdélyi Dániel Simó Sándort a magyar film utolsó nábobjaként aposztrofálta, Groó Diana pedig elmesélte a Madzag filmegylet névadó történetét; Simó a hosszúra nyúlt előadásokat, beszélgetéseket mindig azzal a fordulattal zárta: „Itt a madzag vége.”
Durst György arra kérdésre válaszolva, hogyan lehet ma Magyarországon kezdő filmesként pénzt szerezni, elmondta, hogy egy szakkollégium bírálja el az összes pályázatot, és azokat együtt értékeli, így a ”noname” elsőfilmeseknek egy pályán kell megmérkőzniük, olyan mesterekkel, mint Bacsó Péter vagy Szabó István. A hallgatóság köréből felvetődött kérdésre, hogy az EU hozott -e pozitív változást a filmek finanszírozása terén, Durst kifejtette, az EU-nak nem célja a nemzeti filmes támogatási rendszerbe beleszólni, lehetősége és célja azt kiegészíteni, továbbá EU-s pénzre csak több országot bevonó produkcióval lehet pályázni, így bár a támogatás előny, hátrány a nemzeti sajátosságok felhígulása. Czinkóczky Csaba hozzátette szerinte a filmkészítés akarattal kezdődik, olyan erős akarattal, ami új rendszert hoz létre, hiszen megszűntek azok az idők, amikor egyetlen rendszerrel való kapcsolat határozta meg a támogatási lehetőségeket.
A műfaji filmekről beszélgetve Lovas Balázs elmondta, úgy véli azért nincs magyar krimi, vagy thiller, mert hiányzik az írói / rendezői szaktudás és néhány csúfos kudarc példája miatt a kockázatvállalás is, ennek kapcsán Durst György kijelentette, ma Magyarországon nincs hagyománya a műfaji filmnek, ennek oka a rendezők dominanciája. A forgatókönyvírók szerepéről, lehetőségeikről és jogaikról a közönség részvételével izgalmas eszmecsere alakult ki. Czinkóczky Csaba saját élményeivel támasztotta alá Groó Diana azon vélekedését, hogy a filmkészítés kompromisszumok sora. A vita kapcsán Durst György ismertette álláspontját, mely szerint a forgatókönyvírás alkalmazott művészet.
A magyar filmek moziba kerüléséről, a közönséghez való eljutásukról már alig-alig volt idő vitázni. Durst hangsúlyozta a kópiánkénti nézőszám fontosságát. A közönség érdeklődésére és aktív részvételére tekintettel Sóti Thea kilátásba helyezte a filmes kerekasztal beszélgetés esetleges folytatását.
A Silverback Productions célja Magyarország és a közép-európai filmgyártás bevonása a nemzetközi kooprodukciókba, valamint az ezekben résztvevő filmes szakemberek állandó képzése. A Silverback Productions a New York Film Academy közép-európai partnere.