hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
lemezajánló [nagylemez]  2007. április 19. csütörtök   13:58
nincsen hozzászólás

szerző: Utazó
Vedres Csaba és a Kairosz kvartett: Áldott idő
Periferic Records

  Nem meglepő, ha azt írom, hogy mindahány Vedres Csabához köthető produkció már aki ismeri műveit/munkásságát szolgált valami meglepetéssel. Ez alól a legújabb munkája, az Áldott Idő sem kivétel. De hangsúlyoznom kell, hogy ez a tavalyi év végén megjelentett albuma nagyon is figyelemre méltó alkotásokat tartalmaz.
  
  A zongorista Vedres Csabát megismerhettük mint progresszív - és ennél a mostani albumnál főképp mint klasszikus zeneszerző muzsikusként, aki nagyon jól össze tudja illeszteni ezt a két szigorú és kötött szabályrendszerek között mozgó stílust. A kiválóan összeválogatott kvartett tagjai (Gyermán Júlia és Molnár Zsófia hegedű, Cs. Nagy Tamás brácsa, Sipos Gábor Gergő cselló) a klasszikus vonósnégyes értékrendjét hordozzák, a hangzás valamint a kompozíciók teljességét Vedres Csaba zongorajátéka teszi teljessé. Az albumon található összes szerzemény egy-két kivételtől eltekintve a Toxicity (Malakian-Odadjian- Ankian), a Szirén dal (Hammill), és a Stonehenge (Pejtsik) nevéhez köthető. Ezek a dalok mindezen túl kiegészítik a Vedres-szerzeményeket és az albumot komplex egységgé varázsolják. Természetesen Vedres Csaba játékának stílusjegyeit újra és újra felfedezhetjük az Áldott idő albumban. Noha a hanglemez felépítése egységes, mégis három részre lehet bontani a rögzített anyagot. Az első blokk az 1-estől a 6-osig, azaz a Guerrierotól a Szirén dalig, a második tétel a 7-estől a 10-esig, azaz a Zongoraötös I.-től a IV. Presto bezáró tételig terjed. A harmadik, a záró blokk a bónusz fejezet címet kapta, melyben a Blues- fantázia és a Stonehenge kapott helyet.
  
  Az album nyitótételeként szolgáló Guerriero berobbanása szinte meghatározza a rögzített anyag hangulatát (az első tétel az Áldott idő egyik valóban meghatározó alkotása). Csaba szinte feszültséget kelt a hallgatóban, mintha csak utalni akarna egy katarktikus utazásra; de ennek ellensúlyozása a következő tétel, a Ragyogás, melynek zongorahegedű duo vezérfonala nyugalmával szinte kiegyensúlyozza a Guerriero berobbanását. A már említett Toxicity feltűnése ezen az albumon lehet, hogy megrökönyödést válthat ki a System of a Down rajongóknál, de az Apocalyptica sem követett el egyebet, mint hogy Metallica-számokkal tetette ismerté magát A Vedres-féle átdolgozású Toxicity ezen (vonós-zongora) értelmezése és hitelessége pedig első osztályú. Ez után következik a lemez címadó dala, a Áldott idő, mely a Ragyogáshoz hasonlóan nagyon csendes és finom szerkezeti elemekből épült fel. Az ezt követő ötös tétel egy játékos hangulatú Szórakozott szamba, amely igazából csak a nevében hordozza a szamba jelentését, ennek ellenére sok zenei stílusgyakorlatot tartalmaz. Végül az első blokk zárótétele a nagyon összetett Szirén dal Hammill- Vedres átirat, a szirének szépségével áldott dal, azaz Peter Hammill Van Der Graaf Generator The Siren Song-ja következik. Majd a négyes blokkos Vedres-szerzemények: Zongoraötös I. Allegro marcato; II. Adagio quasi una fantasia; III. Giocoso és a IV. Presto tételek következnek, melyek szerves egésszé olvadnak össze, noha a Zongoraötös I. Allegro marcato gerince egy gyors és erős hangsúlyozott zongoratétel, melybe egy kis szentimentalizmus némi romantikus felhanggal is párosul. Majd egy nagyon átgondolt ugyancsak melankolikus lassú tétel, az II. Adagio quasi una fantasia szerzemény következik, melyben szinte feloldásként hat Frédéric Chopin szelleme és valcer motívumai. Egy kicsit sajnálom, hogy Csabáék nem boncolgatták tovább Chopin szellemi örökségét. A következő gyermeki tréfával fűszerezett III. Giocoso (Délszláv álomtánc) a szláv romantikusok - Mussorgski, Dvorak, Smetana - hagyományait követi, a hallott nagyon könnyen befogadható dalocska a Kvartett előadásában válik még édesebbé. És a sort a IV. Presto lüktető, vibráló felemelő tétele zárja, mely cirkulál és kavarog a zongora és vonósok előadásában. Az album legvégén, a harmadik - záró -, bónusz (koncert) fejezetben találjuk meg a Vedres-féle Kodály Blues-fantáziát, mely inkább autentikus blues parafrázisának nevezhető, mert meglátásom szerint magát a piszkos kocsmai blues műfajt csak úgy szőre mentén, úgy érintőlegesen lehet felfedezni. Vedres Csaba inkább laboratóriumi megközelítéssel vezet be a blues művészetébe, ahol a vonósok az aláfestést, Vedres Csaba viszont a blues tételeket tudja erőteljesen kifejezi. Az album talán legnehezebben emészthető szólisztikus tétele a Pejstik, a Stonehenge fejezi be Vedres Csaba és a Kairosz kvartett zenei utazását.
  
  Zárszóként dicséret illeti a muzsikusokon kívül az album elkészítésében aktívan részt vevőket, köztük a hangmérnök Márkus Gergő és Barcsik Géza keze munkáját.
  
  Az album dalai:
  
  1. Guerriero
  2. Ragyogás
  3. Toxicity
  4. Áldott idő
  5. Szórakozott szamba
  6. Szirén dal
  7. Zongoraötös I. Allegro marcato
  8. II. Adagio quasi una fantasia
  9. III. Giocoso
  10. IV. Presto
  11. Blues- fantázia
  12. Stonehenge



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Vedres Csaba

Periferic Records

 programajánló: 
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Vented: Cruelty And Corruption
Drawing: Vol. 6
KabinLáz: Kihajolni Veszélyes EP
Born Again: Mesevilág
Agregator: Semmiből – A Semmin Át
Impovizatív jazztechno performansz Szipka-loops új lemeze
Frank Blackfire: Back On Fire
Megjelent a Quimby 25 éves születésnapi Aréna koncertje DVD-n
Megjelent a Tárkány Művek negyedik nagylemeze: Magyar konyha támad
Sabaton: The Last Stand
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 todd phillips    arch enemy    the hellfreaks    tius norma    kosztolányi dezső    octopoly    silenos    zach galifianikis    neurasthenia    szegedi ifjúsági napok    bullet for my valentine    grindrise fest vi    x-men: first class    ági és a fiúk    dream evil    miloopa    the safety fire    eternal flight    tesla    vomit the soul    péterfy bori és a love band    lion twin    nikson    god is an astronaut    fred durst  

r42
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!