film [videoművészet] 2007. március 23. péntek 16:55
nincsen hozzászólás
szerző: Sőrés ZsoltLáthatatlan Filmek Klubja: Az amatőr mint auktor – az éden felfedezése a filmekben 2007. március 30., péntek, 18:00. Budapest - Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum (IX. Komor Marcell u. 1., I. emeleti előadóterem)
A film nagyjából éppolyan reális élmény, mint egy hallucináció; márpedig az igazán reális. (Hajas Tibor: A praktikus képzelet, 1976)
A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig elhanyagolt időszakát.
VI. Az amatőr mint auktor az éden felfedezése a filmekben
A privát készítésű mozgóképek avantgárd stratégiákat és technikákat egyesítenek azért, hogy megvalósítsák a szó legigazibb értelmében a filmes intimitást. Az élet pillantásait, amit váratlanul megfogtak, megtaláljuk Elizabeth Woodman Wright, Archie Stewart, Frank Stauffacher és John C. Hecker amatőrfilmjeiben. A költői líraiság a városi szimfóniákban találja meg a hangját: Lynn Riggs és James Hughes Egy nap Santa Fében (1931) és Rudy Burckhardt Haiti (1938) című filmjeiben. Az olyan professzionális gondolkodásmódú filmek, mint Theodore Case hangtesztjei (1924-25 körül) és Lewis Jacobs Fatörzs a fejbe (1938), az őszinteség házilag szőtt perspektívájával dolgoztak. Joseph Cornell rejtélyes, de szeretetteljes tiszteletadást tett a gyerekkor előtt a Gyermektrilógiával (1938 körül).
Filmek: 1. Eseti hangtesztek (1924-25 körül), Theodore Case, Ember és harmonika, Ember és hárfa, Gus Visser és az éneklő kacsa, Theodore Case, Ember és Ukulele, Theodore Case, Theodore Case, E. I. Sponable, 2. Szeles párkány farm, (1929-34 körül) Elizabeth Woodman Wright, 3. Egy nap Santa Fében, (1931) Lynn Riggs, James Hughes, 4. Stewart család privát filmek, (1936-39 körül) Archie Stewart, 5. Joseph Cornell gyermektrilógiája, A gyermekek pártja, Francianégyes, Az éjféli party, (1938 körül) Joseph Cornell, Lawrence Jordan, 6. Haiti (1938) Rudy Burckhardt, 7. Fatörzs a fejbe, (1938) Lewis Jacobs, 8. Kerékpárpóló San Mateóban, (1940-42) Frank Stauffacher, 9. 1126 Dewey Ave., Apt. 207 (1939), ismeretlen alkotó, John C. Heckernek tulajdonítva (Fekete-fehér, színes, USA, 175 perc)