film [film és zene] 2007. február 15. csütörtök 14:27
nincsen hozzászólás
szerző: Sőrés ZsoltLáthatatlan Filmek Klubja - Láthatatlan mozi: A korai amerikai avantgárd film 1894-1941, Maya Deren mágikus világa 2007. február 16., péntek, 18:00. Budapest - Ludwig Múzeum (IX. Komor Marcell u. 1., I. emeleti előadóterem)
A film nagyjából éppolyan reális élmény, mint egy hallucináció; márpedig az igazán reális. (Hajas Tibor: A praktikus képzelet, 1976)
A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig elhanyagolt időszakát.
III. Fényritmusok zene és absztrakció
Azok a művészek és filmkészítők, akiket izgattak a fény elvont minőségei, feltárták a mozi ritmikus elemeit. Az amerikai avantgárd klasszikus szerzőit, a Le Retour ŕ raison (1923), a Ballet mécanique (1923-24), az Anémic cinéma (1926) és az Une nuit sur le Mont Chauve (1934) alkotóit végül elismerték Európában készült filmjeikért, magasművészeti teljesítményeikért. Ralph Steiner, Mary Ellen Bute, Douglass Crockwell, Dwinell Grant és George Morris úttörő absztrakt filmjeit az Ernst Lubitsch, Slavko Vorkapich és Busby Berkeley által létrehozott hollywoodi montázsokkal vetjük össze. Most első alkalommal látható DVD-videóról Fernand Léger és Dudley Murphy Ballet mécanique című, kép és hang igazi kakofóniáját megvalósító filmje George Antheil zeneszerző eredeti, 1924-es zenéjével.
Filmek:
1. Le Retour ŕ raison, (1923), Man Ray, 2. Ballet mécanique, (1923-24) Fernand Léger, Dudley Murphy, 3. Anémic cinéma, (1924-26) Rrose Sélavy (Marcel Duchamp), 4. Looney lencsék: Anamorfikus emberek, (1927) by Al Brick, 5. Az olvasztótégelyből, (1927) ismeretlen alkotó, 6. H2O, (1929) Ralph Steiner, 7. Szörf és hínár, (1929-30) Ralph Steiner, 8. Vorkapich montázs sorozatok: Fúriák, (1934) Egy hollywoodi extra öröksége, Horizonttánc, (1928) Pénzgép, (1929) Tiltás, (1929) A szentjánosbogár Vorkapich-változat, (1937) A szentjánosbogár MGM-változat, (1937) Májusidő, (1937) Fény és absztrakció, (1928-37) Slavko Vorkapich, 9. Ez tehát Párizs, (1926) Ernst Lubitsch, 10. Fényritmusok, (1930) Francis Bruguičre, 11. Une nuit sur le Mont Chauve (1934) Alexandre Alexeieff, Claire Parker, 12. Ritmus fényben, (1934) Mary Ellen Bute, Ted Nemeth, Melville Webber, 13. Szinkronómia No. 2, (1936) Mary Ellen Bute, Ted Nemeth, 14. Parabola (1937) Rutherford Boyd, Mary Ellen Bute, Ted Nemeth, 15. Rivaldafény parádé a Vízesés által-ban, (1933) by Busby Berkeley, 16. Glens Falls jelenet (1937-46) Douglass Crockwell, 17. Egyszerű sorsszerű absztrakciók, (1937-40) Douglass Crockwell, 18. Absztrakt filmek, (1937-47) George L. K. Morris, 19. Scherzo (1939) Norman McLaren, 20. Kompozíció No 1.: Themis, (1940) Dwinell Grant, 21. Kompozíció No 2.: Contrathemis, (1941) Dwinell Grant, 22. 1941, (1941) Francis Lee, 23. A tenger hangulatai, (1941) Slavko Vorkapich, John Hoffman
(Fekete fehér és színes, USA, 168 perc)
További info: tel.: (06-1) 555-3444 fax: (06-1) 555-3458