szerző: PerifericRecords.ComA Ittzés Gergely és a TeTraVERSI fuvolanégyes - Kitalált emlékek lemezbemutató hangversenye 2007. február 19. 19:30. Budapest - Nádor Teremben (1146. Ajtósi Dürer sor 39.)
A 2003-ban alakult együttesben Ittzés Gergely Liszt-díjas fuvolaművész legkiválóbb régi növendékeit gyűjtötte egybe. A nála töltött évek után mindannyian a Zeneakadémián vagy a Debreceni Konzervatóriumban szereztek egyetemi diplomát, és hazai ill. nemzetközi versenysikerekkel is büszkélkedhetnek. A hasonló iskolázottság előnye, hogy elősegíti az egyöntetű hangzás és frazeálás kialakítását, ami az ilyen egynemű összeállítás fő vonzereje.
A TeTraVERSI fuvolanégyes több ízben szerepelt a Magyar Rádióban, és fellépett többek közt a Tavaszi Fesztiválon és a Budapesti Őszi Fesztiválon, a Sziget Fesztiválon, valamint Szlovákiában és Csehországban. Az együttes hallható a Hungaroton és a new yorki 903 Records felvételein, valamint előkészületben van a Szabó Anita Liszt-átiratait tartalmazó lemezük az amerikai Water Lily cég gondozásában. Repertoárjukat úgy alakítják ki, hogy a reneszánsz zenétől a legújabb darabokig, a filozofikus hangvételtől a könnyed szórakozást nyújtó stílusokig terjedjen. Céljuk továbbá a hangszer (jelentős részben Matuz István és Ittzés Gergely által ki-, illetve továbbfejlesztett) új lehetőségeinek kiaknázása, új művek rendelése, egészen meglepő hangzások előcsalogatása a négy hangszerből. A Kitalált emlékek, első önálló lemezük ebből a színes repertoárból ad ízelítőt.
Az együttes tagjai: Balog Evelin, Nagy Katalin, Paczolay Judit és Ittzés Gergely
Repertoár:
reneszánsz zene: Machaut, Dunstable, Dufay, Praetorius és más szerzők zenéje, madrigálok stb.
barokk zene: Quantz, Telemann és Boismortier eredeti művei, Bach és mások orgonaműveinek és népszerű darabok átiratai
bécsi klasszikus: Haydn és Mozart órazenéi, népszerű művek átiratai
romantikus zene: Kuhlau, Reicha, Walckiers és mások kvartettjei, átiratok Csajkovszkij, Liszt, Grieg, J. Strauss stb. műveiből
francia impresszionizmus: Bozza, Dubois, Satie, Ravel, Debussy, Fauré, Jongen, Casteréde, Berthomieu, Tomasi és mások művei
kortárs zene: Doina Rotaru, Anthony Newman, Michael Hynes, Robert Dick, Isang Yun, Pierre Csillag, Sári József, Sáry László, Reményi Attila, Madarász Iván, Dukay Barnabás, Dubrovay László, Bánkövi Gyula, Horváth Balázs, Milan Slavicky, Ittzés Gergely és mások művei
szórakoztató zene: ragtime-ok, spirituálék, filmslágerek, jazz standardek, latin dallamok átiratai, Mike Mower és Somos András szerzeményei
Az együttesben a négy C-fuvolán kívül pikolót, alt- és basszusfuvolát is használnak. A négyfuvolás művek mellett szólók, duók és triók is színesít(het)ik műsorunkat óriásira duzzasztva ezzel a lehetséges irodalmat. Repertoárjúk folyamatosan bővül, újonnan beszerzett kották, általunk és mások által készített új átiratok és nem utolsó sorban a számunkra írott új művek folytán.
Kitalált emlékek Első fejezet (Chapter One)
1-2 J. S. Bach: g-moll prelúdium és fúga BWV 885 Prelude and Fugue in G minor 3-7 J. Haydn: Öt darab zenélő órára Five Pieces for Musical Clock 8-13 E. Grieg: Hat lírikus darab Six Lyric Pieces 14 E. Satie: Noktürn Nr.1 Nocturne Nr.1 15 J. Strauss: Pizzicato-Polka 16 S. Joplin: Stoptime Rag 17 D. Ellington: Sophisticated Lady 18 Ch. Parker: Scrapple from the Apple
Kitalált emlékek Második fejezet (Chapter Two)
19 Somos A.: Passacaglia 20 M. Hynes: Négy korál Carinthe-nak Four Chorales for Carinthe 21-26 P. Csillag: Esquisses Traversičres (Harántvázlatok) Transverse Sketches 27-30 M. Mower: Fictions Kitalációk
Gondolatok a Kitalált emlékekről:
Kitalált emlékek: talán különösnek tűnhet ez a szókapcsolat, pedig, ha jól meggondoljuk, a zene (miként a szépirodalom is) általában kitalált emlék. Kitalált, hiszen a mű egy alkotó intelligenciájának és képzeletének szülötte, melyet azonban úgy kell megfogalmaznia, mintha saját személyesen és intenzíven átélt élményeit, hangulatait, érzéseit osztaná meg másokkal.
Az emlék szó különösen ráillik a lemez Első fejezetében hallható darabokra. Ezek zenetörténeti emlékek, múltbéli szerzők darabjai, melyek zenei örökségünk részeivé váltak. Esetünkben a kitalálásba az eredeti alkotón túl az átíró is beleavatkozott. Egy mű áthangszerelése olyan köztes feladat, amely jótékony átmenetet biztosít kompozíció és interpretáció közt. Segíti a kompozíció megértését, az emlék személyessé válását, ami aztán az interpretációra is hatással van. Ezenkívül lehetőséget nyújt arra, hogy egy négyfuvolás együttes olyan mesterek zenéjét is megszólaltathassa, akik maguk nem komponáltak erre az összeállításra, amire 2-300 évvel ezelőtt főleg kevésbé jelentős, többnyire fuvolás zeneszerzők írtak elsősorban házi muzsikálásra szánt műveket.
Az átdolgozások révén olyan művekhez kerülhettünk közel, melyeket egy fuvolás máskülönben csak hallgatóként ismer. J. S. Bachg-moll prelúdium és fúgája egyike a legnagyobb zenei architektor jellegzetes építményeinek; abszolút zene, amely bármilyen hangszerelésben stabil szerkezet és magával ragadó hangzás marad, legfeljebb annyi különbséggel, mint amikor különböző fényviszonyok közt szemléljük ugyanazt az épületet. A zenetörténet mosolygó bölcse, Joseph Haydn nem restellt kora egyetlen hangrögzítő eszközére, az előkelő házakban elterjedt zenélő órákra miniatűr tételeket komponálni vagy egyéb műveiből átírni. A mechanikus szerkezet német neve, a Flötenuhr (fuvola-óra) elegendő bátorítás, hogy ezekből az egyébként hangterjedelmükben is kiválóan alkalmas, bájos darabokból egy csokornyit élő fuvolákon is előadjunk. Edvard Grieg karakterdarabjai szinte kiáltanak a meghangszerelés után. A fuvolán való megszólalás talán még fokozza lírikus, tündéri jellegűket. Eric Satie képviseli a lemezen a francia zenét, amelyben a fuvola oly jelentős szerephez jutott az 19. sz. vége óta. A zongorára készült Nocturne fuvolákon is visszaadja e különös egyéniség sejtelmes, bonyolult egyszerűségét. Johann Strauss Pizzicato-Polkájának megszólaltatása már utalás a 2. fejezetben hallható modern fuvolatechnikai eszközökre. A nyelvpizzicato, az úgynevezett slap itt elsősorban komikus jellegét mutatja meg, ami jól illik a darab humorához és az eredeti vonóshangzáshoz.
Egy kis lépés elegendő, hogy a szórakoztató komolyzenész, Strauss zenéjétől a The Enternainer (A szórakoztató) c. ragtime szerzője, Scott Joplin stílusához jussunk. A Stoptime Rag eredetileg folyamatos, metrikus dübögéssel kísért anyaga jó alkalom négy játékos kedvű fuvolásnak, hogy vidámságot csaljanak hallgatóik szívébe. A már nyilvánvalóan a jazz felé tartó utunk következő állomásán az örömöt a szinte romantikus érzelmesség váltja fel Duke Ellington kifinomult darabjának adaptációja segítségével. Hogy a stílus szabályait tiszteletben tartsuk, a középrészben az átíró improvizált szólója hallható. Ez is jelzi, hogy ezekben a darabokban a hangszerelő önálló kreativitására sokkal nagyobb szükség volt, mint a klasszikus szerzők műveiben. Ez igaz Charlie Parker örökzöldjére is, amelynek négyfuvolás változata egyedi darab. Itt ismét kilépünk a hagyományos fuvolajáték köréből, avantgarde effektusokat hívunk segítségül az illúziókeltés érdekében.
Az album Második fejezete ma élő szerzőktől származó műveket tartalmaz. Ezek is kitaláltak, ezek is emlékek, de frissebb emlékek, méghozzá olyan szerzőktől, akikkel valamilyen módon magunk is ismeretségben, kapcsolatban állunk. Somos András barátunk és fuvolás kollégánk Passacaglia című variációsorozata hagyományos nyelven írt, briliáns darab, amely egyszerűségében is sokszínű: drámaiság és humor ötvöződik benne. A kanadai Michael Hynes szintén kedves barátunk. Számunkra komponált Négy korál Carinth-nak c. műve egy 18 éves lánynak állít emléket, aki egy részeg sofőr áldozataként halt meg. A tragédiát katartikusan oldó kompozíció a fuvolatechnika általunk is kultivált új hangzáslehetőségeire építve teremt különleges hangzásvilágot és hangulatot. Az ötven éve Franciaországban élő magyar származású Pierre Csillag, avagy Csillag Péter műve szervesen kombinálja a modern hangzásvilágot hagyományosabb hangrendszerekkel és frazeológiával. Vázlatai egyszerre hatnak újszerűnek és ismerősnek. Végül még egy fuvolás zeneszerző, Mike Mower, aki kompozícióiban sem kívánja letagadni, hogy jazzvirtuózzal állunk szemben. Műveiben a latinos temperamentumhoz meglehetős szellemesség és hangszerismeret társul, a végeredmény pedig egy fergeteges kitalálmány.