film [videoművészet] 2007. január 18. csütörtök 13:31
nincsen hozzászólás
szerző: Sőrés ZsoltLáthatatlan Filmek Klubja - Láthatatlan mozi: A korai amerikai avantgárd film 1893-1941. 2007. január 19., péntek, 18:00. Budapest, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum (IX. Komor Marcell u. 1., I. emeleti előadóterem)
A Ludwig Múzeum Láthatatlan Filmek Klubja 2007. január-április között megrendezendő újabb sorozata, amely ezúttal az amerikai avantgard film történetet dolgozza fel 1893-tól 1941-ig, ill. (az amerikai underground egyik fordulópontjának tekintett) Maya Deren munkásságának bemutatásáig.
A több mint 160, eddig alig vagy egyáltalán nem látott, most bemutatandó film nem csupán rejtett életműveket tár fel, vagy árnyalja az eddig már ismerteket (Orson Wellestol, D. W. Griffith-en at Szergej Eizenstejnig), de újragondolásra késztet a filmtörténet későbbi ill. mai fejleményeit illetően is. Sorozat nagyban támaszkodik a sok évvel ezelőtt az Anthology Film Archives által kezdeményezett kutató-, rendszerező- és rekonstruáló munka eredményeire, amelyben hatvan modern művészétet közvetítő szervezet (a MOMA-tol az IOTA Centeren at a Deutsche Filmmuseum in Frankfurtig) vett részt.
A sorozat igazi kuriózum, amely nem csupán a filmművészet iránt elkötelezett közönség érdeklődésére tarthat számot, hanem oromteli meglepetéseket tartogat a tánc- és mozgás-, a képző-, a performansz-, a színház- és a zeneművészet iránt érdeklődők számára is!
Láthatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1893-1941 A film nagyjából éppolyan reális élmény, mint egy hallucináció; márpedig az igazán reális. (Hajas Tibor: A praktikus képzelet, 1976) A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig elhanyagolt időszakát.
A mechanizált szem technikai és formai kísérletek A mozgóképek dinamikus minőségeit a technika és a forma újszerű kísérleteiben tárták fel az operatőrök és a filmkészítők. James White, Billy Bitzer és Frederick Armitage korai filmoperatőrök olyan kísérleti forgatási módszereket mutattak be, amelyek a közönséget felzaklatták. Más független vállalkozások kreatív színpadi előadáson, szerkesztésen és nyomtatáson keresztül hoztak létre olyan képkezelést, mint amilyen például egy meglepő három-képernyős ciné poem, amit előre jelzett pl. Abel GanceNapoléonja is. Walker Evans fényképész, Emlen Etting festő, Jerome Hill zenész, a Nykino és Artkino filmes vállalkozások kísérletei a világot a fluktuáció folytonosságában veszik fel. Nagyívű, az absztrakt és a természetes mozgásokról szóló filmtanulmányában, az Egy fiatalember portréjában (1925-31) Henwar Rodakiewicz rendkívül extrém megközelítést valósított meg.
A korai amerikai avantgárd film 1893-1941 filmek:
1. Párizsi kiállítás-filmek: Az Eiffel Torony a Trocadero palotából, Az Elektromosság Palotája, Champs de Mars, Az Eiffel Torony panorámája, Jelenet az Eiffel Toronyban felemelkedő liftből, (1900) James White, Edison Manufacturing Co.; 2. Nissen kapitány átmegy a Niagara vízesés Whirlpool zúgóin, (1901) ismeretlen alkotó, Edison Manufacturing Co., 3. Lefelé a Hudsonön, (1903) Frederick S. Armitage, A. E. Weed, American Mutoscope and Biograph Co. 4. A szellemvonat, (1903) ismeretlen alkotó, American Mutoscope and Biograph Co., 5. Westinghouse Művek, Panoráma nézet, Utcai Autó Motorműhely, (1904) G. W. Billy Bitzer, American Mutoscope and Biograph Co., 6. Fiatalon, a magányos tenger mellett, (1924-25 körül) ismeretlen alkotó, 7. Melódia a parádén, (1936 körül) ismeretlen alkotó, 8. La Cartomancienne, (1932 körül) Jerome Hill, 9. Pite az égen, (1934-35) Nykino, 10. Úti jegyzetek, (1932) Walker Evans, 11. Olaj mozgásszimfónia, (1932) Artkino, 12. Vers 8, (1932-33) Emlen Etting, 13. Vihar, (1942-43) Paul Burnford, 14. Egy fiatalember portréja: Első tétel, Második tétel, Harmadik tétel, (1925-31) Henwar Rodakiewicz (Fekete fehér és színezett, USA, 161 perc)
Előadások:
1. 2007. január 19., péntek, 18h A mechanizált szem technikai és formai kísérletek 2. 2007. február 2., péntek, 18h Az ördög játékszere az amerikai szürrealizmus 3. 2007. február 16., péntek, 18h Fényritmusok zene és absztrakció 4. 2007. március 2., péntek, 18h Megfordított narratívák új irányok az elbeszélésben 5. 2007. március 16., péntek, 18h Egy világváros megfilmesítése New York City leleplezése 6. 2007. március 30., péntek, 18h Az amatőr mint auktor az éden felfedezése a filmekben 7. 2007. április 13., péntek, 18h Viva la dance A ciné-tánc kezdetei 8. 2007. április 27., péntek, 18h Maya Deren mágikus világa