előzetes [koncert] 2006. december 17. vasárnap 16:20
nincsen hozzászólás
szerző: morzsaKampec Dolores Karácsony az Almássy téren 2006. december 20. Szerda 20:00. Budapest - Almássy téri Szabadidő Központ
„A Kampec Dolores képzeletgazdag, eredeti szintézise különös dallamoknak, szürreális szövegeknek, finoman töredezett ritmusoknak. Jól hallható a népzenei (magyar és nem magyar) hatás, amely modern jazzel, elektronikus megoldásokkal, helyenként kortárs improvizációval keveredik.”
Az együttesben az alapító Hajnóczy Csaba (gitár, sampler) és Kenderesi Gabi (ének, hegedű) mellett Vajdovich Árpád (1999 óta) basszusgitározik, Ölveczky Tamás (2003 óta) dobol. Grencsó István, a magyar új jazz kiemelkedő egyénisége 1997 óta alkalmi közreműködő volt a Kampecben, 2000 óta ő a csoport állandó fúvósa.
A Kampec Dolores-t 1984-ben alakította Hajnóczy Csaba, Kenderesi Gabi és Szini (Szineg Ildikó - ének, gitár, később basszusgitár). A saját hangot kereső együttes első korszakában (1984-1990) Szegvári Zoltán (szaxofon) volt a negyedik állandó tag. A korai években rendszeres szereplői voltak a budapesti klubszcénának: a Déja Vu Revü, a Ráday klub, az Almássy téri Klub 2000 voltak leggyakoribb színhelyei fellépéseiknek, de játszottak 1985-ben Nico előzenekaraként is a Petőfi Csarnokban.
A külföldi szereplések 1987-ben, a varsói Carrot Fesztivállal kezdődtek, amely az első nagyszabású, nemzetközi alternatív zenei esemény volt Kelet-Európában. A Kampec Dolores 1988-ban előzenekarként vett részt a legendás amerikai zenekar, a Pere Ubu 12 országot érintő európai turnéján.
1988-ban a holland The Ex meghívására és támogatásával Amsterdamban az együttes elkészítette első nagylemezét, amelyet a Konkurrel jelentetett meg Nyugat-Európában, majd a következő évben a Ring, Magyarországon. A Levitáció c. 1989-ben felvett, ´91-ben megjelent második nagylemez a sajtó szerint 1991-ben az év legjobb magyar alternatív lemeze volt.
A Tű fokán időszakban (1991-94) az alapító trió Dózsa György gitárossal volt teljes, aki 1997-ig maradt a zenekar tagja. Az 1993-ban megjelent albumon Muraközi Péter dobol. Ebben az időszakban a két gitár lehetőségeivel való kísérletezés jellemezte a Kampec útját. „Kenderesi Gabi hangja érdeklődést mutat az absztrakt expresszionizmus iránt. A Kampec Dolores nagyon kifinomult ízlésről kezd tanúskodni.” -írta a londoni Wire a lemezről.
Szini és Murak távozása a csoportból egybeesett Hajnóczy és Kenderesi radikálisabb stílusok iránti érdeklődésével. A Zúgó album időszakában (1995-99) Ágoston Béla (szaxofon, fuvola, duda stb.) és Hárságyi Péter (ütőhangszerek) váltak a Kampec Dolores további meghatározóivá. Kenderesi Gabi ezen a lemezen szövegeket alig használ, szokatlan vokális technikákat és ismeretlen nyelveket annál inkább. „A Zúgó mind a zenei eszközök, mind a formai elemek használatában bátrabb és újszerűbb elődeinél.” - írta a kritikus a freejazz és kvázi-kortárszenei momentumokban bővelkedő lemezről. Erre az időszakra esett a Kampec észak-amerikai bemutatkozása a kanadai Victoriaville fesztiválon.
1999-ben új ritmusszekció - Vajdovich Árpád: basszus, Halmos András:dob - lépett a korábbiak helyére. E formáció megszilárdulása után 2000-ben készült el a következő CD: A bivaly hátán. Ezen néhány hosszabb lélegzetű, szabadabb darab mellett ismét szerepelnek dalok is, saját, magyar szövegűek mellett egy török és egy dél-indiai adaptáció.
Az együttes 2003 őszén - története során először - koncertlemezt adott ki, amely egyben az eddigi repertoár egyfajta összefoglalása is. 2003 nyarán Halmost Ölveczky Tamás váltotta fel a doboknál.
Video art: Petervari Anna (RUS)
Koncert után karacsonyi dudamuzsika Lányi Györggyel (Teka) Km. Szombauer Balint (hegedű)