hosting: Hunet
r38
  cikkekfotók        
film [filmszemle]  2006. december 5. kedd   14:57
nincsen hozzászólás

szerző: imeta
Casino Royale
Hazai bemutató: 2006. december 007.

  Akárki akármit mond, nincs semmi baj ezzel a Craig gyerekkel. Igaz, hogy kicsit sokat csücsörít, és enyhén szólva is markáns vonásai vannak, de azt senki se tagadhatja, hogy teljesen új színt hozott James Bond figurájába.
  
  Ian Fleming öltönyös ügynöke több nemzedéknyi színészváltást megélt már, fegyverarzenálját részenként frissítik, érthetetlen, miért tiltakoznak egy új arc ellen? Persze sok érvet sorolnak a Bond rajongók, köztük van az utánozhatatlan angol sárm és humor, a klasszikus értékek, és még mindig vannak olyanok, akik leragadtak Roger Moore-nál (minden tisztelettel az Angyal előtt). Az ilyen típusú emberek akkor se ismerkednének meg egy mp3 lejátszóval, ha az életük múlna rajta, pedig itt az ideje, hogy ők is belássák: a XXI. század James Bondja magasabb fordulatszámon pörög, mint elődjei. Fogjuk az ingerküszöbünk emelkedésére? A digitális kütyük robbanásszerű elterjedésére? A popcorn mozikon cseperedő ifjúságnak többre van szüksége vaktöltényeknél és Kim Basinger lenge öltözékénél.
  
  A Casino Royale megpróbálja ötvözni az új elvárásokat a régi értékekkel, és nem kisebbet vállal, mint hogy bemutatja a világ leghíresebb titkosügynökének „tojáshéj” éveit, azaz legelső 007-es státuszú küldetését. Amolyan ilyen volt, ilyen lett típusú hadjárattal állunk szemben, ahol sok minden belefér Bond újrafelfedezésébe. Például az, hogy egy kicsit verőlegényesre vegyék a figuráját, a film első órájában bőven van alkalmunk gyönyörködni a közel- és tűzharcok látványos sorozatában. Végérvényesen lezárult a mítikus hős korszaka, a ma titkosügynökének igenis fáj, ha állon vágják, és nem (mindig) ugrik fel tettre készen, ha keresztülborul az úton az Aston Martinjával. A mítosz lecsupaszítása itt szó szerint értendő: Bond nemcsak meztelen, kínozható és vérző lény, de rehabilitációra is szüksége van a film során. A sós izzadtságban legördülő tesztoszteron után érkezhet az érzelmi szál, és egy üdítően törékeny Bond lány, Eva Green, aki nemcsak szép, de színészi alakítást is képes csempészni Vesper karakterébe. (Arról nem ő tehet, hogy mondanivalójának 80%-a olyan sziszegően béna, mint egy Júlia regény.)
  
  Sőt, tovább megyek, mert a Bond filmekre annyira jellemző főgonosz figuráján is csavartak egyet, mondhatni alig deformált gazembert kapunk a megszokott megalomániás őrültek helyett.
  A meseszerű, önparódikus történetvezetésről is lemondtak az alkotók, sehol egy piros gomb, ami atomtölteteket indít, sehol egy földet fenyegető lézersugár, a motívációk és a szereplők bizony sokkal hétköznapibbak, mint bármelyik Bond filmben. (A realisztikus megközelítés sajnos sokszor komikussá tesz olyan jeleneteket, amik éppen a meseszerűség miatt voltak eddig működőképesek.)
  
  Az újjászületés alapgondolatát erősíti a zene is, ami David Arnold jóvoltából a film végéig keresi a saját útját, hogy végül egy igazán hatásos zárójelenetben emelkedjen ki belőle a jól ismert főtéma.
  
  Ennyi változtatás után jogosan merül fel a kérdés, mi az, ami megmaradt a „Bond-feelingből”?
  A válasz egyértelmű: a nők, a humor, az autók és a nagyívű helyszínek. A film hibáit tehát nem a Flemingi hűségben kell keresnünk, hanem egyértelműen a forgatókönyvben, ami nem rossz, de nem is jó. A történet túlságosan szétdarabolt, olyan óvatosan közelít saját újításaihoz, mintha egyiket sem merné igazán felvállalni (leszámítva persze az egekig felpumpált akciókat). Egy kicsit sekélyes, egy kicsit suta, de ezt én inkább iránykeresésnek tudom be, mint a Bond mítosz megbicsaklásának. Mert Craig alakítására egy szavunk se lehet. Kellően karizmatikus személyiség hozzá, hogy egy ilyen figurát elbírjon, jelenléte kitölti a vásznat és képes a Bond féle illúziókeltésre.
  
  A Casino Royale tagadhatatlanul Bond film, akkor is, ha sokan nem így fogják látni. Még ha nem is tartozik a maradandó filmélmények közé, és kicsit botladozva áll meg a lábán, mindenképpen mérföldköve a titkosügynök pályafutásának. Meglátjuk, mi lesz belőle.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2025. április 18.
A To Defy Collective és a Reaction fanzine bemutatja: Reach Ad (Slo), Cold Brick, Retorsion és az Erased
2025. április 20.
Swallow The Sun: finn metal hármas élén érkeznek áprilisban
2025. április 29.
Indie ünnep Readingből: Only The Poets az A38-on (A38 Hajó - Budapest)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Összeállt a 17. KAFF versenyprogramja
Spanyol történelmi kalandfilm érkezik áprilisban a mozikba!
Jason Statham újra akcióban
Egyszer csak beköszön a 2001 Ürodisszeia, a Starwars, a Startrek és számtalan kultikus sci-fi a valaha készült legflúgosabb űrparódiában…
Lois Smith 94 évesen is dolgozik – Új szerepben tér vissza
Andrea Bocelli 30: The Celebration
Különleges Imagine Dragons koncert március végén a mozikban!
Az Oscar-díjas Bong Joon Ho legújabb filmje
 kiemelt 
Halflives: májusban visszatér Budapestre a robbanékony alterrock csapat
  
Május 4-én először játszik headlinerként Budapesten az olasz-francia pop-rock formáció, a Halflives

Dave Stewart EURYTHMICS feat. Vanessa Amorossi - Summer Tour
Colosseum: májusban ismét Budapesten a lassan 60 éves rockzenekar
Jean-Michel Jarre kilenc év után tér vissza Budapestre egy látványos elektronikus utazással
Őrült feldolgozásbuli a Dürerben – jön a Me First and the Gimme Gimmes!
 friss hozzászólások 

Pantera, Power Trip, Child Bite (2)
Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 eric martin    ralph fienenes    fuming mouth    the carbonfools    lara stone    necrophagist    molotov solution    everwood    spectral voice    the social network    all shall perish    katy perry    zinfield    alan wilder    rivers_of_nihil    inevitable end    fassang lászló    nasmith    trafó    volt 2011    wien    heathen    diamond eyes    shrek 4    celtachor  

r45
Copyright 2000-2025 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!