kultúra [előadás] 2006. november 5. vasárnap 10:53
nincsen hozzászólás
szerző: Trafó.HuEljött a képek ideje! - Temps d’Images Fesztivál 2006 2006. november 5−28. Budapest - Trafó és a MU Színház
A Trafó és a MU Színház immár másodízben vesz részt a nemzetközi Temps Dimages fesztiválon. Az ARTE kulturális televíziós csatorna és a franciaországi Ferme Du Buisson művészeti központ kezdeményezése létrejött eseménysorozat a film, a videó- és az előadóművészet kapcsolatára és együttműködésre épül. A fesztivál egyben egy európai művészeti hálózat kiépülését is jelenti, hiszen a rendezvény-sorozathoz Brüsszel, Lisszabon, Róma és Düsseldorf után 2005-től csatlakozott Budapest, továbbá Tallin, Riga és Varsó is.
A Temps dImages fesztivál fontos feladatának tartja, hogy minden lehető módon ösztönözze új alkotások, új művészi együttműködések, újfajta technológiák használatának, új művészi értékek teremtésének megszületését, támogassa az útkereső fiatal művészeket. Ez a magyarázata annak, hogy a fesztivál szerves részét képezi az ún. munkabemutatók megszervezése.
Ezek az ingyenesen látogatható, 30-40 perces programok bepillantást engednek egy ötlet megvalósulásának, egy mű születésének, a produkció létrehozásának folyamatába. Itt nem kész produkciókat lát, sokkal inkább egy munkafolyamat állomását, ahol a honnan indul és hova tart kérdéseire még csak (meg)sejtheti a választ, ám kész feleletet biztosan nem kap.
A fesztivál nyolc városában megszervezett munkabemutatók legjobbjaiból elkészült produkciókat az elkövetkező évek fesztiváljain láthatja a nemzetközi közönség.
November 8. szerda, 19:00 és 21:00 November 9-10. csütörtök-péntek, 17:00 és 19:00 November 11. szombat, 21:00 Trafó Kortárs Művészetek Háza
Compagnie UBU (CAN): The Blind (A vakok) / Dors mon petit enfant (Aludj, kicsi gyermekem) Színház-videóinstalláció
A Trafóban mutatkozik be Magyarországon először Denis Marleau kanadai rendező és társulata, az UBU. A két részből álló este egy felfedezőút, mely a színház határait kutatja és saját színházzal kapcsolatos előítéleteinket kérdőjelezi meg. Denis Marleau rendezésében szöveg és technológia, színház és installáció találkozik minden műfaji kategóriát félretéve. A színpadi jelenségre a társulat elnevezése a legtalálóbb: technológiai fantazmagóriákat láthatunk.
Az UBU társulatot 1982-ben alapította Denis Marleau. Társulatával több, mint 35 francia színházi produkciót állított színpadra, melyek többségével Európában is turnézott. Videókísérletei már korábbi munkáit is meghatározták, azonban a Technológiai fantazmagória sorozatban teljesedtek ki. A vakokat az Avignon-i Fesztivál mutatta be, azóta óriási sikert arat világszerte. A kritikusok színtiszta Beckett-ként emlegetik ezt a magával ragadó, rejtélyes előadást.
Dors mon petit enfant (Aludj, kicsi gyermekem) írta: Jon Fosse a technikai fantazmagória alkotója és rendezője: Denis Marleau with Céline Bonnier, Ginette Morin és Paul Savoie
The Blind (A vakok) írta: Maurice Maeterlinck a technikai fantazmagória alkotója és rendezője: Denis Marleau, Céline Bonnier és Paul Savoie jegyár: 1500 Ft; Trafó bérlet
November 14 -15. kedd- szerda, 20:00 Trafó Kortárs Művészetek Háza
Verdensteatret (N): Koncert Grönlandért koncert-színház-videó
A Koncert Grönlandért egy audio-vizuális kompozíció, melynek alapjául a társulat grönlandi és más Észak-atlanti szigeteken tett utazásai szolgáltak. Benyomásaikat egy kompozícióban egyesítették, melyben a hang, a videó, a szöveg és a színházi előadásmód elemeit is felhasználták. Maga az installáció egy kiállító teremben önállóan is funkcionáló egység, transzformációs eszköz, polifonikus hangszer, történet-mesélő zenekar, sokrétűen életre kelthető gép, melynek használata során képek, hangok, terek, mozgások, nyelvek és történetek születnek.
A norvég Verdensteatret társulat tagjai különböző művészeti ágak képviselői, akiknek célja, hogy e területeket a legmélyebb szinten olvasszák egybe munkájuk során. Ennek következménye, hogy előadásaik múzeumokban, galériákban, kortárs zenei fesztiválokon, színházakban is helyet kapnak világszerte.
A Grönlandon hallott történeteket, élményeket, tárgyakat a társulat intuitív módon építette az előadásba, több szinten reflektálva az élményekre. A helyszínen felvett hangokat és képeket egy különös színpadi nyelven elmesélt emlékké gyúrják: rozsdás szerkezetek, videótechnológia, asszociációk az utazásra. Mindeközben egy jelen idejű, sajátos színpadi utazás részesei is lehetünk, hang-festményekkel, nyelvi és vizuális hatásokkal körülvéve. jegyár: 1500 Ft; Trafó bérlet
November 17. péntek 20:00 Trafó Kortárs Művészetek Háza
Alexandre Castres (F): Monsieur Zero, Famous When Dead?
A francia Alexandre Castres, aki korábban a Pina Bausch vezette Wuppertali Táncszínház tagja volt, most saját koreográfiájával mutatkozik be a Temps dImage Eljött a képek ideje nemzetközi fesztivál számos helyszínén. Szólójában Castres egy általa megteremtett különös figura, Mr. Zero bőrébe bújik, felidézi a fekete-fehér filmek hangulatát, hogy egyfajta párbeszédbe lépjen magával a halállal, pontosabban saját halálával, vagy annak tükörképével. A feladat, ami Castres-ra/Mr. Zerora (és egyszer majd mindannyiunkra) vár nem könnyű: szembe kell néznünk az elmúlással, az elkerülhetetlennel, el kell fogadnunk az elfogadhatatlant, meg kell értenünk, mi történik velünk. Castres ezt a felismerésekkel teli, különös utat próbálja végigjárni, s ehhez különböző műfajokat használ: a táncot, a filmet/videót, a színházat, valamint kivételes érzékenységgel vegyíti a különböző hangulatokat a lírai lágyságtól a drámai pillanatokon át a humorig.
jegyár: 1500 Ft; Trafó bérlet
November 18-19. szombat- vasárnap, 20:00 Trafó Kortárs Művészetek Háza
Charlotte Vanden Eynde (B): Map Me /test-kép-akció
Charlotte Vanden Eynde jelen pillanatban az egyik legizgalmasabb fiatal koreográfus Belgiumban. Alkotói szemléletét, koreográfiáit erősen meghatározza a vizualitás. Test-kép? Kép-test? MAP ME című koreográfiájának ez a végtelenül izgalmas, vetített képekkel és emberi testekkel való kísérletező játék áll a középpontjában.
Charlotte Vanden Eynde korábbi munkáiban is meghatározó volt az emberi test, mint végtelen számú csodálatos dolog megjelenítésére, művészi kísérletezésre szolgáló eszköz és alapanyag. A MAP ME-ben egy nő és egy férfi a rájuk vetített videó-installáció, valamint a folyamatos érintkezés révén szó szerint feltérképezi a saját és egymás testének zegzugait. A sokszor statikusan egymáson vagy egymás mellett fekvő meztelen testek filmvásznul szolgálnak a kinagyított testrészeket és bútordarabokat vetítő mozgófilm számára. Az egymást váltó képek újraosztják, újraszínezik, átértelmezik és új funkcióval ruházzák fel a lecsupaszított élő emberi testeket.
Jegyár: 1500 Ft, trafó bérlet
November 21. és November 23. kedd és csütörtök, 20:00 MU színház
Ziemowit Maj, Piotr Kowalski (Pl): The (inter)action space Virtuális tér valódi idő a Baltazár Színház közreműködésével
Ziemowit Maj és Piotr Kowalski projektje grafikus interaktív projekt. Virtuális térben, valódi időben reagál a látogatók mozgására, akik ez alkalommal a Baltazár Színház tagjai. A performansz végén a nézők is csatlakozhatnak és megtapasztalhatják a különleges élményt. Látogatók interaktivitás nélkül nincs műalkotás.
Koncepció-megvalósítás: Ziemowit Maj, Piotr Kowalski
November 21. kedd, 21:00 MU Színház
Dont EAT Group (H): Landscape Videóáldozat flexibilis, mozgatható vetített környezetre épülő előadás
A kísérlet középpontjában az ember áll. Az ember áldozata, az ember szégyene, az ember dicsősége, az ember félelme, az ember fénye. A test kitartása és ellenállása, alapvetően fizikai és szakrális áldozatisága áll kontrasztban a szellemi, köznapi kultúra könnyed súlytalan valóságával. A rezgések és a jelentéktelen mozdulatok óriásira nagyítása, párhuzamban a médiavilág hasonló jelentéktelen rezgésekre ugró és földrengést generáló mechanizmusával.
A performance egy mélyen kulturális, szakrális eszmerendszerhez kötődik, a reneszánszhoz, mint az embercentrikus gondolkodás európai kezdetéhez.
A színpadon egyházi attribútumok, jelképek média-transzformációi jelennek meg: ahogy mindennapjainkban az álvalóságot gyártó média és gazdasági hatalom kiszorítja az egyházi és kulturális eszmekör több ezer éves örök gondolatait.
Koncepció: Juhász András Szereplők: Paizs Miki, Juhász András Zene: Bátki Viktor, Sőrés Zsolt Díszlet/Látvány: Diák István, Juhász András, Juhász Bandi Kamera design/jelmez: Juristovszky Tamara Videó: Juhász András, Péter Boldizsár Urbaniser: Bernáth Zsiga, Gábor Marci Konzulens: Beöthy Balázs Technika: Almási Csaba, Juhász Bandi, Till András Videó technika: High Media Kft., MKX kft., Populart studio
November 23. csütrtök, 21:00 MU színház
Nagy Andrea: Éneklő ízületek
Január végén kerül bemutatásra a Trafóban az Éneklő ízületek című táncelőadás, amelynek előkészületei jelenleg még az alkotói folyamat kísérletezési stádiumában tartanak. A már elkészült részletekből tekinthető meg egy fázisrajz a mostani munkabemutatón. A darabban komplex élményt szeretnék nyújtani, amelyben a vizualitásnak, a hangnak, a szövegnek és a táncnak egyformán hangsúlyos szerepe van. Azt látom, hogy abban a kultúrában, amelyben élünk, végletes, egészségtelen a viszonyunk a testünkhöz; vagy egyáltalán nem törődünk, vagy túl sokat foglalkozunk vele. Túlkompenzáljuk eredendő szégyenünket és gátlásosságunkat, azt, hogy testünket nem tudjuk olyannak elfogadni, amilyen, ezért plasztikázzuk, befestjük, felvarrjuk, mesterségesen megfiatalítjuk, kigyúrjuk, hormonokkal és egyebekkel domborítjuk vagy karcsúsítjuk, és ha már alaposan megmásítottuk, végül büszkék leszünk rá. A tánc lehetőséget kínál ahhoz, hogy felfedezzük testünk adottságait, elfogadjuk olyannak, amilyen, és feltérképezzük szabadságunkat, kreativitásunkat, mozgásterünket, lehetőségeinket. Előadásomban test, szellem és lélek egységéről, ezek integrációjáról szeretnék beszélni rezgések, hangok, kalligrafikus és írásjelek, animáció és szöveg segítségével.(Nagy Andrea)
Koreográfia, tánc: Nagy Andrea Dramaturgia: Kaposi Viktória Animáció: Tasnádi József Kalligrafikus jelek: Szarka Fedor Guido Táncjelírás: Fügedi János Látványterv: Terebessy Tóbiás (Medence Csoport) Zene: J. S. Bach, Maróti Emese, Hangmérnök: Német Márton Jelmez: Fekete Dóra Világítás: Nagy Zoltán
November 24-26. péntek-vasárnap, 20:00 November 25. 22:30. szombat Trafó Kortárs Művészetek Háza
Árvai György / Természetes Vészek Kollektíva: Pre-Actio
Árvai György és a Természetes Vészek Kollektíva Pre-Actioja a tömeggyilkosság, az öngyilkos merénylet evidensen elítélendő tényét dolgozza fel. Az előadás eredeti búcsúvallomásokat és más dokumentumokat felhasználva próbál meg kimozdítani a biztonságos hétköznapok világából, közel hozva az idegen, a más gondolkodásmódot, megkérdőjelezve a velem ez nem történhet meg látszólagos biztonságát.
A Haláltrilógia előadásai szélsőséges, de mindenkit érintő témákkal foglalkoznak. Nem válaszokat adnak, hanem artikulált kérdéseken keresztül, különös színházi nyelvet használva, szabad asszociációkra késztetnek.
14 éven aluliaknak nem ajánlott!
Készítették: Árvai György, Lenz Tünde, Gergye Krisztián, Imre Zoltán, Parabryo, Szirtes Attila, Szűcs Edit, Trill Zsolt
Jegyár: 1500 Ft; Trafó bérlet
November 27-28. hétfő-kedd, 20:00
Staring Into Space művészeti film- és videóantológia
A Staring into Space című videóválogatás a korábbi, Peninsula című (2006) alapján készült, amely idén tavasszal az M1 Singapore Fringe fesztivál keretében a szingapúri Történeti Múzeumban került bemutatásra. Az eredetileg 5 órás anyagot a kurátorok kétszer nyolcvan percre szűkítették annak érdekében, hogy a nézők koncentráltabb élményanyaghoz jussanak. Olyan műveket választottak, amelyek egy tágan értelmezett kontextusban összekapcsolódhatnak, erősíthetik egymást vagy konfrontálódhatnak a tömegmédiumok toposzaival párhuzamos világot építve. A gyűjteményben szereplő videók számos hagyományos mozgóképes technikára hivatkoznak, a tévétől a filmen, dokumentumfilmen át a számítógépes művészetig. A tömegmédia kedvenc lerágott csontjai ezeknek a művészeknek a keze alatt alkalmassá válnak arra, hogy újraformálják, kihívják, felpörgessék a nézők belső moziját.
kurátorok: Heman Chong & Rodney LaTourelle
Résztvevő művészek: Colonel (FR/DK), Daniel K. & Rob Fowler (SGP/UK), Dellbrügge & deMoll (DE), Dorinel Marc (SE), Egill Saebjörnsson (IS), Esra Ersen (TK), Ho Tzu Nyen (SGP), Pepo Salazar (ES), Jannicke Lĺker (NO), Jereon Kooijmans (NL), Johanna Billing (SK), Jon Mikel Euba (ES), Jun Yang (AT), Köken Ergun (TK), Mai Yamashita + Naoto Kobayashi (JP), Maryam Jafri (USA/DK), Sriwhana Spong (NZ), Tsui Kuang-Yu (TW)
Jegyár: 800 Ft; Trafó bérlet
ARTE filmek a Művész moziban
November 5-8. vasárnap- szerda, 19:00
A kis színes rovatban pedig egy nagy visszatérés: november 9-én este újra kitárulnak a régi autószerelő műhely kapui a Trafó melletti kapualjban: a hely, amit régen Dinamónak hívtak, mostantól a Reaktor névre hallgat majd. Nyitóestéjén animációs filmeket sugároz belénk, de később is komolyan fertőz kultúrával.
A Művész moziban indul az idei Temps dImages Fesztivál egy színes és izgalmas filmválogatással, amelyben a marionett-bábokról szóló dokumentumfilmtől a zeneszerző-portrén keresztül a táncfilmig sok érdekesség helyet kap.
Program:
november 5. 19.15 - tematika: báb Anima - L´esprit des marionnettes/Anima, a bábok lelke (108 min) Rendező: Marc Hureaux és Sylvie Martin-Lahmani
November 6. 19.15 - tematika: cirkusz La Symphonie du Hanneton (76 min) Rendező: James Thiérrée
2 Iris (26 min) 1. rész Rendező: Philippe Decouflé 26 min
November 8. 19h - tematika: zene Ligeti györgy portré (64 min) rendezte: Michel Follin
Kurtág és Bartók (12 min)
Ingyenes vetítések!
Támogatók: Festival Temps dImage , Culture 2000, NKA, Oktatási és Kulturális Minisztérium, Fővárosi Önkormányzat Kulturális Bizottsága, Flórián Műhely, Artus Stúdió, Gesztus Műhely Egyesület, Új Előadóművészeti Alapítvány, Műhely Alapítvány