hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
magazin [program]  2006. szeptember 2. szombat   16:10
nincsen hozzászólás

szerző: morzsa
Újbuda Jazz Fesztivál 2006
2006. szeptember 7-10. Budapest - A38, MU Színház, Fonó

  A38 program
  
  szeptember 7., csütörtök 20:00
  
  20:00 Marcin Oles & Bartlomiej Oles (PL) feat. Theo Jörgensmann (D), Budbudas
  
  A kitűnő lengyel dobos-bőgős testvérpár az avantgárd dzsessz legújabb hullámának két jeles képviselője. Páratlan finomságú, összehangolt ritmusszekciót alkotnak, ugyanakkor szinte a végtelenig tágítják a hangszereikben rejlő lehetőségeket. Rendkívül invenciózus zenészek, nem véletlen, hogy a legnagyobb dzsesszelőadók is szívesen dolgoznak velük, mint például Theo Jörgensmann, a világhírű szaxofonos is, akivel tavaly jelentettek meg egy lenyűgözően elmélyült albumot.
  
  A Budbudas rendhagyó vállakozás, mely a komolyzenén nevelkedett csellista, Márkos Albert és a DJ-doyen Titusz kezdeményezéséből született. Azz idővel nagyzenekarrá bővülő produkció semmi máshoz sem hasonlítható zenei szerkezeteket teremt, felfedezve az elektronikus tánczenék, a kortárs kísérleti muzsika és dzsessz korábban nem létező átjáróit. Klezmer, hiphop, programozott alapok, elszállós free jazz-improvizációk: a Budbudas a magyar zene leginkább progresszív formációja.
  
  Belépő elővételben: 1000 Ft, a koncert napján: 1500 Ft.
  
  szeptember 8.,péntek 21:00
  
  21:00 Pat Appleton (D), Jambalaya
  
  A jelenleg Berlinben élő, libériai származású Pat Appleton 1999-ben robbant be az európai nu jazz/lounge szcénába, amikor feltűnt a De-Phazz második lemezén. Pit Baumgartner, a kiváló elektro-lounge zenekar agytrösztje ragyogó érzékkel ismerte fel a Pat hangjában rejlő lehetőségeket, és a De-Phazz egy szempillantás alatt a műfaj legnépszerűbb formációjává vált. Pat Appleton hol élesen gyermekies, hol dívásan búgó hangja remekül ellenpontozza a másik énekes, az európai funkycsászár Karl Frierson soulos orgánumát. A De-Phazz következő lemezein (Death by Chocolate, Daily Lama, Natural Fake) végképp kiteljesedett Pat szerepköre: a háromszótagos csacska-macska-háttérvokáltól a vidám táncos mambókon át a lassú soul-balladákig minden feladatot tökéletesen old meg. Mindehhez bűbájos színpadi jelenség is, amiről többek között a Szigeten is meggyőződhettünk a De-Phazz lehengerlő előadása alatt. Pat Appleton óriási sikerű tavalyi koncertje után ezúttal is saját, kitűnő és fiatal magyar muzsikusokból verbuvált együttesével lép fel az A38 Hajón
  
  A Jambalaya zenekar 2005 májusában alakult, nevét New Orleans nemzeti ételéről kapta, amely gasztronómiai értelemben éppúgy jellemzi nemzetét, mint a gulyás hazánkat. Változatosan elkészíthető, ahogy a New Orleans-i muzsika is táplálkozhat a legkülönbözőbb zenei hatásokból a klasszikus zenétől egészen napjaink zenéjéig. Egyedi dobkísérete és a rézfúvós hangszerek jellegzetes játéka azonban egyértelműen felismerhetővé teszi a hallgató számára. A kizárólag profi zenészekből álló Jambalaya zenekar hiteles előadásmódjával erre az autentikus hangzásra törekszik.
  
  Belépő elővételben: 1500 Ft, a koncert napján: 2000 Ft.
  
  MU Színház program
  
  szeptember 8., péntek 20:00
  
  20:00 Magenta magyar tánc, magyar zene
  Fellépnek:
  Lőrinszky Attila Farkas Zoltán Batyu: Gordon-Gardon Duó
  Horváth Csaba Dresch Mihály Lukács Miklós: Flamingó
  Kovács Gerzson Péter Alexander Balanescu Sipos Mihály: Időben
  
  Lőrinszky Attila nagybőgős és Farkas Zoltán Batyu táncos 2000-ben alapította meg Gordon-Gardon Duó formációját.
  Az együttes célja a gyimesi népi hagyományok átültetése mai felfogásban, érzésben, és saját nyelvre fordításban. Az eredetileg kísérő hangszerek ebben a formációban szóló szerepet vállalnak. A gardonos tánctudása is beépül a produkcióba, úgy, hogy a tánc ritmusa kíséri a nagybőgőt, és ez a szerep fokozatosan cserélődik.
  
  Horváth Csaba Dresch Mihály Lukács Miklós
  Flamingó

  
  A madárházban irigy lárma ébred;
  ők ámulva húzzák ki magukat,
  és egyenkint a Képletesbe lépnek
.
  
  (Rainer Maria Rilke: A Flamingók - részlet Rónay György fordítása)
  
  Horváth Csaba tánc
  Dresch Mihály fúvós hangszerek
  Lukács Miklós cimbalom
  
  Kovács Gerzson Péter/TranzDanz/ Alexander Balanescu Sipos Mihály/Muzsikás
  Időben

  
  koreográfus, táncos, látványtervező: KGP
  zeneszerzők: Bartók Béla, Alexander Balanescu, Sipos Mihály
  zenészek: Alexander Balanescu, Sipos Mihály
  
  KGP a két világhírű hegedűs élő, színpadi muzsikájára adja elő új szóló darabját. Bartók hegedű duói, Alex kortárs improvizációja, Siposmisi gyimesi zene ihlette szabad zenéje és a kortárs repetíció és a szufi világát egyesítő mai zene szólal meg a darabban, amely KGP és zenész társai időutazása a Jelenben.
  
  A Múlt, a Jelen és a Jövő nem választhatók szét. Együtt élnek az átmeneti Pillanatban, a Változásban.
  
  Jegyár egységesen: 2500,-Ft
  
  Szeptember 10., vasárnap 20:00.
  
  20:00 Élő nád koncert Dresch Mihály és barátai
  
  Dresch nem teoretikus elme. Magyar népzene, jazz, improvizáció: a teljes azonosulás lehetősége. Alámerülni, megmártózni, hogy ismét a felszínre kerülhessünk. Szemérmes érzékenység, férfias keménység, szilaj dobbanás, méltóságteljes tartás. Gyönyörű pentaton dallam, robosztus ostinato ritmus, szabad rögtönzések. Saját lépései. A maga útja. (Turi Gábor: A jazz ideje)
  
  Vág ez a muzsika, friss sebeket karcol az improvizáció, és mindig személyhez szólón frisseket. Dresch Mihály, ahogyan mondta, mindig saját élményeit játssza. Így válik személyessé - ettől oly egyedi, és ettől élő.
  (Szerbhorvát György)
  
  Erre a koncertre azok a muzsikusokat, zenésztársait hívta meg Dresch Mihály egy közös játékra, akik a negyedszázad alatt megfordultak zenekarában, és együtt játszottak vele.
  
  Fellépnek:
  Baló István dob
  Balogh Kálmán cimbalom
  Bartók József nagybőgő
  Benkő Róbert nagybőgő
  Csík János hegedű
  Dresch Mihály fúvós hangszerek
  Gerőly Tamás ütős hangszerek
  Grencsó István fúvós hangszerek
  Kovács Ferenc hegedű, trombita
  Kunos Tamás brácsa
  Lukács Miklós cimbalom
  Szandai Mátyás bőgő
  
  Jegyár egységesen:2500,-Ft

  Fonó program
  
  szeptember 8., péntek 20:00

  
  Szakcsi New Gipsy Jazz
  
  A cigányzenekarok különlegessége a hihetetlen időtartás és a rubato-játék szabadságának kombinációja. Ez elképeszt minden jazz-zenészt, aki hallott már cigányzenekart.
  
  Olyan ritmusokat, zenei elemeket próbálunk a klasszikus felállású jazztrióval összehozni, melyek a magyar cigányzeneként jól ismert műfajból származnak; én például egyebek mellett olyan zongorázási módot is alkalmazok, mely a cimbalom jellegzetességeit tükrözi. A két énekes gyakorlatilag a cigány folklórt, pontosabban az oláh-cigány éneklési stílust szövi bele a zenébe. Valójában abból az eredeti magyar cigányzenéből szeretnék valamit átmenteni, mely valaha világhírű volt, s melyet az elmúlt évtizedekben gyakorlatilag teljesen tönkretettek. () Ha nem érdekelne senkit, ha nem lépnék fel sehol, akkor is ezzel foglalkoznék, mert én ezt szeretem.
  Szakcsi Lakatos Béla
  
  Tagok:
  Szakcsi Lakatos Béla - zongora
  Orbán György - nagybőgő
  Lakatos Pecek András - dobok
  Rostás Mónika és Rostás Csaba - ének
  
  CSÖ Creative Studio Öt
  
  A legendás Kolinda, majd Makám zenekarok szerzője és gitárosa, Krulik Zoltán a hetvenes évek második felében hívta életre a Creative Studio Öt azaz CSÖ nevű formációt. Az előbb említett zenekarok mellett a CSÖ olyan mindenre nyitott, újító-kísérletező alkotóműhely volt, s olyan merőben új zenei perspektívát jelentett, mely messze túlmutatott az akkor ismert irányzatokon. A kizárólag instrumentális formában megszólaló társulat saját kompozíciói merész motívumok, harmóniai- és ritmusszerkezetek, s persze improvizációk kombinációjából állt össze, melyek addig ismeretlen színeket, formákat, hangzó világokat varázsoltak a közönség köré. Ma talán world-jazznek nevezhetnénk a harminc évvel ezelőtt először próbált, de ma is újnak számító műfajt. Az újjáéledő Creative Studio Öt a Fonóban most bizonyíthatja is mindezt
  
  !Chromosomos (PL)
  
  A lengyel jazzt sohasem fogadta közönnyel a magyar közönség; sőt, általában megkülönböztetett tisztelettel viszonyultunk hozzá. Az instrumentális improvizatív zenét játszó Chromosomos kvartett méltó folytatója a sok évtizede híres lengyel jazzhagyományoknak. Az együttes stílusa a közelmúltban nyílt world-, illetve kortárszenei perspektívák felé mutat. A Chromosomos olyan zenei elemeket fűz egybe, melyek a zenekar tagjainak, különböző irányzatok iránti természetes vonzalmából fakadnak. Így kerülnek a produkcióba etno-, progresszív rock- vagy jungle-elemek is. Egy közös nevező mégis van: a jazz, illetve a jazz ritmizáltsága, improvizatív jellege, vagyis szabadsága.
  A kvartett 1999-ben alakult, Artur Domoinik dobos vezetésével. A zenekarvezető korábban számos alternatív rock-, folk- és jazzformációkban játszott, gyakran afrikai, zsidó vagy a Balkánról származó partnerekkel. Nyilván ezzel is magyarázható a Chomosomos zenéjében fel-felvillanó szokatlan, egzotikus színek. Az érdekes kontrasztokat csak fokozza, hogy az eredetinek mondható, de mindenképp európai, akusztikus jazzelemek mellett a legmodernebb experimentális irányzatoktól (de a drum´n´bass, house, multi-part rhythmic stb.) sem idegenkednek. Olykor arab motívumok is színesítik a kvartett hangzását. Vagyis a zenekar híres bátor, útkereső, kísérletező kedvéről. A több éves közös zenekari tapasztalat mára az újszerű, néha bizarr zenei formákat is alaposan kiérlelte, minek köszönhetően egy kiforrott, magabiztosan megszólaló társulattal találkozhat közönségük.
  
  Lukács Miklós Quintet
  
  A kiugró tehetségű cimbalomművész első saját formációját még nem sokan hallhatták, hiszen a kvintett legfeljebb féléve létezik. Viszont több éve sokunknak élményszámba megy Lukács Miklós játéka, Borbély Mihály, Dresch Mihály, Szakcsi Lakatos Béla, Lantos Zoltán, Tűzkő Csaba vagyis abszolút élvonalbeli muzsikusok partnereként. Improvizációs készsége, stílusérzéke, játékának invenciógazdagsága kivételes tehetségről árulkodik. Új formációját nem kevésbé érdektelen muzsikusokból, mondhatni rendkívül erős egyéniségekből állította össze: Winand Gábor (ének), Szandai Mátyás (nagybőgő), Szalai Péter (tabla) és Dés András (ütőhangszerek).
  
  Jegyár egységesen:2000,-Ft
  
  Szeptember 9. szombat 20.00
  
  Samsara
  
  A zenekar tagjai olyan magyar jazz- illetve world-jazz muzsikusok, akik régóta a legnagyobb tisztelői és értői az indiai zenének. Mindannyiuknak közvetlen tapasztalatai vannak az indiai zenekultúra kifinomult és összetett gazdagságáról, hiszen személyesen is meggyőződhettek erről ottani tanulmányaik alkalmával.
  
  Lantos Zoltán hegedű- és Juhász Gábor gitárjátékát Szalai Péter és Nyusztai Iván autentikus dél-indiai ütőhangszeres játéka teszi teljessé. A csak ritkán hallható Samsara kvartett zenéje azon kevés igényes produkciók egyike, mely azonnal hat. Ennek a zenének ugyanis tágas atmoszférája, levegője, és ódon illata van, melyeknek hatásán lehetetlen kívül maradni. Talán nem meglepő, hogy a zene első hallásra a mesés Indiát, valamint Shaktit idézi (nem titkoltan); már csak a hangszer-összeállításból adódóan is. Természetesen akusztikusan szól minden. A kompozíciók harmóniavilága a meglehetősen bonyolult, indiai modális skálákra épül, de a zeneszámok szerkezete, a harmóniaváltások logikája egyértelműen a nyugati észjárást követik. Ebből adódóan az európai ember indiai zenének véli, és fordítva. Gyakran virtuóz improvizációk gazdagítják a produkciót; a zenében ezáltal a magyar muzsikusok egyénisége is kirajzolódik...
  
  
  Binder - Borbély duó
  
  Binder Károly (zongora) és Borbély Mihály (szaxofon/klarinét/tárogató )csaknem egy évtizedre visszanyúló munkakapcsolatuk folyamán egyetlen pillanatra sem adtak lejjebb abból, amit nagyon hasonló művészi meggyőződésük diktál: a zenei gyökerek fontosságáról, a klasszikus és kortárs kompozíciós formákról, az ismeretlen zenei utak felfedezéséről, valamint az előbbiekhez szervesen kötődő improvizációról. Mindezt külön-külön is hajlíthatatlan következetességgel művelik, minek következményeképpen a kortárs-jazz és más útkereső, improvizatív irányzatok meghatározó jelentőségű muzsikusainak számítanak egyre inkább Európa-szerte is.
  
  A duó zenéje Binder Károly szerzeményeire épülő rögzített, kikristályosodott kompozíciós keretekkel, közjátékokkal, és a rögtönzésekhez tökéletesen simuló zenei pillérekből építkezik. A megírt formák vállaltan a közép-európai gyökerekhez és Bartók zenei világához kötődnek. A végeredmény olyannyira letisztult zene, hogy akár hangról-hangra megírt daraboknak is vélhetnénk. Valójában azért lehet ez a benyomásunk, mert nem beidegződések vagy sémák, de még csak nem is ösztönös rögtönzések vannak a dallamok, harmóniák, vagy éppen cizellált motívumok hátterében, hanem világos gondolatok. Tudniillik két olyan muzsikusról van szó, akiknél az improvizáció már jó ideje nem csupán esetleges, pillanatnyi állapotok kivetítődése, hanem egy folyamat, egy hosszú felfedezőút élményeinek biztos kézzel (és fejjel) megformált, tudatos leképzése. A rögtönzés ezúttal a spontán komponálás technikája és a tapasztalatok magabiztos összegzése.
  
  Suí Vesan (SK)
  
  Honnan jön a zene?
  
  Ahol otthon vagyok, egyedül, szabadon, s csak a pillanat számít... Ahol a ritmus a kéregben van, amikor dobolok, s a gitár húrjai zizegő bogáncsok.

  Suí Vesan
  
  A szlovák énekesnő gyakran önmaga hangszeres kísérője is; pengetős- és ütőhangszereken. Időnként legfeljebb egy partnerrel, a szintén gitárokon és ütősökön játszó férjével szerepel. Vagyis sejthető, hogy minimál zenei megoldások jellemzik a produkciót, ugyanakkor az eszköztelenség és az egyre jelentősebb sikerek okán egy rendkívül erős, szuggesztív előadóra is következtethetünk. Jobbára világzeneként számon tartott előadásai Európa szerte komoly visszhangot váltanak ki.
  
  A pontosabb műfaji besorolás szinte lehetetlen, bár újabban a hajdani úttörő avantgárd forradalomra utalva dada-jazz meghatározással is próbálják megfogni Suí zenei karakterét. Az viszont tény, hogy kompozíciói és előadásai kivételesen egyéni és egyedi, igazi expresszív művészi irányt mutatnak. Lágy és kemény, szelíd és vad, irgalmas és kegyetlen, mint a természet és a mágia, melyekre gyakran hivatkozik, mint legfőbb inspiráló erőkre. A napjainkban tapasztalható formabontó törekvések közepette is merész és izgalmas, amit és ahogy Suí Vesan közöl közönségével.
  
  A művésznő 2001-ben készítette első lemezét, mely a top húszban szerepelt a World Music Charts Europe on BBC 3 értékelése alapján. Ezt követően sorozatos meghívásokat kapott a legjelentősebb európai világzenei és jazzfesztiválokra.
  
  Magyarországon jelen eseményünkön debütál, a Fonóban.
  
  Lantos Zoltán MirrorWorld with Paul Shigihara / gitár (JPN)
  
  Lantos Zoltán 1985-ben, nem sokkal a zeneművészeti főiskola elvégzése után pályázta meg azt az indiai klasszikus zenei tanulmányokra szóló ösztöndíjat, mely meghatározó jelentőségű fordulatot jelentett életében. Gondolkodás- és életmódbeli, lélektani, sőt filozófiai értelemben is új időszámítás kezdődött számára. Ez a nagy váltás melyről sejthetjük, hogy nem tartozik a könnyen múló emlékek körébe ma már semmiképp sem mondható magánügynek, hiszen mindaz, amit kilenc éven át Indiában tapasztalt, elsősorban előadó- és alkotóművészi munkájában oldódott fel tehát hallhatóvá vált számunkra.
  
  Én, mint muzsikus egyfelől az európai klasszikus- és kortárs zenéből származom, másfelől pedig hasonló mélységben az észak-indiai zenéből. Mivel távoli világokról, kultúrákról van szó, melyeket valóban nehéz ötvözni, egyre inkább a saját hangomra találok rá, amin énekelhetek. (Hegedűről van szó, ami már-már énekhang.)
  Lantos Zoltán
  
  A kvartett vendégeként hallhatjuk Paul Shigahara, Németországban élő japán gitárost; tagjaiként pedig: Borbély Mihály (fúvóshangszerek), Lukács Miklós (cimbalom) és Horváth Kornél (ütőhangszerek) játékát.
  
  Jegyár egységesen:2000,-Ft



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben
A Cziffra Fesztivál több programján is megelevenedik a legendás pesti mulatók világa
Jazz, nép- és világzene, manouche swing és folkpop - elementáris erejű koncertek a Fonó novemberi műsorán
Novemberben különleges vendégekkel folytatódik az Élő hagyományok ünnepe a Fonóban
MVM Classic&Club: Éjszaka a lokálban – mámoros zenei élmény a MOMKULT-ban
Nyílt Nap a Magyar Képzőművészeti Egyetemen
Versenybe szállt a Macskafogó, Doktor Bubó és a Mézga család
Vuk, Óz, a nagy varázsló és Garfield a Marczibányin
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 serious black    client    360° at the rose bowl    legion of the damned    teen years afters    thin lizzy    om    fit for a king    velvet revolver    deák bill blues band    pankkk    rudán joe    david guetta    acuna    warfect    zzz    weöres sándor     a kutya vacsorÁja     arcok az efottrol    innerwrath    holy moses    the gentle storm    howard jones    xandria    black tusk  

r49
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!