Az első Szputnyikot 1957-ben küldték Föld körüli pályára, két évvel később a NASA Explorer VI-osa készítette az első űrfelvételeket, de már évezredekkel azelőtt művészek fogalmazták meg különféle médiumokon a világűrről, bolygónkról és a rajtuk található életről, életformákról alkotott elképzelésüket.
Ma bolygónk felszíne utcákra, mezőkre lebontva bárki által követhető a Google Earth segítségével, bár mint tudjuk, biztonsági okokból nem a legaktuálisabb felvételekkel dolgoznak. Egy ilyen nemrégiben még fokozott biztonságot igénylő objektum, az Űrtávközlési Állomás közvetlen közelében, a Művészetek Völgye falvainak spirituális középpontjában készülődik a rozsföldi földönkívüli tevékenység. A hivatalos médiumokon kívül eső természetes közeget használva fel alapanyagként, összművészeti weekend a természetfeletti iránti csillapíthatatlan tudáséhségünkre épít, és dokumentálja, ahogy újabb és újabb virtuális űrtörzsek ütik fel csápjaikat a gabonamezőn.
Bolygóköz a mi földünk
A földönkívüliek megjelénését övező hiedelmek földünkön régóta összefüggnek a gabonakörök misztériumával. Mindemellett a természet felhasználásával, művészi átdolgozásával, megmunkálásával készülő alkotás is vissza-visszatérő törekvés a művészetek történetében. Már az őskorból maradtak ránk valószínűsíthetően gabonaköröket ábrázoló rajzok, a természet felhasználásának legutóbbi művészi megfogalmazódása pedig a landartban nyilvánul meg, mely a hatvanas években a minimal art egyik irányzataként jelent meg. Elsődleges célja a művészet kiterjesztése a valódi környezetre, azaz a kiállító téren túl a természet, vagy akár a nagyváros bevonása a mű alkotási és befogadási folyamatába - kihasználva e terek korlátok nélküliségét. A landart alkotásai azonban általában elillanó művek, a természet erőinek kitéve, így a kezdetektől fogva átitatja egyfajta ősi, transzcendentális esszencia.
Jelen projekt célja sem más, mint hogy a művészetet és az egyéb zárt térre szorítkozott kreatív formákat (digitális whitecube, parti-közeg), kiterjesszük egy hasonlóan az ősi formákat és az elvont fikciós környezetből ismert motívumokat magába foglaló természetben létrehozott digitális installációba.
A gabonakörök a korai, klasszikus scifi regényekből is jól ismertek, hiszen C. Clarktól kezdve a nemrég elhunyt Lemig minden nagy scifi író alkalmazta ezt a formát mint idegen életformák szimbolikus szignóját. A mi alapformánk is ebből építkezik, hozzá téve a landart elvont szabadságtudatát, és a digitális kultúra legdinamikusabb audiovizuális formáját. Az így létrehozott komplex tér magában hordozza a haladó szellemű medialitás összes ismérvét, ugyanakkor segít abban, hogy az ember visszatérjen ahhoz a legősibb formához, amit úgy nevezhetnénk természet.
Az eképp alkotott agrár graffitik a múlandóságnak kitéve - leginkább az alkotók és a szemtanuk dokumentálásában maradnak fenn. Eseményünk tehát egy felhívás a művészetek völgyében bolyongóknak a természet közeli, spirituális élmények rituális feldolgozására a természet és a technika adta lehetőségek kihasználásával.
A kör bezárul
A gabonakörök és a köréjük fonódó esemény a Krétakör programjainak színhelyet adó Űrtávközlési Állomás környéki rozsföldön öltenek illetve bontanak - többdimenziós formát. Az esemény elhelyezkedése ideális, hiszen a tervezett helyszínen a Balaton-felvidék legnagyobb egybefüggő gabonaföldjei találhatóak. Az űrtávközlési állomás hatalmas parabolaantennáival pedig hihetetlen vizuális kapcsolatot teremt a termőföldek és a világűr között. Az állomás mintegy 800 méterre található a tervezett helyszíntől, kivilágított díszletként szolgálva a rendezvényhez. A helyszínhez betonozott út vezet, amelyet a fesztivállátogatók használnak.
A Kapolcsi fesztivál látogatóinak száma évről-évre nő, 2005-ben mintegy 250-300 ezer fő vett részt rajta, ezáltal a legnagyobb hazai vidéki fesztivál. Ebben az önerőt és a kreativitást szimbolizáló ősi, spirituális közegben az érzékelhetően növekvő igényeket szeretnének szolgálni intergalaktikus események beiktatásával.
A nagyméretű, összefüggő gabonakörök kb. 200x200 m-es területen helyezkednek majd el. A látogatók mozgását úgy alakítjuk ki, hogy csak egy meghatározott útvonalon közelíthessék meg a helyszínt. A magaslatra érve megszemlélhetik a gabonaköröket, majd a gabonakörökbe lépve részesei lehetnek az intergalaktikus akciónak.
A 4-i estén, naplemente után a gabonakörök különleges fény- és videoinstallációvá válnak, a 11 helyszínre telepített, 4 m magas ledfalelemeknek köszönhetően. A nagyméretű videoinstallációt kiegészíti a körökbe tervezett, speciális mozgó fényrendszer. Nagyon fontosnak tartják, hogy a képi összhatás érdekében a technikát elrejtve helyezzék el.
A 40.000 m2-es területet táblák fogják jelezni az érdeklődők számára. Reményeik szerint a hang nem, hiszen a Csend Völgyében finoman megkomponált térinstallációként a ledfalak és hangfalak gyűrűjében bóklászó tömeget műszaki támogatóink által a környék nyugalmának megóvására technikailag legalkalmasabbnak ítélt eszközökkel igyekeznek szolgálni.
Keletkezés-történetek: a zűr-forrás
Az utóbbi évtizedekben megszaporodott gabonakörök keletkezésének titkát tovább bonyolítja, hogy a gabonakörművészek gyakran nem vállalják nyilvánosan alkotásaikat, tovább fokozva lehetséges földönkívüli vonatkozásuk rejtélyét. A média és a jelenlévők művészi megtévesztésének hagyományát követve nem félnek élni a zavarkeltés eszközeivel: a suttogó propaganda részeként földönkívüli tevékenységet jelző szalagok, álhírek, álrendőrök vetítik előre a rozsföldi akciót.
A fesztivál ideje alatt az Űrtávközlési állomáson dolgozó Krétakör színházzal közösen tervezett akciók és performance-ok hozzák közelebb hozzánk a XXI.századot.
A rendezvény folyamatosan légifelvételeken lesz dokumentálva, amelyeket szeretnének a helyszínen kihelyezett terminálokon és a rendezvény saját weboldalán állóképekként, élőben közvetíteni. A projektben dolgozó 20-25 fiatal magyar művész a rendezvényt hagyományteremtő szándékkal hozza létre. 2007-ben több híres külföldi gabonakörkészítő bevonásával, nagyobb területen szeretnék projektünket létrehozni, és reményeink szerint ez a Harmadik Típusú Találkozás hamarosan Európa legnagyobb LandArt eseményévé válhat.
Tehát az idén még csak a technikát szállították ide a világűrből, de annyit azért üzentek: a gabonakörök a Butamiszi bolygóról érkeztek. Hát lássuk, mit ígér ez az utazás az UFÓk koponyája körül.
Atmoszféra Space Programme
Égbolt alatt a természetben, súlyos és súlytalan gondolatok, barázdák, űrdiszkó, és minden, ami még a jövő zenéje! Az audio és vizuális élményt DJ-k és VJ-k gazdagítják.
2006. július 28-tól:
Délutánonként BÁZIS permetparti. 19:30-tól naplemente 21:00-05:00 foton jeladás a világűrbe Üzenj az UFÓknak Fenn űrbéli nyugalom uralkodik, Tilos Rádió Space Orchestra, Kaszi és Jácint, Girls and Mathematics, Superman írányítják a hangforgalmat egészen a hétvégi UFÓ-landoltató buliig. Szabad lemezterület
Helitaxi megállóhely sétarepülés a gabonakörök felett az időjárástól függően minden nap Ingyenes sátorverési lehetőség / zuhany
Augusztus 4.
Délelőtt párakéta Parti - a Krétapéta, a Krétakör gyerekprogramjának különkiadása utazás az űrmese-zónába, uticél: Űrbirka Panorámabár
A péntek este az űr klasszikusaival veszi kezdetét:
21:30 Sonovisor Part I a bolygó első emberfelbontású sonovisorja - zongorára, magnószalagokra, ledfalakra és zabra komponálva zongorán közreműködik: Suki András Debussy impresszionista, álomszerű, békés holdsütötte estét idéző Clair de Lune-ja, Kurtágh a Szputnyik-2 utasáról, az első interkozmikus ebről, Lajkáról megemlékező darabja, és végül Beethoven XIV., cisz-moll, azaz Holdfény szonátája. 22:30 Agrár Beat Pedro (Tilos Rádió), Palotai (Tilos Rádió), Fine Cut Bodies (Chi Records)
Augusztus 5.
21:30 Sonovisor Part II - Karinthy Frigyes Utazás a Koponyám körül - multimédia performance Szereplők: Latinovits Zoltán, Naga, Monkey Presso, Karinthy Frigyes, Spacedevil 22:30 Űrdixo Titusz (Family Crew) Naga (Hairy Records), Beta (Hairy Records), Wega
Kövesd a művészi csapást, és bolyongj az űrmezőn interplanetáris irányítóink segítségével, és persze a törülközőt ne feledd!