hosting: Hunet
r39
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2006. május 30. kedd   11:47
nincsen hozzászólás

szerző: Tompi
John Zorn’s Cobra
2006. május 21. Művészetek Palotája

  Jön a Cobra! Riogatták bőszen városszerte a hüllőfóbiásokat a plakátok és szórólapok, de ijedségük talán abba is maradt, amint meglátták az ominózus felirat alatt a free jazz és rokon műfajainak (azaz minden műfajnak) avatott értőjét, John Zornt. Róla rengeteg furcsa dolgot lehetett már hallani, és nem is hazudtolta meg magát ezen a vasárnap estén sem: mindenféle fúvós-hangszer nélkül, papírlapokkal integetve jött Budapestre kígyót bűvölni. Ő ugyanis az alkalmi zenészeit hívja kollektíven Cobrának, ami egyes források szerint egy színpadi darab, valójában pedig nem más, mint egy zenei társasjáték, illetve annak szabályrendszere.
  
  Amilyen egyszerűnek hangzik, annál jóval furmányosabb ez a játék, a furmányosnál pedig sokkal furmányosabb a muzsika, ami születik belőle. Hát persze, még a viszonylag szigorú és merev, ám mindenképp állandó keretek között zajló Gazdálkodj okosan! partikból sincs két egyforma, addig a Cobrában csak egy személy biztos. (A helyzetet és a zenét) súlyosbító körülmény, hogy ez a személy pont Zorn, aki nem éppen karajani eleganciával, terepszínű nadrágjában, kukásnarancssága pólójában, és körülbelül a magyar heavy metallal egyidős bőrdzsekijében lépett a színpadra budapesti választottai, a piszkosul jól zenélő tizenkettő élén. Egy rövid, bemutató konferansz után a bőrdzseki a széken találja magát, és a karmester/súgó által lengetett, különböző színű lapokra írt P, R, XS betűk hatására Baló István, és Halmos András dobosok egy igen erőteljes szinkronkáosszal veszik kezdetét az összhangszeri káosznak, amelyben mindenki sorra kerül, az éppen aktuális instrukciók szerint. Volt, hogy a félkörben ülő zenészek egy-egy hangot játszva járultak hozzá a produkcióhoz, volt, hogy Zorn jelölt ki szólókkal párbajozó kettősöket, hármasokat, négyeseket, aztán fejpántot húzva maguk a zenészek választották meg, hogy kivel alakítanak duót, triót, kvartettet.
  
  Így fordulhatott elő, hogy Barcza Horváth József basszusgitáros és Szandai Mátyás nagybőgős egyszerre zsongathatták és csattogtathatták hangszereiket egy jól sikerült ukáznak köszönhetően, és így indusztrializálhatta Lukács Miklós virtuóz cimbalomjátékát Sütő Gergely laptopból előklikkelt zajos és dörgedelmes fájlokkal. Kovács Ferenc hegedűs főként egymagában, kiállásféleségek alkalmával kapott legtöbbször lehetőséget, ahol a cincogó magasakat teljesen kiszámíthatatlanul keverte a boltívszerű melódiákkal. Juhász Gábor, Palotai Csaba, és Párniczky András gitárosok hol gerjesztették a kakofóniát, hol elegánsan kimásztak belőle, kedvük és persze az utasítások szerint eljárva. Szabó Dániel zongorista és a Fender Rhodest kezelő Szakcsi Lakatos Róbert összeeresztése egy emlékezetes, már-már ulveri mélységekbe alámerülő (lélek)búvárkodást eredményezett, mintegy pihenőként a harmóniáknak, struktúráknak fityiszt, sőt helyenként egyenesen középső ujjat mutató brutálisan avantgárd muzikális össztűz közepette.
  
  Utóbbinak akadtak áldozatai, ők el is hagyták a termet szép számmal, és valószínűleg szanitécként bánt velük már maga a csend is. Lehet, hogy ők egy bitang nagy katarzisra, meg mély nyomokat hagyó méregfogakra váltottak jegyet és nem szórakozásra? Lehet. Mindenesetre, aki szórakozni jött, az a másfél órát végig ülve meg is kapta a magáét, sőt még a harapást is megúszta, és így is elérte az utolsó villamost.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

John Zorn

Művészetek Palotája

 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
Bryan Adams az MVM Dome-ban
A metalcore új hulláma: Imminence, Aviana és Allt fergeteges koncertje
Omara Portuondo a kubai zene legendájának búcsú fellépése - Homenaje al Buena Vista Social Club
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 civet    buttercup    józsef attila    napokon    kypck    csemer boglárka    discomfort    danny barker    port noir    opeth    the mono jacks    darkfall    darkane    green hornet    saoirse ronan    metallica    the wall street    gyöngyössy bence    douglas mccarthy    goodbye darjeeling    the cult    kalan mikla    dagoba    queen    born again  

r43
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!