hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2006. április 23. vasárnap   14:48
nincsen hozzászólás

szerző: András
Actus
2006. március 24., Artus Színház

  Elképzelni nem tudtam, hogy a meglepően erőteljes reklámkampány eredményeként ki mindenki talál majd elmenni az Actus budapesti lemezbemutatójára, úgyhogy a helyszínre érkezve elégedetten konstatálhattam: mindenki ott volt, akire számítottam, és azok is, akikre nem. A kellőképpen felülreprezentált, feketébe öltözött, gyanúsan hosszú, illetőleg gyanúsan rövid hajú fiatalok és a kitérdelt underground veteránok idilli egységben vegyültek átlagemberekkel és átlag-művészetpártolókkal az Artus színház előterében, az alsó korhatárt úgy tizenkilenc évben, a felsőt pedig kábé hatvanötben (igen, annyiban) lehetett meghúzni. Ha a kedves olvasó még soha semmilyen formában nem reprezentálódott a kietlen, de fehérre meszelt helyszínen, és megint kihagyta a remek lehetőséget, akkor körülbelül a Millenáris Teátrum és a Gubacsi út 160. (kinek Music Factory, kinek Gyáripari Romantika) hallatlanul szellemes fúziójaként képzelje el azt. A színházba vezető lépcső és függőfolyosó kétoldalt pislákoló mécsesekkel volt kirakva, az előtérben sajtos és kolbászos szendvics, sör, bor, üdítők és Death in June-bakelitek vártak, a teremben pedig színpad, lelátó, köztük küzdőtér, meg félhomály és a fűtés teljes hiánya fogadott. Így hát az ajtó felpattanásával egyszerre kezdődő intró végéig mindenki szabadon eldönthette, hogy nekivetkezik, és odabent fázik meg, vagy inkább diszkréten beleizzad a kabátjába, és odakünn ejti meg az elkerülhetetlennek tűnő aktust.
  
  Az egyébként sokaknak nem tűnt fel, hogy az intró egy intró: zörögtek a műanyagpoharak a kezekben és ropogtak a kolbászkarikák a fogak alatt, szárazjégben fulladozva csevegett az egész terem. Aztán egyszer csak Fényhozó lett abból a bizonyos intróból, és hirtelen mindenki felkapta a fejét, mondván, nini, a füstbe burkolózó színpadon már négy ember áll egy képzeletbeli rombusz négy csúcsában, szól a zene, és peregnek a képsorok a három vetítővásznon. Csodák csodájára a zörgetők, a ropogtatók és a csevegők száma ezzel egyszerre minimálisra csökkent, s nagy meglepetésre úgy tűnt, hogy nincsenek náluk többen azok sem, akik itt akarják megfejteni a metafizika alapkérdését: miért van egyáltalán létező, nem pedig inkább a semmi?. A többség lám csak zenét hallgatni jött.
  
  Persze tagadhatatlanul különleges zenét, méghozzá olyat, ami nem is (csak) attól különleges, hogy kilenc éve nem szólalt meg élőben Magyarországon, hanem ab ovo az hiszen még találó skatulyát sem lehet hozzá találni, dobálózzunk bár neofolkkal, martiallal, indusztriállal meg még ki tudja, mivel. És ez a bizonyos különlegesség szerencsére úgy „jött át” koncerten is, ahogy kell, túlzások nélkül magyarul nem szektaösszejövetelen, titkos szertartáson, vagy épp filozófiaórán érezte magát az ember, hanem tényleg egy koncerten. Persze tagadhatatlanul különleges koncerten, méghozzá olyanon, ami egyáltalán nem a háttérben pergő zömében számítógépes grafikákból álló vetítéstől, és nem is (csak) attól volt különleges, hogy a színpadon elöl állt a dobos, és mögötte az énekesnő, köztük kétoldalt meg a dallamfelelősök billentyűvel és gitárral, hanem már az ab ovo különleges zenének köszönhetően is. A műsor első felének javát az új albumról, a Mandaláról sorban előkerülő dalok adták, aztán úgy ötven perc után egy megérdemelt (és hasznos) szünet következett, amit követően újabb egy óra körüli játékidőre tért vissza az együttes, olyan dalokkal, mint a Róma vagy a Solipsismus Magicus. Bár a haladó szellemű zenerajongótól köztudottan elvárható, hogy mindig a régihez ragaszkodjék, nem én voltam egyedül, aki inkább az új dalokra koncentráló első felvonást favorizálta mindazonáltal a második félidőben sem bánhatta meg senki, hogy eljött a rendezvényre. A dalok élő verzióiban semmi több kötözködnivaló nem volt, mint a lemezeken hallhatókban: az elektronikus és akusztikus hangszerekkel életre keltett, nóta helyett sokkal inkább kompozíciónak nevezhető tételek kivételessége maradéktalanul megnyilvánult, a furcsa szavalás és a furcsa énekdallamok pedig itt is furcsán illeszkedtek az egységbe mindenesetre illeszkedtek, az biztos. A magasztos hangulatot néha egy-egy profán kösz törte meg, de ezért haragudni nem lehetett elvégre a legtöbben koncertre mentünk és a legtöbben koncerten is éreztük magunkat, ahhoz meg hozzátartozik az ilyesmi.
  
  Csakúgy, mint a fellépést záró ráadás a levonulást követően még egyszer visszatérő Actus ezúttal a Totális mozgosítással, meg még egy pár profán kösz-szel búcsúzott véglegesen, mi pedig nem sokkal azután, hogy ott álltunk, ahol Róma állt, ott találtuk magunkat, ahol a 18-as villamos jár. Nem volt valami felemelő érzés, az biztos, de sajnos nincs mit tenni, erre fel kell készülnie az embernek, ha koncertre megy pláne ha ilyen különlegesre.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Actus

 programajánló: 
2024. május 19.
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
MARCO MENDOZA (USA)
2024. május 25.
Dinamit 45 – Az utolsó jubileum
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Akik házibulit csaptak az MVM Dome-ban: a Depeche Mode
Suicidal Angels, Fusion Bomb, Crimson Fire
A Normandie lenyűgözte Budapestet a Dopamine turné keretében
Cattle Decapitation, Signs Of Swarm
Fesztiválhangulat a Dürer kertben- Halflives és az Inferno Turné
Amaranthe, DragonForce, Infected Rain
Meshuggah, Avatar, The Halo Effect
Két zenekar, egy este a Dead Poet Society és a Ready the Prince lángoló show-ja az Akvárium színpadán
Battle Beast, Saint Deamon, Induction
 kiemelt 
Megjelent az Elefánt ötödik nagylemeze, a SEMMI
  
A most megjelenő ötödik Elefánt nagylemez, a SEMMI az előző két albummal együtt alkot egy univerzumot, miközben zeneileg és szövegében is minden eddiginél jobban elrugaszkodik a zenekar “megszokott” világától

Palaye Royale a Barba Negrában!
Rockmaraton 2024
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 over my dawn    tony iommy     robert redford    veszprém    we bought a zoo    skull fist    rihanna    scarify    black-out kowa    minority sound    hollywoodoo    bridge to solace    full of hell    v.iv fesztivál    hungarythm    jón thor birgisson    kaptár    born again    japanese voyeurs    lugosi lászló    the bulletmonks    w.a.s.p.    bad religion    szerelmek    john lydon  

r44
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!