hosting: Hunet
r38
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2006. április 21. péntek   16:15
nincsen hozzászólás

szerző: Tompi
Grencsó István jubileumi koncertje
2006. április 8. Katona József Színház

  Valahogy úgy kéne zajlania minden színpadon ünnepelt jubileumnak, mint amilyen Grencsó Istváné volt a Katona József Színházban. Nem volt semmi öntömjénezés, semmi összeborulósdi, semmi érzelgősködés, semmi tortázás, csak egy különlegesen jó koncert és kész. Ehhez viszont a gondolataiban, kísérletező-kedvében, kompozícióiban, zenéjében perpetum mobile Grencsó István, meg az ő ötven éve kellett, és az őt nemhogy követni tudó, hanem vele abszolút egyenrangú Bio Kollektív.
  
  Ők négyen is képesek voltak arra, hogy a százegynéhány megjelentet egyből egy Mariana-árokhoz hasonlítható mélyvízbe dobják egy olyan vad és szélsőségesen kaotikus free jazz darabbal, amelyről benyomásaimat kizárólag anagrammák formájában tudnám közölni, de ettől most megkímélnék mindenkit. Már csak azért is, mert ebből a hangtani Laokón-csoportból egy pillanat alatt, szinte átmenet nélkül váltottak táncolhatóbb muzsikába. Igaz profi táncosok és precíz koreográfia szükségeltettek hozzá, no meg a szükséglakások bejáratát idéző, színpad közepére tákolt ajtó. Érdekes volt a zenekar és a táncosok (no meg a körültáncolt ajtó) koprodukciója, amely csak erre a nótára, és egy később elhangzó dalra korlátozódott. Így is volt ez jól, hiszen ha hosszabb ideig elhúzódik ez az amúgy tényleg izgalmas performance, akkor nem lehetett volna tökéletesen koncentrálni a zenére.
  
  Koncentrálni márpedig kellett. Még akkor is, ha nagyon is egységesnek hatott, ez a szvingből, nép-, bár- és világzenéből, bluesból, és persze jazzből gyúrt egyveleg, ami attól lett avantgárd, hogy mindig volt benne egy váratlan húzás. Itt persze most tételesen fel lehetne sorolni a lazán odavetett és kitekert szólókat, a fuvola, a duduka nevű jereváni hangszer felbukkanását, az egy árva hang erejéig érvényesülő sípot, de ez a koncert egészében volt nagyon és (nagyon) jólesően groteszk. Vagyis az egész önmagában volt egy váratlan húzás. Kezdve a harsonás Hans van Vliet, egykedvű arccal lebonyolított, ám közel sem egyhangú játékával, akinek ha nem volt dolga egyszerűen leült a földre. Folytatva Benkő Róberttel, aki hol rángatta bőgőjét, hol pedig szabályosan hozzábújt, ettől függően duruzsolásra, vagy bőgésre késztetve az alaposan megkopott hangszert. Jeszenszky György az apró dobok mögött kimérten sepregetett, vagy koncentrálva csapkodott, Grencsó István pedig főleg a szaxofonjával volt elfoglalva, de a Bárzenében énekelve, szavalva kántált is, a Jerevánban kígyót bűvölt, az Amikor én még gulyásbojtár voltamban (gondolom) nosztalgiázott, a Lóugrásban pedig talán még egy sakkjátszmát is lejátszott gondolatban, nem tudom. Amúgy meg táncolt, ha a zene és a hangulata úgy kívánta, vagy csak egyszerűen, Tony Iommit idézve lépett kettőt előre, kettőt hátra, ha pedig társainak adta át a szót, akkor elbújt a színpad sarkába, a nóták végeztével pedig elegánsan ledobta a kottákat a földre. Száz szónak is egy a vége, még ha közhely is: együtt élt a muzsikával. Így aztán minél nagyobb lett a földön a kottakupac, a publikum annál vaskosabb vastapssal igyekezett kifejezni háláját és rajongását. A Grencsó Bio Kollektív pedig örömmel játszott, hiszen ünnep volt végülis, az örömzene dukált hozzá. Így kell ezt és kész.
  
  (Fotók: Underground Magazin archivum)



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Grencsó István

 programajánló: 
2024. május 19.
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
MARCO MENDOZA (USA)
2024. május 25.
Dinamit 45 – Az utolsó jubileum
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Akik házibulit csaptak az MVM Dome-ban: a Depeche Mode
Suicidal Angels, Fusion Bomb, Crimson Fire
A Normandie lenyűgözte Budapestet a Dopamine turné keretében
Cattle Decapitation, Signs Of Swarm
Fesztiválhangulat a Dürer kertben- Halflives és az Inferno Turné
Amaranthe, DragonForce, Infected Rain
Meshuggah, Avatar, The Halo Effect
Két zenekar, egy este a Dead Poet Society és a Ready the Prince lángoló show-ja az Akvárium színpadán
Battle Beast, Saint Deamon, Induction
 kiemelt 
Winger: búcsúkoncerten játsszák el az életmű minden slágerét
  
Alapító tagjaival tér vissza június 11-én Budapestre a Winger

Magyar thrash nagyágyút választott a Megadeth: az Archaic játszik Mustaine-ék előtt júniusban
Júliusban kétnapos koncept eseménnyel érkezik az INOTA Focus az erőmű Turbinacsarnokába
Bring Me the Horizon koncert a Budapest Parkban
MARCO MENDOZA (USA)
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 the elijah    pantera    lowest creature    a kutya vacsorája    adrian brody    jane’s addiction    discomfort    total world domination    toxic waltz    guns ’    judas priest    inquisition    metalcampsabaton    matthew macfadyen    acyl    kettőnégy    maruta    arcok az efottrol    kellan lutz    brasnyó antal    headbanger    coen    zac efron    loreena mckennitt    scott weiland  

r50
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!