hosting: Hunet
r37
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2006. április 16. vasárnap   17:25
nincsen hozzászólás

szerző: Tompi
Art Ensemble Of Chicago
2006. március 19. Petőfi Csarnok

  Mániákus rajongóknak maga a csoda, nyitott zenebarátoknak igazi csemege, a többieknek meg zaj, káosz, összevisszaság, fertelem. Ez nem más kérem szépen, mint az Art Ensemble Of Chicago, akik március 19.-i itt jártukkor adtak egy olyan koncertet, amelyre mindenki rámondhatta a maga szájíze szerint, hogy ez most itt csoda, csemege, vagy fertelem. Részletek alább.
  
  Igen, a részletek. Sok volt belőlük, úgyhogy előre közlöm, nagy valószínűséggel el fogok veszni köztük. Kezdve a bevonulással. Épphogy csak elnézést nem kértek a zavarásáért ezek az urak, olyan szerényen, hajlongva léptek a színpadra, hangszereiket görcsösen szorítva. Majd mindenféle vicceskedő gesztikuláció, vagy művészieskedő pátosz nélkül nekiálltak hang-kollázst improvizálni. Kósza ritmusok, tétova szaxofonszóló és levegőben lógó trombitajáték, mindentől függetlenített bőgőfutamok. Avantgárd jazz, sokszor jazz nélkül. Nagyjából ugyanezt eredményezte (vagy inkább fokozta) a klarinét, a fuvola, a biciklicsengő, a melodika, és a kacsák hangját idéző vadászati segédeszköz. Minden egyes tagnál volt valami ütőhangszer is, vagy egy annak beillő tárgy, ezt ad hoc jelleggel ütögették, csapkodták, rázogatták kedvük szerint. (Később kiderült, hogy e tevékenység pontos neve: small percussion.) Véleményem szerint nagyon sokakban meg is fogalmazódott az örök Levente Péteri kérdés, igaz kicsit módosítva: Hogy lesz ebből zene?
  
  Borzasztó egyszerűen. A tagok mintha csak egy hirtelen jött (hogy nem mondjam, égből pottyant) ötlettől vezérelve neki álltak olyan avantgárd jazzt játszani, amiben már volt jazz is. És ez nem csak abban nyilvánult meg, hogy az Egyesület tagjai innentől kezdve egyre többet néztek a kottájukra. Innentől ugyanis már kompozíciókban kaptuk a Nagy Fekete Zenét. Vagyis innentől már összhangban voltak a hangszerek, és egyszerre csak egy szóló szólt. De hogy. Joseph Jarman szaxofonja és klarinétjai gágoktak, ami nem is csoda, hiszen a nagy rákészülésben még szemüveget is vett tulajdonosuk magánszámai előtt, utánuk pedig egyszerűen leült, és lehajtotta a fejét, és sokszor olyan sokáig maradt így, hogy úgy tűnt, elaludt. A csikósruhaszerűségbe bújt Jaribu Shahidnak köszönhetően pedig nemcsak brummogott a bőgő, időnként szabályosan vinnyogott is, méghozzá úgy, hogy előbb hittem volna scratchelésnek, mint bármi másnak, és ez most komoly. Corey Wilkes trombitás pedig hol törzsforgatás közben, hol egy helyben állva, hol egy trombitával hol kettővel fújta a magáét, néha pedig beszélt a hangszerébe, igen érdekes reakciókat kiváltva ezzel. Famoudou Don Moye a parádés alapokat biztosította mindehhez, amelyek nélkül a fenti mutatványok talán nem is jöhettek volna létre. A legszebb az egészben amúgy az volt, hogy mire el lehetett merülni ebben a nagy Feketében, addigra már jöttek is vissza a chicagóiak ráadást adni, amely mintha csak John Zorn free jazz mágus és George Clinton funk pápa találkozását hivatott volna elmesélni, zenében.
  
  De ami ennél a legszebbnél is szebb, az a következő: pont annyira vették magukat komolyan, amennyire az stílusos, és pont annyira voltak felszabadultak, amennyire az nem idétlen. Úgyhogy olyan volt őket nézni, mint pár öreg havert, akik hétvégente zenélnek egyet csak úgy, a maguk szórakoztatására. Nagy különbség, hogy ezúttal nekünk is volt lehetőségünk ezen apropóból szórakozni, sőt elgondolkodni e muzsika felett, alatt, közben. Mániákus rajongók pedig szájtátva csodálkoztak, a zenebarátok nyalták a szájuk szélét, a többiek meg valószínűleg úgysem várták meg a koncert végét. Bár ki tudja, lehet, hogy közben rajongóvá váltak ők is.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Art Ensemble Of Chicago

 programajánló: 
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
Bryan Adams az MVM Dome-ban
A metalcore új hulláma: Imminence, Aviana és Allt fergeteges koncertje
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 kőleves    guy ritchie    iron man 2    wattican punk ballet    steelwing    douglas mccarthy    snow white and the huntsman    distillator    gallagher    hatesphere    resistance    trial    agent steel    nova rock    rosie huntington-whiteley    garry marshall    pain    sadist    archetype    maximo park    lo fi stereo    fekete kovács kornél    ska-pécs    tankard    chris columbus  

r41
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!