hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2005. december 6. kedd   10:19
nincsen hozzászólás

szerző: András
The Living Jarboe, Pozvakowski
2005. október 25., Kultiplex

  Húzzunk egyenest Janis Joplin és Beth Gibbons közé: a középpontjában Jarboe-t fogjuk találni. Húzzunk egyet Billie Holiday és Björk közé is: ugyanarra az eredményre jutunk. Rengeteg ilyen egyenest lehetne még felsorolni, de már e kettő után is fölösleges kerülgetni a forró kását: a Swans excentrikus exénekesnőjének szimplán minden ott van a torkában, ami (asszonyi) torokból előjöhet, és ér valamit. Budapesti fellépése meg egyszerűen az év egyik legjobb koncertje volt.
  
  Már előzenekari szempontból is. A Pozvakowski olyan zenét játszik, amilyet nagyon sokan szeretnének úgy játszani, mint a Pozvakowski, de csak nagyon kevesen tudják. A fellépés időtartamának jelentős hányadát egyen-dekkel a szájában végigzenélő trió muzsikájában masszaszerű riffek és felhőfürkésző témák keverednek mindenféle kaotikus csapkodással (a dobosuk például úgy tud beszállni, hogy csak ettől a koncerttől vagy két hónapot rövidült az életem), free jazzel, meg még ki tudja, mi mindennel. Történik mindez ráadásul úgy, hogy az egésznek értelme van, szóval nyugodtan hívhatjuk mondjuk noise rocknak, posztrocknak vagy akár avantgarde-nak is a dolgot, semmi bántó nem lesz benne. Sokkal okosabbak sem leszünk mondjuk tőle, de nincs is rá szükség, mert innen amúgy is leszedhető a csapat két stúdióanyaga, jó minőségben, legálisan. Nyomás tölteni, tetszeni fog. A muzsikához egyfelől tökéletesen, másfelől viszont egyáltalán nem passzoló vetítéssel körített műsoruk nekem pedig még azoknál is jobban tetszett (már amennyire ez egyáltalán lehetséges). Vissza, vissza!
  
  Eme minden kritikán felül álló bemelegítés gyakorlatilag bármire képes lett volna felkészíteni az embert, egyetlen kivétellel, és ez persze Jarboe-ék fellépése volt. Erről persze egyáltalán nem a Pozvakowski tehet, hanem kizárólag Jarboe-ék: koncertjük első tíz percét simán kész vagyok életem legrútabb, legkínzóbb és legizzasztóbb zenével kapcsolatos tapasztalatává nyilvánítani. A két doboson kívül a közönségnek háttal felsorakozó csapat valami olyan fájdalmasan vonszoló, marcangoló módon indította a műsort, hogy az embernek legszívesebben futni lett volna kedve, ha közben nem gyökerezik egyúttal a földbe is a lába attól, amit hall és lát. A hangszerek nyüszítettek, vonyítottak, visítottak, Jarboe pedig egész egyszerűen újradefiniálta számunkra a gonosz boszorkány fogalom jelentését.
  
  Ami viszont még ennél is döbbenetesebb volt, az az, hogy a keleti boszorkányból szép lassan északi lett, és az első negyedórát követően olyan eksztatikus őrületbe fordult a produkció, amilyet ugyancsak igen ritkán tapasztal meg az ember, pláne egy olyan előadótól, aki úgy képes indítani a műsorát, mint Jarboe. Mindenesetre a hangszeres dobhártya- és lélektortúrából valami elképesztő, rituális rockzene lett, a főszereplő pedig megmutatta, hogy vér helyett méz is tud csöpögni a torkából, ha úgy akarja. A produkció egyértelműen zenekari volt, korántsem a legenda és aktuális csatlósai felállásban muzsikált a banda (pedig hát bőven belefért volna ez is): négy karizmatikus egyéniség állt a színpadon, meg egy szimplán nagyszerű gitáros. A két dobos tökéletes szinkronban lévő mozdulatai már csak a látvány erejével is megbolondították az ember vérkeringését, hát még azzal, ahogy sokszor ugyanazt ütötték a legapróbb csúszás nélkül ennyi egyszerű témából ilyen iszonyatos húzást csinálni már tényleg művészet. Ahogyan az is, amit Paz Lechantin művelt: hol pengetővel, hol anélkül nyomta az efféle alapozáshoz méltó benga bőgőtémákat, aztán ahogy az tőle elvárható, hegedűt ragadott, és húzott egy igen szépet. Jarboe pedig énekelt, sikított, üvöltött, térdre borult, transzba esett vagy még inkább képtelen volt kiszakadni a transzból. Mi is. Főleg a végén, amikor a tagok sorban hagyták abba a zenélést: először Lechantin vonult le, aztán Nic Le Ban gitárja hallgatott el, majd az egyik ütős is távozott. És akkor Jarboe szembeállt a másik - szó szerint tomboló - dobossal, lehajolt, és vagy két percig pörgette a derékig érő haját, aztán maga is eltűnt de az ütős csak nyomta tovább, és még tovább. Aztán amikor már az is önkívületben kurjongatott, aki egész végig azt akarta megmagyarázna mindenkinek és főleg magának , hogy miért is volt szar az év egyik legjobb koncertje, na akkor befejezte. Tényleg a csúcson kell abbahagyni, de ennyire azért nem kéne ezt komolyan venni, ez már szó szerint kínzás volt. (Egyúttal persze nagyon jellemző is.)
  
  De hát azt még természetesen Jarboe sem gondolja, hogy így ott lehet hagyni bárkit is: naná, hogy visszajöttek, és naná, hogy habzó szájjal tombolt tovább a publikum. Utána meg mindenki mély csendben távozott. Jelentőségteljes csendben. Uramisten, mit láttunk-hallottunk!



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

The Living Jarboe

Pozvakowski

 programajánló: 
2024. április 20.
Dan Patlansky Budapesten
2024. április 25.
Amit még sohasem láthattál a Parkból - a kulisszák mögé enged betekintést a Blahalouisiana vadonatúj live session videója
2024. április 26.
Megint Budapesten, most a Barba Negra-ban koncertezik a Nanowar of Steel
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Akik házibulit csaptak az MVM Dome-ban: a Depeche Mode
Suicidal Angels, Fusion Bomb, Crimson Fire
A Normandie lenyűgözte Budapestet a Dopamine turné keretében
Cattle Decapitation, Signs Of Swarm
Fesztiválhangulat a Dürer kertben- Halflives és az Inferno Turné
Amaranthe, DragonForce, Infected Rain
Meshuggah, Avatar, The Halo Effect
Két zenekar, egy este a Dead Poet Society és a Ready the Prince lángoló show-ja az Akvárium színpadán
Battle Beast, Saint Deamon, Induction
Black Foxxes szárnyalása, azaz egyedülálló élmény a Dürer Kertben
 kiemelt 
Megint Budapesten, most a Barba Negra-ban koncertezik a Nanowar of Steel
  
„Kezdünk megöregedni, úgyhogy ne hagyd ki ezt a turnét” – ezzel az őszinte figyelmeztetéssel hirdette meg tavaszi koncertjeit a Nanowar of Steel

Dan Patlansky Budapesten
Mike Portnoy-jal koncertezik Budapesten a Dream Theater
Először látogat Magyarországra a City Morgue
Megint Budapesten koncertezik Sting
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 dilis szerelem    esben and the witch    karen carroll    saoirse ronan    mission: impossible    együtt az ég alatt    iron maiden    danielle spencert    strokes    virrasztók    zonaria    martonosi györgy    four year strong    stormraizer    ozone mama    képregény    óperentzia    truth and its burden    ryan gosling    beyond the black    máté bence    cherokee    burden    george benson    fezen  

r46
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!