előzetes [fesztivál] 2005. december 1. csütörtök 13:54
nincsen hozzászólás
szerző: Millenáris.HuINTRO fesztivál 2005. december 1-9., Millenáris Park – A38 – Műcsarnok – Trafó
Köszöntő
Egyszerre több helyen, egyszer és többször, most először INTRO Fesztivál, modern művészeti összefogás a Millenaáris Parkban az A38 Hajón a Műcsarnokban és a Trafóban!
Különleges nemzetközi zenei és színházi csemegék, médiaművészeti kiállítások, világhírű performerek: Ben Patterson, Oi Va Voi, Count Basic, Namysłowski, Nils Petter Molvaer, Szemző Tibor, Frenák Pál, Ágens ... Légy jelen! Légy aktív és interaktív részese a Jövő Háza kiállítást megelőző modern művészeti összefogásnak!
A Millenáris Kht. főszervezésben 2005. december 1-9. között látogathat el a szakmai és nagyközönség az első INTRO Fesztiválra. A Fesztivál egyszerre több helyen, fő helyszínként a Millenáris Parkban jelentkezik, melyhez a fesztivál teljes időtartama alatt csatlakozik az A38 Hajó koncertekkel, a fesztivál nyitányakor a Trafó színházi előadásokkal, záró hétvégéjén pedig a Műcsarnok kiállításokkal és koncertekkel.
Az INTRO Fesztivál egy nagyszabású, a főváros legfontosabb kortárs és modern művészeti szakmai bástyáit bevonó nemzetközi, modern összművészeti fesztivál, amely a Millenáris Parkban decemberben megnyíló Jövő Háza kiállítást megelőző időszak egyik legnagyobb durranása lesz.
Mi négyen különbözőek vagyunk ugyan, s különbözőek a lehetőségeink is, mégis mindannyian azt gondoljuk: egyik legfőbb feladatunk és felelősségünk, hogy a különböző művészeti ágak egymásra találásának és bemutatkozásának teret adjunk.
A gazdag és sokrétű programkínálatot a Millenáris szervezőstábja állította össze a szakmai partnerintézményekkel közösen, szem előtt tartva a modern művészetekre fókuszáló és ezekben élen járó partnerintézmények, és a Millenáris kulturális arculata közötti párhuzamokat, témákat, az ebben rejlő szakmai lehetőségeket.
A fesztivál a hétköznapi történésekből kiemelve, a kortárs kultúra ünnepévé szeretné tenni december elejét. Programjaival sokszínű szórakozást nyújt a fiatalok, gyerekek és családosok számára egyaránt. A fesztivál egyik különlegessége, hogy a szatellit helyszínek széles sávú internetes összeköttetés révén élő közvetítéses kapcsolatban lesznek egymással.
December 1., csütörtök
A fesztivál részletes programja
december 1., csütörtök
Millenáris Fogadó Padlás 17.00
DigiTrendek sorozat: Képzőművészet - A Hang, mint műalkotás
A beszélgetés résztvevői: Ravasz András, Szacsva y Pál képzőművészek Moderátor: Bora Éva Beatrix
Az elmúlt másfél évtized kultúráját, képzőművészetét tagadhatatlanul a digitális technológia fejlődésével és elterjedésével együtt járó gyökeres átformálódás jellemezte.
A beszélgetés során arra a kérdésre keressük a választ, hogy a hangzás, az akusztikus művészet, a hanginstalláció miképpen kapcsolható össze a hagyományosan a vizualitáshoz kötődő képzőművészettel, művészeti gyakorlattal.
A performance mint Dialógus a tárgyi és mediális művészvilágban új technikai megoldásokat és gondolati struktúrákat épít fel a művészetben, a szemlélőben. Az Angyal-Szárny/Dialógus című filmben Fehér Erika művésznő fűszobrait vettem organikus etalonnak.
Koroknai Zsolt
A belépés díjtalan!
Millenáris Teátrum 19.00
Paolo Magelli - Alexander Balanescu - ®eljka Udovičić: Agyő Európa, Európa Agyő (Fantázia egy részben - a Miskolci Nemzeti Színház vendégjátéka)
Ez az előadás nemcsak a miskolci társulat, de a rendező és valamennyi közreműködő számára is új, kísérleti vállalkozás. Az Agyő Európa, Európa agyő a mi történetünk: magyar, de egyúttal európai történet is, melyben a politika minduntalan át-átszövi az egyéni, személyes sorsot. A darab színpadi megvalósulásában a színészek szövegei, emlékezés-töredékei mellett fontos szerepet kap Alexander Balanescu zenéje és Krámer György koreográfiája is.
Az előadás egy Németországban élő olasz rendező, egy Romániában született, de Angliában élő zeneszerző, egy horvát dramaturg és a miskolci társulat művészeinek országhatárokon átívelő vállalkozása.
Szereplők: Barta Mária Viola, Bősze György, Fandl Ferenc, Halmágyi Sándor, Homonnai István, Hunyadkürti István, Kaszás Géza, Kerekes Valéria, Máhr Ági, Müller Júlia, Szirbik Bernadett, Varga Andrea, Varga Klári
Az előadáson hegedűn közreműködik a zeneszerző: Alexander Balanescu, valamint a Kis Szeptim Zenekar: Barba Péter, Lendvai Péter, Szakács Sára, Mantlik Judit, Székely Balázs
Díszlet: Menczel Róbert, Jászai-díjas Zeneszerző: Alexander Balanescu Dramaturg: ®eljka Udovičić Koreográfus: Krámer György, Harangozó-díjas Rendező: Paolo Magelli Koprodukciós partner: Thália Színház
Jegyár: 1400/1700 Ft
Millenáris Fogadó 20.00
Free Style Chamber Orchestra
Hazánk zenei palettáján egyedülálló vállalkozásba kezdett Nagy János jazz-zongorista, zeneszerző és Pálhegyi Máté fuvolaművész. A két eltérő háttérrel rendelkező muzsikus olyan hibrid felállású zenekart hívott életre, amelyben egy komplett jazz-kombó és vonószenekar játszik együtt, fafúvósokkal kiegészítve. Ezzel az izgalmas összeállítással a jazzben megszokott harsány big band megszólaláshoz képest új, egészen finoman árnyalt hangképet alakítottak ki, amely a jazz-előképzettséggel nem rendelkező hallgatók számára is befogadhatóvá teszi a máskor hűvösnek és absztraktnak tűnő jazz és kortárs darabokat. Az együttzenélés során fontos szerepet kap az improvizáció, amely a folyamatos, mindig az adott pillanat zenei élményén túlmenően új értelmet ad a kamarazenekari koncert fogalmának is.
Nagy János - művészeti vezető, zongora Pálhegyi Máté - zenekarvezető, fuvola Csonka Gábor - koncertmester, hegedű Frankie Látó hegedű Raposa Krisztina hegedű Czenner Krisztina hegedű Balázs Gergely hegedű Csámpai Melinda hegedű Molnár Bea hegedű Benkő Gyula brácsa Gálffy Csaba brácsa Horváth Ildikó cselló Sturcz András cselló Horváth Balázs nagybőgő Kaszás Péter dob Lukács Péter gitár Ablonczy Keve klarinét Zsemlye Sándor szaxofon Blaskó Mihály - fagott
Jegyár: 1400/ 1700 Ft
A38 Hajó 20.00
Radio Tarifa (E)
A Radio Tarifa, a kortárs világzene egyik legfontosabb együttese a nyolvanas évek végén alakult, és már első lemeze hatalmas nemzetközi sikert aratott. A tradicionális megszólalást a modern technikával ötvöző hangzás óriási elismertséget hozott a zenekarnak, mely többször jelöltje volt a BBC Radio 3 világzenei díjára és a Latin Grammy Awardsra.
A Radio Tarifa név egyértelműen tanúskodik az együttes zenei és kulturális gyökereiről: a Tarifa-fok Spanyolország legdélibb, Afrikához legközelebb eső pontja: „Tarifa határváros, senkiföldje, de mindenekelőtt a Mediterráneum erkélye”. A Radio Tarifa zenéjében a flamenco, az arab andalúz és a kasztíliai muzsika, a középkori hagyományok elegyednek.
A zenekar tagjai Benjamín Escoriza: ének Faín S. Dueńas: ütősök Vincent Molino: fúvósok Jaime Mulea: szaxofon, fuvola Amir Haddad: oud Jorge Gomez: gitár Sebastián Rubio: ütősök David Purdye: basszusgitár Chuco García: programozás
Jegyár: 2500/ 3000 Ft
Millenáris Teátrum 21.30
Muzsikás együttes és Alexander Balanescu
Közreműködik: Petrás Mária ének (Moldva), Tóth Ildikó (Fecske), Farkas Zoltán (Batyu) táncosok
A három évtizede működő Muzsikás együttes előadásai rendkívüli élménnyé teszik a hagyományos magyar népzenét. Sokoldalúságukra jellemző, hogy egyaránt otthonosan mozognak mind a népzenei és világzenei fesztiválokon, mind a komolyzenei, alternatív zenei, jazz, kelta zenét kedvelő, vagy zsidó zenei rendezvényeken.
A Muzsikás megvalósította a XX. századi magyar komolyzene és a hagyományos népzene ötvözését. Neves szólistákkal (Alexander Balanescu, Roel Dieltiens, Jandó Jenő, Takács-Nagy Gábor, Várjon Dénes), kamaraegyüttesekkel (Takács Quartet, Keller Vonósnégyes, Bartók Vonósnégyes), kórusokkal (Pro Musica Leánykórus, Tomkins Énekegyüttes) és szimfonikus nagyzenekarokkal (Danubia Zenekar, BBC Skót Szimfonikusok, Radio France Szimfonikus Zenekar) lépnek fel óriási sikerrel itthon és külföldön.
Számos díj és kitüntetés birtokosai. Ezek közül is kiemelkedő a Magyar Művészetért Díj, a Liszt Ferenc díj, a Kossuth-díj és a Magyar Örökség-díj.
A Muzsikás együttes tagjai: Sipos Mihály ének, hegedű Porteleki László hegedű, ének Éri Péter brácsa, ének Hamar Dániel bőgő, gardon
Jegyár: 1400/1700
(Kombinált jegyár az előadásra és a koncertre: 2500/3000 Ft)
December 2., péntek
december 2., péntek
Millenáris Fogadó - 16.00
Szabadfogású Számítógép verseny, díjkiosztó
A C3 Alapítvány 2005. szeptemberében harmadik alkalommal hirdetett versenyt 19 év alatti fiatalok számára <19 Szabadfogású Számítógép címmel. A versenyre bármilyen számítógéppel készített pályaművet nevezhettek az indulók. A megmérettetés ebben az évben is bebizonyította, hogy a 19 év alatti fiatalok között valóban sokan vannak olyanok, akik eredeti módon használják a számítógépet és remek, egyedi dolgokat hoznak létre.
A díjnyertes alkotásokat bemutató kiállítás 2005. december 311-ig tekinthető meg a Millenáris Park Fogadó épületében, naponta 11-20 óra között.
Egy békés kreatív otthon, amelyben két hordható, expresszív eszköz, a ruha és a testfestés találkozik. Mi kell a tökéletes randevúhoz? A hangulat megalapozása. Ebben segíti az alkotókat zeneileg a Dyas, mozdulatokban a táncosok, felületben a modellek. E találka maga a kísérlet, egy jövőbe ívelő bátor érintés, egymáshoz nyúlás, ahol a vonalak új értelmet nyerve szaladnak egymásba, műfaji határok nélkül. Hogy a művészet mindig a kísérletezés otthona legyen!
Zene: Kormos Ferenc és a Dyas Smink: Neukum Nóra és Petrilla Orsolya Táncosok: Dózsa Ákos, Éles Eszter, Haraszti Anna (kontaktlabda) Haj: Pintér Andrea
Millenáris Fogadó - 20.00
Doretta Carter (UK)
A jamaikai születésű, Londonban élő fekete énekesnő az egyik legkeresettebb soul-funk előadó Európában. Francia és német nyelvterületen többször volt az Év Funky Előadója és az Év Énekesnője. James Brown és Aretha Franklin követőjeként koncertprogramjában főleg funky és soul stílusú darabok, kísérő zenekarában pedig a legjobb európai zenészek szerepelnek. Egy igazi, forró hangulatú koncertre számíthatunk, mely minden bizonnyal rabul ejti majd a közönséget.
Belépő elővételben: 1400 Ft, a koncert napján: 1700 Ft
Millenáris Teátrum - 19.00
Utazás a koponyám körül
A mű alapötlete akkor született meg, amikor a Magyar Rádió Művészeti Főszerkesztősége zenészeket és DJ-ket kért fel, hogy a magyar irodalmi korpuszból válogatva készítsenek szabad audiomontázsokat. Itt hangzott el 2004 novemberében DJ Naga műsora. A Karinthy-szöveg legintenzívebb, legkiszolgáltatottabb lelkületű műtéti sorait Naga szétszabdalta, áteffektezte, és új ritmussal, tagolással egészítette ki.
Az újabb kihívás akkor következett, amikor a mix sikerének és az NKA Médiaművészeti Kuratóriuma segítségének köszönhetően lehetőség nyílt az „utazás” vizuális továbbgondolására. A Cinetrip rendezvények zenekövető videó-improvizációjához szokott VJ csapata ezúttal az improvizációs-repetitív technikát egy történet megjelenítésében alkalmazza, az elbeszélés a műtét tudatfolyamának rétegeit külön vizuális világként kezeli.
Producer: Lukács Richárd Rendező: L. Laki László Zenei mix: Naga Animációk: Bordos.Artworks, Kovács Ivó, Monkey presso, Vicsek Viktor Optimal, Zola
Elhangzó zenék: Tigrics: Everbeener, Naga: Niss, Amb: Urchin, Ashtring: Agombaesakobold Naga: Town Down, Fine Cut Bodies vs. Fink: Opalsanzon Naga: Styx, Naga: Kendö, Naga: Nobogadjamin Hotep
Belépő elővételben: 1400 Ft, a koncert napján: 1700 Ft.
Millenáris Teátrum - 20.30
Neo
Magyarország talán legismertebb és legkreatívabb elektro-duója, akik több mint hét éve megkerülhetetlen szereplői a magyar elektronikus tánczenei színtérnek. Fennállásuk alatt megjelentettek három nagylemezt és több single-t, játszottak világszerte kis klubokban és nagy fesztiválokon egyaránt. Olyan nagy zenekarok előzenekaraként is felléptek, mint a Faithless vagy a Morcheeba. Talán legnagyobb sikerüket az Oscar-díjra jelölt Kontroll című film zenéje jelentette. Tavaly a duó kettévált és megalakult egy új Neo, több új taggal kiegészülve.
Belépő elővételben: 1400 Ft, a koncert napján: 1700 Ft
Kombinált jegy (Az utazás a koponyám körül c. előadásra és a Neora): 2500/3000 Ft
A38 21.00
Pedro Luis Ferrer (CUB)
Az 1965 óta aktívan zenélő énekes-gitáros-dalszerző, Pedro Luis Ferrer eredeti módon ötvözi a klasszikus és a kubai népzene hagyományait. Az egy közép-kubai faluban, Yanguayiban született Ferrer a tradicionális kubai muzsika legnagyobb képviselőivel dolgozott együtt, és az évek során kialakult saját, markáns hangja és zenei felfogása.
Ferrer szakított a zenekar hagyományos felfogásával: saját zenészközösségét bungának nevezi Kubában e szót az alkalmi együttesekre használják. „A bunga egyszerűen azt jelenti: az emberek összejönnek az együtt zenélés öröméért” - mondja Ferrer. „Nincs rögzített felállás: bárki használhat bármilyen hangszert, egy harmonikát vagy egy dobot, foghat egy üres palackot és azon üti a ritmust. Mi is így játszunk - cserélgetjük a hangszereket, és bármit felhasználunk, ha kell.”
Ferrer művészetének titka, a zenei szabadság mellett a műfajok virtuóz használata és ötvözése. Legyen az az ismertebb guaracha, vagy a kevéssé ismert trova espirituana, esetleg a coros de claves (Ferrer szűkebb pátriájának zenei stílusai), Ferrer bungája mesterfokon szólaltatja meg azokat.
A bunga tagjai:
Pedro Luis Ferrer: gitár, ének, ütősök Lena Ferrer Álvarez: ének, ütősök Lerlys Morales Fernández: gitár, ének Basilio Perodín Iglesias: ütősök
Jegyár: 2000/ 2500 Ft
december 2-3. péntek-szombat
Tafó Kortárs Művészetek Háza 20.00
Finita La Commedia: Emberkönyv
Az alkotópáros először az Inspiráció esteken, illetve a Pólusok alkalmával mutatkozott be a Trafó színpadán, majd 2004 decemberében önálló estjük keretében Exit és Medusa Piercing c. darabjaikat láthatta a közönség. Legutóbbi darabjukban, a Maldoror énekeiben előadóként és alkotótársként Gergye Krisztián és Ágens is közreműködtek. A bemutatóra az Artus Stúdióban került sor, az előadás a Sziget Fesztivál színház- és táncprogramjának is üde színfoltja volt.
A társulat hazai és nemzetközi fesztiválok állandó vendége (nagy sikerrel léptek fel többek között Olaszország, Brazília, Portugália, Oroszország, Luxemburg, Lengyelország és Németország színpadain). Legutóbb a Kairói Nemzetközi Alternatív Sínházi Fesztiválon Fehér Ferenc „A legjobb férfi színész” díját vehette át. Az Emberkönyv se jó, se rossz. Védetten önveszélyes K. U. S. Kuss! Egy botránykő. Kövecske. Csendesen gyűrűző hullámokkal.
Fehér Ferenc szabad lény jelenléte (mozgása, tánca, hiánya) - törekvésében és tartalmában - a szembenállásban, a lázadásban tükröződő szabadságvágyat, a szabad önkifejezésre törekvést, az önmegélés igényét fejezi ki. A mi szemszögünkből, az újra és újra berögzülő művészeti és társadalmi normákkal, elvárásokkal való szembenállás szinonimájaként jelenik meg. Mint alkotás, a felismerés igényéből fakad. Mert valamit valahol elvesztettünk. Végérvényesen.
(O. Caruso)
Koreográfia: O. Caruso, Fehér Ferenc Szabad lény: Fehér Ferenc (tánc) Zenei szerkesztő: Kovacsovics Dávid Videó, fotó: Szenteleki Dóra Grafika: Marton Zsolt Fény: Szabados Tamás, Marton Zsolt Rendező/ Directed by: O. Caruso
December 3., szombat
december 3., szombat
Millenáris Fogadó Padlás - 17.00
DigiTrend sorozat: Új Ether
A zene és annak hibrid formái a digitális másolhatóság és a technokratikus pornografizálódás tükrében.
Előadó: Jozef Cseres (Érsekújvár, Szlovákia) a pozsonyi Komenius Egyetem filozófia tanszékének tanára
A belépés díjtalan!
Millenáris Fogadó Padlás - 18.00
His Masters Voice (Divatbemutató-perfomance)
Juhász R. József (Érsekújvár, Szlovákia)
Juhász R. József 1963-ban született a felvidéki Kéménden. Jelenleg Érsekújvárott él és alkot. Performer, költő és művészetszervező. 1987 óta mintegy 120 performance-t mutatott be 25 országban. 4 önálló és számos csoportos kiállítás résztvevője. Vizuális költészeti művei és versei számos antológiában szerepeltek. 1987 óta 15 performance-művészeti fesztivált szervezett Szlovákiában és Magyarországon. Társalapítója a Kalligram Könyvkiadónak, a Kassák Intermediális Kreativitás Központnak, valamint a K 49 Galériának. 1989 óta szerkesztője ill. szerkesztőbizottsági tagja a Magyar Műhelynek. A Szlovákiai Magyar Írók Társaság választmányi tagja.
A Millenárison látható előadása folytatása az idén nyáron a Ludwig Múzeumban és Zlín-ben, a 3. Csehszlovák Képzőművészeti Szalonon bemutatott hasonló című performance-nak, amelyben a múlt század első feléből származó átépített háztartási berendezésekkel láthatunk látványos, interkatív performance-t.
A belépés díjtalan!
Millenáris Fogadó - 20.00
Paniks (SCG)
A vajdasági Paniks együttes - magyar és balkáni népzenei elemeket jócskán használó - muzsikájukat saját maguk kortárs etno zenének nevezik. A zenekarc2002 elején alakult Szabadkán az előző évi számolatlan házi zenélésekckövetkezményeként. Azóta állandó vendégei a Mediawave, Művészetek Völgye és Sziget fesztiváloknak. A tehetséges és elszánt magyar és szerb fiatalokból álló csapat nagy reménysége a térség zenei életének.
A Paniks a legjobb úton halad afelé, hogy hamarosan a vajdasági world-etno-népzenei-újzenei szcéna új kiemelkedő képviselőjévé váljon, leginkább a Lajkó Félix és zenekarai által kijelölt irányok mentén, azok bővítésével, megújításával, különböző irányban történő tágításával. Zenéjük a balkáni mélysötét színek és a vajdasági könnyed népdalok világának határmezsgyéjén egyensúlyoz.
Az együttes tagjai:
Pásztor Csaba hegedű Tijana Stankovic ének, hegedű Knezevic Nenad harmonika Todorovic Vladimir gitár Kurina Michael cimbalom Takács TiborFaki dobok
Jegyár: 1400 Ft/ 1700 Ft
Millenáris Fogadó - 21.30
TransylMania (RO)
A TransylMania zenekar 2002 júniusában alakult a székelyföldi Baróton, hihetetlenül karakteresen megfogalmazott céllal. Az együttes nem kevesebbre törekszik, mint hogy dalaival hozzájáruljon a magyar kultúra írott és énekelt hagyatékának ápolásához, megőrzéséhez, erősítvén az erdélyi magyar fiatalok nemzettudatát. A TransylMania ez év első hónapjaiban remek lemezt tett le a Kárpát-medencei asztalra. A Legyen úgy, mint régen volt velejéig erdélyi magyar etno-rock lemez. A többszólamú ének, a népi fúvós instrumentumok, a három gitár, a hegedű, az ütős és billentyűs hangszerek varázslatos zenei világot tárnak a hallgató elé. Fájdalmasan szép székely, csángó és erdélyi magyar gyökerű dallamok csendülnek fel a nemzetközi zenei nyelv, a rock nyújtotta pompás keretek közt.
Zsebők Csaba (Magyar Demokrata, 2004. június 10.)
A zenekar tagjai:
Ségercz Ferenc fúvós hangszerek/wind instrument Cseresznyés Szilamér basszusgitár/bass Cseresznyés Emília ének/vocal Hompoth Arthur dobok/drums Szélyes Margit ének/vocal Tókos Imre gitár/guitar Orbán Ferenc hegedű/violin
Jegyár: 1400 Ft/1700 Ft
Millenáris Teátrum - 20.00
Nils Petter Molvćr és DJ Strangefruit (N)
A norvég Nils Petter Molvćr sokak szerint a Miles Davist követő évek legfigyelemreméltóbb trombitajátékosa.
A Norvégia észak-nyugati partjainál, Sula-ban született kitűnő művész először a Masqualero együttes tagjaként mutatkozott be, amely a Merlin Jazz Club meghívására 1992-ben Budapesten is nagy sikerrel koncertezett. Játszott többek közt Terje Rypdal, Willem Breuker, Elvin Jones és Herbie Hancock társaságában, majd 1996-ban megalakította saját együttesét. Debütáló albuma a Khmer kiemelkedő szakmai- és közönségsikert hozott. 2005. különösen mozgalmas év Molvćr számára: szólistaként játszott Rebekka Bakken, David Sylvian és Arild Andersen új lemezein, de befejezte nagy várakozással kísért új stúdióalbumát is, mely épp a napokban, 2005. október 28-án került világszerte az üzletekbe. Jelenleg az új lemez, az ER nagysikerű európai turnéja folyik, amelynek néhány napos szünetében érkezik Budapestre.
Molvaer személyében nemcsak egy pályafutásának csúcsán alkotó művészt köszönthetünk december 3-án a Millenárison, hanem a legelsők között hallhatjuk a világ legújabb, legizgalmasabb nu-jazz produkcióinak egyikét!
A zenekar felállása:
Nils Petter Molvćr trombita Eivind Aarset gitár DJ Strangefruit lemezjátszók Jan Bang élő hangzás Audun Kleive dob Johnny Skalleberg
DJ Strangefruit Molvćr együttesének tagjaként érkezik hozzánk, s mint a legnépszerűbb skandináv DJ - a nu-jazz stílus egyik legjelesebb képviselőjeként a koncert után after-party-t is tart.
Jegyár: 3500 Ft/ 4000 Ft
A38 22.00
Mad Professor (UK), Pop Art Market, Love Alliance
Mad Professor
A Guyanában született Mad Professor - eredeti nevén Neil Fraser - a dub-reggae második generációjának egyik legjobb producere. Becenevét még az iskolában kapta, mivel szenvedélyesen érdeklődött mindenféle elektronikus zajkeltő kütyü iránt, és zenei pályafutását is keverőpultok szerelésével kezde.
A nyolcvanas évek elején megalapította az Ariwa kiadót (a szó joruba nyelven beszédet jelent), és hamarosan útjára indította azóta legendássá vált albumsorozatát, a Dub Me Crazyt. Az egymást követő lemezek oroszlánrészt vállaltak abban, hogy a dub mint műfaj elnyerje mai, korszerű elektronikus formáját. Habár rengeteg zenésszel dolgozott együtt, többek között Lee Scratch Perryvel is, az igazi ismertséget az 1995-ös No Protection hozta meg számára - a Massive Attack alaplemezének, a Protectionnek teljesen átkevert és dubosított újraértelmezése. Mad Professor a 90-es évek közepén új sorozatot indított Black Liberation Dub címmel. Irtózatos mennyiségű lemezét felsorolni is lehetetlen, közreműködőként pedig még több albumon találhatjuk meg a nevét. Az Ariwa kulcsszerepet játszott a már említett Lee Scratch Perry, Sly & Robbie vagy Horace Andy karrierjében. Mad Professor pedig a Massive Attack mellett ragyogó, visszhangos remixekkel látta el többek között a Beastie Boyst, a Depeche Mode-ot, a Jamiroquait, a KLF-et, az Orbot és Sadét. Tavalyi A38-as fellépése után idén új akcióval jelentkezik: Electronic Dub Showjában az Ariwa legjobb MC-i mutatkoznak be.
Pop Art Market:
Prieger Szabolcs: billentyűsök, gitár Kutasi Heléna: ének Horváth Tamás: billentyűsök, programozás Kácsor Lóránt: szaxofon, fuvola Bertalan Balázs: dob
Love Alliance
Love Alliance - egy szövetség, melyet a szeretet tart össze és tesz feltartóztathatatlanná. Szövetség a reggae zenéért, a pozitív gondolatokért, az emberekért. Ez a cél vezérli a love alliancet, prezentálja bárhol is eredeti, jamaikai mintákra épülő soundsysteme a reggae és dancehall zenét.
Tagok DJ Bosi: selector MC Kemon: rap, vocal, selector Dr. Dermot: selector
Jegyár: 2800 Ft/ 3200 Ft
December 4., vasárnap
december 4., vasárnap
Millenáris Fogadó Padlás - 18.00
DigiTrend sorozat: Film (Jozef Cseres (Érsekújvár, Szlovákia) a pozsonyi Komenius Egyetem filozófia tanszékének tanára film témakörben beszélget Don Ritterrel)
A belépés díjtalan!
Millenáris Fogadó Padlás
Don Ritter (USA): Badlands 2001-2003. (Interaktív videó és hang performance)
Don Ritter napjaink egyik legeredetibb videoművésze. Művei következetesen multimediálisak, nemcsak a szó techológiai, de emberi vonatkozásában is, hiszen szorosan együttműködik neves nemvizuális művészekkel (zenésszel, táncossal, stb.). Műveit két csoportba lehet osztani: intermediális objektek és intermediális előadások. Az első esetben neves zenészek műveit reális időben módosító objektekről beszélhetünk, a másodikban pedig a közönség beavatkozása által létrejövő intermedialitásról. A nézőben esztétikai élményt kiváltó műveihez bonyolult berendezéseket használ ugyan, mégsem nevezhető technokratának, hiszen alkotásaiban a technikának az ember személyiségére gyakorolt hatásait vizsgálja. Hang és videó installációi, valamint performance-ai az Egyesült Államokban több helyszínen láthatóak illetve hallhatóak egyidőben, de a világ számos pontján is szerepelt már ezen műveivel.
A belépés díjtalan!
Millenáris Fogadó - 20.00
Folkestra
A Folkestra együttes zenéje olyan, mintha Marquez-regényt olvasna az ember. Monori András zenéje egy vágással töri szét a megkövesedett szabványok biztonságos, de unalmas burkát, hogy egy friss és erőteljes, játékos és humoros, de az elemelkedett személyes lírát sem nélkülöző új világot teremtsen. A balkáni és magyar népzenét latin alapokra helyező, mindezt dzsesszista improvizálással megbolondító hangszerelés Monori átütő tehetségét tükrözi, miközben a maga köré válogatott virtuóz zenésztársaktökéletes hangszertudásának és kreativitásának is teret enged. A zenekar új repertoárja két énekhangra (férfi és női) íródott, így még árnyaltabban és gazdagabban szólalnak meg a Folkestra együttes fülbemászó dalai. Nem véletlen, hogy fiatalok és öregek, lázadók és konzervatív ízlésűek, szerelmesek és boldogtalanok egyaránt meglátják benne önmagukat.
Monori András, az együttes vezetője - szaxofon, gadulka, kaval Palya Bea ének Szabó Dani - ének, cimbalom Nagy Péter - nagybőgő, basszusgitár Deli Zsolt - harmonika Szalkay Dávid trombita Fajszi Csanád - harsona, tenorkürt Kovács Tamás - konga, ütőhangszerek Pusztai Gábor - dob, ütőhangszerek
Belépőjegy: 1400 Ft/1700 Ft
A38 - 20.00
Sunday Session: DJ Palotai, Cadik
Egyes apokrif Ószövetségi jelenetek szerint, mikor a hetedik napon az Úr megpihent, bizonyos Palotai és Cadik urak bazsebáltak a fülébe finom, andalító muzsikát. Az Úr lehunyta a szemét, és olyan sötét lett a Földön, mint egy bakelitlemez. Szóval a vasárnap a pihenésé, az A38-on is.
DJ Palotai
DJ Palotait valószínűleg senkinek sem kell bemutatni. Számtalan év számtalán szavazásán nyerte el a legjobb DJ kitüntető címét. Majd´ két évtizetes tapasztalatával a leginkább tisztelt hazai „underground” DJ-k közé tartozik. Zenei irányvonalát lehetetlen meghatározni, drum and basst éppúgy játszik, mint Britney Spearst, bossa novát vagy bangrát amit épp a helyzethez illőnek érez.
Cadik
Cadik, azaz Séfel Pál egykor az Anima Sound Systemmel kezdte a szkreccset, és azóta hazánk egyik vezető lemezlovasává küzdötte fel magát. Jungle, d´n´b, hiphop - főleg ezekben a műfajokban alkot nagyot, de a Palotaival közös B2B-akciók, a Rewindok és Sunday Sessionök gyönyörű eklektikus szetteket szültek.
December 5., hétfő
december 5., hétfő
Millenáris Fogadó Padlás - 17.00
DigiTrendek sorozat: Építészet - Bojár Gábor előadása az ArchiCAD építészeti tervezőszoftverről
Bojár Gábor, a Graphisoft társalapítója, az igazgatótanács elnöke az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerzett fizikus diplomát 1973-ban. 1973 és 1981 között az Eötvös Loránd Geofizikai Intézet matematikai csoportvezetője. 1982-ben társával megalapítja a Graphisoftot. Irányítása alatt a vállalat nemcsak a magyar és közép-európai szoftver ipar legnagyobb exportőrévé vált, hanem világpiaci részesedésével a világ első három építészeti tervezőszoftvert (CAD) fejlesztő vállalata között szerepel. A Graphisoft számos külföldi és hazai díjjal kitüntetett termékeit több mint százezer építész, építőipari illetve létesítménygazdálkodási szakember használja a világ 80 országában. A Graphisoft részvényeit 2000 óta jegyzik a Budapesti Értéktőzsdén.
Bojár Gábort 1998-ben a Wall Street Journal Közép-Európa tíz legsikeresebb vállalkozója közé választotta, és több alkalommal meghívást kapott a Davosi Világgazdasági Fórumra is. Sikeres vállalkozói tevékenységéért és a hazai szoftveripar nemzetközi rangjának emeléséért számos hazai kitüntetésben is részesült, ezek közül a legrangosabb a Magyar Köztársaság Széchenyi-díja és a Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztje.
A belépés díjtalan!
Millenáris Fogadó Padlás - 18.00
Die Audio Gruppe (D): Digiatal Memory / Feedback Frieda / Video Peacock
A Die Audio Gruppe az amerikai születésű, 1975 óta Berlinben élő és alkotó Benoît Maubrey vezetésével 1986 óta működő művészeti csoport. A performance-ok közös jellemzője a Benoît Maubrey által alkotott látványos, viselhető elektroakusztikus öltözékek táncművészek általi megszólaltatása. A több művészeti ág zene, képzőművészet és tánc - nagyon magas fokon történő összekapcsolásából születő performance-okat 1985 óta számos jelentős fesztiválon és helyszínen (Ars Elektronika Linz, New York, Tokyo, Milánó, Helsinki) mutatták már be.
Résztvevők: Benoit Maubrey, Katharina (Mimi) Messner, Sebastian Scheinig
A belépés díjtalan!
A38 20.00
Intermámor 3 - Stylemagic Fest: Szkárosi E. T. & Konnektor, Bernáth/y & Son, Nemzeti Ordítószínház, Black & Red, Asa & Max, Grega & Sajgi, DJ Filc
Újraindította közös munkáját a Konnektor, azaz Bernáth/y Sándor és Szkárosi Endre, akiknek gondolkodásmódja és művészi gyakorlata mindig is a kapcsolatteremtésre, a hasonló irányban dolgozó művészekkel való együttműködésre irányult. A Konnektor régi felvételeit tartalmazó, az A38 által kiadott lemez megjelenésének alkalmából éppen az A38 Hajón adtak rövid ízelítőt mai zenei gondolkodásmódjukból, amelynek koncepcionális és gyakorlati megalapozását a Kogart FMK-kiállításának megnyitóján folytatták, és amelyet viszonylagos teljességében a Múzeumok Éjszakáján a Ludwig Múzeum üvegtermében mutattak be, immár a Bernáthy & Sonnal, valamint az Urban Underground Visuals-szal kiegészülve.
A „work in progress” módszer alapján fejlődő multimédia megaprojekt a kortárs elektronikus zene ellenállhatatlan tempóin és hangi gazdagságán alapszik, ehhez társul a teljes környezet dinamikus és többszólamú mozgókép-bevetítése és bevilágítása, valamint az élő emberi hang és a költői nyelv kreatív jelenléte és beépülése a műegész folyamatába. A költői hang- és szöveganyag hol absztrakt, hol konkrét, a zenei egész egy fontos szólama, amely az együttes színpadi jelenlétében az élő jelleget erősíti, a vetített anyag képi gazdagsága pedig - szintén az absztrakció és a konrétság pólusaira épülve - a kocert-live-act szituáción kívüli világ dinamikáját társítja a műegészbe. A koncert-live-act vége a környezet igénye szerint tetszés szerint végteleníthető partiba megy át.
December 6., kedd
december 6., kedd
Fogadó Padlás 18.00
DigiTrendek sorozat: Irodalom - A számítógépes programozás helye az irodalmi alkotásban
Előadó: Papp Tibor (Párizs, Franciaország)
Papp Tibor író, költő, műfordító, szerkesztő, tipográfus, képzőművész. Az 1962-ben Párizsban alapított Magyar Műhely alapító szerkesztője. 1972-ben alapítója a francia datelier folyóiratnak, a nemzetközi hírű, francia Polyphonix modern költői fesztivál alelnöke. Hangköltő, performer. A nyolcvanas évek végétől a világ első, számítógépen működő irodalmi folyóiratának, az alire-nak az egyik létrehozója, szerkesztője. A számítógépes irodalom teljes egészét átfogó Múzsával, vagy múzsa nélkül?(Irodalom számítógépen) című tanulmánykötet, valamint a Disztichon alfa - első magyar számítógépes versgenerátor szerzője. A szó minden értelmében igazi avantgarde alkotó.
Koreográfia: Frenák Pál Előadók: Cécile Feza Bushidi, Gergely Attila, Juhász Kata, Kolozsi Viktória, Lisa Kostur Zene: Fabrice Planquette, Látványterv: Frenák Pál Fény: Marton János, Hang: Hajas Attila
Nők a színpadon: archék a realitásban és az irrealitásban. Frenák Pál a Fiúk koreográfiája után nem sokkal az alkotásnak szinte ugyanazon és megszakítatlan folyamatában készítette el a Fiúk párdarabját, a Csajokat, amelynek bemutatója 2004 májusában volt a Nemzeti Táncszínházban. Pontos, keserű és árnyalt mű ez, amely egyszerre mutatja meg a testi szépség erejét, a vágy animális éhségét és a sorssá váló nőiség kiszolgáltatottságát. Frenák most is a titkos mozdulatok valahonnan nagyon ismerős, mégis zavarba ejtően leleplező elemeit építi be a koreográfiába. Így születik meg a négy táncos dinamikus és sodró vallomása (ahogy az alcím mondja Credo Hystericája), és válik szinte minden ízében és mozdulatában jelentéssel telített üzenetté. Frenák Pál ebben a darabjában is tudatosan és következetesen lemond mindenféle narrativitásról és lekerekítettségről. Amit a színpadon látunk, nem törekszik állásfoglalásra, még kevésbé ítéletre vagy ítélkezésre; a kifejezés pontosságáért vívott küzdelme és az őszinteség radikalitása katartikus vallomás a nőről, az emberről.
Belépő: 1400 Ft/1700 Ft
Millenáris Fogadó - 20.00
Zbigniew Namysłowski (PL)
A világhírű lengyel altszaxofonos és zeneszerző Namysłowski a jazz nagy megújítója. Zenéje friss, lendületes és mindig meglepően változatos. Szabadon szárnyal a hagyományos és a modern zenei formák között. Hatott rá: John Coltrane, Sonny Rollins, Wayne Shorter, Joe Henderson, de zenéje más műfajokból is táplálkozik, úgymint blues, rock, tradicionális lengyel, balkáni és indiai zene. Klasszikus zene mellett zongorázni és csellózni is tanult, majd 1957-ben csellistaként tagja lett Krzysztof Sadowski Modern Combo zenekarának. A New Orleans Stompers elnevezésű dixieland zenekarban alapozta meg hírnevét, mint Lengyelország vezető harsonása. 1960-ban tért át az altszaxofonra és csatlakozott Andrzej Trzaskowski jazz zenekarához, a Jazz Wreckers-hez. 1963-ban saját kvartettet alapított, amellyel beutazta Európát. Több lemezfelvételt készített a New Orleans Stompers-szal, - saját jazz zenekarával - a Jazz Rockers-szel, Krzysztof Komedával és a Novi Singersszel. Turnézott többek között Indiában, Ausztráliában, Új Zélandon és az Egyesült Államokban.
Belépő: 1400 Ft/ 1700 Ft
A38 20.00
Flash, Csókolom, Specko Jedno
Flash
A Flash 1989 őszén alakult, a zseniális és kompromisszummentes frontember, Barcs Miklós vezetésével, és hamar betört a budapesti underground zenei életbe. Az együttesben szinte az összes jelentős budapesti nemhivatalos zenész megfordult, és fellépett szinte az összes alternatív klubban, az akkoriban nyitó Tilos az Á rendszeres koncerthelyévé vált. Az évek során a zenekarban szinte többen játszottak, mint ahány rajongója volt, de a kicsiny, ám lelkes közönségmag megbízhatóan ápolta a Flash egyre növekvő kultuszát. Barcs kíméletlen, trágár és tűpontos szövegei, a sodró és zabolátlan rock and roll, a performanszba hajló koncertek Magyarország egyik legjobb zenekarává emelik a Flasht.
A zenekar tagjai:
Barcs „Drflash” Miklós: szöveg, ének Horváth „Páter” Gábor: gitár Maurics „El Vikingo” András: basszusgitár, vokál Asztalos „Visnu” Zoltán: dob
Csókolom
A nyolcvanas-kilencvenes évek undergroundjának legendás zenekara - közel változatlan felállásban - ismét koncertezésbe fogott. A Csókolom meghatározó egyénisége az érzékeny fotós-filmes-szövegíró-énekesnő Ujj Zsuzsa. Talán a Csókolom áll a legközelebb az angolszász underground és rock and roll női előadóinak (Nico, Patti Smith) világához: a nyers, hol rockos, hol reggaes, hol balladás hangzás gyönyörű alapként szolgál Ujj Zsuzsa hol melankolikus, hol felkavaróan dühödt szövegeinek: „Férfi nélkül nem nő a nő, csak vérszegény szobanövény...”
A zenekar tagjai:
Ujj Zsuzsanna: ének Durst Adél: ének Tóth Zoltán „Spenót”: gitár Géresi László: basszusgitár Pozsgai Károly: dob
Specko Jedno
Ha a Csókolom a kilencvenes évek meghatározó „női” zenekara, akkor a Specko Jedno a kétezreseké. A trióként felálló együttes kulcsfigurája egyértelműen a festőművész-filmrendező-énekesnő Rutkai Bori, aki mesés könnyedséggel vált bájos naivából tépázó vampba. A zenekar nagyszerűen összeállított, jórészt sanzonfeldolgozásokra épülő műsora először jelenik meg lemezen - ennek bemutatójára kerül sor az A38 Hajón.
DigiTrendek sorozat: Géntechnika - Gének, klónok, őssejtek - bepillantás a jövő gyógyászatába Simon Tamás előadása
A földi élet mintegy négymilliárd éves történetében a XXI. század elején érkezett el az a pillanat, amikor egy faj elolvasta saját receptjét, saját felépítésének és működésének leírását. 2003 áprilisában befejeződött az emberi genetikai állomány, a genom feltérképezése. Rögzítettük azt a mintegy 3 milliárd betűből álló szöveget, amely az emberi léttel kapcsolatos legmélyebb titkok kincsesházát rejti magában. Az igazi feladat a szöveg értelmezése, amely máris óriási lendülettel zajlik. A szövegben meg kell találni az értelmes szakaszokat azaz a géneket és más információkat -, és meg kell állapítani feladataikat, kapcsolatrendszerüket. Olyan korszakban élünk, amelynek forradalmi eredményei egy újfajta orvostudomány kialakulását ígérik, és amelyben az orvosok a genetikai hátteret ismerve gyógyítják majd a betegségeket.
A belépés díjtalan!
Millenáris Fogadó Padlás - 18.00
Dariusz Gorczyca (PL) The Dead Bed, Last Sunday (performance)
Dariusz Gorczyca képzőművész, rendező, performance és intermédia művész. A kiállításairól (Camera Anatomica), extrém színházi előadásairól (Teatr Sytuacji) és performance-airól (Re-animation) Magyarországon is jól ismert lengyel művész előadásaiban az extrém, bár ugyanakkor bársonyos szituációk sajátos ötvözésével hívta fel magára a figyelmet. Azon művészek közé tartozik, akik az extrém művészeti megfogalmazásokban soha nem lépik túl a határt, így megmaradhatnak az analizáló művész pozíciójában. A szinte minden művészeti ágban otthonosan mozgó tudatalatti mérnök két, új, minden bizonnyal látványos és izgalmas performance-szal (The Dead Bed, Last Sunday) mutatkozik be a Millenáris Parkban.
A belépés díjtalan!
Millenáris Fogadó - 20.00
Abstract Monarchy Trio (A/H)
Az Abstract Monarchy Trio 2000 tavaszán jött létre, mint az első osztrák magyar experimentális zenei csoport, amelynek tagjai - Franz Hautzinger Ausztriából, Kovács Zsolt és Sőrés Zsolt Magyarországról már együttműködésük kezdete előtt sokéves tapasztalattal rendelkeztek az improvizatív- és az elektroakusztikus zene területén. A trióra jellemzőek a formazúzó stratégiák és az azonnali átmenetek, az instabil akusztikus rendszerek, a folytatólagos zeneihang-rétegek használata, az egyéni metarepertoárok kialakítása és ezek szimultán működtetése.
Franz Hautzinger negyedes trombitán való akusztikus játéka egyedülálló a hangszer történetében, éppen így Kovács Zsolt a fektetett gitár hangjaiból kiinduló elektronikus zenéje is határozott és önálló karaktert képvisel, míg Sőrés Zsolt a fektetett brácsa, és talált tárgyakkal (individuális hangforrásokkal) létrehozott hangzások révén kívánja a hangszervezés új lehetőségeit feltérképezni.
Fellépésük lemezbemutató koncert, első, Leading/Spirit/Minimalism című lemezük a szlovák-cseh székhelyű experimentális-konceptuális zenei kiadó, a HEyeRMEarS Discorbie gondozásában a közelmúltban jelent meg korlátozott példányszámban.
A zenekar tagjai:
Franz Hautzinger trombita Kovács Zsolt gitár, effektek Sőrés Zsolt hegedű, brácsa, ütőhangszerek, effektek
A belépés díjtalan!
A38 -20.00
Count Basic a Szívhang sorozat keretében
Andalító smooth jazz és táncra perdítő funky, puttyogó elektronika és recsegős blues-gitár - sokféle zenét kínál az A38 Hajó sorozata. Ami összeköti ezeket: a zseniális énekesnők. Búgó hangú dzsesszdizőzök és felkavaró dívák, szubrettek és primadonnák, tűzrőlpattant kiscsajok és lusta vampok, altok és szopránok, jelenlegi és majdani világsztárok, magányosan, duóban vagy zenekarral. Nem feminista és nem hímsoviniszta - garantáltan ideológiamentes Szívhang sorozatunk arra tesz erőtlen kísérletet, hogy bemutassa: milyen páratlanul változatos a női énekhang világa.
A Count Basic, azaz Kelli Sae, az Incognito énekesnőjének csapata régen jelentkezett új lemezzel - a legjobb felvételeket tartalmazó CD-je viszont idén jelent meg -, de mindmáig Európa legjobb acid jazz-funky formációjának számít. Tizenegy év, négy nagylemez, teltházas koncertek százai - a Count Basic valóságos legenda.
A 90-es évek elején alapított Count Basic egy kiváló zenész, Peter Legat és egy lenyűgöző énekesnő, Kelli Sae szüleménye. Japántól az Egyesült Államokig hatalmas sikerrel szerepelnek, legyen szó klubokról vagy slágerlistákról. A zenekar jellegzetes funkos-dzsesszes zenei világa, a markáns hangszerelés, az élő fellépések „majdnem-bigband” méretű felállása óriási népszerűséget hozott a Count Basicnek, és a dzsesszközönség éppúgy elfogadja muzsikáját, mint a partilátogatók.
A duó körül hamar kialakult a kiváló muzsikusokból álló mag. A zenészek igen intenzív kapcsolatokat ápolnak a nemzetközi dzsessz-funk sztárjaival és a bécsi zenei élettel: a Count Basic-tagok Gloria Gaynorral éppúgy játszottak, mint Kruderrel és Dorfmesiterrel (akik egy csokorra való remixet készítettek a Count Basicnek), Ray Charlesszal éppúgy, mint Natalie Cole-lal vagy Carla Bley-jel.
A zenekar felállása: Kelli Sae: ének Peter Legat: gitár Willi Langer: basszusgitár Dieter Kolbeck: billentyűsök Dirk Eichinger: dob Laurinho Bandeira: ütősök Christian Radovan: pozan Martin Fuss: szaxofon Bumi Fian: trombita
Belépőjegy: 4900 Ft
Millenáris Fogadó - 21.00
Tudósok
”Tere van, teste van, lelke van a Tudósok új zenéjének. Radikálisan, cirka húsz évvel update-elt hangzás a korábbiakhoz képest. Bátran, biztos ízléssel szuperpozicionált effektek szigorú orgiája, ami Endrei Dávid hatalmas basszusriffjeit illeti. drMáriás David Bowie-t idéző virtuóz szaxofonjátéka mindig elbűvölt, trombitán ugyanolyan expresszív. A hangja is úgy szól, ahogy a XXI. században kell. Spirit in the machine! Laurie Anderson találkozik Tesla asszisztensével a tápegységben. drMáriás szöveg-szövetei már nem emberi hang, hanem a tiszta ész kritikája. Semmi esendő esetlegesség.”
Najmányi László, Index
A zenekar tagjai:
drMáriás ének, alt-szaxofon, trombita Endrei Dávid basszusgitár Jeli Gergely dob
Jegyár a két koncertre (Abstract Monarchy Trio és Tudósok) összesen: 1200 Ft / 1500 Ft
Millenáris Teátrum 19.00
Szemző Tibor: Láthatatlan történet
Az idén ötven éves Szemző Tibor Magyarország egyik legjelentősebb zeneszerzője. Erdély Miklóssal éppúgy dolgozott együtt, mint a 180-as Csoporttal és Forgács Péterrel. Rendkívül sokoldalú művész, önálló zenedarabokat éppúgy komponál, mint kísérőzenét filmekhez, színházi vagy táncszínházi előadásokhoz. A zeneszerzésen kívül jelentősek performance-ai, melyeket elsősorban az Új Modern Akrobatika nevű csoporttal adott elő, emellett több filmet is készített. Jelenlegi, Gordiusi Čomó nevű együttesét 1998-ban hozta létre.
Szemzőt szenvedélyesen érdekli az emberi hang és az instrumentális zene összeillesztése, illetve a különböző hangi rétegek egymásba tolása. Több darabjának fontos eleme a nem énekelt, esetleg dúdolt narráció, valamint a különálló rétegekből, layerekből összeálló zenei szövet. Hasonló rétegzettség jellemzi majd ezt az estét is, amely 2 részből áll. Az első részben Hamvas Béla Láthatatlan történetéből készült lemez anyagából adnak elő, a második részben pedig a szerző évek óta készülő, Az élet vendége című filmjének zenéiből kaphatunk ízelítőt, melyet Kőrösi Csoma Sándor személye inspirált. A koncerten közreműködik még a Tamasini vonósnégyes és a Voces Aequales énekegyüttes.
Jegyár: 1400/1700 Ft
December 8., csütörtök
december 8., csütörtök
Millenáris Fogadó Padlás - 18.00
DigiTrendek sorozat: e-világi beszélgetések.hu - Mit őrzünk meg a digitalizált világból a jövőnek?
Vendégek: Székely Iván egyetemei tanár (BME, CEU) és Mojzes Imre egyetemi tanár (BME)
Kérdések és válaszok az informatika és a távközlés jövőbeni alkalmazásairól nem szokványos műszaki megközelítésben. Beszélgetések a szakzsargon kerülésével mindarról, amit az alkalmazóknak tudni kell; amikről nem, vagy csak ritkán esik szó tanórán, üzleti megbeszélésen, konferenciákon vagy napi beszélgetésekben.
A beszélgetéseket vezeti: Talyigás Judit
Ben Patterson (USA/D) performance-a: No title
A performance-t bevezeti: Jozef Cseres, a pozsonyi Komenius Egyetem tanára
A Fluxus mozgalom alapító egyéniségei közé tartozik. 1962-ben egyike volt az első fluxusfesztivál szervezőinek Wiesbadenben, ahol néhány éves szünet után a 70-es években letelepedett, és ahol azóta is él és alkot. Objektjeire és főleg performance-aira jellemző a klasszikus zenei minták és idézetek ironikus átdolgozása. 1996-ban Namíbiában létrehozta a virtuális tudatalatti múzeumot. 1998 óta a szlovákiai Rosenberg múzeum (Violín) fő ceremónia-mestere. Legutóbbi nagyszabású művében amelyet George Maciunas 60-as évekbeli projektje alapján valósított meg: Wiesbadenből indulva Moszkván és Szibérián keresztül vonaton utazott a japán Fuji hegyhez - útközben Oroszországban, Mongóliában, Kínában és Japánban számos fluxus-akcióval tarkítva az utat - ahol a 70. születésnapja alkalmából a hegy tetején fluxuskoktélt szolgált fel a kevés számú, ám bátor közönségnek.
A belépés díjtalan!
Millenáris Fogadó - 20.00
®agar visuals by Fabricius, DJ Bootsie
A 2001-ben alakult budapesti ®agar formáció az absztrakt hip-hop, az indie-rock és a kortárs elektronikus zenék összetéveszthetetlen fúzióját műveli. A végeredmény: fordulatokban gazdag, friss zene néhol a 60-as évek végének pszichedelikus világát idéző témákkal, máskor a világűrből jövő hangulatokkal. Tagjai közül hárman (Zságer, Kovács, DJ Bootsie) nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az országhatárokon innen és túl, Európa koncertszínpadain és dzsesszfesztiváljain a Yonderboi Quintet ismertté váljon. Első bemutatkozó albumuk Local Broadcast címmel 2002-ben jelent meg az UCMG/Ugar kiadó gondozásában, melyet a Wan2 magazin minden idők legfontosabb 50 magyar lemeze közé sorolt. Török Ferenc Szezon c. filmjéhez írt zenéjük szakmai körökben és a közönség soraiban is sikerre talált. Megalakulásuk óta itthoni és külföldi fesztiválok állandó résztvevői, ők képviselték Magyarországot a holland Eurosonic 2005 fesztiválon is.
Zságer Balázs - billentyűk, szájharmónika, programozás Kovács Andor - gitár, basszusgitár, DJ Bootsie - scratch Lázár Tibor dob, Fabricius - vetítés
®agar és Fabricius, avagy a kép és a hang interaktusa
A londoni évek után itthon dolgozó filmes-designer, Fabricius Gábor a Manga rajzfilmek, a beat-korszak legendás képei és sok más alkotó munkájának felhasználásával és remixelésével készít képi hátteret ®agar poszt-posztmodern zenéjéhez. Új moziélmény ez, ami összeköti az orosz avantgárdot a modern idők mozijával, a magyar szűrrealista filmet a jelenkor videoklip kultúrájával.
A koncert után a friss nagylemezzel éppen most debütált Dj Bootsie pörgeti a lemezeket.
Belépő: 1400 Ft/1700 Ft
Millenáris Teátrum - 20.00
Oi Va Voi (UK)
2003-ban három hónapig a londoni Oi Va Voi Laughter Through Tears című debütáló albuma állt az európai világzenei rádióslista első helyén, az éves összesítésben pedig 1040 nevezettből végzett a második helyen. Egy szinte kezdő, akkor hároméves társaságtól egészen bámulatos eredmény ez, az Oi Va Voitól azonban mégsem olyan meglepő, hiszen még lemeze sem volt, s már olyan kaliberű fesztiválokra hívták, mint a Glastonbury. Persze tény: ez a zenekar példamutató arány- és jóérzéssel szintetizálja a jiddis és a kelet-európai népzenéket a technóval; a gyökereivel éppúgy tisztában van, mint a mai széljárással, lényegében az összes dalának megvan a külön bejáratú kis univerzuma, csupa szelíd, mosolygós alakból áll, arról nem beszélve, hogy A csitári hegyek alatt feldolgozásában (az akkor még Animás) Németh Juci énekel.
A zenekar tagjai:
Nik Ammar: gitár, Josh Breslaw: dobok, ütőhangszerek Leo Bryant: basszusgitár, Steve Levi: klarinét, ének Lemez Lovas: trombita, ének, zongora, billentyűk Sophie Solomon: hegedű, brácsa, zongora, harmonika
Belépő: 3500/4000 Ft
December 9., péntek
december 9., péntek
Millenáris Fogadó
Másfél, Korai Öröm, DJ Palotai
19.00 - Másfél
A másfél évtizedes Másfélt igazán nem kell bemutatni: Magyarország egyik legnépszerűbb és legstabilabb zenekaráról van szó. Instrumentális muzsikájára a kortárs repetitív zene éppúgy hatott, mint a drum and bass vagy a funky. A Másfél 1989-ben jött létre, és néhány tagcserét követően alakult ki a zenekar klasszikus felállása: Barnabás, Lukács Levente (szaxofon), Ujj Zoltán (dob), Sabák Péter (basszusgitár), illetve a Csendes Bob névre keresztelt dobgép. Első igazi anyaguk az 1993-ban kazettán megjelent Mese volt, ezt követően egy-két évente megbízhatóan hozták létre új produkcióikat, amelyek közös jellemzője a folyamatos újdonságkeresés. Ahogy a tagok egyre tudatosabban álltak a zenéléshez, úgy alakult ki az a páratlanul változatos, mégis összetéveszthetetlenül egyedi zenei világ, amely azóta is egyfajta Másfél-védjegy. Valószínűtlenül gazdag ritmusvilág, a gitár csilingelő, visszhangos futamai, a szaxofon önmagával feleselő lüktetése; nem véletlen, hogy a Másfél az utóbbi időben a kifejezett partiközönség körében is roppant népszerűvé vált.
20.00 - Korai Öröm
A zenekar stílusa az ambient, a városi népzene, a pszichedelikus etno, a kilencvenes évek folyamatzenéje, akció-zene. A Korai Öröm sok nép és sok galaxis hangjait ötvözi zenéjében, leírhatatlan bőségű, de garantált emészthetőségű zene. Összehasonlíthatatlan képességük a pszichedelikus gitár alapú rockot kelet-európai hatásokkal és sámán tradíciókkal keverni. A gazdag keverék összetevői a tribal ütősök, pogány furulyák, sámánisztikus trance rock, robbanó gitárszólók, ambient hangminták bizarr magyar énekkel harmonizálva. Zenéjük ellenállhatatlan, képzeletbeli és ugyanakkor humánus, természetes, agytágító... ezt élőben kell látni!... folyamatos repülés egy varázsszőnyegen csodás panorámák fölött.
21.00 - DJ Palotai
Nem hiszem, hogy van olyan hazai underground party-arc, aki ne ismerné Zsolt (DJ Palotai) nevét és eklektikus, valahogy mindig lépéselőnyben maradó zenei világát. Az atléta alkatú DJ már tíz éve van a ringben, és még sosem akadt, aki padlóra küldje. Persze nehezen akadna ilyen, és nem csak a lemezek felkutatásával és lejátszásával töltött órák terén szerzett behozhatatlan előnye miatt. A hazai underground DJ-k nagy részére óriási hatással volt és van - ez a negyvenéves, csendes ember. A stílusbeli korlátokat folyamatosan átlépő, mindig a legújabb, legritkább, zeneileg előremutató kiadványokat bemutató Zsolt nélkül nem lenne, - vagy nem így lenne - hazai underground tánczene. Negyvenévesen is olyan friss füllel válogat a lemezek között, mint egy tinédzser, és a bevált slágerek és stílusok állandó ismétlése helyett mindig igyekszik addig még soha nem hallott hangokat és ritmusokat tű alá helyezni.
(shuriken www.palotai.hu)
Jegyár: 1500 Ft/ 2000 Ft
Millenáris Teátrum
mucaMitsou, Dikanda
20.00 - mucaMitsou
Mitsou e koncerten azokat a kedvenc dalait énekli el, amik a Mitsoura atmoszférikus világából kimaradtak. Pörgős, táncos műsor a régi nagy slágerekkel. (Deta Devla, Pundela, Xanamiko, Ophre phirdem, Szode seja...) Két karakteres énekhang (Mitsou, Guszti), esztam húzás, feszes hangszerelés!
A lengyel zenekar 1997-ben alakult Szczecinben. Akusztikus hangszerelésű, egyedi hangzásvilágú dalaik a kelet-európai kultúrából, a balkáni főként macedón, és román valamint a magyar népzenéből táplálkoznak. Számos világvárosban, köztük rangos zenei fesztiválokon léptek már fel.
Ania Witczak tangóharmonika, ének Kasia Dziubak hegedű, ének Daniel Kaczmarczyk ütőhangszerek Piotr Rejdak - gitár Grzegorz Kolbrecki - nagybőgő
Belépő a két (mucaMitsou, Dikanda) koncertre : 1400 Ft/1700 Ft
Kiállítások
Kiállítások:
december 1-10. Rácz Márta: Szappanopera Millenáris Teátrum
december 1-10. Vizuális Művek: Exostra 0.1 Millenáris Teátrum
december 3-7. Szakál Tamás: Shift in control Trafó / Dinamó
december 6-9. aether architecture: Ping Genius Loci - A hely szellemének behálózója Millenáris, Szabadtéri Színpad
december 7- 8. Beöthy Balázs, Pereszlényi Rolland és Mesterházi Zsolt: Dupla buborék Műcsarnok
december 7- 8. Szacsva y Pál: Labdajáték Műcsarnok
december 7- 8. Lakner Antal: Bundesberg Műcsarnok
december 7- 8. Ravasz András: Music Puzzle, 2005 Műcsarnok
december 7. és 8. Mátrai Erik: A Vörös-tenger kettéválasztása Műcsarnok
december 7- 8. Veres Szabolcs Géza: Parancsolsz Műcsarnok
december 7- 8. Vécsei Júlia: CAPITALIZATION Műcsarnok
december 7. és 8. Sugár János: Kép a falon Műcsarnok
december 7- 8. Örkényi Antal: Kőegér Műcsarnok
december 7- 8. Műcsarnok Lévay Jenő: Harmonográf Műcsarnok
december 7- 8. Nextlab: 1575.42 MHz Műcsarnok
december 7- 8. Lendvai Ádám: High Speed Shutter 4 kamerás játék Valós Idejű Média Sport Műcsarnok
december 7- 8. Forgács Péter: A dunai exodus A folyó beszédes áramlatai Műcsarnok
december 7-8. Tóth Szilvia - Benedek Gáspár Virtuális Túra Budapesten Műcsarnok
december 8-15 A PRODUCER bemutatja Kis Bálint programozót Trafó-Dinamó
A falra rendezett sorokban gombokat helyezek el, melyek akár egy bonyolult kezelőfelület benyomását is kelthetik, felidézve ezzel egy 60-as évekbeli tudományos-fantasztikus filmet. Ám ezekhez a gombokhoz én egy program segítségével dél-amerikai sorozatokból származó hangokat, szavakat, félmondatokat rendelek: mindegyikhez egy másikat. Ezeket a hangokat egy számítógép vezérli, s összesen 250 különféle részletből lehet válogatni. Így a néző, aki a gombokat kitartóan nyomogatja, maga képes összeállítani (avagy megkomponálni) saját szappanoperáját.
Vizuális Művek: Exostra 1.0
A projekt a webes videokonferencia program művészeti felhasználásának kísérlete. Két helyszínen tartózkodó nézők fizikai jelenlétükkel, aktivitásukkal befolyásolhatják, megváltoztathatják a róluk online sugárzott képet. A kommunikáció tágabb dimenziója metakommunikációs plug-inekkel felerősítve, és ezek modulálása a résztvevők aktív közreműködésével. Egyszerre lehetünk szemlélői és alakítói is a folyamatnak. A két végpontról beérkező képi jeleket a fejlesztett szoftver integrált plug-ineken keresztül modulálja. A létrehozott modulált jelek skint alkotva sugárzódnak vissza és jelennek meg mindkét helyszínen egyszerre.
Exostra Team: Szöllősi Géza, Karáth Anikó, Murányi Kristóf, Takács b Balázs, Thébesz Gábor és Szemes Péter Tamás PhD, IISL Laboratórium
Catch the Rabbit Téli interaktív projekció
Catch the Rabbit egy interaktív grafikai projekció. A nézők, a résztvevő gyerekek, megismerkedhetnek az interaktív számítógépes grafika azon műfajával, amelyet nem egy számítógép mellett, az asztalnál kell játszani, hanem ott, ahol éppen sétálnak a Millenáris Parkban.
Kiállítások a Műcsarnokban
Beöthy Balázs, Pereszlényi Rolland és Mesterházi Zsolt Dupla buborék Installáció mozgásra és mozgatásra
Üdvözöljük a Dupla Buborék fedélzetén! Járatunk következő állomása az indirekt kommunikáció. Kérjük, csatlakozzon az interfész bemeneti oldalára. Munkatársunk segítségére lesz a szenzorok felhelyezésében. A mért adatok az emberi test energiagazdaságának indirekt elemeire vonatkoznak. A közvetített energiaimpulzusok a választott robottest mozgását irányítják. A hátralévő időben a kisujját sem kell mozdítania a kapcsolat fenntartása érdekében. A bioanimáció beindult: megérkeztünk, maradhat itt, a szorgalmon innen, a magatartáson túl, ameddig az elem ellát. Köszönjük, hogy minket választott!
Forgács Péter: A dunai exodus A folyó beszédes áramlatai
A dunai exodus nemcsak a látogatót intenzíven magába szívó kiállítás, nemcsak az érzékek mélymerülése és küzdelme. Egyúttal meditáció az időről és a veszteségről. Leah Ollman, LA Times
Megítélésünk szerint Forgács Péter A dunai exodus A folyó beszédes áramlatai című interaktív videóinstallációja méltóképpen adja meg a Jövő Múzeumában tervezett Új médiaművészeti kiállítás alaphangját. Amerikában, a világhírű Los Angeles-i Getty Múzeumban 2002-ben, továbbá Karlsruhében, a ZKM médiamúzeumban, a barcelonai CCCB-ben 2003-ban és a helsinki Kiasmában 2005-ben már kiállított, de itthon még nem ismert művet nyújtunk át a közönségnek. Forgács Péter monumentális művében a tágabb értelemben vett Közép- és Dél-Európát átfogó Duna folyóra fűződik fel két történet, s a Duna-völgyi népek 193940-ben átélt drámáját eleveníti fel. Jerger Krisztina
A teljes installációnak a Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum ad otthont 2006 februárjában.
A néző egy, a kiállítóterekben használatos kordonok határolta, kanyargós útvonalat járhat be. Ennek a területnek a bejáratával szemben (a kijáratnál) két tévé van elhelyezve egy-egy posztamensen. Annak megfelelően, hogy miképp mozog a látogató a térben, játszódnak le videószekvenciák a jobb vagy a bal oldali tévében. Ezek ugyanazon a helyszínen, ugyanabban a térben rögzített videók, mint amelyikben a néző is van, ugyanabban a helyzetben, vagyis: amint épp végigmegy az adott útvonalon. A felvételen látható ember mozgása a látogató befolyása szerint alakul. A látogató mozgásának megfelelőek a képernyőn látható ember mozdulatai, az ő tempója és iránya határozza meg a lejátszást. A középső sávban, a be- és kijárat szélességében egy úgymond semleges, köztes terület van, ha a néző ebben a részben tartózkodik, illetve áthalad rajta, akkor gyakorlatilag kimegy a képből, megszakad a videó lejátszása, illetve az őt követő ember kisétál a képből (tévéből) / besétál a képbe (tévébe).
Lakner Antal: Bundesberg Berlin
Az installáció segítségével a közönség a német fővárosban az országban termelődő szilárdhulladék felhasználásával épülő, hatalmas kiterjedésű mesterséges hegy koncepciójáról, megvalósításának előkészületeiről szerezhet tapasztalatokat. A Bundesberg Berlin projekt bemutatja, hogyan teremt új topográfiai helyzetet a nagyváros testébe helyezett hatalmas tömegű, egy pontba összesűrített hulladék. Az utópikus terv megvalósulása során az egykori ipari termékekből képződő, az egyének számára feleslegessé vált anyag, egy transzparens felhalmozódási folyamat eredményeként immár a társadalom számára válik hasznossá.
A valamikor természetből nyert anyag itt újra természeti formát ölt, hosszú éveken át tartó hulladék-begyűjtés, -sűrítés és -építés során egy kilométer magas hegyet képez, ezzel egy új építészeti minőséget hoz létre a főváros lakói számára. Az eddig csak horizontálisan elhelyezkedő várost az objektum vertikális irányban növeli meg, és felületén, a közterület megváltozott domborzati viszonyai között, az emberek egy újfajta térbeli elrendeződése alakul ki. Ebben a konfigurációban a nyílt városi tér és az egyébként izolált hegyvidéki helyszín szokatlan módon vetül egymásra. A befogadók, városlakók számára a Bundesberg Berlin projekt egy domborzati térkép és az azzal összefüggő audiovizuális rendszer segítségével tárul fel.
Lendvai Ádám: High Speed Shutter 4 kamerás játék Valós idejű médiasport
A küzdelemben 4 játékos vesz részt. Minden játékos kezében egy-egy kamera van, mely a játék teljes időtartama alatt folyamatosan rögzít. A játékosok feladata, hogy minél több ellenfelüket, minél hosszabb ideig filmezzék. 1 pont jár minden egyes képkockáért, amelyen valamelyik ellenfél látható. A győztes az, akinek a játék végén a legtöbb pontja van. A legjobb stratégia talán az, ha megpróbáljuk ellenfelünket folyamatosan kameránk képmezejében tartani.
A nézők a jelen idejű küzdelmet kivetítőkön követhetik végig, a játékosok folyton változó nézőpontjából. A filmben összeálló szövevényes vizuális rendszert a játékosok nem látják át pedig ők alkotják , miközben szubjektív módon, de az egyszerű és egyértelmű játékszabályt követve végigpásztázzák a háromdimenziós teret. A négy egyidejű felvétel között hol itt, hol másutt tűnnek fel, majd vesznek el az összefüggések, vizuális kapcsolatok, egyfajta élő többhelyszínes hálózatként. A látvány felidézi a hírtelevíziók osztott képes tudósításait, a háborús övezetből közvetítő, tűz alatt menekülő operatőrök felvételeit. A játék a direkt agressziót megtestesítő fegyvereket kamerákra cseréli, ám a kamera azon túl, hogy közvetlenül tudósít a küzdelem első vonalából (nem külön sportközvetítő operatőrök beavatkozása folytán), maga is fegyverré válik. A kamera mint fegyver nem példa nélküli jelenség, hiszen számos esetben tapasztalhatjuk az emberi visszautasítást a kamerával szemben (gondoljunk itt a leképezésre, a képmásra, a különböző kultúrák heves fotó- és képellenességére vagy akár a kamera elől menekülő gyerekekre a családi videók esetében).
Végül pedig azok, akiknek jobb a fantáziájuk, elképzelhetik a kamerajátékot, amint a nem túl távoli jövőben mint médiasport olimpiai számként mutatkozik be.
Lévay Jenő: Harmonográf
Egy-egy harmonogram (expozíció) készítése során egymást követő függőleges vonalak mentén lévő pontok képét rögzíti a kamera. A gép előtt zajló folyamatok, az elvégzendő műveletek kezdő és befejező időpontjai egyetlen ábrán jelennek meg. Az exponálás módja a réskameráéhoz hasonló. A látványból mindig csak egy függőleges vonalnyi részt érzékel. Jobbról balra haladva e keskeny sáv mentén rajzolódik a kép a három vetítőernyőre körülbelül harminc-harminc másodperc alatt. (Ez az exponálási mód nem hasonlít a hagyományos fényképezés hosszú expozíciós idejéhez, inkább nagyon rövid, harminc másodpercen keresztül tartó expozíciók sorozataként képzelhető el.) A harmonográf legkülönösebb tulajdonsága, hogy képes időben megjelenő tükörkép rajzolására, ha a harmonogram készítése során a motívum mozgása változó sebességű az érzékelés vonalának sebességéhez képest (az expozíciós időn belül lemarad, illetve megelőzi azt).
Az érzékelés vonalát a vetítőernyőkön egy vékony piros vonal jelzi. A laptop monitorján megjelenő három harmonogram közül egy a képre történő dupla kattintással kinyomtatható. A folyamat a laptop startgombjára kattintással indítható újra. Újabb expozícióig az előző harmonogramok láthatóak a vetítőernyőkön.
Mátrai Erik: A Vörös-tenger kettéválasztása Videóinstalláció
A Vörös-tenger kettéválasztása egy monumentális videóinstalláció, melynek segítségével a néző egy különleges térélmény részesévé válik; különös hanghatások kíséretében, két impozáns vízfal között sétálva abban az impresszióban részesülhet, hogy egy kettéválasztott víztömegen kel éppen át. A művész, Mátrai Erik műve szakrális témájú, természeti megfigyeléseken alapuló videómunkáinak folytatása.
A globális helyzetmeghatározó rendszert, a GPS műholdak törékeny hálózatát ma stabilabb viszonyítási rendszerként fogadjuk el, mint a Földön bármit. A matematikus Kurt Gödel tétele szerint ha egy rendszer ellentmondásmentes, akkor megfogalmazható olyan állítás, amely a saját rendszerén belül nem dönthető el. Ehhez a vonatkoztatási rendszer megváltoztatása szükséges. Így helyezi át a megfigyelés szemszögét az ember akkor is, amikor szatelitek segítségével, sok ezer kilométernyi távolságból, a sztratoszférán kívül eső rendszerekből tud saját térbeli helyzetéhez egyre közelebb jutni.
Az installáció hat egyenlő hosszúságú robotkarból áll, amelyek mindegyike egy-egy fölöttünk keringő GPS műhold irányába mutat. Amint egy új szatelit emelkedik a horizont fölé, a hozzárendelt kar követi mozgását a pályáján mindaddig, amíg az el nem tűnik a látóhatár alatt. A végeredmény egy, az óra mutatóinak lassúságával mozgó, alakját folyamatosan változtató kinetikus szobor, amely láthatóvá teszi a 20.000 km magasságban, 14.000 km/h-val száguldó mesterséges égitestek konstellációját.
Az orbitális pályák a Föld egy másik pontjáról nézve más lenyomatot adnak, így a robot mozgása minden kiállítási helyszínen egyedi lesz.
Az installáció tényleges felépítésére és bemutatására 2006. április 26-án kerül sor a komáromi Monostori Erődben, ahol néhány héten keresztül megtekintheti és használhatja a közönség. Az itt kiállított prezentáció a látványterveket, az installáció végleges állapotát és működését mutatja be. Az installáció számítógépes kezelőfelületként működik. Kőlapokkal kirakott alapterülete kb. 7x10 méter. Az itt elhelyezett kőgolyók mozgatásával forgatásával, megemelésével tudjuk irányítani a számítógépet, amelynek monitorképét kivetítve látjuk. A középen elhelyezkedő 120 cm átmérőjű kéttonnás kőgolyót a felületén kiképzett lyukakba dugható rúd segítségével tudjuk forgatni a saját tengelye körül bármelyik irányba. Ezzel mozgatjuk a kurzort.
A kőgolyót egy vasbeton szerkezetű, hat méter hosszú emelőkar lenyomásával meg lehet emelni, ha az emelőkar végére megfelelő létszámú, illetve súlyú résztvevő áll fel. Így működtetjük az egérgombot. A nagy golyó körül elhelyezkedő 57 darab kisebb 40 cm átmérőjű kőgolyót emelővillák segítségével emelhetjük meg. Ezzel egy-egy betűbillentyűt aktiválunk. Az installáció mozgatása a számítógép használata fizikai erőt és sok időt igényel. Több ember összehangolt és kitartó munkájára van szükség hozzá. Jövőképünk megvalósítására mindig csak a rendelkezésünkre álló eszközök felhasználásával van lehetőségünk. A Kőegér tiszteletadás a régi mesterek előtt, akik a korábbi évszázadokban azon dolgoztak, hogy eljussunk a technikai fejlődés jelen állapotához. Múltunk a jövőnk.
A számítógépként működő installáció használatát misztériumjáték keretében mutatjuk be, amely az információgyűjtésről, a dokumentálásról, a tudás megszerzéséről és továbbadásáról szól. A Kőegér misztériumjátékot zenére mozgó táncosok adják elő. Öltözetük egyszerű, középkori hangulatú, dísztelen zsákvászon, lenvászon ruha. A görögkereszt alakban elrendezett betűgolyókkal körülvett külvilágtól körbezárt belső tér a szentek szentje, a Kőegér helye. A Kőegér megmozdítása a rítus legfontosabb része. Ezt az EgérMozgató a szertartásmester végzi, a Kőegér felületén XYZ koordinátasíkok mentén kiképzett lyukakba dugható mozgató dárdával. A szentélyt az emelőkar köti össze a külvilággal. Ez a beavatottak és a kívülállók közötti kapcsolatot szimbolizálja. A kívülállók feladata, hogy saját súlyukkal felemeljék és visszaengedjék a Kőegeret aszerint, ahogy azt az EgérMozgató akarja.
A betűgolyók mozgatásával a BetűMezőMester a tudás legfőbb birtokosa kommunikálni tud a rendszerrel és a külvilággal. Ebben a betűmozgatók segítik őt. Emelőeszközükkel megemelik a kijelölt golyót. A szereplők és a nézők a szertartás aktív résztvevői. A szertartásvezetők az ő kéréseik szerint alakítják a játék menetét. A misztériumjáték végén a táncosok elhagyják a helyszínt. Az EgérMozgató átadja az egyik nézőnek az egérmozgató rudat. Ettől kezdve a közönség számára is használható az installáció.
Ravasz András: Music Puzzle Interaktív hanginstalláció
A kiállított instrumentum egy hang-puzzle. A kezelőfelületen látható kép tizenhat részből áll, ezek mindegyike enyhe nyomással aktiválható, melynek eredménye egy-egy hangszer megszólalása. Amikor a látogató az összes hangszert megszólaltatta, felépül a teljes zenei idézet, mely Sztravinszkij Tűzmadarának 47 másodperces részlete. Bármikor nyomjuk meg az egyes puzzle-részeket, az azokhoz tartozó hang ott szólal meg, ahol a többi hangszer tart, vagyis a hangszekvenciák időben egymáshoz szinkronizáltak. A hangmintákban mindig a kiválasztott hangszert halljuk hangosabban, a többit csak a háttérben, halkan. Amíg az aktivált hangrészlet szól, piros fény látható a képrészleten. A teljes hangzás felépülésének sorrendjét a látogató alakítja.
Sugár János: Kép a falon Interaktív videóinstalláció
Egy festménynek, a bennünket körülvevő képernyőkkel ellentétben, sosincs sleep állapota, ha úgy tetszik, folyamatosan be van kapcsolva, akkor is, ha éppen nem bámulják. A képernyők viszont egy idő után kikapcsolnak, és vagy üres fekete lyukként nézhetjük a drága laposképernyőt a falon, vagy egy semmitmondó képernyővédőt látunk, amikor is nem kell figyelni a képre, mert az csak arra szolgál, hogy egy futó pillantással is megbizonyosodhassunk: az eszköz készenlétben áll.
Amikor valamire figyelünk, a külvilág háttérbe szorul, és ezzel arányosan új utakra tévedhetünk. A Kép a falon a képek megbabonázó erejére épül. A figyelem és figyelmetlenség határterületén létrejövő, non-lineáris képesszének tekinthető, ahol a tartalom mélysége a néző figyelmétől, kitartásától függ. A mozdulatlan figyelem képezi az interaktív kapcsolatot.
Szacsva y Pál: Labdajáték Interaktív installáció
A Labdajáték olyan helyzetbe hozza befogadóját, ami többszörösen provokatív. Az installáció által kínált alaphelyzet a játékost fizikai agresszióra sarkallja, mely agresszió egy virtuális térben tör felszínre. A kiállítóban talált labdákkal a vetített mozgóképet dobálhatja a látogató, melynek hatására a mozgóképen szereplő emberi alakok, eltalálásuk esetén, a kép aljára potyognak, és hangot adva véleményt nyilvánítanak az esetről. A befogadót a játék emocionálisan arra készteti, hogy folytassa és minél ügyesebben irtsa a mozgó emberi alakokat , miközben a sikeres találatot mindig váratlan és kiszámíthatatlan válasszal díjazza. A Labdajáték külön sajátossága, hogy a benne szereplő áldozatok alakjai ismert művészek képmásainak felhasználásával készültek. A szereplők az általuk megtestesített művészek véleményét mondják el esetükről.
Tóth Szilvi Benedek Gáspár: Virtuális Túra Budapesten Interaktív háromdimenziós képregény-installáció
A számítógépes kalandjátékokra emlékeztető elágazásokkal, kereszteződésekkel, zsákutcákkal tarkított , Budapesten játszódó városi túra során az élmények közvetlenségével élhetjük át hétköznapi választásaink folyamatát, sőt nem egyszer sorsdöntő következményeit.
A látogató választhat a szereplők közül egy főhőst, akinek egyedi szemszögéből adódóan nem csak láthatja az eseményeket, hanem részesévé válhat a történetnek, döntéseit megismételheti és megváltoztathatja, sőt újabb szereplő bőrébe bújva lehetősége nyílik a városban zajló párhuzamos életutak megismerésére is. Gömbökön keresztül haladva a néző betekintést nyer az általa kiválasztott szereplő külső és belső világába, amely az egyik oldalon fotóanimációkon keresztül mutatja be a szereplőt kívülről, a másik oldalon pedig az ő szubjektív nézőpontját láttatja videón keresztül, melyek együtt 360 fokos bejárható képet alkotnak.
Az interfész első látásra képregényformában meséli el a történetet, azonban a kockák életre kelthetők, sőt átjáróként szolgálnak a mögöttük rejtőző különös világba. Utunk során Tigrics (Bereznyei Róbert) hangjátékai teszik teljessé a Budapest-képet.
Külföldi utazásaink alkalmával találkozhatunk azzal a jelenséggel, hogy térképünkön a városoknak több nevük is van. Egy-egy földrajzi elnevezés nyelvterületek és nyelvjárások függvényében lehet más és más. Így például a szomszédos Ausztria fővárosának neve a következő verziókban létezik: Wien, Beč, Bécs, Dunaj, Viedeň, Vienna, Vídeň, Viena, Vienne, Wenen, Wideń, Wiedeń, Vena, Viden´, Viénne, Viin, Vine, Viyana, Vjenë, Venă, Vin, Vín, Vínaborg.
A CAPITALIZATION egy olyan számítógépes program, amely Európa térképén kiválasztott európai fővároshoz generál véletlenszerűen felépített (város)képet. A város nevének Európa területén használt összes verziójából vagy azok betűiből alkotja meg a mintázatszerű grafikát, amelynek kerete a város alaprajza. Minden kijelölés alkalmával újabb variációt rajzol ki a program. A néző ezt a generált képet tovább módosíthatja, és a kiállítótérben képeslap méretben kinyomtathatja, magával viheti.
December 7-én és 8-án 17 órakor a VIVO Alapítvány tart tárlatvezetést a kiállításon.
A bemutatott alkotások támogatója az Informatikai Minisztérium és a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma