film [filmszemle] 2005. szeptember 7. szerda 16:59
nincsen hozzászólás
szerző: imetaA sziget Hazai bemutató: 2005. szeptember 1.
Michael Bay ezúttal Jerry Bruckheimer nélkül. A Bad Boys, a Pearl Harbor, A Szikla vagy az Armageddon után újra robbanásokkal és rohanással teli akciófilmet láthatunk, ha jegyet váltunk a Szigetre. Bár a felsorolt alkotásokhoz képest jóval lassabban jutunk el a lényegig - vagyis az országúti kamion kontra személygépkocsik jelenetig -, és komolyabb témába csomagolták mint elődeit, a film végső soron mégis egy dologról szól: az akcióról.
Lincoln Six Echo több szász társával (Ewan McGregor) egy teljesen steril és külvilágtól elzárt épületrendszerben él. A futurisztikus környezetben Nagy Testvérként figyelik életük minden másodpercét, a gondolataiktól a táplálékfelvételükig. Lincoln Six Echo gyanakodni kezd, hogy itt bizony valami nem stimmel, és nekiindul felfedezni a tiltott szektorokat. Azok számára, akik tájékozódás nélkül ültek be a moziba, bizonyára meglepő lesz a felfedezése: létében semmi magasztos nincs, ő bizony csak egy két lábon járó szervbank. A legtöbb néző azonban tisztában van vele, hogy amit néz, az klónfalva, így az első fél órában csak azon izgulhat, hogy Lincoln Six Echo erre minél gyorsabban rájöjjön, aztán kereket oldjon.
A szökésig tartó rész olyan, mint egy Robin Cook regény, titokzatos folyadékkal teli csövekkel, laboratóriumokkal, orvosi szobákkal, álarc mögé bújó sebészekkel. Felvezetésnek kellően nyomasztó, és titokzatos - (kellene, hogy legyen -, ha nem tudnánk, hogy ez akkor is csak egy Bay film, és nem tűnne fel amolyan átvezető figuraként Steve Buscemi, akit az Armageddon óta nem igen lehet komolyan venni.
Aggodalomra nincs is ok, Lincoln Six Echo kijut a szabad ég alá, természetesen társat is kap maga mellé, Jordan Two Deltát, akit az egészen természetellenesen kiszőkített Scarlett Johansson alakit. Főhőseink innentől kezdve a vége feliratig mást se tesznek, csak menekülnek, persze előtte az őket üldözőkkel vállvetve leamortizálnak jó pár útjukba eső dolgot, legyen az helikopter, sportautó, vagy klónfalva. Mert kétség nem férhet hozzá, hogy a végén mindenki kiszabadul, még az elnök mása is, és az anyagias szemléletű igazgatót (Sean Bean) is csúnya vég éri Lincon Six Echo közreműködésével.
Nem a váratlan fordulatok filmje a Sziget, annál inkább a rutinszínészeté. Ewan McGregorról a Moulin Rouge óta tudjuk, hogyan alakítja a hősszerelmest, Steve Buscemi ugyan nem lovagol atomtöltetet, de a karakterét átmentette Bruce Willis mellől, Sean Bean... nos, ő Sean Bean. Jól áll neki, ha a homlokát ráncolja. Djimon Hounsou kellő elszántsággal üldözi párosunkat tűzön vízen át, s bár szerepe elég egyszerű, és nem beszél túl sokat, van olyan profi fővadász, mint Tommy Lee Jones. Talán Miss Johanssontól meglepő a színészi alakítás teljes hiánya, aki ismeri a hölgy filmjeit, nem igen érti, mit is keres ilyen közegben - bár, egyszer mindent el kell kezdeni. Néha fel se lehet ismerni.
Az alapsztorit is nagyollóval vagdosták össze, a „kölcsönvétel” egy-két jelenetben már már szemfájdítóan ordít. (Blade Runner, Kóma, 1984, Equilibrium, hangokat és repülő kismotorokat bizonyára a Star Warsból vették :) ) Sajnos maga a téma is csak ürüggyé válik a lövöldözésre, ami elég nagy kár az ígéretes bevezető után. Bár gondolatébresztőnek szánták, a végén úgyis Buscemi jó tanácsa marad meg a fejünkben: nő kezébe bankkártyát ne adj!
Amit azonban nem lehet kritizálni a filmben, az a látvány. Tökéletesen megkomponált akciójelenetek süketítenek és emelik az adrenalint az égig. Ha másért nem, hát ezért megér egy mozijegyet. Az autópályás kergetőzés talán az egyik legjobb, amit évek óta akciófilmben láttam.
Csak azt nem fogom soha megérteni, mit csinál az a sofőr, akit soha nem látunk, mindig veszélyes szállítmányt visz, és a visszapillantó tükörben azt látja, hogy: 1. potyog a rakománya; 2. lőnek rá; 3.minden felrobban/felborul/megsemmisül körülötte és valakik nagyon azt szeretnék elérni, hogy megálljon. A végén mindig kilövik az egyik kerekét. Vagy kisodródik. Vagy felrobban. Aztán soha senki nem törődik vele tovább. Szegény sofőr.