hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2005. augusztus 2. kedd   14:41
nincsen hozzászólás

szerző: Utazó
Dream Theater
2005. június 14., Petőfi Csarnok

  A Dream Theater ugyan alig három éve lépett fel nálunk utoljára az akkor aktuális Six Degrees of Inner Turbulence albummal, de azóta már két lemezük is napvilágot látott. A Train of Thought turnéi a bevettől eltérően sajnos elkerülték hazánkat, a friss Octavariumot viszont a megjelenéssel szinte egy időben bemutatták Budapesten is, még éppen időben elejét véve a hazai rajongótáboruk körében kialakuló krónikus DT-koncert-hiánynak.
  
  A koncert iránti érdeklődést már előre jelezte, hogy a délutáni MCD-s dedikáláson a sor egészen a Nyugati téri forgóóráig ért s mivel néhány aláírással egyáltalán nem érték be az egyszeri Dream Theater-hívő halandók, ezért az útjukat a koncerthelyszín felé vették, hogy elsőként tudják elfoglalni a legjobb helyeket a kordonnál. Zsúfolásig is telt a PeCsa szabadtere, s rögtön hozzá kell tenni: nem is hiába, hisz aki eljött, az egy hibátlan vonalvezetésű, százszázalékos produkciót láthatott most már mondhatjuk, hogy szokás szerint két felvonásban és majd 180 percen keresztül. Elgondolni is hosszú ezt az időt, egy helyben végigállni, vagy a betonon végigülni pedig még komolyabb megpróbáltatás, de a Dream Theater még így sem tudott egysíkúvá válni, sőt, pont hogy csak ilyen monstre keretek között tudott igazán kibontakozni, hisz így kellőképpen bemutathatta, de mégsem erőltette túl az új albumot, egyúttal pedig a szó szerint zenei bravúr-számba menő klasszikusait is kellő mennyiségben citálhatta. Ennyi pedig bőven elég volt ahhoz, hogy ez az öt kiváló képességű muzsikus kiradírozza az átlagos szócskát a szótáramból: ami itt láttunk-hallottunk, az az elmúlt évek egyik csúcsteljesítménye volt a progresszív muzsikák berkein belül.
  
  Petrucciék nyitásként egyből az új albumot indító The Root of All Evillel adták meg az alaphangot, majd a következő lépésben már vissza is kanyarodtak 1989-es első lemezük (When Dream And Day Unite) egyik legkedeltebb dalához, az A Fortune In Lieshoz, majd jött az Under a Glass Moon. Eztán jó érzékkel illesztették be a műsorba az új anyagról a roppant kifinomul Never Enough-ot és az igen kellemes lírai húrokat pendítő Endless Sacrifice-t a Train Of Thoughtról. Igazi mérnöki mű volt ez a koncert, ahogy azt a bandától megszokhattuk, s ennek szellemében a lírai hangulatfolyam is szépen úszott át egy pompázatos Jordan Ruddess-szólóból a Through My Words és a Fatal Tragedy kettősével a Panic Attack féktelenül vad és zseniális zenei megoldásaiba majd a Pull Me Underrel, mint biztos befutó slágerrel le is zárták a koncert első részét.

  Az elkövetkező más zenekaroknál nem éppen megszokott, a Dream Theaternél viszont egyre inkább bevetté váló 15-20 perces szünet (újfent) nagyon jót tett a bulinak, hisz nem csak a zenészek fújhattak egy nagyot, hanem a publikumnak is volt ideje feldolgozni a látottakat és hallottakat, na meg persze nem utolsó sorban könnyíteni magán. S bár már az első felvonásban is teljes valójában tárult elénk a Dream Theater kollektív nagyszerűsége és a zenészek egyénisége, a napfényben valahogy mégsem volt teljes a színpadkép: az igazi varázslat a második részben jött elő, ahol a sötét és a fények teljessé tették a produkciót. A folytatás felütését az As I Am adta meg, majd a The Mirror a maga idejében valószínűleg a Meshuggah zenészeire is nagy hatással lévő szaggatását és az átlagos metal alapok lehető legfrappánsabb kihasználását példázó Lie-t hallhattuk. E két hatalmas klasszikust követően a jócskán vitatott Falling Into Infinityn szereplő Just Let Me Breathe-el kecsegtettek, nem is kis sikerrel, de nekem mégis inkább a következő két dal jött be, vagyis a Sacrificed Sons az Octavarium-ról, és a Petrucci szólójából kibontakozó The Spirit Carries on a Scenes From a Memoryról, melyekből az az igazi letisztultság és meditatív mélység tárult elénk, amit hozzájuk hasonlóan senki nem képes dalba foglalni. A két nyugalomszigetet magunk mögött hagyva már a koncert vége felé is jártunk, s az In the Name of God egyszerűségükben emelkedett témáival roppant hatásosan is intett búcsút nekünk a banda. A hajthatatlan közönség persze ennyivel nem érhette be, s a kitartása meg is hozta a maga szép kerek és érett gyümölcsét a zseniális Metropolis Pt.1 formájában eztán már a legelvetemültebbek is csak elégedetten csettintgetve indulhattak a kapuk felé.
  
  Az egybegyűltek elképesztően nagy számára és a koncert kifogástalan mivoltára való tekintettel talán nem túlzás kijelenteni, hogy egyfajta érték- és minőségmérőnek kell tekinteni a Dream Theater mostani fellépését ez a banda magabiztos gránittömb a progresszív zenei életben, és tetszik vagy sem, én minden tömjénezést, balzsamozást félretéve is a legnagyobb zenei géniuszok közé sorolom őket. Élvezet volt látni, ahogy méltóságteljesen, a kifejezéssel teli játékra összpontosítva tálalták elénk dalaikat, kizárva a showból a fölösleges pózolás hegyeket, a műsor szerkesztettsége pedig bármelyik albumukéhoz hasonlatosan a lehető legalaposabb és legkerekebb volt, 360 fokos fordulatot téve tért vissza a kiinduló ponthoz a különbség pusztán annyi volt, hogy ezt nem lehetett sajnos újraindítani. Itt most nem csak egy egyszerű albumbemutató koncertet láthattunk: ez egy újabb testamentum volt a Dream Theater életművében.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Dream Theater

Showtime

 programajánló: 
2024. április 30.
Glenn Hughes: Deep Purple - Burn lemez 50 éves jubileumi turné budapesti állomással!
2024. május 9.
Esti Kornél a Budapest Parkban
2024. május 12.
Budapest Garden Party: Zenei - Gasztrofesztivál
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Akik házibulit csaptak az MVM Dome-ban: a Depeche Mode
Suicidal Angels, Fusion Bomb, Crimson Fire
A Normandie lenyűgözte Budapestet a Dopamine turné keretében
Cattle Decapitation, Signs Of Swarm
Fesztiválhangulat a Dürer kertben- Halflives és az Inferno Turné
Amaranthe, DragonForce, Infected Rain
Meshuggah, Avatar, The Halo Effect
Két zenekar, egy este a Dead Poet Society és a Ready the Prince lángoló show-ja az Akvárium színpadán
Battle Beast, Saint Deamon, Induction
Black Foxxes szárnyalása, azaz egyedülálló élmény a Dürer Kertben
 kiemelt 
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
  
November 15-én érkezik Budapestre a Dead Daisies 2024-es turnéja, ami az ősszel megjelenő új nagylemezt, és pár nap múlva eléhető címadó dalt is elhozza majd a hazai közönségnek

Il Divo koncert szeptemberben: 20 éves jubileumi turnéjukon sem hagyják ki Budapestet
The Amity Affliction, Infected Rain: csomagban olcsóbb a jegy a nyár két ütős bulijára
Esti Kornél a Budapest Parkban
Mike Portnoy-jal koncertezik Budapesten a Dream Theater
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 beyond the black    january jones    lokotka gábor    crazy town    monstrosity    dave lombardo    eyehategod    the cribs    the gaslight anthem    vicious rumors    dornenreich    felemelkedés    psychotic waltz    korzus    katona tamás    sunrise avenue    madrass    robert downey    artweg    jeff briges    steven wilson    the hangover 2    full of hell    ozzy osbourne    ismerős arcok  

r42
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!