előzetes [koncert] 2025. december 4. csütörtök 14:28
nincsen hozzászólás
szerző: UndergroundPapa Roach & Trivium – két történet, egy hullámfront 2026. június 9. Budapest Park
Papa Roach pályája mindig is arról szólt, hogyan lehet túlélni egy olyan világot, amely nem hagy túl sok levegőt. A kétezres évek hajnalán az Infest (2000) olyan nyers energiával robbant be, mintha a kaliforniai külvárosok saját, felgyülemlett haragja akarna zenévé sűrűsödni. De ez a kitörés csak a kezdet volt. A zenekar hamar felismerte, hogy a düh önmagában nem elég: a Lovehatetragedy (2002) alternatív rock felé mozduló hangulata már egy mélyebb, árnyaltabb szótárt keresett, amit aztán a Getting Away with Murder (2004) arénás, sötétebb tónusai kezdtek igazán konkretizálni. A Paramour-villában készült The Paramour Sessions (2006) pedig mintha egy egész érzelemkészletet öntött volna a zenekarra: drámai terek, feszült dinamika, a belső feszültségek nyers dokumentuma.
A következő években Papa Roach még bátrabban nyúlt új technológiákhoz és hangképekhez. A The Connection (2012) és a F.E.A.R. (2015) idején mintha saját idegrendszerüket huzalozták volna újra: elektronikus textúrák, futurisztikus színek, olyan hangképek, amelyek mögött ugyanúgy ott lüktetett a zenekar hús-vér története, csak modernebb kötésben. Mire elérkeztek a Who Do You Trust? (2019) kevésbé kategorizálható, hibrid rock-érzékenységéhez, már világos volt: Papa Roach nem követ semmilyen hullámot, hanem maga kelti azokat. Az Ego Trip (2022) pedig végül egyfajta önbizalommal telt rezümé lett: egy zenekar, amely több évtizednyi stílusváltás után is pontosan tudja, mit akar mondani - és hogyan.
Trivium ezzel szemben sosem a túlélésről szólt, hanem a kitartó építkezésről. A floridai négyes az Ascendancy (2005) óta abba a szerepbe került, amelyet kevesen képesek hosszú távon megtartani: ők lettek a modern metal egyik alappillére. Már a korai években is érezni lehetett, hogy a Shogun (2008) epikus struktúrái, vagy az In Waves (2011) sötét hullámzása nem egyszerű stílusgyakorlatok, hanem egy nagyobb ívű műhelymunka részei. A zenekar minden korszakában ott volt az ambíció, hogy a heavy metal aktuális nyelvét ne csak beszéljék, hanem fejlesszék is. A Vengeance Falls (2013) feszes, ipari tónusai vagy a The Sin and the Sentence (2017) precíz, mégis súlyos komplexitása már annak a bizonyítéka lett, hogy Trivium nem útkereső, hanem útépítő zenekar. Az elmúlt évtized csúcspontjaként pedig a What the Dead Men Say (2020) és különösen az In the Court of the Dragon (2021) azt mutatta meg, hogy ők mára nemcsak megtalálták a saját hangjukat, hanem képesek generációjuk nyelvét beszélni — egyszerre technikásat, epikusat, mégis közvetlenül hatót.
És most ez a két teljesen eltérő filozófia ugyanarra az estére fókuszál. Papa Roach több korszaknyi túlélési kísérlete és Trivium több generációnyi metal-építészete úgy simul egymás mellé, mintha egy nagyobb történet két fejezete lenne. Két irány, két temperamentum, két teljesen más zenei univerzum — mégis ugyanaz a kérdés vibrál közöttük: hogyan lehet ma olyan rock- és metalzenét csinálni, amely nemcsak hangosabb, hanem élőbb is, mint bármi körülötte?
Jó hír a mai napra: elindult a Live Nation elővétel a Papa Roach koncertre, a Trivium előzenekarával, Budapesten a Parkban, 2026-ban! A regisztrált tagok a következő linken vásárolhatják meg a jegyeket.