lemezajánló [nagylemez] 2005. február 17. csütörtök 16:30
nincsen hozzászólás
szerző: kishellKaukazu: Majdnem Kína Szerzői kiadás
A tisztelettudó Kaukazus zenekar Majdnem Kína című nagylemezével 2004-ben debütált. A lemez és a honlap külleme elsőre könnyen elbátortalaníthatja az érdeklődőt, ám a kezdeti félelmek leküzdése után a zenébe, és a Kaukazussal járó életérzésbe vetve magunkat több vár ránk, mint holmi zenehallgatás.
A lemezt hallgatva akaratlanul is az igen népszerű és korszakalkotó Bëlga jut eszembe. Számomra ők azok, akik tökéletesen megvalósították a köznyelvi fordulatok zenébe illesztését, ami a Kaukazusnál is tökéletesen jelen van. Van egy másik ok is, ami miatt együtt említem a két bandát: mindketten a neten gyűjtöttek rajongótábort.
A zene abszolút trendi, mindenkiben ott rejtőzik a képesség, hogy megkedvelje. Tény, hogy ehhez némi kritikus világlátásra és akaraterőre van szükség. Utóbbira az ócska sztereotípiák sutba dobása végett.
Tizenhét remek dal került fel a lemezre, és sajnos nincs köztük a az egyik igazi kedvencem, a DjTrianon, mely a demon még hallható volt. Egy elég erősen gépesített Introval indul a mű, amolyan Jazz Dr&B, ahogy a számlistán áll. A jazz jelzőnek különösen örülök, főleg, mióta volt szerencsém koncerten hallani a fiúkat, és tudom, hogy a zeneileg sokra lesznek még képesek. Eme rém ügyesen összepakolt kis bevezető után keleti hangokra építve szólal meg a Gyerekkor, ami amolyan jövőbe tekintéssel szolgál, és a lét alapvető kérdéseit feszegeti.
A Szaródik című dal a technika és a fejlett kommunikációs eszközök keltette emberek közötti szakadékon próbál hidat verni, és erősen kisüt belőle a dalszövegíró személyes véleménye. Zeneileg sokkal finomabb falat, mint az előző, könnyed gitárok pengenek, és a nyugodt, leállós hangulatot is jól beállítottnak érzem, akárcsak az enyhén szólisztikus részeket.
A lemez címadó dala, a Majdnem Kína az énekes-gitáros Kardos (Horváth János) saját szavai szerint alapgyenge, szerintem meg egy gépi alapokkal borzongatóan ügyesen alátámasztott darab. Körülbelül arról szól, hogy nyugodtan legyünk 1500 milliomodikak a sorban, küldjünk végtelen számú smst, igyunk meg számtalan hektó sört, stb., mert úgyis erre halad a világ. A gyors alap, a gitáreffektek és a beúszó Kína-téma teszi oly könnyen befogadhatóvá ezt a dalt.
A Nem utazok Kaláka remixe inkább személyes véleményt közvetít az utazás elértéktelenedéséről, hiszen úgyis vissza kell jönni, meg a boltban úgyis kapunk ismeretterjesztő könyveket, és persze az én kultúrám a legjobb. Eleinte kissé zavart az ének túlerőltetése, esetlen dallamkezelése, de végül is bőven elég, ha csak ennyihez kell hozzászokni.
Az Üzletemberek egyértelmű intertextualitástól megtermékenyített sorai (azaz Kispál és a Borz dalszövegek megidézése), és az összhatás is nagyon rendben van, itt kezdődik a közel-keleti hatások bevonása a zenébe, melynek aktualitásához nem férhet kétség. A refrénje könnyed és szórakoztató, lehet szeretni.
Az Amszterdam egy kis bolyongásra invitál Hollandiába, ahol még a botok polcain is spangli található. Lassan már jellemző akkordmenet vezeti végig a számot a gitárokon.
A Legyen és az Élettér két igencsak hasonló dal gitárokra felépítve, na meg komoly rendszerbírálattal megtöltve. No nem politikai rendszerbírálatra, sokkal inkább az életvezetésre vonatkozó bírálat ez. Az Élettér zeneileg jobban kidolgozott darab, és szövege is kellően költői. Olyannyira, hogy több, mint egy éve gondolkodom rajta, hogy akkor most hogyan is kéne megítélnem azt, amiről szó esik.
A Balaton egyértelműen a legjobb dal a korongon témájának összetettsége, zenei minimalizmusa és kidolgozottsága, illetve a közvetlen beszólogatás nagyon szerethetővé teszi nagyon szerethetővé a zenekart. A számos apró effekt (flash), az ének visszhangosítása igen jó hatást kelt.
A Budapest a kissé közhelyes (tehát tökéletes) leállás-beindulás hatással rögtön a szívembe zárta magát, Kardos igencsak sajátos, nehezen értelmezhető és túl konkrét szövegei itt érvényesülnek legerősebben.
A Balaton mellett a Gyros a legjobb Kaukazus szám. A refrén alatt szinte együtt futnak a gitárok az arab telivérrel, a szöveg és megvalósítás remekül együtt van ebben a dalban.
A Kardos Doktor ügyes mix hozott anyagból, akárcsak a kezdetben beates szerelmes-számnak indult Vége van és a politikai-szerelmi témájú Olyat akarok. Közöttük bújik meg csendben a Nyíl, ami inkább csak elgondolkodtató zene, szerény kis alkotás.
Rövid zárásként annyit mondhatok, hogy megéri meglátogatni a Kaukazus honlapját némi zene letöltése végett, hogy aztán a fórumon keresztül kiépülj a rendszerből. (A Kaukazus többek között együtt koncertezett a Kispál és a Borz és a Pál Utcai Fiúk zenekarokkal, ami talán sejteti, hogy a hazai szakma elismeréssel és nagy reményekkel tekint a bandára.)
A lemez teljes egészében ingyenesen letölthető a zenekari honlapról.
Majdnem Kína 01_Intro 02_Gyerekkor 03_Szaródik 04_Majdnem Kína 05_Nem Utazok 06_Lángos Tejföl 07_Üzletember 08_Amsterdam 09_Legyen 10_Élettér 11_Balaton 12_Budapest 13_Gyros 14_Kardos DR 15_Vége Van 16_Nyíl 17_Olyat Akarok