szerző: PjotrJelentsen valamit a tér! - Oláh Patrik RITUAL című darabja négy teremre komponálva 2025.március 14. Bartók Konzervatórium, Budapest
Robosztus hangzásba font zenei szertartást ölel körül a harmóniákból épített csodavilág. Oláh Patrik - a Cziffra Fesztivál Innovatív Zenei Projekt díjasa - az alkotás fázisain vezet végig mitikus képekkel és különböző hangzásnak szentelt terekkel. Oláh Patrik a zeneszerzés mellett a fénytechnika és a terekkel való játék hármasára is összpontosít. Az ősbemutató volumenének megvalósításhoz a Cziffra Fesztivál Innovatív Zenei Projekt díja segítette az alkotót, amellyel 2023-ban ismerték el. A Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész kezdeményezésére létrehozott díjjal a Fesztivál fiatal művészeket és klasszikus zenei szakembereket ösztönöz kreatív és innovatív projektek megalkotására, a fiatal korosztályt megcélzó, újszerű kommunikáció alkalmazásával. A szakmai zsűri által legjobbnak ítélt Oláh Patrik saját projektjét a Kőbányai Önkormányzat és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával 2025-ben mutatja be a nagyközönségnek a Cziffra Fesztivál éves programsorozatának keretében. A belépés díjtalan, de regisztrációhoz kötött. További információ és regisztráció a Cziffra Fesztivál weboldalán.
“A konzervatóriumban nőttem fel, akkor a mostani énem ellentéte voltam.” - osztja meg a zeneszerző. A premier helyszíne nem véletlen választás. Az alkotó meghatározó éveit töltötte itt, gyakran egész napokat, akár reggeltől estig. A hely minden zenész számára saját történetének képeit idézi, és nem véletlen, hogy a zenekar tagjai és a szólisták mind a konzervatórium jelenlegi vagy egykori hallgatói. Az épület falai tehát nem csupán egy koncert terét, hanem egy alkotó és közössége számára is újraéledő emlékek színterét adják.
A koncert négy helyiségben szólal meg: a Ferencsik teremben, az Orgonateremben, a lépcsőházban, valamint a folyosókon és az aulában. Az emberi kíváncsiság azonnal feléled: vajon a mi történik a szomszéd szobában? Mivel a közönség szabadon mozoghat, saját szemszögéből fedezi fel a hangzás rétegeit, a tér adottságait, így válik a tér is hangszerré, a mozgás a zene dinamikájának ékszerévé.
A darab tételei az alkotás folyamatát követik, egészen az ihlettől, az átszellemülésen és kreatív válságokon át a beteljesülésig. A történet a kapu előtti megállással és az azon lévő belépéssel indul, melyet a munkába való mélyebb merülés követ. A harmadik tétel a szirének képében a kétségbeesés és a kételkedés pillanatait hozza, míg a negyedik tétel az áhítatba vezet, egyfajta vegetatívabb állapotba. A válságot fohász követi, megjelenik a múzsa, Farkas Virág Zazie szólistaként. Itt a kórus énekével a valóság és az álom közötti határt kereshetjük. A mű végén Nagy Emma a királynő szólamaival adja át a befejezett művet, és a kozmikus látomásokkal a mű teljessé válik.
A RITUAL elvont értelemben tekinthető lelki és zenei megtisztulásnak. Oláh Patrik korábbi darabjaitól eltérő eszköztárral dolgozott, az északi stílusból merítkezett, (mint Johann Johannsson vagy Arvo Pärt), ám ezeket az elemeket a múlt és a jelen magyar zenei felfogásának környezetébe integrálta többek között a polifónia és a mikrotonalitás segítségével.
Ilyen értelemben az alkotó a történet egészében az attribútum, amely élettel tölti meg a jelenségeket. Tulajdonságokkal ruház fel hangszereket, jelentőséget ad hangoknak és a kotta megírásával érzelmet kelt a hallgatóban.
A mű tehát egy rendkívül személyes és elmélyült utazás, amely az alkotói folyamat minden aspektusát feltárja a hallgatóság előtt. A különböző zenei és vizuális elemek nemcsak a kompozíciók szintjén, hanem az egész élményben egyesítik az alkotó és közönség közötti kapcsolatot. Ahogy a tér maga is új jelentéseket kap a szabad mozgás révén, úgy a darab minden egyes tételében újabb rétegeket, érzelmeket és gondolatokat tár fel, miközben a közönség felfedezőként részese lehet az alkotás születésének. Ez a koncert nem csupán zenei élményt, hanem egy igazi spirituális kalandot is kínál, amely a művészet határait feszegeti, és új dimenziókba emeli a zenét, a látványt és az érzelmeket.