kultúra [kiállítás] 2024. november 22. péntek 06:28
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrMesterséges Intelligencia és Az Új Kreativitás a PRÓFÉTA galériában
A PRÓFÉTA galéria izgalmas új kiállítást mutat be Mesterséges Intelligencia és Az Új Kreativitás címmel, amely a kortárs művészet és a mesterséges intelligencia kapcsolatát, valamint az ebből eredő új kreatív lehetőségeket vizsgálja. A bemutatott alkotások a mesterséges intelligencia (MI) innovatív hatását és szerepét mutatják be a művészet világában, kiemelve annak forradalmi hatásait a művészi alkotás folyamatára és a kreatív kifejezés új formáira. A kiállítás - amelyen három művész, Zászkaliczky Ágnes, Diabolus (Ördög László) és Naomi Devil (Ördög Noémi) alkotásai tekinthetők meg - november 28-án nyílik és december 23-áig látogatható a Próféta Galéria nyitvatartási idejében.
A kiállítás kiemelt témái közé tartozik a mesterséges intelligencia alapvető működése, fejlődése és az, hogy miként integrálódik a kreatív folyamatokba. A látogatók számára lehetőség nyílik érzékelni az MI algoritmusok és technológiák hatását, amelyek alapvető szerepet játszanak a művészet új formáinak megteremtésében. A kiállítás nem csupán a technológiai innovációk bemutatására koncentrál, hanem azok filozófiai, társadalmi és művészeti kérdéseire is választ keres. Alan Turing, a mesterséges intelligencia úttörőjének gondolatai is hangsúlyos szerepet kapnak, hiszen ő vetette fel először a kérdést, hogy képesek-e a gépek gondolkodni, amelyet a híres Turing-teszt formájában ismertetett. A kiállítás ezt a kérdést továbbgondolja: képesek-e a gépek kreatív alkotásra, és ha igen, milyen formában? Az MI fejlődése drámai módon befolyásolta a művészeti világot, megváltoztatva mind a művészi alkotás folyamatát, mind annak befogadását. Az elmúlt évek során egyre több művész használja az MI-t, hogy új típusú művészeti formákat és médiumokat hozzon létre. Az algoritmusok segítségével olyan vizuális és zenei művek születnek, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. A kiállítás betekintést nyújt abba, hogy milyen változást hozott ez a technológia a művészet számára, új lehetőségeket nyitva a vizuális művészetekben, zenében és az interaktív művészeti formákban. Az algoritmusok és a mesterséges intelligencia képességei lehetővé teszik, hogy a művészek új formában fejezzék ki gondolataikat, miközben a nézők új, interaktív élményeket élhetnek át.
A kiállított művek egyik központi eleme a mesterséges intelligencia által generált vizuális alkotások. Az MI alapú képgenerátorok, mint a Generative Adversarial Networks (GAN) és a Diffusion Models, lehetővé teszik, hogy a művészek olyan képeket hozzanak létre, amelyek a véletlenszerűség és az algoritmusok kombinációjára épülnek. Ezek az új technológiák teljesen új kreatív tereket nyitnak meg a vizuális művészetek számára, amelyeket a kiállító művészek művei is jól tükröznek. Naomi Devil, Zászkaliczky Ágnes és Diabolus (Ördög László) alkotásai kiváló példák arra, hogyan használják a kortárs művészek az MI-t. Műveik egyaránt bemutatják a mesterséges intelligencia szerepét a művészi kifejezés új formáinak létrehozásában, valamint a hagyományos művészeti formák és technikák újraértelmezését.
Mesterséges Intelligencia és Az Új Kreativitás PRÓFÉTA Galéria Budapest Bartók Béla út 2
Megnyitó: 2024. november 28 csütörtök. 17:00
A kiállítást megnyitja Antalffy Péter
Kurátor: Réti László (a galéria tulajdonosa)
A kiállító művészekről:
Zászkaliczky Ágnes Zászkaliczky Ágnes művész családban nőtt fel, orgonaművész diplomáját a salzburgi Mozarteumban szerezte. Gyermekkora óta a zene és a festészet meghatározó szerepet játszik életében. Számos kiállításon mutatta be munkáit Európa és az Egyesült Államok nagyvárosaiban (Budapest, Bécs, Helsinki, Miami és Palm Beach). Festőművészi munkásságának középpontjában a klasszikus portrék állnak, amelyeket dinamikus, absztrakt geometriai háttérrel ötvöz. Zászkaliczky szenvedélye a zenei témák iránt világosan megjelenik vizuális alkotásaiban. Zászkaliczky Ágnes nagyszabású vizuális tervezési projektekben is megmutatkozott: eddigi legambiciózusabb munkája a mára híressé vált Carmina Burana szuperprodukció a Magyar Állami Operaházban, ahol művészeti vezetőként Bogányi Tibor karmester mellett a vizuális tervezést irányította. Több mint 15 éve azon dolgozik, hogy a klasszikus zenét szélesebb közönség számára is elérhetővé tegye a lenyűgöző vizuális elemekkel gazdagított produkciók által. 2021-ben elnyerte az Év Legjobb Portréja Díjat az NOAPS (National Oil & Acrylic Painters´ Society) szervezettől az USA-ban.
„Zászkaliczky számára minden ecsetvonás egy hang, a figura és háttér közötti interakció alkotja a szimfóniát – együtt egy időtlen mesterművet alkotnak, ahol a szín, ritmus és érzelem tökéletes harmóniában rezonálnak.”
Art Daily News International Magazine, West Palm Beach, FL (2021)
Ördögh László 1951-ben született, a Moholy-Nagy Iparművészeti Egyetemen Industrial Designer szakon szerezte oklevelét, majd informatikai területen képezte tovább magát. Szakmai profilja szerint designer-informatikus szakember, több évtizedes tapasztalattal rendelkezik ember-szimulációs rendszerek, szakértői rendszerek és KI programok fejlesztése terén. Specializációja az ergonómia, az industrial design, a virtuális valóság, a számítógépes grafika és a procedurális művészet (algoritmus alapú művészeti alkotások létrehozása).
„Életem jelentős részét arra fordítottam, hogy ember szimulációs szoftvereket fejlesszek ki különböző céllal. Nagyon izgalmas és sokrétű kutatási és fejlesztési téma. Az emberek testi és szellemi teljesítményeit szimuláló programok a műszaki, mérnöki, orvosi, művészeti stb. területeken évtizedek óta szolgálják az emberek munkáját. Számomra a művészet az emberi agy legmagasabb szintű mentális modellezési folyamatainak a szimulációja. Ez a gondolatmenet egyenes folytatása Nicolas Schöffer „creation de la creation” módszerének. A művészet definícióm is ebből ered: a művészet az emberiség mentális túlélési stratégiájának az algoritmusa. A mesterséges intelligenciának csak két igazán veszélyes ellenfele van: a természetes butaság, a természetes rosszindulat. Örüljünk, hogy még nem fedezték fel a mesterséges butaságot, talán azért mert a természetesből is túlkínálat van.”
Naomi Devil (Ördög Noémi) A Bécsi Szépművészeti Akadémia festőművész szakán tanult 2004 és 2008 között, professzorai a művészpáros Adi Rosenblum és Markus Muntean, illetve Elke Krystufek voltak. A Bécsi Iparművészeti Egyetem alkalmazott grafika szakán szerezte második diplomájátn 2015-ben, emelett négy évig tanult építészetet a Bécsi Műszaki Egyetemen. A művész a design, építészet és képzőművészet területein szerzett készségeit, tapasztalatait építi be festészetébe. A kortárs mondanivaló mellett fontosnak tartja a technikai tudás fejlesztését. Hosszabb lélegzetű sorozatokat alkot, melyek valamilyen gondolati vagy technikai innovációból fakadnak. A különböző művészeti és történelmi korszakok párbeszéde foglalkoztatja. Nem csak kifejező eszközei tárházát gyarapítja a nagy elődök technikai fogásainak tanulmányozásával, hanem igyekszik azt a szellemiséget is megérteni, amivel alkottak. Célja a letűnt korok művészetről alkotott különböző felfogásának szintéziséből kiindulva és azt tovább fejlesztve megfogalmazni, mit jelent a művészet fogalma a 21. században.