hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
magazin [fesztivál]  2024. augusztus 1. csütörtök   06:15
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Egyedülálló nyitókoncert a jubileumi Arcus Temporum Művészeti Fesztiválon Pannonhalmán


  Nem csak hangzásban, hanem látványban is páratlan élményt kínál a 20. Arcus Temporum augusztus 23-25. között Pannonhalmán. A művészeti fesztivál nyitókoncertjét most először szabadtérre, méghozzá az idén 800 éves Szent Márton-bazilika előtti bástyára tervezi a Pannonhalmi Főapátság. Az egyébként is lenyűgöző épület, a lemenő nap fényében még különlegesebb háttérként szolgál majd a hangversenynek, amelyen Eötvös Péter és Mozart darabjait élvezheti a közönség. Ahogy az egész fesztivál alatt is e két zeneszerző művészete lép párbeszédbe egymással.
  
  
  
  Lépések. Ezt a címet viseli a fesztivált felvezető sétakoncert. A Lombkorona-sétány Eötvös-ösvénnyé változik, a megállókon a nemrégiben elhunyt Eötvös Péter zeneszerző kilenc rövid műve csendül fel. Azok, amelyeket ő maga válogatott ki. Korunk egyik legkiválóbb muzsikusa ugyanis még részt tudott venni a fesztiválon elhangzó darabjainak összeállításában. Ahhoz különösen ragaszkodott, hogy a fuvolára és együttesre írt nyolctételes, A szél szekvenciái című műve elhangozzon az Arcuson. Kívánságához pedig tartják is magukat a szervezők, a szerzetesközösség vasárnapi napközi imaóráját tagolják a darab részletei. A szombati zsolozsmát pedig szintén egy Eötvös-alkotás kíséri.
  Az Arcus további koncertjein is hangsúlyos szerepet kap a kortárs, magyar komponista, és művészete Mozart műveivel lép párbeszédbe. A nyitókoncert is ezt a címet viseli – Párbeszédek. A hangverseny nyitó műsorszámának címe: Dialógus Mozarttal, amelyhez Eötvös Mozart-töredékeket használt fel. Erre felel Mozart Esz-dúr versenyműve, majd A-dúr klarinétversenye, ami után ismét Eötvös „veszi magához a szót”, míg végül a hangversenyt a bécsi klasszikus lebriliánsabb szimfóniája, a „Haffner” szimfónia zárja. Mindehhez pedig a 800 éves Szent Márton-bazilika szolgáltat impozáns hátteret, hisz a hangversenyt a templom előtti térre tervezik.
  
  
  
  A szombati kamarakoncerten pedig nem csak Eötvös és Mozart lép interakcióba egymással. A hangversenyt Mozart kevés moll hangnemű darabjának egyikével nyitják. A c-moll adagio és fúga Bach nyomán született, de mozarti dialektusban. A koncerten elhangzó egyik Eötvös-darab pedig liszti hangvételben zenésíti meg Ulysses szavait. Ahogy azt Mona Dániel zenetörténész megfogalmazta a Szavak címet viselő kamarakoncert arra keresi a választ, hogy hol vannak a zenei hangok határai, és hol kezdődik a beszéd? Hogyan lesz egy beszélt szövegből zene anélkül, hogy énekhangot használnánk.
  A szombat esti koncert a Találkozások nevet kapta, mert a hangversenyt a zenei találkozások jellemzik. A D-dúr kürtverseny egyrészt Mozart és annak a Joseph Leutgebnek a találkozása, aki számára a zeneszerző minden szólókürtre írt művét írta, de tetten érhető a komponista és a darabot befejező Süssmayer gyakran merész humora is. A főapátság lenyűgöző klasszicista teremkönyvtárában elhangzó Eötvös-darab, a Hommage à Domenico Scarlatti a barokk mester egyik áriáját dolgozza fel. Ezt Eötvös több mint félezer Scarlatti-szonáta végigjátszása után választotta ki. Szólószerephez ritkán jutó két hangszer – fuvola és hárfa – találkozik ezen az estén Mozart kettősversenyében, amit egy újabb Eötvös-darab követ, végül a koncertet Mozart zárja.
  
  
  
  Idén is kivételes zenei és egyben spirituális élménynek ígérkezik a vasárnap hajnali koncert. A Bazilika ónix ablakán átszűrődő felkelő nap fénye különleges atmoszférát teremt, amelyben – ahogy a koncert címében is szerepel – meglepetések várják a közönséget. Itt hangzik el Mozart egyetlen e-moll műve, amely akkor született, mikor a szerzőt váratlan fordulatok érték: elhagyta első szerelme és nem sokkal később elvesztette édesanyját. Bánatát pedig zenébe öntötte. A hajnali hangversenyen elhangzó Eötvös-darabban pedig az improvizációé lesz a főszerep. Mona Dániel írja, hogy egyfajta klasszikuszenei karaoke-ként Eötvös egy citera, egy nyenyere és egy szintetizátor segítségével létrehozott egy alapot, amelyre bármennyi és bármilyen hangszeres művész rögtönözhet. Így a márciusban elhunyt szerzővel egy minden bizonnyal megható interakció fültanúja lehet a közönség.
  
  A vasárnapi zárókoncert stílszerűen a Búcsúzások címet viseli. Egy imádott személytől vett búcsú fájdalmáról mesél Eötvös itt elhangzó Respond című darabja, amely korábbi bárcsaversenyének átdolgozása. A szomorúsággal telített művet Mozart Gran Partitája oldja, amely szép pillanatokkal és pozitív üzenetekkel bocsátja útjára a fesztiválozókat.
  
  
  
  Az Arcus Temporum XX művészeti vezetője Keller András, míg házigazdája Mácsai Pál. A fesztiválon mások mellett hallhatjuk a Concerto Budapest kiváló szólistáit, Várjon Dénes és Simon Izabella zongoraművészeket, a Keller Quartetet és a Korossy Quartetet is.
  A gazdag zenei kínálat mellett az idei Arcuson is irodalmi, képzőművészeti és spirituális élményekkel várják a közönséget. Utóbbi kettő között a Bazilika800 emlékévre reflektáló programokat találunk. Míg irodalmi díszvendégként a jelenleg Amerikában élő, az Oscar-díjas Saul fia film főszereplője érkezik. Röhrig Géza ezúttal írói munkásságába enged betekintést.
  
  A teljes program a fesztivál honlapján, a arcustemporum.com oldalon érhető el.
  
  
  
  
  
  
  
  



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben
A Cziffra Fesztivál több programján is megelevenedik a legendás pesti mulatók világa
Jazz, nép- és világzene, manouche swing és folkpop - elementáris erejű koncertek a Fonó novemberi műsorán
Novemberben különleges vendégekkel folytatódik az Élő hagyományok ünnepe a Fonóban
MVM Classic&Club: Éjszaka a lokálban – mámoros zenei élmény a MOMKULT-ban
Nyílt Nap a Magyar Képzőművészeti Egyetemen
Versenybe szállt a Macskafogó, Doktor Bubó és a Mézga család
Vuk, Óz, a nagy varázsló és Garfield a Marczibányin
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 dreamworks    electric callboy    irie maffia rock trio    dirkschneider    jaden smith    massive aggressive    eros ramazotti    korál    nemes andrás    velvet seal    kung fu panda    prophets of rage    amanda seyfried    starbenders    esti    as they burn    pi élete    nanny mcphee    heriot    neckbreakers ball    akusztika    bibliotheque pascal    ziskó    Ébredj velünk    lúdbőr  

r42
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!