szerző: PjotrExhibition on Screen Renoir, a megosztó művész
2024 októberében ismét mozikban a 2015-ben szűk körben bemutatott Exhibition on Screen: Renoir, a megosztó művész, a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Phil Grabsky vezető producer megjegyzése:
Olyan üzeneteket szeretek kapni, mint amilyet a philadelphiai Barnes-gyűjteménytől kaptam: „Jöjjön, és nézze meg a gyűjteményünket, hátha talál valami érdekeset, és esetleg nálunk is tudna filmet készíteni”. Ha egy ilyen e-mailt kapsz, nem habozol: repülőre pattansz. Ami csapatomat fogadta: egy figyelemre méltó gyűjtemény és egy még figyelemre méltóbb művész pályaképe. Az Exhibition on Screennél hajlamosak vagyunk elzárkózni az intézményekről szóló filmektől, mivel nehéz jól elgondolni a narratívát.
Egy olyan múzeumról szóló film esetében, mint amilyen a londoni National Gallery, az Ermitázs vagy a Prado, fennáll a veszélye, hogy a végeredmény egy összefüggéstelen festménylista lesz, kevés kontextussal, tehát nincs dramaturgia a történetben.
A szemem előtt nem ez a cél lebegett, miután a Barnes-gyűjteményt alaposan végignéztem. Ami megragadott, az a Picassók, Van Gogh-ok és Cézanne-ok között a több tucatnyi késői Renoir mű volt!
Na, ebből már ki lehet indulni egy meghökkentő és magával ragadó történet kezdeteként: Renoir korai impresszionista művei – amelyek közül néhányat a kiállításon is bemutatunk – a legnépszerűbb impresszionista alkotások közé tartoznak, de aztán Renoirnak elege lett ebből a radikális stílusból, és irányt váltott! Ez a pradigmaváltás forradalmi volt, és nem mindenki ízlésének megfelelő – sem akkor, sem ma –, de Cézanne és Picasso elismerően nyilatkoztak róla, sőt nagy hatással volt rájuk Renoir kísérletező kedve és kreativitásának kibontakoztatása.
Renoir – általunk könnyen befogadható – impresszionizmustól való drámai eltávolodása nélkül talán gyökeresen másképp alakulhatott volna a művészettörténeti fejlődés: a posztimpresszionizmus, a kubizmus és a mai kortárs művészet alapjai! Egyszerűen fogalmazva: Renoir kései műveinek – amelyek közül sok e philadelphiai galéria falain található – megértése nélkül nehéz megérteni a modern művészetet.
Pierre-Auguste Renoir (1841–1919) festményeinek java Párizsban látható, de Európán kívül a legnagyobb Renoir-kollekciót a philadelphiai Barnes-gyűjtemény őrzi. Összesen 181 alkotás található itt az impresszionizmus nagymesterétől, akinek festészete az 1880-as évektől klasszicizálóbb irányba fordult, mind festésmódjában, mind témaválasztásában. Egyesek értetlenül szemlélik Renoir művészetének ezt az időszakát, másokat annál inkább magával ragad. Az Exhibition on Screen alkotói megvizsgálják, miért vált ki olyan szélsőséges reakciókat Renoir stílusváltása mind a mai napig. Aprólékos munkájuk új összefüggésekbe helyezi a mester pályafutását, és arra is rámutat, milyen jelentős hatást gyakorolt festészetének késői korszaka Matisse és Picasso művészetére.
Rendezte: PHIL GRABSKY
Vágó: CLIVE MATTOCK
Zene: STEPHEN BAYSTED
Művek:
Tánc a Moulin de la Galette-ben, 1876
Gyermekek a tengerparton, Guernsey, 1883
A nagy fürdőzők, 1884–1887
Mosónő és gyermeke, 1886
A művész családja, 1896
Akt tájban, 1917 körül
Fürdőzők, 1918–1919 körül
Kompozíció, Öt fürdőző, kb. 1918