Alig másfél évvel előző magyarországi fellépésük után ismét Budapesten koncerteznek az indusztriális zene szlovén nagykövetei. A jövőre 25 éves Laibach frissen megjelent Anthems című válogatásalbumával masírozik be december 5-én a népligeti E-klubba.
A Ljubljana német nevét viselő zenekar 1980-ban kezdte meg tevékenységét Jugoszláviában, és provokatív megnyilvánulásaival nagyon hamar felhívta magára a műfaj rajongói mellett a szélesebb közönség és a politikusok figyelmét is. A szlovén függetlenségért síkra szálló, mindenfajta elnyomási forma ellen tiltakozó zenekar politikai vezetők és diktátorok híres beszédeinek egyes részleteit is felhasználó, zajos, nyomasztó, száraz és agresszív zenéjét, és a totalitárius hatalmak világát felelevenítető sokkoló látványvilágát eleinte sokan félreértették (nem volt nehéz), fellépéseiket sorra betiltották, lassan azonban mégis ismertségre és népszerűségre tettek szert. Ebben nyilvánvaló szerepet játszott, hogy zenéjük idővel sokkal színesebbé, monumentálisabbá vált, és az is, hogy munkásságuk rendkívül sokrétű, nem merül ki a lemezkészítésben. A Laibach volt 1984-ben a Neue Slovenische Kunst alkotói mozgalom egyik alapítója, a későbbiekben táncelőadáshoz és a Deutsche Schauspielhaus Macbeth-feldolgozásához is szereztek zenét, s munkáik vizuális oldala is mindig hangsúlyos volt, legyen szó lemezborítókról vagy a koncertjeik látványvilágáról.
Valódi zenei áttörésüket a híres Mute Records-szal való szerződéskötést követő Opus Dei album hozta meg, amelyen többek között két könnyűzenei dal átdolgozása is hallható, a QueenOne Vision-je, illetve a Life is Life című korabeli sláger. A két nóta hagyományt teremtett a Laibach történetében: a későbbiekben is rengeteg dalt gondoltak át, és ezek lettek a legismertebb munkáik is (a Rolling Stonestól a Europe-ig rengeteg áldozatuk volt, sőt, elkészítették a Beatles Let it Be albumának Laibach-féle verzióját is, amelyen csak a címadó dal nem szerepelt az eredetiek közül). Persze ahogyan annak idején sem lehetett eleget ismerkedni a zenekarral ahhoz, hogy az ember magabiztosan ítélkezhessen felettük, úgy a 90-es évek Laibachját sem jellemezheti néhány feldolgozás, de még azoknak egész sora sem. Zeneileg a banda ezekben az esztendőkben úgy az átdolgozásokban, mint a saját kompozíciókban kiteljesítette zenéjében a már korábban megjelenő wagneri monumentalitást, de visszanyúlt a hidegebb indusztriál-elemekhez is, sőt, a Jesus Christ Superstars lemezen még a súlyos gitárzenék felségterületére is tett egy kirándulást. S hasonlóan változatos volt az együttes tematikai kalandozása is: érdeklődésük a kapitalista gazdaság és a szervezett vallások felé is elfordult egy-egy album erejéig (Kapital, illetve Jesus Christ Superstars), de nem mellőzték a politikai témákat sem: a 94-es NATO album a délszláv események nyomán a háború ellen emelte fel hangját.
Az egyre ismertebbé és elismertebbé váló Laibach karrierjének egyik legfontosabb eseményére 1997-ben került sor, amikor a zenekar adta az Európai Kulturális Hónap megnyitó koncertjét Ljubljanában, többek között diplomatákból és államelnökökből álló közönség előtt, a Szlovén Filharmonikus Zenekar és egy kórus kíséretével. Ezt követően hosszú évekig hallgatott a banda (nem úgy az egyes tagok, akik a legkülönbözőbb projectekben tűntek fel), s a zenei porondra csak tavaly tértek vissza viszont egyből egy igazi klasszikus Laibach-lemezzel, a WAT-tal, amely többek között a nagy sikert aratott Tanz mit Laibach című dalt is tartalmazta. A banda huszonötödik születésnapjához közelegve pedig nemrégiben megjelent az Anthems című dupla válogatásalbumuk is, amelyhez kapcsolódva már zajlik is az Anthems Tour. Budapesti állomására elővételben 4000, a helyszínen 4500 forintért váltható jegy, a koncert 19 órakor kezdődik.