hosting: Hunet
r37
  cikkekfotók        
kultúra [előadás]  2022. szeptember 1. csütörtök   20:26
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Benjamin Britten hátborzongató operáját mutatja be a Fesztiválzenekar
2022. szeptember 9-10., Müpa,

  A Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös operaprodukcióval nyitja a 2022/23-as évadot: a világhírű brit zeneszerző, Benjamin Britten A csavar fordul egyet című művét állítják színpadra. Az 1954-ben írt opera alapjául szolgáló kultikus horrorkisregényt népszerű filmekben és sorozatokban is feldolgozták már. A nemzetközi sztárénekesek élőben és hologramként jelennek meg majd a színpadon. Az előadás Budapesten csak kétszer látható.
  
  A 2022/23-as évad nyitányaként ismét új, a Müpával közösen színpadra állított operaprodukcióval jelentkezik a Budapesti Fesztiválzenekar. Fischer Iván rendezőként és karmesterként Benjamin Britten A csavar fordul egyet című, 1954-ben írt nagy sikerű operáját állítja színpadra. A Budapesten mindössze kétszer, szeptember 9-én és 10-én látható darab főszereplője a világhírű svéd szoprán, Miah Persson. A két árváról és nevelőnőjükről szóló Henry James-kisregény történetét a korábbi dada és inas szellemei teszik hátborzongatóvá, és sokan filmekből, vagy legutóbb egy Netflix-sorozatból (A Hill-ház szelleme) ismerhetik.
   Fischer Iván szerint a darab rendkívül aktuális. „Igyekezeteink, hogy ráleljünk az objektív igazságra, kétértelműek maradnak, attól függően, hogy melyik buborékban olvassák őket.” A BFZ zeneigazgatója szerint nincs még egy opera, amely ennyire kétértelmű lenne. „Henry James gondoskodhatott volna arról, hogy történetét objektív mesélő adja elő, és ne a szubjektív, elfogult nevelőnő. Léteznek egyáltalán a szellemek, látják őket a gyerekek, vagy csak egy hisztérikus nő látomásaival van dolgunk? Benjamin Britten új szintre emelte ezt a kétértelműséget” – tette hozzá a rendező-karmester. Ezt a többértelműséget vizuálisan is átélhetővé teszi a produkció: minden nézőnek egyedi perspektívája van az előadás egyes mozzanataira, amelyek hologramszerű tükröződésekként úgy jelennek meg, mintha valóban a színpadon lennének. Az ehhez alkalmazott, Pepper’s Ghost néven ismert 19. századi technikában még analóg fényforrást és üveget használtak, Nils Corte látványtervező már lézerprojektort, félig átlátszó fóliát és polarizálható gézt alkalmaz a tökéletes illúzió megteremtéséért.
  A produkció társrendezője ezúttal is Marco Gandini, aki Franco Zeffirelli mellett dolgozott évekig hasonló szerepben, és a világ legnagyobb operaházaiba hívják rendezni. Fischer Ivánnal egymást kölcsönösen ösztönözve fejlesztik az ötleteket. „Olyan emberekkel tudok együtt dolgozni, akik zeneileg érzékenyek, és tisztelik a szöveg és a zene logikáját. Iván esete egészen különleges. Nem ismerek még egy olyan embert, aki ugyanolyan nagyszerű képességekkel rendelkezik a zenében és a színházban” – nyilatkozta Gandini.
  
  Az opera főszereplőjét Miah Persson alakítja, aki már sokszor dolgozott együtt a BFZ-vel, többek között a New York-ban díjnyertes Figaro házassága-produkcióban. Számos alkalommal alakította már a Britten-opera nevelőnőjét, és mindig nagy kihívásnak tartja a szerepet. „Bár a darab rövid, nagyon intenzív, és mind fizikailag, mind érzelmileg kifáradok a végére. Ugyanakkor ez egy álomszerep. Óriási kihívást jelent, de bőven megéri a ráfordított energia” – mondta a nemzetközi hírű svéd szoprán.
  A többi szerepben hallható lesz a többek között Daniel Barenboimmal, Zubin Mehtával és Riccardo Mutival is dolgozó Laura Aikin világhírű amerikai szoprán, Andrew Staples, aki generációja egyik legsokoldalúbb tenorja, valamint Allison Cook, aki a kortárs és a huszadik századi repertoár egyik legavatottabb előadójaként ismert. A darab gyerekszereplői Angliából érkeznek: a 12 éves Ben Fletcher és a 11 éves Lucy Barlow fiatal koruk ellenére már számos operaprodukcióban bizonyították tehetségüket.
  Az operaprodukció a budapesti premiert követően október végén a Vicenzai Operafesztiválon lesz látható. A Müpában a szeptember 10-i előadás előtt nyilvános beszélgetés lesz az eredeti kisregény feldolgozásairól: a Dragomán György – Szabó T. Anna íróházaspár J. Győri László irodalomtörténész segítségével igyekszik megfejteni, hogy mi is lehet A csavar fordul egyet ma sem szűnő hatásának titka.
  
  Benjamin Britten: A csavar fordul egyet (The Turn of the Screw)
  2022. szeptember 9. és 10., Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  Karmester: Fischer Iván
  Rendező: Fischer Iván és Marco Gandini
  
  Miah Persson (nevelőnő)
  Laura Aikin (Mrs. Grose)
  Andrew Staples (prológus, Peter Quint)
  Allison Cook (Miss Jessel)
  Ben Fletcher (Miles)
  Lucy Barlow (Flora)
  Közreműködnek a Budapesti Fesztiválzenekar művészei
  
  Jelmeztervező: Anna Biagiotti
  Díszlettervező: Andrea Tocchio
  Világítástervező: Nils Riefstahl
  Speciális effektek: Nils Corte
  Rendezőasszisztens: Gelesz Hannah
  Ügyelő: Wendy Griffin-Reid
  Technikai vezető: Zentai Róbert
  
  Háttérinformáció
  
  Fischer Iván: A csavar fordul egyet kétértelműsége
  Buborékokban élünk. Igyekezeteink, hogy ráleljünk az objektív igazságra, kétértelműek maradnak, attól függően, hogy melyik buborékban olvassák őket. Alig hallgatjuk meg egymást, vagy ha mégis, a megértés egyre távolibbnak tűnik. Az objektív igazság hiánya a mi generációnk ijesztő realitása.
  Nincs még egy opera, amely annyira kétértelmű lenne, mint A csavar fordul egyet. Henry James gondoskodhatott volna arról, hogy történetét megbízható, objektív mesélő adja elő, és ne a szubjektív, elfogult Nevelőnő. Léteznek egyáltalán a szellemek, látják őket a gyerekek, vagy csak egy hisztérikus nő látomásaival van dolgunk?
  Benjamin Britten új szintre emelte ezt a kétértelműséget. Az is vitatható, hogy ki fenyegeti a gyerekek ártatlanságát, és ki védi őket ettől a veszélytől. Logikus Peter Quint kapcsolatát a kisfiúval abúzusnak, megrontásnak látni, és a bátor nevelőnőt megszabadítónak. De lesznek olyanok, akik Quintet tekintik szabad szellemnek, olyan barátnak és apafigurának, akire a fiúnak nagy szüksége van; ők a Nevelőnőt látják gonosznak, aki merev viktoriánus erkölcsi normáit erőlteti a gyerekre, kiirtva annak ösztönös vágyait. Kinek van igaza? Lehet választani.
  Bár a történet kétértelmű, az egyes szereplők hitelesek, együtt tudunk velük érezni. Quint barátot szeretne, aki „mint a zsonglőr partnere, elkapja a gondolatait.” Miles „saját fajtájával” szeretne már együtt lenni. A Nevelőnő nagy odaadással óvná őt a veszélytől, és „el lehet képzelni, milyen szenvedéllyel” szorítja magához. Ez a történet hús-vér emberek élet-halál küzdelme.
  Mindegyik buborékban ördögnek látjuk az ellenfelet – legyen az a vétkes, vagy a gyilkos ördögűző.
  
  A társrendező, Marco Gandini
  Marco Gandini társrendezőként működött Franco Zeffirelli olasz rendező és Graham Vick brit rendező mellett. Dolgozott a legnagyobb olasz operaházakban (a milánói La Scalában, a Római Operaházban, a nápolyi San Carlo Operaházban, a firenzei Teatro del Maggio Musicaléban, a Veronai Arénában, a
  velencei Teatro la Fenicében, a palermói Teatro Massimóban, a bolognai Teatro Comunaléban), nemzetközi szinten pedig többek között a New York-i Metropolitanben, a Washingtoni és a Los Angeles-i Operaházban, a tokiói Új Nemzeti Színházban, a londoni Királyi Operaházban, a madridi Teatro Realban, a barcelonai El Liceu-ben, valamint a szentpétervári Marijinszkij Színházban.
  
  A nevelőnő szerepében: Miah Persson
  Miah Persson nemzetközi hírű svéd szoprán ragyogó pályafutása során énekelte Fiordiligit (Così fan tutte), Juliskát (Jancsi és Juliska), Paminát (A varázsfuvola), Susannét (Figaro házassága), valamint Zerlinát és Donna Elvirát (Don Giovanni). A világ vezető operaházai és fesztiváljai vendégeként a címszerepet alakította a Poppea megkoronázásában, illetve színpadra lépett A csavar fordul egyet nevelőnőjeként. A tavalyi évad kiemelt eseményei közé tartozott bemutatkozása a drezdai Semperoper színpadán a Figaro házassága Grófnéjaként, valamint ugyanebben a szerepben a Párizsi Nemzeti Opera új produkciójában, Mahler 2. szimfóniája a Lyoni Nemzeti Zenekarral és a Svéd Rádió Szimfonikus Zenekarával, Mahler 4. szimfóniája a BBC Proms fesztiválon, valamint Mozart c-moll miséje Zubin Mehtával és a Los Angeles-i Filharmonikusokkal.
  
  Mrs. Grose szerepében: Laura Aikin
  A világhírű amerikai szoprán hangterjedelme három oktáv, és olyan kiváló karmesterekkel dolgozik együtt, mint Barenboim, Christie, Gatti, Jacobs, Luisi, Mehta, Metzmacher, vagy Muti. Repertoárja a barokktól napjainkig terjed. Fellépett a Bécsi Állami Operaházban, a milánói La Scalában, a berlini Deutsche Operben, a Zürichi Operaházban, az Opéra National de Paris-ban, a drezdai Semperoperben, a barcelonai El Liceu-ben és a New York-i Metropolitan Operában. Közelmúltbeli kiemelkedő alakításai: Rosalinda szerepe Johann Strauss A denevérjében és Helena szerepe Manfred Trojahn Orestjében a bécsi Staatsoperben, valamint Praszkovja Oszipovna szerepe Sosztakovics Az orr című operájában a Bajor Állami Operaházban. 2022 márciusában Stefan Wirth Lány gyöngy fülbevalóval című művének világpremierjén láthatta a közönség.
  
  Peter Quint szerepében: Andrew Staples
  Andrew Staples generációja egyik legsokoldalúbb tenoraként ismert. Olyan karmesterekkel lép fel, mint Rattle, Harding, Haïm, Davis, Salonen vagy Nézet-Séguin. Rendszeresen koncertezik a Berlini és Bécsi Filharmonikusokkal, a Svéd Rádiózenekarral, a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarával, a Rotterdami Filharmonikusokkal, az Orchestre de Paris-val és a Londoni Szimfonikusokkal. A Fidelio Jaquinójaként debütált a londoni Királyi Operaházban, ahová később a Capriccióval (Flamand), A varázsfuvolával (Tamino), a Kátya Kabanovával (Tyihon) és a Saloméval (Narraboth) tért vissza. A közeljövőben látható lesz a Peter Grimes-ban (Teatro La Fenice), a Gerontius álmában (Skót Királyi Nemzeti Zenekar), a Rómeó és Júliában (a Francia Rádió Filharmonikus Zenekara) és az Idomeneóban (berlini Német Állami Operaház).
  
  Miss Jessel szerepében: Allison Cook
  Allison Cook a kortárs és a huszadik századi repertoár egyik legavatottabb előadójaként ismert; hírnevét számos nagyszabású karakter megformálásával alapozta meg. Páratlan lehetőségeit drámai sokoldalúságának és széles hangterjedelmének köszönheti. Karrierje során egyaránt énekelhette Judit (A kékszakállú herceg vára), Miss Jessel (A csavar fordul egyet), Salome, Marie (Wozzeck) szerepét és Schönberg Várakozásának hősnőjét. Nemrég két további jelentős szereppel bővítette repertoárját: a Ruszalka Idegen hercegnőjeként láthatta a közönség a Stuttgarti Állami Színházban, illetve a Patrick Hahn vezényelte Tannhäuser Vénuszaként lépett fel a Wuppertali Operaház színpadán. Az idei évadban bemutatkozik még Kundry (Parsifal) szerepében az Orquesta de Extremadurával (Pablo Heras-Casado), valamint ismét az Idegen hercegnőt alakítja Bergenben.
  
  Miles szerepében: Ben Fletcher
  Ben Fletcher (12) a Trinity Boys Choir tagja és a croydoni Trinity School zenei ösztöndíjasa. 2021-ben Benjamin Britten Szentivánéji álom című darabjában, Moly szerepében láthatta a közönség a svédországi Malmői Opera produkciójában, valamint a Birminghami Szimfonikus Zenekarral, félig szcenírozott előadásokon lépett színpadra A ravasz rókácska Békájaként Birminghamben, Németországban és Franciaországban. A közelmúltban Miles szerepét énekelte Britten A csavar fordul egyet című művében a Garsingtoni Operafesztiválon, nagy sikert aratva a kritikusok körében. Ben zongorázik és hegedül, énektanulmányait pedig Katharine Fuge mellett folytatja.
  
  Flora szerepében: Lucy Barlow
  Lucy Barlow (11) a Bromley Youth Music Trust tagja és a Darrick Wood Junior School tanulója. A közelmúltban a Shrek – A musical című darabban az ifjú Fionát, a Bugsy Malone-ban Fizzyt, A három kismalacban Piroskát és A muzsika hangjában Martát alakította. Háromszor ért el első helyezést a John Austen Énekversenyen. Zongorán és oboán játszik.
  
  Zenekar
  HEGEDŰ: Kádár István, Jász Pál
  BRÁCSA: Gálfi Csaba
  CSELLÓ: Szabó Péter
  NAGYBŐGŐ: Fejérvári Zsolt
  FUVOLA: Pivon Gabriella
  OBOA: Victor Aviat
  FAGOTT: Tallián Dániel
  KÜRT: Szőke Zoltán
  ÜTŐHANGSZEREK, TIMPANI: Kurcsák István
  HÁRFA: Polónyi Ágnes
  ZONGORA, CSELESZTA: Mali Emese
  
  Jelmeztervező: Anna Biagiotti
  Anna Biagiotti a milánói Brera Képzőművészeti Akadémián tanult díszlettervezést, majd a milánói La Scalában kezdett dolgozni jelmeztervező asszisztensként. Itt olyan alkotókkal működött együtt, mint Giorgio Strehler, Luciano Damiani, Luca Ronconi és Franco Zeffirelli. Világszerte számos színházzal és művészeti társulattal dolgozott, köztük a milánói Piccolo Teatróval, a parmai Teatro Regióval, a trieszti Verdi Színházzal, a brüsszeli La Monnaie-val, a Kölni Operaházzal, a londoni Angol Nemzeti Balettel és a New York-i Metropolitan Operával. 1989-ben került a Római Operaházhoz, ahol 1994 óta a jelmeztervező részleg vezetője. Az általa tervezett jelmezeket számos operaelőadáson csodálhatta meg a közönség.
  
  Díszlettervező: Andrea Tocchio
  Mérnök, díszlettervező és világítástervező, 1992 óta dolgozik színháznál. Munkái a prózától a táncos darabokon és az operán át a filmig terjednek. A Reate Fesztivál műszaki igazgatója és a római Valle Occupato Színház csapatának tagja. Az elmúlt két évben filmes és operaprodukciókon dolgozott, köztük a Netflix számára készült Robbing Mussolini című filmen, Puccini Bohéméletén rendezőként, díszlettervezőként és világítástervezőként, Piazzolla Buenos Aires-i Maria című operájának előadásán, a Fischer Iván- és Marco Gandini-féle Poppea megkoronázása-produkción, a Torre del Lagó-i Puccini Fesztivál Tosca-előadásán rendezőasszisztensként, díszlettervezőként és jelmeztervezőként, valamint a 100 Cellos formációval, a Notturna Clandestina zenekarral és a PFM együttessel a Dubaji Expón, illetve a Ravennai Fesztiválon.
  
  Speciális effektek: Nils Corte
  Nils Corte 1975-ben született, Berlinben és Dortmundban él. Programozóként, színházi szerzőként, zongoristaként és producerként dolgozik. Művészi tevékenysége fókuszában a kiterjesztett valóság előadásokon való megjelenítése és felhasználása áll. Fejlesztője a Peppers Holosuite nevű, díjnyertes vizualizációs szoftvernek, amelynek segítségével a színészek holografikusan kivetített, virtuális tárgyakkal léphetnek interakcióba a színpadon. A dortmundi Színházi és Digitális Akadémián végzett, a Dortmundi Színház digitális művészeti osztályának vezetője. Jelenleg Roman Senkllel és a Berlini Szimfonikusokkal az A.L.I.C.E. című, hologramokat alkalmazó opera színre vitelén, illetve Gyilkosság a holofedélzeten című, szintén hologramokra épülő operájának Szimmetria elnevezésű előzménytörténetén dolgozik.
  
  Világítástervező: Nils Riefstahl
  Nils Riefstahl 1995-ben született Bajorországban. 2012 és 2016 között rendezvénytechnikusnak tanult a nürnbergi Pfütze Színházban, majd itt dolgozott 2018 szeptemberéig. Ebben az évben műszaki vezetőként átkerült a nürnbergi Állami Színházhoz. Riefstahl fesztiválokon és színházi produkciókon is dolgozik világítástervezőként és rendezvénytechnikusként.
  
  A Fischer Iván Operatársulatról
  A Fischer Iván Operatársulat a BFZ egyik projektje. A társulat Fischer Iván irányításával évente színpadra állít egy operát, amelyet a világ különböző színházaiban és koncerttermeiben mutat be. A korábbi előadásokat a Müpában, a New York-i Rose Theaterben, a Mostly Mozart Fesztivál keretében, az Edinburgh-i Fesztiválon a Fesztiválszínházban, a londoni Royal Festival Hallban, az amszterdami Concertgebouw-ban, a brugge-i Concertgebouw-ban, az Abu-dzabi Fesztiválon és a Berlini Konzerthausban láthatta a közönség. A társulat minden évben fellép a Vicenzai Operafesztiválon is.
  
  Eddigi produkciók
  2008 Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte
  2009 Wolfgang Amadeus Mozart: Figaro házassága
  2010 Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
  2015 Wolfgang Amadeus Mozart: A varázsfuvola
  2018 Giuseppe Verdi: Falstaff
  2019 Claudio Monteverdi: La favola d’Orfeo
  2021 Claudio Monteverdi: Poppea megkoronázása
  2022 Benjamin Britten: A csavar fordul egyet
  
  A BFZ-ről
  Fischer Iván saját álmát váltotta valóra, amikor 1983-ban megalapította a Budapesti Fesztiválzenekart. Az együttes filozófiájának magva az átélt, igényes muzsikálás, az új utak keresése. A zenéhez való innovatív hozzáállás, a zenészek elhivatottsága, a megalkuvás nélküli igényesség eredményeképpen a BFZ – legfiatalabbként – bekerült a világ tíz legjobb szimfonikus zenekara közé.
  Az együttes Budapest mellett a nemzetközi zenei élet legfontosabb koncerthelyszínein lép fel rendszeresen. Két alkalommal nyerte el a Gramophone-díjat. 2013-ban Mahler 1. szimfóniájának felvételéért Grammy-díjra jelölték, Mahler 5. szimfóniájának felvételéért 2014-ben megkapta a Diapason magazin rangos díját, a Diapason d’Ort, valamint az olasz Toblacher Komponierhäuschen-díjat.
  A BFZ lemez- és turnésikerei mellett innovatív koncertek sorozatával alapozta meg nemzetközi hírnevét: az Autizmusbarát Kakaókoncertek, a londoni Promson is sikeres Meglepetéskoncertek, az egy vagy két zeneszerző életművét bemutató egésznapos maratonok, a fiatal felnőtteket megcélzó, laza hangulatú Midnight Music, a budapesti ingyenes szabadtéri évadzáró koncertek, az ingyenes Közösségi Hetek és a Müpával közös szervezésű Európai Hidak fesztivál mind egyedülálló program.
  A BFZ, karöltve a Fischer Ivan Operatársulattal, a Müpa Budapesttel és a Vicenza Operafesztivállal évente egy-egy színpadi operaprodukciót rendez. Az előadásokat meghívták már a Mostly Mozart Fesztiválra, az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztiválra és az Abu-Dzabi Fesztiválra is; a New York magazin 2013 legjobb komolyzenei eseményeit rangsoroló listáját a Figaro házassága vezette. A Fischer Iván által alapított Vicenzai Operafesztivál 2018 őszén debütált a Teatro Olimpicóban.
  
  Benjamin Britten: A csavar fordul egyet – szinopszis
  
  1. felvonás
  Egy fiatal hölgy nevelőnői állást kap egy Bly nevű magányos, vidéki udvarházban, ahol két gyermeket bíznak a gondjaira. A megbízó a gyerekek nagybátyja, aki az egyetlen élő rokonuk, és ő maga nem kíván a nevelésükkel foglalkozni. Egyetlen feltételt szab: a nevelőnőnek mindenben önállóan kell intézkednie, és semmilyen kérdéssel nem zavarhatja a munkaadóját.
  A nevelőnő Blyba utazik, de tele van kétséggel azzal kapcsolatban, hogy el tudja-e látni a feladatot. Blyban már izgatottan várja őt a két gyerek, Miles és Flora, valamint a házvezetőnő, Mrs. Grose. Miután a gyerekek körbevezették új nevelőnőjüket a házban, levél érkezik Miles iskolájából, melyben az áll, hogy a fiút kicsapták az intézményből. Sem a nevelőnő, sem Mrs. Grose nem hiszi el, hogy Miles képes lenne bármilyen rosszaságra, ezért – miközben Miles és Flora gyerekdalokat énekel odakint – a nevelőnő úgy dönt, nem foglalkozik a levéllel, és nem tesz semmilyen lépést az ügy kapcsán. Egyre otthonosabban érzi magát új szerepében, és szeretné, ha a munkaadója is látná, milyen jól megbirkózik a feladattal. Ebben a pillanatban egy férfi tűnik fel a toronyban. Az ismeretlen láttán a nevelőnő riadtan elmenekül.
  A gyerekek játszanak, és egy másik gyerekdalt énekelnek. A nevelőnő az ablakból ismét megpillantja a különös férfit. Leírja a külsejét Mrs. Grose-nak, aki felismeri benne a korábbi inast, Peter Quintet. Mrs. Grose őszintén bevallja, félt Quinttől, mert az „túl sokat engedett meg magának”, különösen Milesszal és az előző nevelőnővel, Miss Jessellel szemben. Végül elárulja, hogy Quint és Miss Jessel is meghalt. A nevelőnő határozottan reagál: biztos benne, hogy a különös férfi Quint, és Milesért jött. Eltökélt szándéka, hogy megvédje a gyerekeket, és megtartsa a nagybátyjuknak tett ígéretét. Mrs. Grose nem ért semmit, de szavát adja, hogy a nevelőnő mellé áll.
  Miles éppen latint tanul. Miközben a nevelőnő biztatja Milest, hogy folytassa a tanulást, a fiú egy különös dalt énekel, amely az opera központi jelentőségű eleme. A dal látszólag csak egy mnemotechnikai gyakorlat, amely a „malo” szó lehetséges jelentéseinek memorizálására szolgál, de mintha sötétebb hangulata lenne. Később Flora altatódalt énekel a babájának a tónál. Ahogy befejezi a dalt, a nevelőnő megpillantja Miss Jessel alakját, amint előtűnik a tóból. Ettől kezdve szilárd meggyőződése, hogy mindkét gyereket megszállták a szellemek.
  Leszáll az éj. Quint egy sejtelmes, igéző dalt énekel Milesnak, hogy felkeltse a figyelmét, és magához láncolja a fiút. Miss Jessel ugyanezt teszi Florával. Miután észreveszik, hogy a gyerekek nincsenek az ágyukban, a nevelőnő és Mrs. Grose is megjelenik a színen. A szellemek eltűnnek, Miles pedig kijelenti a nevelőnőnek: „Rossz vagyok.”
  
  2. felvonás
  Miss Jessel a szemére hányja Quintnek az ellene elkövetett tetteit. Aztán ugyanazt a szöveget éneklik együtt, a végén ezzel a sorral: „Az ártatlanság áldozata megfúl” (idézet W. B. Yeats A második eljövetel című verséből, fordította Ferencz Győző). Rögtön ezután tanúi lehetünk a nevelőnő elméjében dúló viharnak. Egyre inkább érzi a Gonosz jelenlétét Blyban.
  A nevelőnő, Mrs. Grose, Miles és Flora a templomba készül, a gyerekek egy zsoltárt énekelnek. A nevelőnő hallja a Gonoszt az énekükben, és azt bizonygatja Mrs. Grose-nak, hogy Quint és Miss Jessel jelen van. Mrs. Grose ezt nem érti, és azt tanácsolja a nevelőnőnek, hogy írjon a gyerekek nagybátyjának, majd bemegy Florával a templomba. Miles egyedül marad a nevelőnővel, és megkérdi, hogy mikor mehet vissza az iskolába. Később, amikor a nevelőnő belép a ház tanulószobájába, ott találja Miss Jesselt az íróasztalánál. Miután elűzi, rájön, hogy nincs más választása: írnia kell a munkaadójának, és azonnal találkozót kell kérnie tőle.
  Miles a szobájában van, a „malo-dalt” énekli. A nevelőnő félbeszakítja, és elmondja neki, hogy írt a nagybátyjának. Quint hangja hallatszik: azt mondja Milesnak, hogy lopja el a nevelőnő levelét. Miles engedelmeskedik.
  A következő jelenetben Miles a zongorán gyakorol, a többiek hallgatják. Miközben a játéka egyre drámaibbá válik, a nevelőnő észreveszi, hogy Flora eltűnt. Mrs. Grose-zal a lány keresésére indul, Miles pedig a zongoránál marad, és diadalittasan játszik. A nevelőnő a tónál talál rá Florára, majd észreveszi Miss Jesselt a tó túloldalán. Mutatja Mrs. Grose-nak és Florának, hogy ott van Miss Jessel. Flora kitör: ismételgeti, hogy nem lát senkit, és hogy gyűlöli a nevelőnőt. Mrs. Grose elvezeti Florát, egyedül hagyva a nevelőnőt.
  Miután egész éjjel Florát vigasztalta, Mrs. Grose úgy dönt, hogy elviszi a házból. A nevelőnő azt javasolja, hogy vigyék a gyereket a nagybátyjához, aki mostanra már valószínűleg megkapta a levelét, amelyben tájékoztatta, hogy nagy baj van Blyban. Mrs. Grose közli, hogy nem küldtek el semmilyen levelet, majd távozik Florával.
  A nevelőnő egyedül marad Milesszal. Kéri, hogy árulja el, mi történt a múltban, és megkérdezi, hogy ő tette-e el a levelet. Quint hangja hallatszik: arra buzdítja Milest, hogy ne árulja el a titkukat. Miles bevallja, hogy ő tette el a levelet, mire a nevelőnő egyre hevesebben faggatja. Quint is egyre határozottabban követelőzik, Miles pedig szinte szétszakad kettejük közt.
  Végül kiejti a száján Peter Quint nevét. Quint hangját halljuk, aki elbúcsúzik Milestól. Miles a nevelőnő karjai közé omlik, és meghal. A „malo-dal” dallamára a nevelőnő azt kérdezi, hogy mit tettek ők ketten Milesszal.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 zakk wylde    radikális amputáció    spirits    ska-pécs    nemes andrás    kristin davis        kalapács    voodoo allen    dark funeral    akkezdet phiai    warrant    dote    simon pegg    afgrund    municipal waste    silenus    mortiis    a wilhelm scream    purified in blood    blasted mechanism    leaves eyes    slipchaos    tom hardy    george w. bush  

r50
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!