hosting: Hunet
r37
  cikkekfotók        
hírek   2021. május 14. péntek   07:10
nincsen hozzászólás

szerző: ma
“Álomszerű élmény, szabadesés” - a járványra összművészeti fricskával válaszolt a Budapest Ritmo


  “Ha nem lett volna a járvány, sosem készül el ez a film, de mi a rövid idő ellenére nagyot álmodtunk” – mondta el Reisz Gábor, a Szimler Bálinttal közösen rendezett Mordái filmjük kapcsán. Tegnap véget ért a Budapest Ritmo, a világzene hazai legnagyobb fesztiválja, ami most a járvány legeredetibb hazai készítésű online élményét adta. A különleges látványvilágú, formabontó koncertfilmeket több ezren látták online ingyenesen május 10. és 12. között a Bartók Tavasz keretében.
  
  ”Soha nem látott együttműködések jöttek létre művészeti ágak között” – mondta el Weyer Balázs, a Budapest Ritmo programigazgatója. “Szabad kezet adtunk az alkotóknak, és bár kevés idejük volt rá, maradandó művészeti alkotások születtek, amik a járvány után is relevánsak és értékesek lesznek.”
  
  Ez volt az idei a Budapest Ritmo online koncepciója, ami a nappalinkba hozta olyan magyar rendezők alkotásait, mint Reisz Gábor és Szimler Bálint, Szilágyi Fanni, Damokos Attila, Kálmán Mátyás és a vizuál-művész Karcis Gábor. Ragyogó zenészek, rendhagyó műfajok, gyönyörű látvány és vizuális koncepciók, színpadon nem reprodukálható élményt adtak. A megújult Budapest Ritmo a Bartók Tavasz Nemzetközi Kulturális Hetek keretében a világ bármely pontjáról ingyenesen volt követhető.
  
  Zene és film, a kereteken túl
  
  Az ingyenes online fesztivál a város izgalmas, titokzatos zugaiba invitált – így az Akvárium Klubban felvett koncertek mellett a rendezői filmek az Epreskert szobrászműhelyébe, a Twentysix Budapest dzsungelébe, a Gellért Szálló sötétebb oldalára, vagy éppen az éjszakai Füvészkertbe hívnak.
  
  “Abból indultunk ki, hogy egész járvány alatt nem láttunk igazán eredeti és ötletes megoldást az online koncertekre. Hogy jó lenne valahogyan újraértelmezni a műfajt és filmes szempontból is érdekeset csinálni.” – mondta el a Reisz-Szimler rendezőpáros, akiknek mindössze egy napjuk volt rá, hogy ambiciózus, film noire-ra és David Lynch világára hajazó koncepciójukat leforgassák.
  “Az egész egy álomszerű élmény volt, szabadesés. Olyan hirtelen kellett összeállnia a koncepciónak és a forgatásnak, hogy néha percek voltak a fontos döntésekre és sokszor kellett a véletlenre is bíznunk magunkat. Még utólag is csodálkozom, hogy fértünk bele egy nap forgatásba, de összejött és ebben nagyon nagy szerepe van a szuper stábnak és a Mordái zenekarnak, akik elképesztő alázatosan csinálták végig az egészet” – mondták.
  
  A Mordái fiatal csapata rég nem hallott sötétséget és misztikumot szólaltat meg a magyar népzenében, amit hol kiszámíthatatlan jazzel, hol katartikus metállal kevernek. Reisz Gábor és Szimler Bálint közös rendezésében a Mordái a Gellért Szállóban forgatott a szürreálissal és krimivel is kacsingató filmet, aminek feszültségét tovább mélyítik a zenekar dalai.
  
  Dresch Mihály, a magyar jazz megkerülhetetlen alakja vonós kvartett formációjával Damokos Attila rendezésében zenélt az Epreskert szobrászműhelyében. A lenyűgöző látványvilágú, éjszaka felvett filmben a Dresch Vonós Quartet friss lemezéről, az Ongakuról is játszottak dalokat. A film Damokos Attila koncepciójának megfelelően az intenzív színek és érzések együttes erejével hat: a zene sodrásának, a flow élményének ünneplése.
  
  Cserepes Károly és a Karcis Gábor–Kálmán Mátyás rendezőpáros együttműködése jó példája annak, hogy a legszorítóbb helyzet is lehetőségeket teremt – Cserepes zenéje technikai adottságai miatt ugyanis ma csak egy online fesztiválon mutatható meg. Dalai természeti hangokból, archív népzenei gyűjteményekből és a kortárs elektronikus zene elemeiből építkezik.
  
  Organikus hangzásvilágát szinte pszichedelikus látvány kíséri a Budapest Ritmo-ra készült koncertfilmben. A vizuál-művész face mapping technikát használva vetített archív és modern videofelvételeket az éjszakai Füvészkert indáira és lombjaira, vagy éppen magára Cserepes Károlyra.
  
  Az Odd ID egy valódi belvárosi dzsungelbe, a Twentysix Budapest ikonikus kertjébe vette be magát, amit aztán dobbal, basszussal, neonokkal, és elszállós vokálokkal szaggattak szét és raktak saját képükre újra össze. Szilágyi Fanni rendezésében a világzene és pszichedelikus rock határán egyensúlyozó zenekar földöntúli és időtlen burokba csomagolja a hallgatóit.
  
  Olyan zseniális alkotókat is meg tudtunk mutatni a közönségnek, akik sajnos soha nem léphettek fel a Budapest Ritmo-n. João Gilberto, Astor Piazzolla és Tony Allen személyében a világzene három egykori óriása is az idei Budapest Ritmo vendége volt egy-egy ritkán, magyarul pedig most először vetített zenei dokumentumfilmben.
  
  A Budapest Ritmo Online a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében május 10. és 12. között a világzene legizgalmasabb arcát mutatta be.
  



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
Újabb Metallica dalokkal jön Budapestre az Apocalyptica
2024. november 29.
Freedom Call: a hónap végén Budapesten is ünnepel a 25 éves happy metal zenekar
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Budapestért díjat kapott a fővárosban 20 éve technobulikat szervező NVC csapata
Clutch: a legendás Clutch lemez 30 éves jubileumi turnéja érkezik Budapestre
Nagyszabású turnéra indul a The Rumjacks
Márciusban érkezik a Spiritbox második albuma, a Tsunami Sea
Mire megszoknánk a Fiúk zenéjét, mindig hoznak valami újat – Megjelent a Tükrök!
Final Roar: Dalpremier a Stonedirt decemberben érkező új nagylemezéről
A SiM visszatér a Playdead című albumával, Európában is turnéznak
A Thornhill, a Make Them Suffer és a Bury Tomorrow Európában turnézik
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 hrutka róbert    dark wave    helen mirren    három kismalac    down    whitesnake tribute band    selah vie    simpson család    jerry lee lewis    last hope    the slot    our youth    gyalázat    sólstafir    jurij    stormhammer    stefano di battista    tito & tarantula    gemma arterton    szalóki Ági    mothica    our last night    empire of the sun    mentor    atkinson  

r49
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!