szerző: PjotrKét új Dresch lemez jelent meg a Fonónál
Egyszerre látott napvilágot Dresch Mihály két különböző felállásának albuma a Fonó gondozásában. Az Árnyékban című lemez a klasszikus jazzkvartett felállással készült, míg az Ongaku című album a fúvós pár éve elindított, népzenészekkel közös Vonós Quartetjének munkája.
Mindkét album megvásárolható a Fonó webboltjában és a terjesztőknél.
Dresch Quartet: Árnyékban
A klasszikus – és már legendás, nagy múltra visszatekintő – Dresch Quartet lemeze Árnyékban címmel jelent meg. Az unikális fúvós társai ezen a lemezen Lukács Miklós (cimbalom), Gányi Marcell (bőgő) és Csizi László (dob), míg Dresch Mihály tenor és szoprán szaxofonon és az általa megalkotott fúvós hangszeren, a fuhunon játszik a felvételen. A lemezen hallható összes kompozíció Dresch Mihály szerzeménye. A felvétel a Pannónia Stúdióban készült 2020-ban, a borítókép a szerző leányának, Dresch Annának a munkáját dicséri. A lemez mottójául Jász Attila egy költeményét választották:
Árnyék Magam mögött húzom az árnyékom.
Súrlódik az aszfalton, noha suhannia kéne,
el ne kopjon még idő előtt. El ne szakadjon
a szerelmes viszony, ami összeköt
a lenti és a fenti világgal. Amíg.
Amíg csak lehet.
(Jász Attila)
Dresch Mihály pedig így vall személyes hangú ajánlásában:
Árnyékban lenni számomra annyi, mint nem a rivaldában, folyamatos ricsajban, dumálásban... Árnyék hűvösében figyelni, szemlélődni, tevékenykedni. Ez az árnyékban! (Dresch Mihály)
Tagok:
Dresch Mihály - tenor és szoprán szaxofon, fuhun, ének
Lukács Miklós - cimbalom
Gyányi Marcell - nagybőgő
Csizi László - dob
Dresch Vonós Quartet: Ongaku
Sok közös koncert után az Ongaku a Dresch Vonós Quartet második lemeze, ebben a felállásban – tagcsere után - az első. A lemezen Dresch Mihály társai Csoóri Sándor Sündi (brácsa, tambura), Zimber Ferenc (cimbalom), Bognár András (bőgő), míg Lőrincz Hortenzia egy szám erejéig énekesként csatlakozik. A vonós – talán a cimbalmot tekintve inkább húros - kvartettben a jazz és a magyar népzenei tradíciók metszéspontján új zenei minőséget teremtő alkotó, Dresch Mihály társai több népzenei formációban aktív népzenészek, akik éltető, kreatív fúzióra lépnek egymással és az életművével egész stílust teremtő dalszerző-fúvóssal.
Dresch Mihály így vall a lemezről: Japánul az ongaku zenét jelent. Kínaiul ez az írásjegy egy jellel külömbözik az orvosságtól. Egy próba alkalmával mikor még nem kapott végleges nevet ez a kompozíció, megszólalt bennünk a keleti kultúrák felé mutató hangulata. Magyar gondolkodással is könnyen összeköthető e két fogalom. A zene és a lélek kapcsolata nem újszerű gondolat, jótékony hatását már az ókori görögök is felismerték. Reményeim szerint ez az album közelít ehhez a két jelentéshez. (Dresch Mihály)
1. Ritka sűrű (tradicionális) 5.00
2. Ha elmegyek (Dresch Mihály) 4.39
3. Fennsík (kompozíció gyimesi keservesre, szerző Dresch Mihály) 6.13
4. Gergely (tradicionális, feldolgozta Dresch Mihály) 3.15
5. Ongaku (Dresch Mihály)
6. Jó-hír (Dresch Mihály)
7. Mezőségi (tradicionális) 12.08
8. Kerekerdő (kompozíció forgatós témára, szerző Dresch Mihály) 2.58
9. Vadszerba (kompozíció szerba dallamra, szerző Dresch Mihály) 2.20
Tagok:
Dresch Mihály - basszus klarinét, fuhun, furulya, szoprán szaxofon, ének
Csoóri Sándor - brácsa, tambura
Zimber Ferenc – cimbalom
Bognár András – nagybőgő
Lőrincz Hortenzia - ének (track 3.)
Felvétel, keverés: Kopcsik Márton - Bresaola Studios, Budapest.
Producer: Horváth László Nyomdai előkészítés: Kiss Dóra, Szilasi Marianne