hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
film [filmszemle]  2004. október 17. vasárnap   15:33
nincsen hozzászólás

szerző: imeta
Collateral- A Halál záloga
Hazai bemutató: 2004. október 21.

  Ali, A Bennfentes, Szemtől szemben, Az utolsó mohikán. Ha Michael Mann neve nem is cseng mindenkinek ismerősen, filmjei közül biztosan akadt, amelyik emlékezetes maradt. A Collateral - A Halál záloga- legújabb rendezése, az igényes akciófilmek vonalát képviseli, Tom Cruise-al a főszerepben, aki pályafutása során talán először állt át a „rossz fiúk” oldalára.
  
  A történet igen egyszerű: Max (Jamie Foxx) egy a Los Angeles-i taxisofőrök hadából, éjszakai műszakban dolgozik, unatkozik, minden fuvarhoz ugyanazokat a vicceket mellékeli, a rövidebb utat választja a pénzkereset helyett. A becsületes pasi a biztonsági üveg mögött. Egyik kanyar olyan mint a másik, az utasok is hasonlók.... vagy mégsem?
  
  Vincent (Tom Cruise) jól öltözött üzletember benyomását kelti, pár száz dollárért kibérli Max taxiját az este hátralévő részére. Max beleegyezik, nem kérdez semmit, elviszi a férfit a megadott címre, majd várakozás közben nekilát a vacsorájának. Ekkor zuhan rá a taxira egy hulla a harmadik emeletről, Max pedig igen rövid időn belül rájön, hogy utasa egyáltalán nem az, akinek látszott. Vincent először túszként viszi magával a pontosan megtervezett útvonalon, (minden cím egy halott), később azonban különös kapcsolat alakul ki a taxis és a bérgyilkos között, a rendőrség és az FBI nyomozóival a sarkukban pedig egyikük sem lehet biztos abban, hogy megéli-e a hajnalt.
  
  Kétszereplős filmről van tehát szó, no és egyetlen, központi térről, a taxi belsejéről, ami elég szűk határokat szab egy akciófilmnek. A számomra kissé monumentálisra sikeredett Utolsó szamuráj után tartottam tőle, hogy ebben a filmben is Tom Cruise lesz az egyeduralkodó a vásznon, de kellemes csalódás ért.
  
  Azt ugyan nem tudtam eldönteni, hogy az őszre színezett haj a karakternek, vagy a különös szerepvállalásnak szólt-e, csak az biztos, hogy az Utolsó szamuráj görcsös igyekezete helyett mr. Cruise meglazította a nyakkendőjét, és kellő visszafogottsággal játszotta a magányos bérgyilkos alakját.
  
  Vincent (bár sejtjük, hogy nem ez a valódi neve) figurája tökéletesen illeszkedik akár a Bennfentes-ben, akár a Szemtől szemben-ben megismert szereplők sematikájához: precíz pontossággal végzi a munkáját, se lelkiismeret furdalás, se érzelmek, a meló az meló, még ha az FBI tanúvédelmi programját is kell aláásni hozzá.
  
  Vele ellentétes póluson áll Max, bár mindketten magányosak, egyedüllétük és életformájuk különböző. Vincent a kívülállók szenvtelenségével világít rá Max életének céltalanságára, a film végére akarva-akaratlanul is kimozdítja őt a tétlenségből. Az ő alakja azonban változatlan marad, annak ellenére, hogy vannak pillanatok, mikor átlép saját korlátain (habár megölhetné Max-ot, mégis ragaszkodik a jelenlétéhez, mintegy jelképesen a társául fogadja őt, még ha ezzel veszélybe is sodorja önmagát). Mindezek ellenére a két férfi összecsapása kikerülhetetlen, és mi, mint a Szemtől szemben-ben a végsőkig reménykedhetünk, hogy hátha... és mi lenne ha... (Bár az utolsó fejezet kissé... ötlettelennek hat a többi részhez képest. Tényleg szükséges minden filmbe egy harisnya nő -, na és a metróajtó húzogatás menekülés közben?)
  
  Michael Mann összességében sikeresen (és újra) elhagyja a sablonokat, a vérgőzös öldöklés és a virtuális trükkök helyett inkább a taxiba költözteti a nézőt egyetlen éjszakáig tartó utazásra. Érdekes a filmben a fokozatosság is, míg az ablakon kizuhanó hullától (nem látjuk, hogy mi történt, nem tudjuk, miért történt) és a taxi csöndjéből eljutunk a disco-ban játszódó igazán látványos lövöldözésig, majd a végső küzdelemig Max és Vincent között. Mindazoknak, akik az utóbbiakat szeretik, valószínűleg csalódást fognak okozni a lassabb ritmusú átvezetések és a dialógusok. Talán kárpótolja őket a párbeszédekbe szőtt fanyar humor, és az eltalált filmzene, amik kellő hangulatot festenek a film alá. A zenei választék igen érdekes, az instrumentális hangszereléstől a jazz-ig, egy kis 80-as évek is belekerült a kalapba. Egyetlen helyen éreztem csupán úgy, hogy kilóg a lóláb és a Miami Vice szépemlékű sorozata érkezik a vászonra. (Michael Mann amúgy producere volt a sorozatnak, úgyhogy a deja vu jogos volt) :)
  
  Mit is mondhatnék még? A kevesebb több. Úgy tűnik, ez most is érvényes. Erre a filmre mindenképp.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

A film honlapja

 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A Terminátor ismét visszatér… a mozikba!
Újgenerációs tolvajok a képernyőn 
Díjnyertes filmek premier előtt az Európai Art Mozi Napon
Feszült akcióthrillerrel zárja a novembert a Pannónia Entertainment
Pénteken kezdődik a 22. Olasz Filmfesztiválon
Olasz alkotókkal is találkozhatsz a 22. Olasz Filmfesztiválon
Barbarella Réz András filmklubjában
Rekord számú vendég érkezik a 13. Szemrevaló Filmfesztiválra
Teljes a Szemrevaló Filmfesztivál programja
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 x-men    nadir    blahó borbála    enslaved    short sharp shock    retarded fish    crushing caspars    cannes    jörg uken    paganfest    amott    lakatos róbert    sirenia    gillian anderson    infected rain    a life divided     red hot chili peppers    moulin rose    halott pénz    manticora    drawing    tarja turunen    mission impossible    eyes    nightland  

r44
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!