hosting: Hunet
r39
  cikkekfotók        
hírek   2021. január 21. csütörtök   08:17
nincsen hozzászólás

szerző: ma
Jeff Scott Soto és mások az élő előadások hangsávokkal való támogatásáról


  Időről időre fellángol a vita, hogy mennyire egyeztethető össze a mindig is élő produkción alapuló rock/metal műfaj szellemisége a koncerteken gyakran alkalmazott, előre felvett hangsávokkal, énekdallamokkal való megtámogatással. Most Jeff Scott Soto is megszólalt a témában, aki nem tagadja, hogy bizonyos daloknál ő is használ ilyen mankókat.
  
  Soto így nyilatkozott erről egy interjúban: ´Mindig is őszinte próbáltam lenni. Nem akarok hülyének nézni senkit. Ha csinálunk valamit, és valamilyen segítséget veszek igénybe, én vagyok az első, aki azt mondja: Hé, mindazok a nagyívű háttérdallamok, amiket hallasz, persze hátulról vannak bejátszva, mert úgy érezzük, a dal pőrén hangzana nélkülük, és mert nem áll rendelkezésünkre egy arzenálnyi kórus a hátunk mögött, hogy ezt kihasználhassuk. És még amikor alkalmaztam is háttér felvételeket, sosem egyenesen az albumról szedtem, mert az túl mesterkéltnek hangzana. Úgy csinálom, hogy csak pár hang, pár részlet, pár dob loop legyen és egyebek, amik megadják a lemez érzetét, de mégsem hangzik teljesen falsul, hogy csak tátogunk odafent. Miért játszol élőben, ha ezt tennéd minden egyes dalnál?
  
  Csináltam ezt a SOTO-nál is, a JSS zenekarnál is, mert vannak bizonyos dalok, amelyeknél van egy olyan groove vagy loop alatta, ami nélkül nem lenne ugyanaz a hangulat. Persze ott vannak a dobos beszámolások, meg ezek az egyéb nüanszok is egy csapatban, amiket nem tudsz átültetni, kivéve ha alárakod. Természetesen a múltban is csináltam ilyet. Vannak olyan részek, ahol billentyűk vannak a dalokban, de kell a két gitáros is, így berakom a billentyűket a loop kontextusába, hogy jobban meglegyen a hangzás és a hangulat.
  De persze ha ilyet csinálok, nem fogok hazudni róla. És ha ott vagy a bulin és azt mondod: várj csak, nem billentyűzik senki, mégis hallom a szintit, nem fogom azt mondani: hát te meg mit beszélsz? Eszetlen aki azt hiszi, a közönség nem veszi észre ezeket a dolgokat.´
  
  Korábban mások is megnyilatkoztak ebben a témában. A Shinedown gitárosa, Zach Myers szerint a rock előadók 90%-a használ legalább előre rögzített sávokat élőben: ´Zavar engem, hogy ez bosszantja az embereket. Nem értem ezt. Mert hogy így mennek a dolgok. Már a ´80-as évek óta ezt csinálják a művészek. A legjobban akarunk szólni, amennyire csak lehet. Felmehetnénk a színpadra, csak így négyen, és lenyomhatnánk a valaha volt legjobb rockbulit? Naná. De nem így akarjuk csinálni.´
  
  Sebastian Bach, a Skid Row korábbi frontembere szerint ő a legutolsók egyike, aki nem használ előre felvett sávokat: ´Nem tudom, meddig mondhatom el még, hogy nem használok felvételeket a színpadon, mert csak nem, és korábban se tettem. Ha vannak nyitóbandáim, akik felvételeket használnak, én meg kijövök és nem használok... néha hülyének érzem magam, az jár a fejemben: mit művelek én, mikor ezek a fele annyi idős srácok kijönnek a színpadra és megcsinálják minden mozdulatomat, de nem kell egy óráig bemelegíteniük a fellépések előtt, vagy az hetekig az első koncert előtt? Miért izgat engem, ha a közönség már úgyis hozzászokott a más módszerhez? Nagyon ritka kezd lenni, látni egy jó bandát, akik tényleg valódi banda - nem playback-elnek és megcsinálják a dilis mozdulatokat háttérfelvétel nélkül. Ahogy telnek az évek, ez egyre ritkább.´
  
  Adrian Smith, az Iron Maiden gitárosa nem ért egyet az előre felvett sávok túlzott használatával: ´Amikor látok egy csomó fiatalabb bandát, ezt egyáltalán nem látom jó dolognak. Úgy értem, a zene túlságosan technikává válik. Computerizált felvevő rendszerek vannak, amit mi is használunk, de mi inkább csak a kényelem kedvéért tesszük. Több bandával turnéztünk, akik háttérsávokat használtak - ez nem valódi. Élőben kell játszanod, ennek élőnek kell lennie. A háttérfelvételekkel nem értek egyet, szerintem ez igazi szégyen.´
  
  A Mötley Crüe basszerosa, Nikki Sixx viszont nem tagadja a háttérsávok használatát élőben: ´Használjuk a technológiát már ´87 óta. Használunk szekvencereket, mély hangokat, háttér vokál sávokat, háttérénekeseket, meg ott vagyink mi. Meg olyan részeket, akikkel nem tudunk turnézni, mint a cselló részek a balladákban, meg ilyenek... Mi imádjuk és nem akarjuk rejtegetni. Remek eszköz ahhoz, hogy teljessé tedd a hangzást.´
  
  A Mötley Crüe másik tagja, Mick Mars azonban más véleményen van, ő nincs kibékülve a háttérvokálok használatával élőben, jobb szeret olyan bandákat nézni, akiknek az előadása teljes mértékben élő: ´Nekem ez nem jön be. Szerintem egy magunkfajta banda... meg kell mondjam, nekem a ´60-as, ´70-es évek bandái a kedvenceim, mert ők valódiak voltak, három vagy négytagú csapatok, akik csak felmentek és kirúgták a falat is. Mellényúltak? Na és? Egy kicsit üresnek hangzik itt-ott? Na és? Erről szól a nagyság és a nyersesség, és az emberek így írták meg a dalokat, amiket így kell előadni. Én ezt szeretem igazán. Berakhatnák egy Mötley CD-t és mehetne mögöttem egész nap. De ezt nem akarom.´
  
  A Kiss énekese, Paul Stanley az utóbbi években már küszködött a magas hangokkal, meg is vádolták, hogy az End Of The Road turnén segédvokálokat használ. 2015-ben a csapat basszer/énekese, Gene Simmons kikelt az ellen, akik felvett sávokat használnak, de nem elég őszinték ahhoz, hogy ezt a koncertjegyeken is feltüntessék: ´Problémám van azzal, hogy kifizettetsz 100 dollárt a nézőkkel, hogy élő bulit lássanak és a fellépő háttérsávokat használ. Ez olyan, mint amikor fel vannak sorolva étel összetevői. Ha a matricán az első összetevő a cukor, az legalább őszinte. Ezt rá kéne nyomni minden jegyre - 100 dollárt fizetsz, a buli 30-50%-a háttérsáv, néha énekelsz is, néha playback van. Legalább legyél őszinte. Ez nem magáról a háttérsávokról szól, hanem az őszinteség hiányáról.
  Nálunk nincs szintis a színpadon, nincsenek dob sávok, nincs semmi. Manapság már nagyon kevés banda csinálja így - AC/DC, a Metallica, meg mi. Ezt már a U2-ról és a Rolling Stones-ról se mondhatom el. Nagyon kevés banda van, aki nem használ háttérfelvételeket.´
  
  
  
  
  KISS lead singer Paul Stanley, who has been struggling to hit the high notes in many of the band´s classic songs for a number of years, has been accused of singing to a backing tape on KISS´s ongoing „End Of The Road” tour.
  
  Back in 2015, KISS bassist/vocalist Gene Simmons slammed bands who used backing tapes for not being honest enough to include that fact on their concert tickets.
  
  ”I have a problem when you charge $100 to see a live show and the artist uses backing tracks,” Simmons said. „It´s like the ingredients in food. If the first ingredient on the label is sugar, that´s at least honest. It should be on every ticket — you´re paying $100, 30 to 50 percent of the show is [on] backing tracks and they´ll sing sometimes, sometimes they´ll lip sync. At least be honest. It´s not about backing tracks, it´s about dishonesty.
  
  ”There´s nobody with a synthesizer on our stage, there´s no samples on the drums, there´s nothing,” Gene continued. „There´s very few bands who do that now — AC/DC, METALLICA, us. I can´t even say that about U2 or THE [ROLLING] STONES. There´s very few bands who don´t use [backing] tracks.”



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. április 26.
Nanowar of Steel- Sör, Metal és Buli a Barba Negra-ban!
2024. április 30.
Glenn Hughes: Deep Purple - Burn lemez 50 éves jubileumi turné budapesti állomással!
2024. május 9.
Esti Kornél a Budapest Parkban
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Elfajzott művészet II. meghosszabítva
Legendás ütőhangszeres művész érkezik a Skanzenbe Mohammad Reza Mortazavi a KANDELA Fesztiválon lép fel
Először jön Magyarországra a Faun
Seraina Telli: dögös énekesnő nyitja a Visions Of Atlantis turnét
Kelemen Barnabás egy különleges hangszert szólaltat meg csütörtökön este a Müpában
A Telltale kiadta vadonatúj „Monster” című kislemezét
A SeeYouSpaceCowboy bemutatja új albumát, a „Coup De Grâce”-t
Megjelent a Cloud Nothings új albuma, a Final Summer
 kiemelt 
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
  
November 15-én érkezik Budapestre a Dead Daisies 2024-es turnéja, ami az ősszel megjelenő új nagylemezt, és pár nap múlva eléhető címadó dalt is elhozza majd a hazai közönségnek

Il Divo koncert szeptemberben: 20 éves jubileumi turnéjukon sem hagyják ki Budapestet
The Amity Affliction, Infected Rain: csomagban olcsóbb a jegy a nyár két ütős bulijára
Nanowar of Steel- Sör, Metal és Buli a Barba Negra-ban!
Esti Kornél a Budapest Parkban
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 the kooks    steven soderbergh    mark hoppus    leander risingleander    bankrupt    john mayall    letz zep    hail of bullets    triptykon    herman frank    wilhelm scream    eleine    simply red    deák bill blues band    kate beckinsale    loreena mckennitt    lamb of god    the moon and the nightspirit    bálint bence    lo fi stereo    bloc party    keep of kalessin    guns n´ roses    novarock    guns n’ roses  

r47
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!