lemezajánló [nagylemez] 2004. október 15. péntek 10:41
nincsen hozzászólás
szerző: AndrásStatic-X: Beneath… Between… Beyond… Warner Bros.
Három sikeres nagylemezzel a háta mögött már rendelkezik akkora rajongói bázissal a Static-X, hogy le lehessen róla húzni egy bőrt filmzenés és kiadatlan dalok, demófelvételek, remixek, feldolgozások és egyéb nyalánkságok ultimatív kollekciójával, ami azért nyilván nem talál meg annyi zenehallgatót, mint egy rendes nagylemez. A Beneath Between Beyond tényleg az elvetemültebb rajongóknak szól, s habár még az sem biztos, hogy az ő tetszésüket maradéktalanul el fogja nyerni (egy efféle kiadványnak nem is ez a feltétlen célja), ilyen minőségében igen korrekt anyagnak mondható.
Az albumot nyolc, innen-onnan (de nem sorlemezről) már ismerős, illetve mindeddig a fiókban kuksoló nóta indítja, s ez a blokk kifejezetten jól megállja a helyét, amiért név szerint felelőssé tehető például a Resident Evil soundtrackjét is megjárt, keleties betétekkel ízesített Anything But This vagy a meglepően vonszolós tempójú, elkínzott S. O. M., amik kifejezetten erős nóták. Nagyon érdekes még a gitárokat hosszan csak izgalmas színező elemként használó, sziszegő-suttogó So Real a Sikoly 3 filmzenéről, ezen csokor legjobbja pedig a Mephisto Odyssey nevű acid trance formációval együtt elkészített (az ő The Deep Red Connection című albumukon már megjelent), nem éppen agyonriffelt, viszont klassz hangmintákkal, billentyűbevágásokkal színesített Crash. Belefér a gyűjteménybe a Down, a Head, a Breathe és a Texasi láncfűrészes felújításához készült Deliver Me is (főleg előbbi kettő van rendben), de Push It-szintű slágerekre azért senki ne számítson. Érdemes több meghallgatást adni egyébként ezeknek a daloknak, mert a Static-X-től megszokott azonnali fogósságnál lassabban fedik fel azokat az erényeiket, amik miatt szerethetőek lesznek - akinél nem csak a sikerdalok miatt kedvenc a banda, és a nehezebb, kevésbé fogós darabokat is kedveli, az mindenesetre örömét fogja lelni ezen nóták egyikében-másikában is.
A lemez közepén kaptak helyet a kötelező remixek. A Push It John Bechdel-féle verziója igen unalmas, a fickó egyszerűen egy kicsit hátrébb vitte a gitárokat, előtérbe tolta az elektronikát meg az éneket és bekevert némi gépi dobalapot a dal alá - amolyan ujjgyakorlat-szerű a dolog, de legalább egy ujjmozdulattal át is ugorható. A Ministry-s Paul Barker épp az ellenkező irányban kavarta meg az Im with Stupidet, telis-tele van az eredeti riffekkel a kutyulmánya, s bár nem csinált jobbat a rendes dalnál, ez a verzió legalább jól elhallgatható, van sodrása és egyénisége.
Barker személye némiképpen össze is köti a remix- és a feldolgozás-szekciót, ugyanis a következőkben három átiratot kapunk, s az első épp a Ministry egyik tétele, a Burning Inside. Egy Ministry-nóta elég nehezen tudna rosszul állni a Static-X-nek, nem is nyúltak mellé ezzel a feszes, izmos feldolgozással, és még Burton C. Bell (Fear Factory) is vendégüvöltözik benne egy jót derék munka. A Black SabbathBehind the Wall of Sleepjét viszont sikerült rendesen elégetni a Static-X-forrasztópákával ti. amikor az egész dal ki van cserélve egy riff, egy énektéma, meg a szöveg kivételével, az már nem feldolgozás, hanem engedélyezett plágium. Óriási potenciál volt ebben a még mindig döglesztően csinos klasszikusban, hogy az eredeti gúnyájához hasonlóan vonzó új köntösben térjen vissza, miután megjárta az árnyékzónát, ehelyett azonban egy közepes Static-X-nóta ruhájába erőszakolták bele, ami őrajta bizony bohócjelmez (egy jellegtelen zakatolós riff uralja az egész dalt, aminek semmi köze a Sabbath-alapműhöz). Még szerencse, hogy a mélypont után egyből a csúcsra lő a RamonesGimme Gimme Shock Treatmentjének sztatikussá dörzsölt verziója hatalmas kapkodós indusztriálpunk himnusz született a műhelyben, úgy ölelkezik össze benne a nagy öregek eredeti nótája és az ifjak zenei világa, mintha régi ismerősök lennének. Ha úgy tetszik, pont az történik benne, ami az előző trackben nem sikerült, s ahogyan az volt a válogatás legalja, úgy ez meg tényleg a legteteje.
A második hallgatástól fogva a többségnek valószínűleg itt véget is fog érni a cd, ugyanis az utolsó öt tétel néhány ismert nóta demóverziója, amik első hallgatásnál még érdekesek lehetnek, utána viszont már csak a bebeee, nekem ez is megvan élményét képesek nyújtani a hallgatónak. Néhány élő felvétel ugyan sokkal jobban illett volna ide (pláne, hogy koncerten hatalmasat mar a banda), de ha már olyasmi nem kerülhetett ide, legalább nem is maradt üresen a cd vége.
Egy ritkaságokból összeállított válogatás soha senkinek nem lesz a kedvenc lemeze, ilyen mércével is kell megmázsálni - érdekességként pedig a Beneath Between Beyond tökéletesen megállja a helyét. Nem haszontalan rászánni egy órát, ugyanis néhány kifejezetten jó dalt is tartalmaz, amiket elő-elővesz az ember később is, ebben a kategóriában ez meg bizony már erény, nagyobb durranást kár is lett volna várni a cd-től. És különben is: ahogy ezeket a fickókat ismerem, a negyedik nagylemez úgyis hatalmasat robban majd
1. Breathe 2. Deliver Me 3. Anything But This 4. S. O. M. 5. Down 6. Head 7. So Real 8. Crash 9. Push It (JBs Death Trance Mix) 10. Im with Stupid (Paul Barker Remix) 11. Burning Inside 12. Behind the Wall of Sleep 13. Gimme Gimme Shock Treatment 14. I Am (demo) 15. Love Dump (demo) 16. Get to the Gone (demo) 17. New Pain (demo) 18. Otsegolectric (demo)