szerző: imetaAz Apokalipszis angyalai- Bíbor folyók 2 Hazai bemutató: 2004. október 14.
A 2001-ben a Bíbor folyók nem várt sikert aratott a mozikban: Jean Reno, a titokzatos sorozatgyilkosságok, a külvilágtól elzárt egyetem légköre megfelelő keverési aránynak bizonyult a közönségsikerhez.
Luc Besson írt hát egy folytatást, Jean Reno visszabújt Niemans felügyelő bőrébe, hogy újra megfejtsen egy különös gyilkosságot, amit most nem a hegyekben, hanem egy Lorraine-i kolostorban követtek el.
Számos filmben szolgált háttéranyagként a Biblia, az ijesztgetősekben pedig kifejezetten hálás ötlet magával Luciferrel, vagy az Apokalipszissel rémisztgetni a nagyérdeműt. A téma azonban (sajnos) hajlamos a felhígulásra, a pontatlanságra, vagy a félrevezetésre, hiszen manapság egy jó effekt kedvéért bármi módosítható, átszabható (akár épp a Biblia szövege). Voltak filmek, melyekben működött a téma, voltak, amelyekben nem. Az Apokalipszis angyalai- Bíbor folyók 2 -ben nagyon rövid idő után tűnődik el az ember azon, vajon mi értelme van ennek az egész felhajtásnak?
Valóban beilleszthető 2004-be egy kopott, középkori hangulatot árasztó kolostor, csuhába bújt szerzetesekkel, akik másodállásban az apostolok neveit viselő civileket öldösik, ráadásul fényes nappal?
Mindent elkövettek azért, hogy úgy érezzük, a válasz igen: zöldes- barnás és egyéb „bomlást idéző” színekben nézhetjük a jeleneteket, a helyszínek - leginkább a rendőrkapitányság - úgy festenek mint amiken éppen az előző percben gázolt át a bontóbrigád. Na de a háztetőkön át „mátrixos ügyességgel” menekülő pap látványa, amint békésen reggeliző családokon gázol át több, mint mulatságos. Ugyanennek a csuhásnak a megjelenése egy bevásárlóközpont barkács-részlegénél végképp elveszi a történet minden misztikumát.
A Bibliai vonal (azaz az egész film) teljesen feleslegesnek és megalapozatlannak tűnik. Egyetlen percig sem lehet komolyan venni az amerikai sablonokra épülő fordulatokat, ráadásul a 100 perces játékidő alatt a nyomozók egyetlen lépést sem tesznek előre, azon kívül, hogy a hullákat zsákolják. Az ügyet érintő végső megvilágosodás is csak úgy, a derült égből érkezik, Jean Reno az asztalra csap és rájön, hol kell az évtizedek óta elrejtett katakombába lejutni.
Igazán bosszantó a vallástörténeti szakértő (természetesen az okos-de szürke karakterű NŐ) kiselőadása a film közepe táján. Öt perc alatt ledarál minden információt az Újtestamentumról, az apostolokról, az Apokalipszis lovasairól, csak azért, hogy lássuk, ez a film támpillére akarna lenni. Mármint hogy vannak ezek lovasok... meg a végítélet... meg... csupa kopott, régi könyv, amiből ezeket kibogarászta. Mindezt egy gyors internetkapcsolat sebességével, hogy a Bibliában kevésbé járatos nézőknek még esélye se legyen a megértésére.
Egy újabb félresikerült folytatás az Apokalipszis angyalai- Bíbor folyók 2- Csak abban reménykedhetünk, hogy hamar eltűnik a videotékák polcain. Reménykedés tárgyává tenném még Luc Besson és Jean Reno irányváltását az igényesebb filmek felé.