hosting: Hunet
r37
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2018. december 18. kedd   06:14
nincsen hozzászólás

szerző: Morello
Within Temptation, Beyond The Black
2018. december 12, Tüskecsarnok

  Lóg nekünk már pár éve egy teljes koncertprogrammal a Within Temptation, de 2018. utolsó heteiben végre sikerült rendezniük az adósságukat. Persze nem a zenekarnak felróható okokból ácsingóztak hosszabb ideje a holland szimfonikus/gothic metalos csapat rajongói az újabb magyarországi koncertre. A 2016-os Fezen-es fellépésük ugyanis igencsak kurtán-furcsán sikerült a zord időjárás miatt. Estére akkora szélvihar kerekedett, hogy a közeledő zivatar miatt biztonsági okokból le kellett állítani a szabadtéri programokat. Sokáig úgy tűnt, a teljes Within Temptation koncert elmarad, azonban végül egy rövidke félórás blokkra engedélyezte a fellépést a katasztrófavédelem, így legalább pár szám erejéig lehetőségük volt beköszönni Sharon den Adel-éknak, ha már itt voltak.
  Ez a megoldás természetesen nem elégítette ki a rajongókat, sokan rendkívül csalódottak voltak, hiszen némelyek egész évben erre a bulira készültek. Persze még mindig jobb volt ez így, mintha a teljes koncertje elmaradt volna a Within Temptation-nek, de nyilván nem lehet felróni a hazai rajongótábornak, hogy 2016 óta hol türelmesen, hol kevésbé türelmesen várták a holland csapat ismételt eljövetelét.
  
  A várakozás végül 2018-ig tartott, most a budapesti Tüskecsarnok látta vendégül a szimfonikus metal műfaj egyik legfontosabb csapatát. A zenekar a Resist című vadiúj lemeze köré építette a programját (még a kamionok festését is! Ütősen néztek ki, több rajongó is lefotózta magát a zenekari kamionok előtt pózolva), amely napokkal a magyar koncert után jött volna ki. Ám a lemezmegjelenés végül 2019. februárra tolódott, így csak látatlanban ismerkedhettünk meg néhány új szerzeménnyel, de szerencsére ez semmiben nem rombolta a koncertélményt.
  A Tüskecsarnokban eddig csak a Dream Theater-t láttam koncerten, akkor is észrevételeztem, hogy mintha kissé alacsony lenne a színpad magassága, a küzdőtérről (pláne az alacsonyabbak számára) nem biztosít annyira jó rálátást. Ezúttal is hasonlók a tapasztalataim, de azért ettől még élvezhetők voltak persze a koncertek. Maximum az alacsonyabbak csak a zenészek kobakjait látták a színpadon mozogni.
  
  Először a Beyond The Black érkezett a deszkákra, hogy egy kb. háromnegyed órás programmal felmelegítsék a még didergő közönséget. A német csapat 2014-ben alakult, de már 3 nagylemezük van, így bőven tudtak válogatni a mai előadáshoz. A banda a legutolsó, idén megjelent Heart Of The Hurricane-nel kezdte a műsorát a címadó dallal, majd eggyel korábbra mentünk a Lost In Forever erejéig, végül pedig kikötöttünk a Songs Of Love And Death című debütalbumnál a When Angels Fall és az In The Shadows tételekkel. Az utolsó három dal is ugyanebben a sorrendben érkezett, vagyis a 2018-as keltezésű, slágernek mondható Million Lightyears után a 2016-os Shine And Shade, majd a 2015-ös, határozott tempójú Hallelujah következett.
  A Beyond The Black ugyan nem tartozik a műfaj legfontosabb bandái közé, nótáik viszont mégis hangulatosak voltak. Törékeny énekesnőjük, Jennifer Haben olykor szerényen a háttérbe vonult, ha a két gitáros, Tobias Lodes és Christian Hermsdörfer jöttek előre szólózni. Utóbbi néhol hörgős vokálokat is szolgáltatott. A tágas színpadon nem éreztem elveszettnek őket, szépen belakták a teret.
  Egyedül a hangosítást éreztem egy kissé elnagyoltnak, mert szóltak ugyan a cuccok, Jennifer éneke is kivehető volt, azonban mégis túlságosan egybefolytak a hangszerek, mint egy tömör hangmassza. Nem volt ettől még élvezhetetlen a dolog, néhány jól megírt dallammenet így is szépen átjött, de lehetett volna tisztább a hangkép.
  
  Tartottam tőle, hogy a Within Temptation-nél is hasonló lesz a helyzet és kezdetben ez be is vált. Az első 2-3 szám, vagyis a Raise Your Banner, a The Reckoning és az Endless War, mind a (még meg sem jelent) új lemezről ugyanis eléggé kásásan, idomtalanul szóltak. Pláne a már most közönségkedvenccé vált The Reckoning esetében ez kissé fájó volt. De ezúttal se mondom azt, hogy vállalhatatlan módon szólalt volna meg a koncert, csak Sharon hangja és a hangszerek egy nagy masszát alkottak, ahogy a Beyond The Black esetében is. Szerencsére a hangmérnökök azért megdolgoztak a pénzükért, mert szép lassan a helyükre húzták a hangszereket és innentől már tényleg úgy szólaltak meg a számok, ahogy az a nagykönyvben meg van írva.
  A rajongók természetesen nagy ovációval üdvözölték a Within Temptation-t, a holland csapat pedig bőven kitett magáért. Igen látványos színpadképet hoztak (nem véletlenül állt a csarnok mellett a két kipingált kamion), látványos LED-es vetítés ment mindvégig a háttérben, sőt a színpad előterében álló monitorokra is vetítettek, így azok olykor hegyvonulatként, máskor valamilyen mechanikus berendezésként látszottak. Hátul pedig kör alakban ment a kivetítés, amelyen a körbefutó fények igen látványosak voltak, különösen amikor gongütésre villant a háttérfény.
  
  Ideje volt korábbi daloknak is, így került elő az In The Middle Of The Night, majd pedig a Stand My Ground és az All I Need a 2000-es évek közepéről. Sharon nagyon elemében volt az egész este folyamán, óriási átéléssel hozott minden dallamot, csodálatosan énekelt. A közönségben is sokan voltak, akik szinte az összes korábbi szám szövegét együtt énekelték az énekesnővel, persze a klippel, promó videóval még nem rendelkező új dalokkal mindenki csak most ismerkedett. Ilyen volt a most következő Supernova, illetve a kicsit később előkerülő Mercy Mirror, amihez csodálatos vetítés párosult. Szerencsére ezek az eddig ismeretlen dalok nem ültették le a hangulatot, mert a zenekar gondoskodott róla, hogy a lenyűgöző körítés és persze az elsőrangú színpadi produkció megnyerje magának a hallgatóságot.
  Ismét jöhetett pár régebbi dal, a Shot In The Dark és a The Promise képében. Sharon mellett még a két gitáros, a mindvégig sapkában nyomuló Ruud Jolie és a látványosan zúzó Stefan Helleblad voltak sokszor előtérben. Nagyon érezték a színpadot mindannyian, remek volt az együttműködés a zenészek között.
  
  Egy kis különlegességet is tartogatott mára a csapat. Sharon elmondta, hogy a soron következő Ice Queen-t már kismilliószor játszották, viszont felfigyeltek egy akusztikus feldolgozásra a neten, ami annyira megtetszett nekik, hogy „lopták”. Így Sharon és Stefan előadásában, ilyen módon csendült fel a 2000-es évek egyik sikerdala. Nekem tetszett ez a koncepció, és itt látszott igazán, hogy egy ilyen akusztikus előadásnál nem lehet alibizni: Sharon bizony nem semmi énekteljesítményt nyújtott ebben a számban. De ez az egész koncertre igaz volt.
  Egész hangsúlyos szerepet kapott a mai eseményen a 2011-es The Unforgiving lemez, amelyről már eddig is hallhattunk pár tételt, most pedig a Faster következett. A már említett Mercy Mirror után pedig érkezett a koncertnek talán a csúcspontja, az eredetileg Tarja Turunen közreműködésével készült Paradise (What About Us?). Ezt szinte az egész terem egy emberként énekelte, ami mindent elmond a dal sikeréről.
  
  A Within Temptation-nek több olyan dala is van, amely ilyen-olyan vendégénekessel készült, ma is hallhattunk néhányat belőlük. Az ilyen vendég részek viszont csak a lejátszón, illetve a háttérvetítésen mentek, szóval élőben ez a közönségre maradt. A rajongók persze nem bánták a dolgot, így sem tört meg a varázs.
  Így a koncert vége felé már a régebbi dalokat adagolta a csapat, így hallhattuk a The Heart Of Everything-et, a What Have You Done-t, a Forgiven-t és persze az elmaradhatatlan Mother Earth-t, a 2000-es album címadó dalát. Lenyűgöző élmény volt, de az egészet megfejelték még a Stairway To The Skies-zal, ahol Sharon az eddigi ruháját egy hosszú fehér lepelre cserélte, amellyel szó szerint is a mennybe ment. Ez azt jelentette, hogy egy emelő segítségével felemelték több méter magasba, és onnan énekelt a közönségnek, miközben szinte a földig lelógott a fehér lepel, amit viselt. A Tarjás dal után ez volt a második csúcspont a koncerten.
  
  Ha valaki egy igazán nagy durranást akart a 2016-os félig-meddig elmaradt buli után, most igazán megkaphatta. Itt a Within Temptation a lehető legmagasabb szintű produkciót nyújtotta. Mind látványosságban, mind élő énekteljesítményben, mind a zenekari munkában emlékezeteset alkotott a holland csapat.
  És ehhez még hozzátehetjük, hogy Sharon a közönséggel is rendkívül szívélyes, vidám kapcsolatot ápolt az egész buli folyamán. Egyszer elkért egy telefont a nézőtérrel, amellyel körbefilmezte a társait és integetett a telefon túloldalán lelkendező, otthon maradt rajongónak. Máskor egy plüss békát emelt fel magához a színpadra, majd elhelyezte Martijn Spierenburg billentyűzetének tövében. A közönség énekeltetéséhez is sűrűn folyamodott. Igazi közvetlen, baráti hangulatú buli volt ez, ahol minden jelenlévő azt érezte, hogy részese a műsornak.
  
  Mondhatjuk ezt lemezbemutatónak, a még meg se jelent Resist album kapcsán, de ez a koncert azt is bemutatta, hol tart ma a Within Temptation. A szimfonikus, billentyűs elemekkel dúsított metal zene még mindig az övék, a keserédes hangulatú gothic világ ma már inkább hátrébb szorult, inkább az elektronikával dúsított, modern betétek léptek előtérbe. Ez több új dalon is megfigyelhető volt.
  A műfaji határok tágításának eklatáns példája az Xzibit nevű rapperrel készült And We Run című dal, ami ma mondjuk pont nem volt. Hiányolták is többen a nézőtérről. De ez is azt mutatja, hogy nem azok jöttek el ezen az estén a Tüskecsarnokba, akik a metal elárulásának tartják az ilyen megoldásokat, hanem akik a szokatlan, stílushatárokon túlmutató hatásokat is el tudnak fogadni, feltéve persze ha fogós, ötletes, emlékezetes nóta lesz a végeredmény.
  


Kulcsszavak:
  within temptation     beyond the black 


Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó cikkek: 

Within Temptation: meghirdette 2024-es turnéját a zenekar, Budapestre is ellátogatnak

Beyond The Black: friss kislemez, headliner turné és budapesti koncert tavasszal

Budapestet is érinti a Beyond The Black 2024-es Európai Turnéja

Az Evanescence és a Within Temptation megerősítették az átütemezett Worlds Collide turné dátumait

Within Temptation: decemberben Budapesten

 programajánló: 
2024. április 20.
Dan Patlansky Budapesten
2024. április 25.
Amit még sohasem láthattál a Parkból - a kulisszák mögé enged betekintést a Blahalouisiana vadonatúj live session videója
2024. április 26.
Megint Budapesten, most a Barba Negra-ban koncertezik a Nanowar of Steel
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Akik házibulit csaptak az MVM Dome-ban: a Depeche Mode
Suicidal Angels, Fusion Bomb, Crimson Fire
A Normandie lenyűgözte Budapestet a Dopamine turné keretében
Cattle Decapitation, Signs Of Swarm
Fesztiválhangulat a Dürer kertben- Halflives és az Inferno Turné
Amaranthe, DragonForce, Infected Rain
Meshuggah, Avatar, The Halo Effect
Két zenekar, egy este a Dead Poet Society és a Ready the Prince lángoló show-ja az Akvárium színpadán
Battle Beast, Saint Deamon, Induction
Black Foxxes szárnyalása, azaz egyedülálló élmény a Dürer Kertben
Hobo- Vadászat 40
A Nothing But Thieves ismét lenyűgözte a budapesti közönséget
Abbath, Toxic Holocaust, Hellripper
 kapcsolódó fotók: 

WITHIN TEMPTATION - 2018. december 12. THE RESIST TOUR 2018- TÜSKECSARNOK

BEYOND THE BLACK - 2018. december 12. THE RESIST TOUR 2018- TÜSKECSARNOK
 kiemelt 
Megint Budapesten, most a Barba Negra-ban koncertezik a Nanowar of Steel
  
„Kezdünk megöregedni, úgyhogy ne hagyd ki ezt a turnét” – ezzel az őszinte figyelmeztetéssel hirdette meg tavaszi koncertjeit a Nanowar of Steel

Dan Patlansky Budapesten
Mike Portnoy-jal koncertezik Budapesten a Dream Theater
Először látogat Magyarországra a City Morgue
Megint Budapesten koncertezik Sting
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 ideas    systemhouse33    admiral’s arms    secret sphere    metalchamp    invader    bloodbath    marco mendosa trio     cate blanchett    lancer    dóm tér    delfines kaland    calista flockhart    dog eat dog    chrisopher nolan    eric bana    zac efron    black sabbath    a perfect circle    dvd film    fred durst    kraftwerk    distrust    instant    abbie cornish  

r42
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!