hosting: Hunet
img_up/1611/bannerc96814ea.gif
  cikkekfotók        
magazin [kiállítás]  2018. június 13. szerda   04:40
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Mit vásárolt Jucika?
2018. június 19. – november 4. Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

  A kiállítás a szocializmus időszakának (1947-1989) rekláméletét idézi meg, valamint az ebből kiolvasható női ideálkép, szerepkör változásait. A tárlat a reklám fejlődésének folyamatosságát és dinamikáját mutatja be, mindeközben feltárulnak a szocialista kereskedelmi plakátok készítésének „kulisszatitkai”, felcsendülnek a mozgóképes hirdetések közismert szlogenjei és dalai. A szocialista reklámtörténet általános ismertetésén túlmenően a kiállítás tárgyalja azt is, hogy mindebben milyen szerep jutott a nőknek az egyes időszakokban, és a nőket ábrázoló reklámok milyen társadalmi szerepek lenyomatai. A látogatók választ kapnak arra, hogy „mi mindent vásárolt Jucika”, Pusztai Pál grafikusnak a Lúdas Matyiban több évtizeden át megjelentetett figurája, az akkori modern nő karikatúrája.
  
  A kiállítás egy trilógia befejező része. Az előző két kiállítás (Fardagály és kámvás rokolya 2010-2011, A szépség és a reklám 2014) az 1850-es évektől az 1940-es évekig vette sorra a női divat és ideál változását divatképekre és reklámhordozókra építve. Ez a befejező rész a 20. század 2. felének rekláméletével és a női szerepek változásával foglalkozik a rendszerváltásig bezárólag. A trilógia befejező része rendhagyó az előzőekhez képest abban a tekintetben, hogy nem a női divatot állítja a középpontba, hanem a reklám fejlődését, a szocialista reklám sajátosságait, valamint azt, hogy a reklámokon hogyan tükröződik a társadalmi-gazdasági-életmódbeli változásokkal párhozamosan a női szerepek alakulása.
  
  Ebben az időszakban a reklámtevékenység ugyanolyan tervszerű állami irányítás alá esett, mint a hátterében meghúzódó ipar és kereskedelem, melyek nem a szabad piaci verseny keretei között működtek. A szocialista reklám fő küldetése az volt, hogy általa az állam hatást gyakoroljon az állampolgárok fogyasztási magatartására, keresletet támasszon a felhalmozott árucikkekre, ugyanakkor tompítsa az egyes iparcikkek iránti hiányérzetet, és nem utolsó sorban pontos tájékoztatást és felvilágosítást adjon, elősegítve így a tudatos, önmaga és környezete iránt felelősséget vállaló szocialista társadalom kialakítását.
  
  Az első évtizedekben, mikor még az ötéves tervek szabták meg az irányt az élet minden területén, egy erős hiánygazdaság alakult ki, mely enyhülve bár, de végigkísérte a múlt rendszer időszakát. Az egyes ipari vállalatok, a márkák között nem volt valódi konkurenciaharc, ez a reklámot új feladatok elé állította. A vállalatok általában arra használták a különböző reklámhordozókat, hogy hírt adjanak új termékek bevezetéséről, vagy javítsák ázsiójukat a Belker Minisztérium felé. Ennek megfelelően a reklámok valódi tét (az eladás növelése) híján szabadabb keretek között készültek. Ez lehetőséget adott arra, hogy a szakemberek kreatív, időnként művészi reklámokat hozzanak létre, sok esetben viszont pont a tét hiánya okozta azt, hogy lapos, öncélú reklámok készültek „kisipari módszerekkel nagyüzemben.”
  
  Egy valami nem változott a korábbi „kapitalista” reklámokhoz képest: előszeretettel ábrázoltak nőket az egyes reklámhordozókon különböző szerepekben, melyek mindig arról árulkodnak, hogy a hivatalos propaganda aktuálisan hogyan gondolkodott a nőkről. Mert a „nőkép” alakítása, a női ízlés formálása, egyes női szerepek hangsúlyozása az aktuális gazdasági-társadalmi igényeknek megfelelően, a szocializmus teljes időszaka alatt fontos volt a központi vezetés számára.
  
  A nők nemcsak a reklámok eszközei, hanem elsőszámú célcsoportjai voltak, a különböző termékek legfőbb vásárlói és a lassan kialakuló fogyasztói magatartás terjesztői. Közreműködésükkel alakult ki a magyar társadalom széles rétegei körében, az élet minden területén, az a városi életmód, mely korábban csak egy szűkebb kör életét jellemezte.
  
  A kiállításon plakátokat, kisplakátokat, aprónyomtatványokat, az egyes évtizedekre jellemző árucikkeket mutatunk be kirakatokba, enteriőrökbe és tárlókba rendezve. A látogatók megtekinthetnek egy ’50-es évekre jellemző propaganda kirakatot, melyben árucikk hiányában inkább magát a rendszert reklámozták, valamint egy ’60-as évek végét megidéző háztartási gép kirakatot. A kirakatok mellett a nők otthoni birodalmába, egy 70-es éveket dokumentáló nappaliba is bekukkanthat a látogató.
  
  A kiállítás az ’50-es évek fokozott áruhiányától halad a ’80-as évek egyre bővülő kínálata felé, közben a reklámélet és reklámkészítés kulisszatitkaiba is beavatjuk a látogatót reklámfilmeken és korszak meghatározó szakembereivel készített interjúkon keresztül.
  
  A kiállítás címét, az emblematikussá váló karikatúra sorozat kölcsönözte, mely a Ludas Matyiban jelent meg 1959-1970 között. Juhász Pál grafikái egy fiatal női hétköznapjainak epizódjait jelenítik meg humoros formában.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2019. október 19.
ZORÁN - ARÉNA 2019 (Papp László Budapest Sportaréna)
2019. október 27.
Street Sects, Fixateur Externe, Der Zunder a Durerben (Dürer Kert - Budapest)
2019. október 29.
LIVING-LOVING - Müller Péter Sziámi életHű koncertje
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Nemzetközi design-díjat nyert az újragondolt magyar fokos
Free The Art – A Republic Group első szakmai kiállítása
Ujj Mészáros Károly újabb rendezése a Centrál Színházban
Láthatáron Csoport -októberi programok
Formabontó köztéri programok, világsztárok és fiatal tehetségek, időkapszulába zárt élmények, 17 nap feltöltődés
Amatőr zenekarok jelentkezését várják Pakson
Elindult a Müpa első podcastja Nádasdy Ádámmal, Szinetár Miklóssal és Gundel Takács Gáborral
Kortárs európai film 1995 - 2015 II. rész
 kiemelt 
Street Sects, Fixateur Externe, Der Zunder a Durerben
  
Október 27-én nem más, mint a kortárs experimentális színtér egyik nagy ígéretessége, az austini Street Sects fogja tiszteletét tenni a Dürer Kertben! Az indusztriális káosz és noise megtestesítői történetük először járnak majd nálunk

LIVING-LOVING - Müller Péter Sziámi életHű koncertje
Loudness: heavy metal legenda a Durer Kertben
A Sportarenaban lesz tavasszal a Parkway Drive
Marko Hietala: Budapesten a Nightwish basszerosa
 friss hozzászólások 

VII. Rogues Of The Seven Seas (Rumproof, Stetl, Zinfield, LochNesz, MegaHertz) (3)
A rock ötven árnyalta - The Dead Daisies (2)
Satyricon, Suicidal Angels (3)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto Music
Hammer Concerts
Livesound Productions
VilágVeleje Produkció

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 fővárosi nagycirkusz    robb flynn    atkinson    candlemass    gabriela cedillo    our existence is punishment    jon lord    ragadozók    a kutya vacsorája    másnaposok    enforcer    sons of apollo    moog    gio geraca    draconian    jackass 3d    crow 7    malice mizer    twenty-eight ways to bleed    polod    wisdom    balaton    evanescence    szakonyi balázs    nirvana  

img_up/1611/bannerc96814ea.gif
Copyright 2000-2019 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!