hosting: Hunet
img_up/1611/bannerc96814ea.gif
  cikkekfotók        
kultúra [színház]  2018. január 9. kedd   17:02
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
JOHN STEINBECK: Egerek és emberek
Bemutató: 2018. január 13.

  A Budaörsi Latinovits Színház és a Gózon Gyula Kamaraszínház közös produkciója
  
  Játsszák:
  Lennie: ILYÉS RÓBERT
  George: BÖRÖNDI BENCE
  Candy: BREGYÁN PÉTER
  Curley: DÉKÁNY BARNABÁS m.v.
  Curley felesége: PÁDER PETRA
  Slim: CHOVÁN GÁBOR
  Főnök: SZEMÁN BÉLA m.v.
  Carlson: SZÉLL ATTILA m.v.
  White: BRASCH BENCE e.h.
  Crooks: STUBNYA BÉLA m.v.
  
  rendező: BERZSENYI BELLAAGH ÁDÁM
  fordította: HAMVAI KORNÉL
  látvány: SOKI
  jelmeztervező: ZÖLDY Z GERGELY
  dramaturg: KOVÁCS KRISTÓF
  zene: KELETI ANDRÁS
  látványtervező-asszisztens: VIRÁG VIVIEN, TÓTH MÁRK
  súgó: JUHÁSZ GABRIELLA
  rendezőasszisztens: BARNET MÓNIKA
  társ-producer: SZABÓ ÁGNES
  
  John Steinbeck 1902-ben született, Kaliforniában – de nem abban a Kaliforniában, amit, hála Hollywoodnak, ismerősnek vélünk, hanem a napfényben lubickoló álomgyár hátsó udvarán, ott, ahol gyárak emelkednek és földek húzódnak; illetve időnként nem emelkednek, és nem is húzódnak. Utóbbi állapotot ma posztindusztriális gazdaságnak hívjuk, egykor meg Válság volt a neve, az előneve pedig Nagy és Gazdasági és Világ. Steinbeck életét, amely tisztesnek és polgárinak indult, a csírájában fojtotta el: huszonhat éves volt, amikor elkezdődött. Egy teljes generáció veszett oda – és minden bizonnyal ez lett volna Steinbeck sorsa is, ha nem azt választja, hogy megírja a válságot, ahelyett, hogy megadná magát neki. De inkább megírta, olyannyira, hogy 1962-ben Nobel-díjat kapott érte, mert, így a díjat odaítélő Svéd Akadémia, olyan valósághűen, mégis élénk képzelőerővel adja vissza a válság kárvallottjainak életét, és annyi részvét van a humorában meg a társadalomszemléletében. Az író feladata – válaszolta Steinbeck a beszédében, amellyel a díjat átvette – az, hogy emléket állítson az Ember nagyságának, hősies szívének és szellemének; és annak, hogy bukásában is nemes marad, a lelkét bátorság, együttérzés, és szeretet hatja át.
  
  Nagy szavak, vághatnánk rá mi, érdes elméjű közép-európaiak – ha nem némítana el minket Steinbeck életműve, és az életmű – talán – három legcsúcsa, bár ilyen szó nincs. Három regényről van szó: a Tortilla Flat (magyarul Kedves csirkefogók címmel jelent meg); a Cannery Row (Kék öböl), és az Of Mice and Men (Egerek és emberek). Az első kettő sajnos színpadra alkalmazhatatlan, túl sokan szerepelnek bennük: a válság partra vetett potykái, akik, ahelyett, hogy ismét az árba vetnék magukat és görcsösen evickélnének tovább a semmibe, inkább elnyújtózkodnak a parton, derűsen bölcselkedve, lovagias (bár a törvénykönyveknek néha némileg ellentmondó) kalamajkákba keveredve, majd, a kalandok végeztével kinevetve önmagukat. A harmadik, a színpadra már – szerencsére –alkalmas Egerek és emberek viszont korántsem derűs, még kevésbé lovagias.
  
  Az Egerek és emberek nem a bölcsen félreállók világa, hanem azoké, akik küzdenek; és, mint minden magára valamit adó küzdő, elbuknak a végén – de a bukásban nemesednek meg csak igazán, ekkor szikrázik fel a lelkükben a bátorság, az együttérzés; és utóbbi kettő összege, a szeretet. A főhősök ketten vannak, mint Ábel és Káintól Stanig és Panig oly sokan ebben a kétarcú világban: a kicsi és a nagy, a villámagyú és a lomhaértelmű, a tevékeny és a méla – no meg a túlélő és az áldozat: bár persze a túlélő is áldozat, legfeljebb ő később értesül róla. Addig meg megy még tovább, amíg a lába, az esze, az ereje bírja: megy tovább, küzdeni a láthatatlanul mindenütt jelen lévő, kérlelhetetlen; rosszindulatában és legyőzhetetlenségében a görög istenekre emlékeztető nagyhatalom, a Válság (azóta hogy megszoktuk, tán még meg is szerettük ezt a szót!) ellen. John Steinbeck végül, a II. világháború után, kilábalt a maga személyes válságából, befutott író lett, még Hollywooddal is belekóstoltak egymásba – igaz, mind a ketten rossz szájízzel távoztak – legvégül pedig, 1968 decemberében, meghalt. „Realista és ugyanakkor képzeletgazdag elbeszélő művészetéért, amelyet megértő humor és társadalmi éleslátás jellemez” - így motiválta a Svéd Akadémia John Steinbeck irodalmi Nobel-díját, 1962-ben.
  Kovács Kristóf, dramaturg



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2018. szeptember 26.
Spectral Voice, Discomfort, Purulent Rites (Dürer Kert - Budapest)
2018. szeptember 28.
Jazzanova (D); Shaibo (A38 Hajó - Budapest)
2018. október 10.
Sinsaenum: extrém metal supergroup a Dürer Kertben - Joey Jordison, Csihar Attila és Frédéric Leclercq (Dürer Kert - Budapest)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
MORPH Kalmár János ˑ Mata Attila ˑ Szabó Tamás
Gaál József - Vezeklések kora
Tasi Csaba orgona-diplomakoncert
Schallinger-Foidl Artúr orgona-diplomakoncert
Az utóbbi 20 év egyik legkiemelkedőbb gyűjtői teljesítménye látható a Virág Judit Galériában
Agárdy-emlékláncot idén Csernus Mariann Kossuth-díjas művész kapta
Szeryng 100: Baráti Kristóf és Jakub Jakowicz - Bach szonátái és partitái szólóhegedűre
Egy hónap múlva Büszkeség és balítélet a Centrál színházban
 kiemelt 
Dead Can Dance a Budapest Arénában
  
A Dead Can Dance az A Celebration – Life & Works 1980 -2019 című turnéjának keretén belül 2019

Budapesten koncertezik David Duchovny
Killfest 2019 - Overkill, Destruction, Flotsam And Jetsam
Within Temptation: decemberben Budapesten
Spectral Voice, Discomfort, Purulent Rites
 friss hozzászólások 

A rock ötven árnyalta - The Dead Daisies (2)
Satyricon, Suicidal Angels (3)
Könyvtárban forgatott klipet az Emma Undressed (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto Music
Hammer Concerts
Livesound Productions
VilágVeleje Produkció

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 anna karenina    szabó balázs    bandanas    ite missa est    drech mihály    wendigo    twitter    tankcsapda    balázs elemér    rock története    guardista    kispál és a borz    jackie chan    eric bana    kovács attila    youth violence    dub fx    kick ass    intim torna illegál    dark wave    lajkó félix    factorial-x    szarka tamás    horse the band    what we all come to need  

img_up/1611/bannerc96814ea.gif
Copyright 2000-2018 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!