hosting: Hunet


  cikkekfotók        
beszámoló [fesztivál]  2004. június 26. szombat   10:38
nincsen hozzászólás

szerző: András
Drótanya összművészeti fesztivál
1. nap - 2004 május 14, Gödör

  A hang, a kép, a mozgás, a tér, a kísérlet - egy művészeti fesztivál. Más hang, más kép, más mozgás, más tér, és mind felett a kísérlet - egy összművészeti fesztivál. Zene, tánc, film, képzőművészet e furcsán csengő szlogen jegyében kapott otthont egy fedél alatt az Erzsébet téri Gödörben május 14-15-én egy hosszúra nyúló, egybefolyó rendezvény keretében, ami eleddig egyedülálló próbálkozás volt a hazai fesztiváléletben. Az eredmény reményekkel kecsegtető, bár sok helyen még hagyott kívánnivalót maga után.
  
  Elsősorban zenerajongóként tartom számon magam, s mint ilyen, a saját bőrömön tapasztaltam a fesztivál egyik fő céljának érvényre jutását, vagyis azt, hogy egyszerre vonjon be többfajta művészet élvezetébe az általam igazán preferálton keresztül. Hiszen mint zenerajongó értesültem a fesztiválról, a fellépő muzsikusok révén, de ott jártamban láthattam számos táncművész produkcióját is, s ha már arra keveredtem, megnéztem a képzőművészeti kiállítást, a kísérleti filmeket is - nem is rajtam múlt tehát, s mégis tényleg „összművészeti” élménynek lehettem a részese, amely tény nagyon értékessé teszi a fesztivált a szememben.
  
  Bár, mint azt már megfogalmaztam, véleményem szerint egy ilyen jellegű rendezvényt egységében érdemes szemlélni, az egyes produkciók önértékét, önállóságát eszem ágában sincs vitatni - azt sem tagadom, hogy nagy fájdalommal vettem tudomásul a Flagrum előadásának elmaradását. A folyamatot, amiként szemlélni próbálom ezt a fesztivált, egyéni, eredeti, kerek produkciók alkották. Számomra a kezdetet a Ko.ozminauta hipnotikus, monoton vetítéssel kísért pihentető hangáradata jelentette - nyugalmas, elernyesztő, ellazító, a szemhéjat elnehezítő előadás volt ez, mely a lehető legjobban illett a Szőranya térre. Sörés Zsolt izgalmas kísérlete, mely hegedű, vonó, habverő és számtalan készülék rendhagyó használata keltette rendhagyó zaj-nesz áradatként írható le, szerintem a másik helyszínre illett volna inkább a ridegségével, bár kétségtelen, hogy Isabelle Lé kecses táncprodukciója jelentősen emberközelibbé tette, finomította az előadást.

  Ezek után Drótanya ölelő karjaiban kerestem a felkavarodást: előbb a Fraktál Fúvosók groteszk, megfacsart, zeneileg leginkább talán Angelo Badalamenti a Lost Highway-hez írt fúvós szerzeményeire emlékeztető, és hol gajdoló, hol artikulátlan üvöltésbe hajló vokálokkal kísért, nemes értelemben tébolyult előadását hallgattam meg, majd pedig a United Gods megsemmisitő műsorával zártam az estét. Ez utóbbi előadás volt számomra a legteljesebb és a legmélyebb hatású is az egész este folyamán: a delejes hangmassza, a káprázatos vetítés és Feicht Zoltán bámulatos táncprodukciója oldhatatlan, súlyos és nyomatékos egységbe olvadtak, amire valóban azt lehet mondani: „összművészeti”, nem mellesleg pedig ez volt az a performance az este folyamán, amely teljesen képes volt kiszakítani a Gödör klub miliőjéből, vagy ha úgy tetszik: térből és időből.
  
  Csupa külön-külön is izgalmas, értékes, formabontó, experimentális előadás, melyek egymást kiegészítve, erősítve csak még teljesebbé tették a látogató élményét. Ilyen értelemben tehát elérte célját a rendezvény, voltak azonban hiányosságok is. Habár az egyes produkciókban szerencsésen találkozott zene, mozgás, vizualitás, kissé mégis töredezettnek, darabosnak, vagyis hagyományosnak, különálló részekre bomlónak éreztem a rendezvényt. A két koncerthelyszín között ugyan könnyen és gyorsan lehetett mozogni, így megteremthettük magunknak a folytonosság élményét, de mégsem történt meg az, amire számítottam, tudniillik, hogy akárhova lépek, mindenhol „belebotlok” valamibe. A sajátos szemléletet tükröző kiállítási tárgyak (lásd a fotókat) például egy teljesen külön helyiségben kaptak helyet, ahol egyúttal kísérleti filmek is peregtek folyamatosan - utóbbi elkülönítése érthető, az installációkat azonban szerintem felesleges volt szeparálni, mert így kicsit múzeum-jellege lett a dolognak, és sok kihasználatlan tér is maradt. Kellemetlen volt az is, hogy a Drótanya téren zajló előadások sokszor áthallatszottak a Szőranya helyszínre, tönkretéve az ottani produkciókat.
  
  Mindazonáltal ezek olyan hibák, amik a tapasztalatok tudatában javíthatók, az elképzelés, a rendezvény célja pedig így is csak üdvözölhető, s az a forma, amelyben idén megvalósult a Drótanya összművészeti fesztivál, a gyermekbetegségek ellenére is rendhagyó, az élmény pedig különleges, üdítő. Egyértelmű ígéret ez a rendezvény a jövőre nézve, ha ütemesen lesz képes fejlődni, hamarosan sokat emlegetett és várt esemény kerekedhet belőle. Úgy legyen!



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2025. december 3.
The Subways (UK) - For Eternity Tour 2025 (Dürer Kert - Budapest)
The Subways For Eternity európai turné (Dürer Kert - Budapest)
Megvan a decemberi The Subways jubileumi turnéjának két előzenekara, így teljessé vált a lineup! (Dürer Kert - Budapest)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Energikus melankólia - Deafheaven, Portrayal of Guilt, Zeruel
Electric Callboy, Bury Tomorrow, Wargasm
101 Hang – Depeche Mode Special Tribute
The Necks különleges fellépése Budapesten
Aephanemer, Valhalore, Dark Oath
Parkway Drive, Thy Art Is Murder, The Amity Affliction
Halestorm, Bloodywood
Metál szimfónia a Barba Negrában - Lacuna Coil
 kiemelt 
A38 Total Breakdown: Malevolence, Gatecreeper és Dying Wish
  
A brit metal színtér egyik legkarakteresebb élcsapata, a Malevolence 2026

Újra összeáll a Heaven Street Seven a Budapest Parkban
Apparat bejelentette új albumát és európai turnéját – magyar dátum is van a listán
Clutch 30: ikonikus album ünnepe és egy masszív rock hármas a Barba Negrában
Agnostic Front visszatér Budapestre – a New York hardcore öröksége február 24-én újra felrobban a Dürerben
 friss hozzászólások 

Darkest Hour (USA), Bridge To Solace, Suppression(USA), Wall Of Sleep, Casketgarden (1)
Az Arcturus Budapesten (1)
Éljen a diktatúra! – drMáriás retrospektív kiállítása a Godot Intézetben (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 biohazard    self deception    beholder    boysetsfire    balaton sound 2013    steel panther     anne hathaway    fabricius anna    burst    good charlotte    mad sin    ralph fiennes    metalchamp    rock története    palace    letlive    fegyelmező részleg    bam margera    indian    nibutra    god dethroned    kelet underground    twitter    omega diatribe    robb flynn  

r46
Copyright 2000-2025 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!